Skocz do zawartości

Ciągnik ciągnący naczepę


AdrianD

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

nie wiem czy uzyskam tutaj takową odpowiedź, ale kto pyta nie błądzi, podobno..

czy ciągnik siodłowy o parametrach jak w załączniku, może ciągnąć naczepę o odpowiednich parametrach w dowodzie:

F1. 7000 kg
F2. 4600 kg?

Pozdrawiam

WhatsApp Image 2023-10-16 at 18.03.24 (1).jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję lekturę PoRD 

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
35) pojazd członowy – zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą; 

42a) ciągnik samochodowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie wyłącznie do ciągnięcia przyczepy; określenie to obejmuje ciągnik siodłowy i ciągnik balastowy; 

49) zespół pojazdów – pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;

50) przyczepa – pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem;

52) naczepa – przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd;


Art. 62. 
1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: 
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;  
2) samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%; 
3) motocykl lub motorower – nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg. 
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy naczep.  :!: :!:  :!:  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Jacdiag napisał:

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy naczep.  :!: :!:  :!:  

No właśnie, więc tutaj jedyne ograniczenie to to F3 w dowodzie pojazdu. Co do naczepy ograniczenia nie ma żadnego?

18 godzin temu, Dawid_J napisał:

F.2 w DR = 4600 kg a w DIPie 3500 kg ?  

F.1 = 7000 kg ? To nie przypadkiem F.3 ?

W DIPie?

Tak, F1 = 7000 kg. Naczepa jest jeszcze w Holandii, F1 to wartość techniczna/konstrukcyjna.

16 godzin temu, michal_k napisał:

A skąd taka duża różnica między tymi wartościami?

Naczepa z Holandii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, AdrianD napisał:

W DIPie?
 

Wrzuciłeś zdjęcie które przypomina fragment DIP . Nie wiem czy to tylko poglądowe czy tyczy się tego pojazdu . Jeśli tylko poglądowe to mój błąd .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Dawid_J napisał:

Wrzuciłeś zdjęcie które przypomina fragment DIP . Nie wiem czy to tylko poglądowe czy tyczy się tego pojazdu . Jeśli tylko poglądowe to mój błąd .

Nie załapałem skrótu 😅. Tak, to jest DIP tego konkretnego pojazdu.

Tylko, że F2 = 4600 to tyle ma naczepa holenderska. A w pojeździe F2 = 3500.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam to temat zestawu ciągnik naczepa na kat B+E  był rozkminiany. Zakończył zdaje się stwierdzeniem  że obie sztuki mają mieć F2 określone na 3,5t.  Teraz moje pytanie szczególnie do Michała, jak tu wyczarować  F2=3,5t kiedy F1 wynosi 7t, nie kojarzę jakoś żeby w PL ustalało się F2 pod klienta? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, wojteczek napisał:

Z tego co pamiętam to temat zestawu ciągnik naczepa na kat B+E  był rozkminiany. Zakończył zdaje się stwierdzeniem  że obie sztuki mają mieć F2 określone na 3,5t.  Teraz moje pytanie szczególnie do Michała, jak tu wyczarować  F2=3,5t kiedy F1 wynosi 7t, nie kojarzę jakoś żeby w PL ustalało się F2 pod klienta? 

Dobra, ale jak to wszystko się ma do tego Art. 62. ust 2., że 3,5 + 3,5 nie dotyczy naczep?

Idąc tym całym tokiem rozumowania to taki ciągnik (jpg) nie może ciągnąć takiej naczepy (jpg).

 

WhatsApp Image 2023-10-20 at 12.29.07.jpeg

Naczepa.jpeg

Edytowane przez AdrianD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, wojteczek napisał:

Mówi o masach rzeczywistych, natomiast uprawnienia do kierowania o dopuszczalnych.

Hmm, nie bardzo rozumiem.

Przykład 1.

Ciągnik siodłowy F2 = 3,5t, F3 = 7t
Naczepa F2 = 4,6t

Taki zestaw nie może jechać, ponieważ musi mieć 3,5 + 3,5.

Przykład 2. 

RÓWNIEŻ ciągnik siodłowy F2 = 18t, F3 = 42t
Naczepa F2 = 36t

Taki zestaw może jechać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12) kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, AdrianD napisał:

Naczepa z Holandii.

Ale w Polsce prawdopodobnie F.2 naczepy będzie równe F.1.

W dniu 19.10.2023 o 14:05, AdrianD napisał:

czy ciągnik siodłowy o parametrach jak w załączniku, może ciągnąć naczepę o odpowiednich parametrach w dowodzie:

F1. 7000 kg
F2. 4600 kg?

Na pewno nie na kategorię B+E. Ponadto dla ciągnika określono O.1 (czy prawidłowo?) na poziomie 3500 kg, co dyskwalifikuje tą naczepę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, michal_k napisał:

Na pewno nie na kategorię B+E.

Dlaczego skoro zestaw nie przekroczy 7t DMC - rzeczywiście. Podsyłam zdjęcie wyjaśniające ową sytuację, są to przepisy unijne - źródło: https://veldhuizen.nl/rijbewijs-be/.
 

 

8 minut temu, michal_k napisał:

Ponadto dla ciągnika określono O.1 (czy prawidłowo?) na poziomie 3500 kg, co dyskwalifikuje tą naczepę.

Określono, ponieważ ciągnik ma hak, a więc mógłby ciągnąć przyczepę o DMC 3500 kg. Siodło to inna sprawa.


 

Veldhuizen.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, AdrianD napisał:

Dlaczego skoro zestaw nie przekroczy 7t DMC - rzeczywiście.

Przy kategoriach prawa jazdy mowa jest o masach dopuszczalnych, a nie rzeczywistych.

7 minut temu, AdrianD napisał:

Siodło to inna sprawa.

Więc może jednak nie określono tego prawidłowo? Żaden przepis nie mówi, że O.1 dotyczy haka, a nie siodła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, AdrianD napisał:

Dlaczego

Tak wynika z ustawy o kierujących (zacytowałem wyżej). Jest tam mowa o przyczepie,  nie ma mowy o naczepie, nie nasza wina że nie istnieje oddzielna definicja naczepy w prawie o ruchu drogowym. Te jak twierdzisz unijne interpretacje które nam zapodałeś to nie do końca mi pasują bo średnio kierujący waży 75kg. Pisz do ministra o interpretację odnośnie kat. B+E. Nie piszę tego bo chcę komuś dokopać tylko żebyś się zastanowił czy aby na 100% legalnie będziesz się poruszał takim zestawem. Pamiętaj że droga jest nieprzewidywalna i jeżeli coś się wydarzy możesz mieć zarzucone poruszanie się bez uprawnień.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, michal_k napisał:

Więc może jednak nie określono tego prawidłowo? Żaden przepis nie mówi, że O.1 dotyczy haka, a nie siodła.

Bo przepisy powstały w okresie gdy takich tworów jak ciągnik siodłowy o DMC 3500 kg nie było.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, danielg539 napisał:

takich tworów jak ciągnik siodłowy o DMC 3500 kg nie było.

A wystarczyło w DIP-ie nie określać O.1 i O.2 - tak jak się "przyjęło" w ciągnikach siodłowych ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest w miejscowości Stęszew producent Konar który takie wykonuje zestawy o jakich biegnie dyskusja - może na forum jest jakiś diagnosta z miejscowości, który dostał by wgląd w homologacyjne dokumenty?  Zastanawia mnie również czy pojazd do 3,5t ma mieć wpis HAK czy nie jeśli tylko ma siodło?? Wszak PoRD nazywa naczepę przyczepą która itd. Cóż że: Naczepa  pojazd drogowy przeznaczony do transportu rzeczy, bez przedniej osi i zaprojektowany tak, że część pojazdu i znaczna część ładunku spoczywa na ciągniku samochodowym - cytat za żródłem Wikipedia :) ale Wiki to nie Pord, a tam jak byk naczepa to przyczepa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spotkałem się aby klient na podstawie homo. dostał adnotację hak, mimo że słono trzeba dopłacić wyprowadzając nowy pojazd z salonu z hakiem.

Założyciel tematu nie napisał nam tu czemu tak mu zależy na zestawie 7t, z innego tematu wynika że chce się poruszać tym tworem na PJ kat B+E, więc co tam producent takich zestawów odpisze nie ma znaczenia. On chce sprzedać to może odpowiedzieć że nie wymaga się żadnych uprawnień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wojteczek napisał:

Nie spotkałem się aby klient na podstawie homo. dostał adnotację hak, mimo że słono trzeba dopłacić wyprowadzając nowy pojazd z salonu z hakiem.

Założyciel tematu nie napisał nam tu czemu tak mu zależy na zestawie 7t, z innego tematu wynika że chce się poruszać tym tworem na PJ kat B+E, więc co tam producent takich zestawów odpisze nie ma znaczenia. On chce sprzedać to może odpowiedzieć że nie wymaga się żadnych uprawnień.

W briefie niemieckim w ogóle nie ma podpunktu O1, na badaniu technicznym temu pojazdowi wbili dopiero O1 w Polsce, nie wiem na podstawie czego właściwie.

Zależy mi na zestawie 7t, ponieważ wtedy dotyczy mnie kategoria B+E.

Jeden gość, który jeździ zestawem 3,5t + 5t naczepa, twierdzi że liczą się naciski na osie (rys. powyżej).

Inny jeździ zestawem w takiej konfiguracji (jpg 1+ jpg 2) pod kategorię B+E. 

 

1.jpeg

2.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, AdrianD napisał:

Jeden gość, który jeździ zestawem 3,5t + 5t naczepa, twierdzi że liczą się naciski na osie (rys. powyżej).

Inny jeździ zestawem w takiej konfiguracji (jpg 1+ jpg 2) pod kategorię B+E.

Do czasu aż ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie, a potem wystawi regres...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.