Skocz do zawartości

Ciągnik ciągnący naczepę


AdrianD

Rekomendowane odpowiedzi

9 minut temu, michal_k napisał:

Do czasu aż ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie, a potem wystawi regres...

Czyli podsumowując najlepiej jakby ta naczepa miała wbite w F2. 3500 i byłoby po problemie i wątpliwościach?

To miałbym pytanie do diagnostów (bo zakładam, że tacy tutaj są). Chyba @wojteczek jest, tak wywnioskowałem z Twoich niektórych wpisów.

Holender, który przygotowuje naczepę twierdzi, że JA przy rejestracji jej już w Polsce mogę określić F2 w naczepie - to znaczy zmniejszyć. Czy to prawda? I niby na jakiej podstawie skoro, jak sądzę, dostanę do niej brief i na tej podstawie diagnosta określi DMC w DiPie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Solaris napisał:

Nie ma podstaw żeby zaniżać DMC. Jak chcesz mieć inne DMC to musisz kupić inna naczepę.

Jedynie oni to mogą zrobić w Holandii? 

Edytowane przez AdrianD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, AdrianD napisał:

A przy rejestracji jej już w Polsce mogę określić F2 w naczepie - to znaczy zmniejszyć.

Nie da się tak. DMC można zmniejszyć tylko jeśli wynika to z warunków technicznych, a polskie warunki w tym przypadku nie ograniczają DMC, więc będzie równe F.1

Teraz, AdrianD napisał:

Jedyni oni to mogą zrobić w Holandii? 

Nawet jeśli to zrobią to w Polsce i tak zwiększy się DMC - to regulują przepisy danego kraju.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, michal_k napisał:

Nie da się tak. DMC można zmniejszyć tylko jeśli wynika to z warunków technicznych, a polskie warunki w tym przypadku nie ograniczają DMC, więc będzie równe F.1

Nawet jeśli to zrobią to w Polsce i tak zwiększy się DMC - to regulują przepisy danego kraju.

Czyli przykładowo jeżeli ta naczepa będzie miała:

F1. 7000 kg
F2. 3500 kg

to w dowodzie nie będzie tak wbite w Polsce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kombinujesz nie w tą stronę. Ograniczasz się do jednej naczepy i chcesz żeby miała różne wartości w zależności od chęci. A sytuacja wygląda tak, że są miliony naczep do sprzedania i wybieramy taką która nam pasuje i nic nie potrzeba w niej robić. U nas DMC wróci do 7000 kg

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Solaris napisał:

Kombinujesz nie w tą stronę. Ograniczasz się do jednej naczepy i chcesz żeby miała różne wartości w zależności od chęci. A sytuacja wygląda tak, że są miliony naczep do sprzedania i wybieramy taką która nam pasuje i nic nie potrzeba w niej robić

To jest naczepa pod konkretną robotę, nie ma miliona takich naczep, jest jedna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z nacisków administracyjnych, trzeba było dać mniej ton na oś i dlatego zmniejszyło się DMC. 

Prosty przykład, 3 razy po 8000 na oś plus 12000 na siodlo daje 36000 kg

A maksymalne naciski na oś są 3 razy po 9000 plus 12000 na siodlo co daje 39000 kg

Edytowane przez Solaris
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Vercyngetoryks napisał:

Zastanawia mnie również czy pojazd do 3,5t ma mieć wpis HAK czy nie jeśli tylko ma siodło??

z jednego przepisu wynika ,że wpis hak powinien być, z drugiej strony będzie zarejestrowany jako ciągnik samochodowy - siodłowy co samo z siebie z definicji ma siodło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto go tam wie, co na tym haku będzie woził. A może platformę na rowery założy i bez naczepy poleci. Zaiste jest to wynalazek z Holandii, w której testują różne drogowe patenty. Uważm, że jak już ten hak jest to ramy zamocowany, to i słuszna adnotacja w dowód powinna trafić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, AdrianD napisał:

najlepiej jakby ta naczepa miała wbite w F2. 3500 i byłoby po problemie i wątpliwościach?

Dokładnie tak, tak wynika z ustawy, ale już pisałem wystąp o interpretację, tylko ona będzie działała na terenie PL i też nie masz pewności że po zmianach personalnych w ministerstwie nie zajmą odmiennego stanowiska w tej sprawie. Sugerujesz się naciskami osi i ok. rozumiem że nie przekroczy 7t z nacisków to wynika z matematyki, ale ustawa o kierujących mówi konkretnie że DMC nie może przekroczyć 3,5t każdego z pojazdów wchodzących w skład zestawu. W przypadku prawka C+E ne ma ograniczeń w DMC dlatego jak już pewnie zauważyłeś suma DMC ciągnika i naczepy wynosi częto powyżej 50t, natomiast DMC zestawu rozporządzeniem o warunkach tech. jest ograniczone  do 40-44t. Problem w tym że te unijne przepsy nie są do końca identycznie interpretowane np.  prawko kat. B  pozwala się poruszać motocyklem do 125 pojemności +pewne ograniczenia i właśnie te ograniczenia są różne. Żeby jeździć w DE na moto do 125 przechodzi się kurs doszkalający i musi to być odchaczone w posiadanym prawku na B, a  w którymś kraju na południu (nie pamiętam który) takie moto musi mieć skrzynię automatyczną.   Być może w NL jest jak napisałeś, ale do tej Holndii się nie teleportujesz, jakoś musisz tam dojechać na kołach. Zestaw jaki chcesz stwożyć (3,5t ciągnik i 4,6t czy nawet 7t naczepa) jak najbardziej może się poruszać po drodze ale  prawko C+E i rzeczywista masa zestawu nie może przekroczyć 7t bo takie jest DMC zestawu w ciągniku, przy kat B+E mam poważne wątpliwości.

Twój temat ukazuje pewne niedociągnięcia w ustawach. Przyczepa jednoosiowa do przewozu dłużycy, część przewożonego ładunku spoczywa na pojeździe holującym część na przyczepie,więc rozkład mas podobny jak w zestawie ciągnik naczepa, co w takim przypadku? Tylko inne rodzaje pojazdów ale DMC zestawu 7t. jego wtedy obowiązuje art 62 ust 1 o masach rzeczywistych i nie ma wątpliwości co do kat prawa jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.10.2023 o 13:19, wojteczek napisał:

Nie spotkałem się aby klient na podstawie homo. dostał adnotację hak, mimo że słono trzeba dopłacić wyprowadzając nowy pojazd z salonu z hakiem.

Z tą dopłata bywa różnie. W przypadku gdy hak montowany jest na linii montażowej podczas produkcji pojazdu dopłata bywa niewielka (często w granicach 1000 PLN), ale nie wszyscy producenci oferują taką możliwość (na pewno w Mercedesie tak jest) natomiast w większości przypadków haki dokładane są w salonach przed sprzedażą pojazdu a wówczas koszt ich montażu jest o wiele większy.

W dniu 21.10.2023 o 21:10, wojteczek napisał:

Przyczepa jednoosiowa do przewozu dłużycy, część przewożonego ładunku spoczywa na pojeździe holującym część na przyczepie,więc rozkład mas podobny jak w zestawie ciągnik naczepa, co w takim przypadku?

W przypadku każdej przyczepy z osią centralną część ładunku spoczywa na pojeździe ciągnącym. Tu nie o rozkład ładunku się rozchodzi a o to, że naczepa spięta jest z pojazdem ciągnącym przy pomocy siodła a przyczepa przy pomocy haka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedstawiam dokumenty (jpg) od owej naczepy, Holender twierdzi, że ja przy rejestracji (badaniu technicznym) w Polsce mogę zmienić DMC pod F2. To nie jest tak, że przepisuje się te wartości z tabliczki?

Przykładowo z dużej naczepy (jpg):

 

WhatsApp Image 2023-10-23 at 11.28.10 (1).jpeg

WhatsApp Image 2023-10-23 at 11.28.10.jpeg

pol_pl_Tabliczka-znamionowa-do-przyczep-i-naczep-WIELTON-296_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpuszcza Cię w maliny żeby sprzedać. Może u nich w Holandii można przy pierwszy okresowym zaniżyć DMC na życzenie właściciela a u nas nie.

7000 kg to jest tak niska wartość, że ani nie przekracza dopuszczalnych mas ani nacisków na osie więc dostaniesz 7000 kg. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba, że na tabliczce znamionowej będziesz miał maksymalną masę 3500 kg to i dopuszczalna żeby nie była wyższa to też 3500 kg. Ale zastanów się, masz dokumenty na 7000 kg a tabliczkę przyczepisz na 3500😀

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Panów zainteresowanych tym tematem, już mam wyjaśnione jak to wszystko ma działać pod B+E. Otóż liczą się naciski osi, tylko i wyłącznie.

Traktuje o tym: 

Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 załącznik II.

Definicje kategorii i typów pojazdów:

  • Kategoria N – pojazdy silnikowe mające przynajmniej cztery koła, zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków.
  • Kategoria N1 – pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, których maksymalna masa nie przekracza 3,5 tony.
  • Kategoria N2 – pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, których maksymalna masa przekracza 3,5 tony, ale nie przekracza 12 ton.
  • Kategoria N3 – pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, których maksymalna masa przekracza 12 ton.
  • Kategoria O – przyczepy (w tym naczepy).
  • Kategoria O1 – przyczepy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 0,75 tony.
  • Kategoria O2 – przyczepy o masie maksymalnej przekraczającej 0,75 tony, ale nieprzekraczającej 3,5 tony.
  • Kategoria O3 – przyczepy o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 10 ton.
  • Kategoria O4 – przyczepy o masie maksymalnej przekraczającej 10 ton.

W przypadku naczep lub przyczep z osią centralną należy jako masę maksymalną przyjmować masę odpowiadającą maksymalnemu statycznemu naciskowi ich osi na drogę w warunkach maksymalnego obciążenia ładunkiem i sprzęgnięcia z pojazdem ciągnącym.

Zatem, ta konkretna naczepa nie ma prawa bytu, ponieważ na osi centralnej max nacisk może być 3500.. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niech Holender załatwi w dokumentach żeby była maksymalna masa 3500 kg, to i tabliczkę dopasujesz pod dokumenty😀 

Zakładam że masa własna nie przekracza 3500 kg i jeszcze jakiś styropian tam się zmieści do przewozu 😀

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie mogę dodać, że odnośnie przyczep centralno-osiowych to faktycznie widziałem homologacje unijne na przyczepę lekką O1, która jako maksymalną masę miała nie 750 kg a właśnie 825 kg i była homologowana jako lekka O1.  Z racji tego że brali pod uwagę tylko nacisk na oś 750 kg a dodatkowo przyczepa centralno-osiowa może mieć jeszcze 10 % na sprzęg i stąd 750 kg plus 75 kg dawało 825 kg. I takie bywały homologacje O1 jako przyczepa lekka 825 kg, właśnie między innymi w Holandii na e4*2007/46.....  itd.  Jak to potem dalej szło w rejestracji, czy 825 kg było wpisane, to już nie wiem bo DR nie widziałem

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta informacja, którą podałem wyszła od firmy, która specjalizuje się w produkcji takich "tworów" jak lekki ciągnik siodłowy i sam właściciel przedstawił mi tę dyrektywę. Ta konkretna naczepa, o której tutaj dyskutujemy musiałaby mieć max 5t DMC i naciski na sprzęgło - 1500, na oś - 3500.

Tych nacisków nie można zmienić w dokumentach? W sensie, to mógłby jedynie zrobić producent? Czy jest jakaś furtka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to kupuj. Czego od nas oczekujesz? Miałeś napisane kilka razy, idzie o zapis w uprawnieniach, DMC 3,5t i właśnie to powinieneś rozkładać na atomy, jak to jest interpretowane w PL i w innych krajach, i jakie jest stanowisko naszego ministerstwa bo rozumiem że uprawnienia do kierowania masz wydane w PL. Zaczynamy tu mieszać przepisy dotyczące homologacji , prawo o ruchu drogowym i ustawę o kierujących.  Chcesz mieć spokojną głowę zrób sobie prawko C+E i nie szukaj furtki. Postąpisz jak uważasz tylko nie płacz na forum jak się wydarzy nieszczęście, prokurator może mieć odmienne zdanie na temat Twoich uprawnień.  Ja nie posiadam kat D ale tak mi się zdaje że jeżeli będziemy podróżować max w  9 osób to mogę kierować autobusem, sprzedający autobus mówił że jak kupię to mogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.