Skocz do zawartości

Zestaw pytań (użytkowników) i odpowiedzi(policja)


Sebastian ZG

Rekomendowane odpowiedzi

Czy na terytorium Polski kierowca ma obowiązek posiadania kamizelki odblaskowej?

 

Na dzień dzisiejszy w Polsce nie ma przepisów, które obligowałyby do posiadania kamizelki odblaskowej każdego kierowcę i brak jest informacji o ewentualnym jego wprowadzeniu.

Obowiązek ten dotyczy kierowców poruszających się po drogach Austrii. Muszą mieć w samochodzie kamizelkę ostrzegawczą zgodną z normami Unii Europejskiej. Stosowny przepis, który wszedł w życie l maja 2005 r., obowiązuje także cudzoziemców. Bez kamizelek nie powinni wyruszać w drogę kierowcy pojazdów wielośladowych - przepis nie dotyczy zatem motocyklistów ani rowerzystów. Należy przestrzegać zasady: jedna kamizelka na jeden pojazd. Pasażerowie z obowiązku posiadania kamizelki są zwolnieni. Ten ostrzegawczy ubiór w jaskrawym kolorze należy nie tylko trzymać w aucie, lecz także w określonych sytuacjach zakładać. Na autostradach i na drogach szybkiego ruchu kierowca musi założyć kamizelkę za każdym razem, kiedy wychodzi z samochodu, np. na pasie awaryjnym (z wyjątkiem parkingów). Na innych drogach przepis obowiązuje, gdy kierowca wystawia trójkąt ostrzegawczy, lub gdy opuszcza auto w warunkach słabej widoczności. Nie każda kamizelka ostrzegawcza zadowoli surowych austriackich policjantów.

Musi mieć kolor czerwony, pomarańczowy lub żółty i spełniać normy UE. Należy więc kupować tylko takie kamizelki, które mają na wewnętrznej stronie oznaczenie EN 471. Kupujący powinni na to uważać, gdyż w sprzedaży znajdują się także starsze, niezgodne z normami UE. W Austrii można nabyć kamizelkę na stacjach benzynowych i w sklepach z akcesoriami samochodowymi. Cena jednej kamizelki sięga pięciu euro, choć można też znaleźć tańsze. Kierowca, który nie ma w pojeździe ostrzegawczego stroju lub nie nałożył go w określonej sytuacji, zapłaci mandat w wysokości 14 euro. W Austrii nie ma jednak jednolitych przepisów w tym względzie, w każdym kraju federalnym władze udzielają funkcjonariuszom odmiennych wytycznych, policjanci mają też znaczną swobodę działania, zwłaszcza jeśli przyłapany się stawia. W następstwie brak kamizelki może kosztować nawet 36 euro. Wszystkie przewodniki dla zmotoryzowanych turystów radzą, aby taki mandat natychmiast płacić, gdyż w przeciwnym razie zostanie wszczęte postępowanie prawne z wysokimi dodatkowymi kosztami.

Poza tym barwny ubiór przyda się także w innych państwach. Obowiązek posiadania kamizelki wprowadziły już Włochy, Hiszpania i Portugalia. W dwóch pierwszych krajach przepisy są nieco łagodniejsze niż w Austrii. Policja nie może sprawdzać, czy kierowca ma kamizelkę w aucie, lecz tylko czy założył ją w określonych sytuacjach. We Włoszech kamizelkę musi nosić osoba ustawiająca na drodze po wypadku lub awarii trójkąt ostrzegawczy. Natomiast grzywny w tych trzech krajach są znacznie bardziej dotkliwe. Włosi za brak kamizelki grożą mandatem w wysokości co najmniej 35 euro, w Hiszpanii płaci się do 91 euro, w Portugalii - od 60 do 600 euro.

 

 

Chciałbym kupić do swojego samochodu żarówki H4 imitujące światła xenonowe, czy jest to dopuszczalne mając na uwadze obowiązujące przepisy dot. wyposażenia pojazdów?

 

Wyposażenie pojazdu w tego typu żarówki jest możliwe w przypadku, gdy zostaną spełnione stosowne warunki prawne i techniczne w tym zakresie.

Prawidłowe oświetlenie drogi przed pojazdem istotnie wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zapewniając dobrą widoczność dla kierującego tym pojazdem. Należy podkreślić, że dobre oświetlenie drogi zależy nie tylko od rodzaju zastosowanych żarówek, ale i prawidłowo ustawionych świateł oraz czystości szyb reflektorów.

Oświetlenie zewnętrzne pojazdów powinno spełniać wymagania techniczne określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z dnia 31 grudnia 2002 r. Dz.U. Nr 32 poz. 262 z 26 lutego 2003r. z późniejszymi zmianami.

Żarówki H4 są to żarówki żarnikowe, dwuwłuknowe. Źródłem światła jest w nich żarnik wykonany z drutu wolframowego, który jest umieszczony w bańce szklanej wypełnionej gazem. Zwykłe żarówki są wypełniane argonem, natomiast halogenowe (oznaczane literą H) gazem, zwanym halogenem, powstałym ze związków jodu i bromu.

Sprzedawane na Polskim rynku motoryzacyjnym żarówki H4 o poświacie niebieskiej to nic innego jak zwykła żarówka H4 z tym tylko, że do atmosfery żarnika dodany jest szlachetny gaz ksenon, ponadto na niektórych żarówkach bańkę pokrywa się dodatkowo niebieskim filtrem, co w konsekwencji sprawia wrażenie niebieskiej poświaty.

Emitowane przez tę żarówkę światło nie jest tak naprawdę niebieskie ale białe - zgodnie z międzynarodowymi specyfikacjami dotyczącymi światła białego. Światło tylko wygląda na niebieskie w porównaniu z cieplejszym i bardziej żółtym światłem emitowanym przez żarówki bez domieszki ksenonu. Światło to wydaje się wyraźnie bielsze w porównaniu ze światłem dziennym.

Należy zaznaczyć, że wszystkie wymienne żarówki używane jako oświetlenie zewnętrzne pojazdów muszą spełniać warunki zawarte w regulaminie europejskim 37 (R37) ECE (Europejskiego Komitetu Elektrotechnicznego). Wszystkie rodzaje światła (reflektorowe, sygnalizacyjne i żarówki), które posiadają homologację ECE są oznaczone znakiem E (E1, E2, ...) oznaczając kraj, w którym żarówka jest dopuszczona do stosowania. Żarówki posiadają ponadto numer certyfikatu homologacji, np. E1 - 2AB.

Żarówki wymienne, które nie mają homologacji nie są dopuszczone do stosowania w reflektorach samochodowych w normalnym ruchu drogowym. Zamontowanie tych żarówek w ostateczności może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej przez policjantów oraz niedopuszczeniem do ruchu przez uprawnionego diagnostę podczas przeprowadzanego okresowego badania technicznego pojazdu.

 

Mam pytanie kilka dni temu wyprzedził mnie motorower jadąc z prędkością około 70 km/h, czy dozwolone są modyfikacje powodujące zwiększenie dopuszczalnej prędkości w motorowerach?

 

Zgodnie z art. 2 pkt 46 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20.06.1997r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 – tekst jednolity) "motorower" to pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Przytoczony przepis określa jednoznacznie warunki - parametry techniczne, jakim winien odpowiadać motorower. Z tego też względu przeprowadzanie wszelkich zmian konstrukcyjnych, mających na celu zwiększenie dopuszczalnej prędkości tego pojazdu powyżej 45 km/h jest zabronione (jeśli ma zachować status motoroweru).

Należy zauważyć, że ingerencja w układy (zasilania, napędowy czy wydechowy) motoroweru jest dopuszczalna w granicach przewidzianych przez producenta. Jeżeli jednak pojemność skokowa silnika zostanie zwiększona powyżej 50 cm3 lub dopuszczalna prędkość tego pojazdu będzie wynosiła więcej niż 45 km/h, to zgodnie z cyt. ustawą pojazd zostanie zakwalifikowany jak motocykl do prowadzenia, którego wymagane będzie prawo jazdy kat. A.

W przypadku gdy policjant ujawni wykroczenie popełnione przez kierującego motorowerem, polegające na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, nałoży na kierującego grzywnę. W sytuacji gdy zmierzona prędkość będzie przekraczała 45 km/h, funkcjonariusz dodatkowo zatrzyma dowód rejestracyjny i skieruje pojazd na badanie techniczne do stacji kontroli pojazdów w celu stwierdzenia czy odpowiada on warunkom technicznym przewidzianym dla motoroweru.

 

 

Widziałem samochód podświetlony od spodu neonami, czy właściciel tego auta dokonał montażu dodatkowego oświetlenia zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi wyposażenia pojazdów?

 

Pojazd poruszający się w ruch drogowym (dopuszczony do ruchu) winien być wyposażony w oświetlenie zewnętrzne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U. Nr 32 poz. 262 z dnia 26.02.2003r. z późniejszymi zmianami.

Ponieważ ustawodawca w cytowanym rozporządzeniu nie przewidział możliwości „doświetlania samochodu przy pomocy neonów podczepionych do podwozia”, tym samym jest to zabronione.

Powyższy przepis dotyczy również przednich świateł (mijania i drogowych) zamontowanych na pojeździe, które to powinny mieć barwą białą lub żółtą selektywną.

Należy nadmienić, że podczas kontroli drogowej gdy policjant stwierdzi, że pojazd nie spełnia warunków technicznych w zakresie jego niezbędnego wyposażenia, zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu.

 

 

Czy można montować halogeny na dachu samochodu?

 

Kwestię szczegółowych warunków technicznych dotyczących świateł zewnętrznych pojazdu samochodowego reguluje załącznik nr 6 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 32 z 2003 r., poz. 262 – z późniejszymi zmianami).

Zgodnie z tymi przepisami dozwolone jest wyposażenie pojazdu w światła przeciwmgłowe przednie. Światła te umieszcza się w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu, nie dalej niż 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż światło mijania.

Z powyższych przepisów wynika, że niedopuszczalne jest montowanie świateł przeciwmgłowych na dachu pojazdu.

 

 

Czy obowiązkowe jest zastosowanie przedłużeń lusterek bocznych podczas ciągnięcia przyczepy?

 

Obowiązek wyposażenia pojazdu w lusterka zapewniające odpowiednią widoczność podczas ciągnięcia przyczepy, uregulowany został w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 32, z 2003 r., poz. 262 – z późniejszymi zmianami).

Przepis ten stanowi m.in., że pojazd samochodowy wyposaża się w lusterka zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu.

W przypadku samochodu osobowego ciągnącego przyczepę i samochodu osobowego, w którym lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu, pojazd należy wyposażyć w dwa lusterka zewnętrzne, jedno po lewej i jedno po prawej stronie pojazdu.

Przepis wymaga aby lusterka zapewniały kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność. Wiąże się to z koniecznością zastosowania odpowiednich (przedłużonych) lusterek umożliwiających pełnienie tej funkcji w przypadku, gdy ciągnięta przyczepa znacznie wykracza poza obrys pojazdu ciągnącego i lusterka fabryczne nie dają kierowcy możliwości prowadzenia obserwacji drogi z tyłu pojazdu.

 

 

Czy mogę pojechać samochodem na stację diagnostyczną w celu przeprowadzenia badania gdy upłynął już termin ważności badań technicznych?

Zgodnie z dyspozycją art. 66 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym Dz.U. Nr 108 poz. 908 z 2005r. z póź. zmianami, pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

 

nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę,

nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych,

nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych,

nie powodowało niszczenia drogi,

zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

 

Ponadto pojazd powinien odpowiadać warunkom technicznym zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U. Nr 32 poz. 262 z dnia 26.02.2003r. z póź. zmianami.

Sprawdzenie pojazdu pod kątem stanu technicznego przeprowadzane jest przez uprawnionych diagnostów na wyznaczonych stacjach kontroli pojazdów.

W przypadku gdy pojazd nie przeszedł pozytywnie badań i upłynął termin ważności badania technicznego, nie może Pani poruszać się tym pojazdem po drogach. W celu przeprowadzenia badania technicznego, powinna Pani przewieźć samochód do stacji kontroli pojazdów np. na lawecie.

Należy zaznaczyć, że policjant przeprowadzający kontrolę na drodze, gdy stwierdzi, że kontrolowany pojazd nie posiada aktualnych badań technicznych - zatrzyma dowód rejestracyjny, co więcej zgodnie z art. 130a cyt. Ustawy Prd w przypadku gdy stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska, pojazd może zostać usunięty z drogi na koszt właściciela.

Należy nadmienić, że Policjant przeprowadzający kontrolę na drodze sprawdza czy pojazd posiada, aktualne potwierdzenie przeprowadzenia badania technicznego.

 

 

Jakie pojazdy upoważnione są do używania żółtych sygnałów błyskowych?

Pojazd wykonujący na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe. Takie sygnały powinien również wysyłać pojazd, który ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Ponadto pojazd holowany zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Powyższe zasady regulują artykuły 31, 54 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20.06.1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 – tekst jednolity). Zabronione jest używanie sygnałów błyskowych do innych celów niż wymienione powyżej.

 

 

Chciałbym zakupić przyczepkę kempingową. Jak w świetle obowiązujących przepisów wygląda kwestia montażu haka służącego do ciągnięcia przyczep?

 

Art. 66 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20.06.1997 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 – tekst jednolity z późn. zmianami), określa warunki, jakie powinno spełniać urządzenie do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą.

 

Przede wszystkim powinno zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia dla tego pojazdu, uniemożliwiać samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców. Ponadto montaż haka wiąże się z obowiązkiem uzyskania adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej przez uprawnionego diagnostę na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Obowiązek ten nie dotyczy motocykla.

 

 

Czy policjant może ukarać kierowcę za posiadanie na wyposażeniu pojazdu gaśnicy z przekroczonym terminem ważności określonym przez producenta?

 

 

Obowiązujące aktualnie przepisy nie dają podstaw prawnych do kontrolowania daty ważności gaśnicy znajdującej się na wyposażeniu pojazdu. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262) wymienia w par. 11ust.1 elementy obowiązkowego wyposażenia pojazdu: m.in. pojazd samochodowy wyposaża się: „pkt.14 w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia; przepisu nie stosuje się do motocykla”. Zgodnie z treścią art. 66 ust.2 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20.06.1997 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 – tekst jednolity) urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie. Inny akt prawny, w którym uregulowana jest kwestia kontroli wyposażenia pojazdu w gaśnicę, to Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 7.09.1999 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych (Dz. U. z 1999 r. Nr 81, poz. 917). Rozporządzenie to określa wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdu. Zgodnie z nim badanie gaśnicy samochodowej wykonywane jest poprzez oględziny, a podstawowym kryterium uznania stanu technicznego pojazdu za niezadowalający jest brak gaśnicy (pkt 1.2 załącznika nr 1 do rozporządzenia).

 

Jakkolwiek przepisy nie obligują kierujących do dokonywania okresowej kontroli sprawności gaśnicy znajdującej się na wyposażeniu pojazdu, to wydaje się, że zasadną jest okresowa konserwacja i sprawdzenie gaśnicy, aby w sytuacji, gdy zajdzie potrzeba jej użycia, zadziałała ona sprawnie i skutecznie.

 

 

Czy muszę mieć naklejkę „PL” jeżeli mam nowe tablice rejestracyjne pojazdu?

 

 

W ustawie z 20 kwietnia 2004 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzono m. in. zapis, z którego wynika, że obowiązek oznaczenia pojazdu, który ma być używany w ruchu międzynarodowym znakiem z literami „PL” uważa się za spełniony, jeżeli na tablicy rejestracyjnej jest umieszczony znak określający państwo, w którym pojazd został zarejestrowany.

 

Podobnie sprawa wygląda z pojazdami zarejestrowanymi za granicą, które uczestniczą w ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Zgodnie z tą zmianą każdy pojazd zaopatrzony w nowe wzory tablic rejestracyjnych (białych) nie musi być dodatkowo oznaczany naklejką „PL” jeżeli ma być używany w ruchu poza granicami RP.

 

 

Więcej na http://www.dolnoslaska.policja.gov.pl/www/index.cgi?wybierz=&numer=18&menu=4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.