Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jaka powinna być procedura zmiana z Diesel na wodór - proszę o komentarz a sprawę opiszę później   

Napisano

jeśli całkowita zmiana rodzaju zasilania ( poz P.3. w dowodzie rej ) to badanie dodatkowe zmiany konstrukcyjne bo zmieni się rodzaj paliwa z D na H i do wydziału komunikacji z całą "papierologią" od instalacji wodorowej czyli faktura montażu , homologacja.  jest jeszcze opcja nr 2 - najpierw wpis H w DR  a potem badanie dodatkowe ZK i ponownie WK po zmiane danych w DR.

Napisano

Moje pytanie jest takie - czy instalacja jest homologowana czy tylko podzespoły składowe - żaden przepis obecnie obowiązujący nie wskazuje tak jak w wypadku LPG,CNG.... konieczności wydania homologacji. Czytałem Regulamin 134 Ekg tam też nic nie ma. Temat jest dla mnie stosunkowo nowy więc drążę

Napisano
46 minut temu, piter1973 napisał:

do wydziału komunikacji z całą "papierologią" od instalacji wodorowej czyli faktura montażu , homologacja.

Podaj podstawę prawną na wymaganie faktury i homologacji.

Napisano
14 minut temu, michal_k napisał:

Podaj podstawę prawną

No właśnie tak jak Michał pisze - w przepisach o H jest czarna pomroczność - właściwie tylko TDT podają iż zbiornik podlega badaniu co 10 lat a w R134 elementy z jakich takowa ma się składać oraz warunki montażu i cisza

Actros 2019 - zamontowano instalację H2 usuwając Diesla - montażysta wydał na to homologację w/g R110 /lpg,.../ nie według 134. Pojazd zasilany jest baterią butli wymiennych na które jest wydany zbiorczy protokół dozorowy 

Napisano
17 godzin temu, michal_k napisał:

Podaj podstawę prawną na wymaganie faktury i homologacji.

zasugerowałem się LPG, CNG LNG

czyli tylko zmiany konstrukcyjne 😔?

Napisano
13 minut temu, piter1973 napisał:

zasugerowałem się LPG,

Widzisz montażysta też bo homo wystawił w/g R110

13 minut temu, piter1973 napisał:

 

Napisano
1 godzinę temu, piter1973 napisał:

zasugerowałem się LPG, CNG LNG

Ale to żadne z powyższych, więc nie ma podstaw do żądania homo.

Napisano

ale ważny dozór TDT zbiornika/zbiorników   potrzebny ?

Napisano

W przepisach stoi że zbiorniki na wodór podlegają pod dozór. Lepiej o tym pamiętać bo zaczęły już przyjeżdżać Toyoty Mirai i bez dozoru nie zaczynamy badania

Napisano

A jak chcecie sprawdzać szczelność instalacji wodorowej? Pianka?

Napisano

A masz gdzieś w przepisach zakres dla instalacji H2 tak jak dla instalacji LPG, CNG, LNG co sprawdzać ?

Napisano
3 godziny temu, Solaris napisał:

A masz gdzieś w przepisach zakres dla instalacji H2 tak jak dla instalacji LPG, CNG, LNG co sprawdzać ?

OK, a dla elektryków i hybryd masz wytyczne?

Mając uprawnienia i doświadczenie sprawdza diagnosty chyba masz pojęcie co sprawdzać i jak, nawet jak nie ma wtycznych.

  • 2 weeks later...
Napisano (edytowane)

Wyszło pismo z Ministerstwa, że nie można doposażyć pojazdu używanego zasilanego ON w instalację wodorową. 

Oto wybrane fragmenty

Nie jest jednakże możliwe zastosowanie, w odniesieniu do pojazdu będącego w eksploatacji, który to został doposażony w instalację zasilania paliwem wodorowym, procedur homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu (które to odnoszą się do paliwa gazowego tj. LPG, CNG, LNG), ponieważ wytyczne techniczne w tym zakresie opierają się na międzynarodowych regulacjach, które nie uwzględniają paliwa wodorowego.

Stosownie do art. 81 ust. 11 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem. Z przytoczonego przepisu wynika wprost, że wskazane badanie techniczne nie dotyczy montażu instalacji do zasilania gazem, w tym zatem także wodorem i – analogicznie – nie służy do potwierdzenia dokonanej zmiany w pojeździe polegającej na przystosowaniu pojazdu fabrycznie zasilanego olejem napędowym w instalację przystosowującą pojazd do zasilania wodorem

W tym kontekście w ocenie Ministerstwa Infrastruktury dodatkowe badanie techniczne nie może zostać zrealizowane w przypadku doposażenia pojazdu spalinowego w instalację zasilania wodorem.

W związku z powyższym, zwracam się z uprzejmą prośbą o przedstawienie informacji, czy znane są Państwu przypadki, w których po dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe uprawniony diagnosta stwierdził, w toku badania technicznego, prawidłowość dokonanej zmiany w pojeździe polegającej na przystosowaniu pojazdu fabrycznie zasilanego olejem napędowym do zasilania wodorem

Całość na stronie Patronatu

Edytowane przez Solaris
  • Piwo 1
  • Lubię 2
Napisano

To właśnie pojazd o którym pisałem

wodór.jpg

W dniu 22.02.2024 o 15:13, Solaris napisał:

Lepiej o tym pamiętać bo zaczęły już przyjeżdżać Toyoty Mirai

Przyjrzałem się troszkę tej Toyocie - na wlewie H2 jest zalecenie wymiany butli do 15 lat od produkcji- koszt 154000PLN:516:. Ale ciekawe jak zarejestrowali parę sztuk na zielone blachy - Warszawka

Napisano (edytowane)

No to nie można dopuścić takiego pojazdu. Doposażenie pojazdów w instalacje wodorową jest dla cwaniaków wykonujących przewozy w ruchu międzynarodowym z tego względu że starają się wówczas o pewne zwolnienia z opłat które w rzeczywistości im się nie należą. 

Co innego fabrycznie nowe wodorowe. Te są ok

Edytowane przez Solaris
  • Lubię 1
Napisano

Tak to właśnie wyglądało - zwolnienie w Niemczech z opłat drogowych i podatku

1 minutę temu, Solaris napisał:

z opłat które w rzeczywistości im się nie należą. 

 

Napisano
3 godziny temu, Solaris napisał:

Wyszło pismo z Ministerstwa, że nie można doposażyć pojazdu używanego zasilanego ON w instalację wodorową.

Pismo nie odnosi się do sytuacji kiedy następuje zmiana paliwa wyłącznie na wodór.

Napisano

Właśnie tak jest w tym przypadku opisanym przez Ivvo. Doposażenie w instalacje wodoru a ON pozostało tylko nie wyszczególnione oficjalnie w dokumentach.

Napisano
13 godzin temu, michal_k napisał:

Pismo nie odnosi się do sytuacji kiedy następuje zmiana paliwa wyłącznie na wodór.

Raczej bez wymiany silnika taka modernizacja będzie niemożliwa (przynajmniej tłoki i głowicę trzeba będzie wymienić a do tego cały układ zasilania łącznie ze sterownikiem).

Napisano (edytowane)

Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. 

Natomiast aby uzyskać zwolnienia z pewnych opłat o czym było w piśmie trzeba wykazać że został tylko wodór dlatego tutaj zatuszowano iż auto posiada nadal ON a wodór jest tylko na doczepkę

 

Edytowane przez Solaris
Napisano

Są ciągniki siodłowe zasilane D/CNG, które zużywają około 4 m3 CNG / 100 km a reszta paliwa to ON, więc zużycie gazu jest symboliczne ale jakieś ulgi podatkowe sprawiają, że takie coś jeździ.

Napisano
49 minut temu, Solaris napisał:

Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. 

No właśnie tu się mylisz - zobacz wcześniejszą fotkę - only H2 - i na tym polega cały wałek - nie alternatywne tylko jedyne - na alternatywne nie dostaliby  zwolnienia z podatku

Napisano

Tak widziałem ten skan. Dlatego napisałem że na papierze wykazali tylko H2 bo musieli ale w rzeczywistości ON zostało

  • 3 months later...
Napisano
W dniu 7.03.2024 o 08:30, Solaris napisał:

Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. 

Natomiast aby uzyskać zwolnienia z pewnych opłat o czym było w piśmie trzeba wykazać że został tylko wodór dlatego tutaj zatuszowano iż auto posiada nadal ON a wodór jest tylko na doczepkę

 

A to byś się zdziwił, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór , miałem takie autka na przeglądzie kolego  i zrobione zmiany konstrukcyjne na sam wodór .

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.