Skocz do zawartości

Ciągnik samochodowy z diesla na wodór


IVVO

Rekomendowane odpowiedzi

Jaka powinna być procedura zmiana z Diesel na wodór - proszę o komentarz a sprawę opiszę później   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli całkowita zmiana rodzaju zasilania ( poz P.3. w dowodzie rej ) to badanie dodatkowe zmiany konstrukcyjne bo zmieni się rodzaj paliwa z D na H i do wydziału komunikacji z całą "papierologią" od instalacji wodorowej czyli faktura montażu , homologacja.  jest jeszcze opcja nr 2 - najpierw wpis H w DR  a potem badanie dodatkowe ZK i ponownie WK po zmiane danych w DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje pytanie jest takie - czy instalacja jest homologowana czy tylko podzespoły składowe - żaden przepis obecnie obowiązujący nie wskazuje tak jak w wypadku LPG,CNG.... konieczności wydania homologacji. Czytałem Regulamin 134 Ekg tam też nic nie ma. Temat jest dla mnie stosunkowo nowy więc drążę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, piter1973 napisał:

do wydziału komunikacji z całą "papierologią" od instalacji wodorowej czyli faktura montażu , homologacja.

Podaj podstawę prawną na wymaganie faktury i homologacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, michal_k napisał:

Podaj podstawę prawną

No właśnie tak jak Michał pisze - w przepisach o H jest czarna pomroczność - właściwie tylko TDT podają iż zbiornik podlega badaniu co 10 lat a w R134 elementy z jakich takowa ma się składać oraz warunki montażu i cisza

Actros 2019 - zamontowano instalację H2 usuwając Diesla - montażysta wydał na to homologację w/g R110 /lpg,.../ nie według 134. Pojazd zasilany jest baterią butli wymiennych na które jest wydany zbiorczy protokół dozorowy 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, michal_k napisał:

Podaj podstawę prawną na wymaganie faktury i homologacji.

zasugerowałem się LPG, CNG LNG

czyli tylko zmiany konstrukcyjne 😔?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, piter1973 napisał:

zasugerowałem się LPG,

Widzisz montażysta też bo homo wystawił w/g R110

13 minut temu, piter1973 napisał:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, piter1973 napisał:

zasugerowałem się LPG, CNG LNG

Ale to żadne z powyższych, więc nie ma podstaw do żądania homo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przepisach stoi że zbiorniki na wodór podlegają pod dozór. Lepiej o tym pamiętać bo zaczęły już przyjeżdżać Toyoty Mirai i bez dozoru nie zaczynamy badania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz gdzieś w przepisach zakres dla instalacji H2 tak jak dla instalacji LPG, CNG, LNG co sprawdzać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Solaris napisał:

A masz gdzieś w przepisach zakres dla instalacji H2 tak jak dla instalacji LPG, CNG, LNG co sprawdzać ?

OK, a dla elektryków i hybryd masz wytyczne?

Mając uprawnienia i doświadczenie sprawdza diagnosty chyba masz pojęcie co sprawdzać i jak, nawet jak nie ma wtycznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Napisano (edytowane)

Wyszło pismo z Ministerstwa, że nie można doposażyć pojazdu używanego zasilanego ON w instalację wodorową. 

Oto wybrane fragmenty

Nie jest jednakże możliwe zastosowanie, w odniesieniu do pojazdu będącego w eksploatacji, który to został doposażony w instalację zasilania paliwem wodorowym, procedur homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu (które to odnoszą się do paliwa gazowego tj. LPG, CNG, LNG), ponieważ wytyczne techniczne w tym zakresie opierają się na międzynarodowych regulacjach, które nie uwzględniają paliwa wodorowego.

Stosownie do art. 81 ust. 11 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem. Z przytoczonego przepisu wynika wprost, że wskazane badanie techniczne nie dotyczy montażu instalacji do zasilania gazem, w tym zatem także wodorem i – analogicznie – nie służy do potwierdzenia dokonanej zmiany w pojeździe polegającej na przystosowaniu pojazdu fabrycznie zasilanego olejem napędowym w instalację przystosowującą pojazd do zasilania wodorem

W tym kontekście w ocenie Ministerstwa Infrastruktury dodatkowe badanie techniczne nie może zostać zrealizowane w przypadku doposażenia pojazdu spalinowego w instalację zasilania wodorem.

W związku z powyższym, zwracam się z uprzejmą prośbą o przedstawienie informacji, czy znane są Państwu przypadki, w których po dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe uprawniony diagnosta stwierdził, w toku badania technicznego, prawidłowość dokonanej zmiany w pojeździe polegającej na przystosowaniu pojazdu fabrycznie zasilanego olejem napędowym do zasilania wodorem

Całość na stronie Patronatu

Edytowane przez Solaris
  • Piwo 1
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To właśnie pojazd o którym pisałem

wodór.jpg

W dniu 22.02.2024 o 15:13, Solaris napisał:

Lepiej o tym pamiętać bo zaczęły już przyjeżdżać Toyoty Mirai

Przyjrzałem się troszkę tej Toyocie - na wlewie H2 jest zalecenie wymiany butli do 15 lat od produkcji- koszt 154000PLN:516:. Ale ciekawe jak zarejestrowali parę sztuk na zielone blachy - Warszawka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

No to nie można dopuścić takiego pojazdu. Doposażenie pojazdów w instalacje wodorową jest dla cwaniaków wykonujących przewozy w ruchu międzynarodowym z tego względu że starają się wówczas o pewne zwolnienia z opłat które w rzeczywistości im się nie należą. 

Co innego fabrycznie nowe wodorowe. Te są ok

Edytowane przez Solaris
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to właśnie wyglądało - zwolnienie w Niemczech z opłat drogowych i podatku

1 minutę temu, Solaris napisał:

z opłat które w rzeczywistości im się nie należą. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Solaris napisał:

Wyszło pismo z Ministerstwa, że nie można doposażyć pojazdu używanego zasilanego ON w instalację wodorową.

Pismo nie odnosi się do sytuacji kiedy następuje zmiana paliwa wyłącznie na wodór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tak jest w tym przypadku opisanym przez Ivvo. Doposażenie w instalacje wodoru a ON pozostało tylko nie wyszczególnione oficjalnie w dokumentach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, michal_k napisał:

Pismo nie odnosi się do sytuacji kiedy następuje zmiana paliwa wyłącznie na wodór.

Raczej bez wymiany silnika taka modernizacja będzie niemożliwa (przynajmniej tłoki i głowicę trzeba będzie wymienić a do tego cały układ zasilania łącznie ze sterownikiem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. 

Natomiast aby uzyskać zwolnienia z pewnych opłat o czym było w piśmie trzeba wykazać że został tylko wodór dlatego tutaj zatuszowano iż auto posiada nadal ON a wodór jest tylko na doczepkę

 

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są ciągniki siodłowe zasilane D/CNG, które zużywają około 4 m3 CNG / 100 km a reszta paliwa to ON, więc zużycie gazu jest symboliczne ale jakieś ulgi podatkowe sprawiają, że takie coś jeździ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Solaris napisał:

Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. 

No właśnie tu się mylisz - zobacz wcześniejszą fotkę - only H2 - i na tym polega cały wałek - nie alternatywne tylko jedyne - na alternatywne nie dostaliby  zwolnienia z podatku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak widziałem ten skan. Dlatego napisałem że na papierze wykazali tylko H2 bo musieli ale w rzeczywistości ON zostało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...
W dniu 7.03.2024 o 08:30, Solaris napisał:

Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. 

Natomiast aby uzyskać zwolnienia z pewnych opłat o czym było w piśmie trzeba wykazać że został tylko wodór dlatego tutaj zatuszowano iż auto posiada nadal ON a wodór jest tylko na doczepkę

 

A to byś się zdziwił, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór , miałem takie autka na przeglądzie kolego  i zrobione zmiany konstrukcyjne na sam wodór .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.