IVVO Napisano 21 Luty Napisano 21 Luty Jaka powinna być procedura zmiana z Diesel na wodór - proszę o komentarz a sprawę opiszę później Cytuj
piter1973 Napisano 21 Luty Napisano 21 Luty jeśli całkowita zmiana rodzaju zasilania ( poz P.3. w dowodzie rej ) to badanie dodatkowe zmiany konstrukcyjne bo zmieni się rodzaj paliwa z D na H i do wydziału komunikacji z całą "papierologią" od instalacji wodorowej czyli faktura montażu , homologacja. jest jeszcze opcja nr 2 - najpierw wpis H w DR a potem badanie dodatkowe ZK i ponownie WK po zmiane danych w DR. Cytuj
IVVO Napisano 21 Luty Autor Napisano 21 Luty Moje pytanie jest takie - czy instalacja jest homologowana czy tylko podzespoły składowe - żaden przepis obecnie obowiązujący nie wskazuje tak jak w wypadku LPG,CNG.... konieczności wydania homologacji. Czytałem Regulamin 134 Ekg tam też nic nie ma. Temat jest dla mnie stosunkowo nowy więc drążę Cytuj
michal_k Napisano 21 Luty Napisano 21 Luty 46 minut temu, piter1973 napisał: do wydziału komunikacji z całą "papierologią" od instalacji wodorowej czyli faktura montażu , homologacja. Podaj podstawę prawną na wymaganie faktury i homologacji. Cytuj
IVVO Napisano 21 Luty Autor Napisano 21 Luty 14 minut temu, michal_k napisał: Podaj podstawę prawną No właśnie tak jak Michał pisze - w przepisach o H jest czarna pomroczność - właściwie tylko TDT podają iż zbiornik podlega badaniu co 10 lat a w R134 elementy z jakich takowa ma się składać oraz warunki montażu i cisza Actros 2019 - zamontowano instalację H2 usuwając Diesla - montażysta wydał na to homologację w/g R110 /lpg,.../ nie według 134. Pojazd zasilany jest baterią butli wymiennych na które jest wydany zbiorczy protokół dozorowy Cytuj
piter1973 Napisano 22 Luty Napisano 22 Luty 17 godzin temu, michal_k napisał: Podaj podstawę prawną na wymaganie faktury i homologacji. zasugerowałem się LPG, CNG LNG czyli tylko zmiany konstrukcyjne 😔? Cytuj
IVVO Napisano 22 Luty Autor Napisano 22 Luty 13 minut temu, piter1973 napisał: zasugerowałem się LPG, Widzisz montażysta też bo homo wystawił w/g R110 13 minut temu, piter1973 napisał: Cytuj
michal_k Napisano 22 Luty Napisano 22 Luty 1 godzinę temu, piter1973 napisał: zasugerowałem się LPG, CNG LNG Ale to żadne z powyższych, więc nie ma podstaw do żądania homo. Cytuj
piter1973 Napisano 22 Luty Napisano 22 Luty ale ważny dozór TDT zbiornika/zbiorników potrzebny ? Cytuj
Solaris Napisano 22 Luty Napisano 22 Luty W przepisach stoi że zbiorniki na wodór podlegają pod dozór. Lepiej o tym pamiętać bo zaczęły już przyjeżdżać Toyoty Mirai i bez dozoru nie zaczynamy badania Cytuj
wolf Napisano 23 Luty Napisano 23 Luty A jak chcecie sprawdzać szczelność instalacji wodorowej? Pianka? Cytuj
Solaris Napisano 23 Luty Napisano 23 Luty A masz gdzieś w przepisach zakres dla instalacji H2 tak jak dla instalacji LPG, CNG, LNG co sprawdzać ? Cytuj
wolf Napisano 23 Luty Napisano 23 Luty 3 godziny temu, Solaris napisał: A masz gdzieś w przepisach zakres dla instalacji H2 tak jak dla instalacji LPG, CNG, LNG co sprawdzać ? OK, a dla elektryków i hybryd masz wytyczne? Mając uprawnienia i doświadczenie sprawdza diagnosty chyba masz pojęcie co sprawdzać i jak, nawet jak nie ma wtycznych. Cytuj
Solaris Napisano 6 Marzec Napisano 6 Marzec (edytowane) Wyszło pismo z Ministerstwa, że nie można doposażyć pojazdu używanego zasilanego ON w instalację wodorową. Oto wybrane fragmenty Nie jest jednakże możliwe zastosowanie, w odniesieniu do pojazdu będącego w eksploatacji, który to został doposażony w instalację zasilania paliwem wodorowym, procedur homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu (które to odnoszą się do paliwa gazowego tj. LPG, CNG, LNG), ponieważ wytyczne techniczne w tym zakresie opierają się na międzynarodowych regulacjach, które nie uwzględniają paliwa wodorowego. Stosownie do art. 81 ust. 11 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem. Z przytoczonego przepisu wynika wprost, że wskazane badanie techniczne nie dotyczy montażu instalacji do zasilania gazem, w tym zatem także wodorem i – analogicznie – nie służy do potwierdzenia dokonanej zmiany w pojeździe polegającej na przystosowaniu pojazdu fabrycznie zasilanego olejem napędowym w instalację przystosowującą pojazd do zasilania wodorem W tym kontekście w ocenie Ministerstwa Infrastruktury dodatkowe badanie techniczne nie może zostać zrealizowane w przypadku doposażenia pojazdu spalinowego w instalację zasilania wodorem. W związku z powyższym, zwracam się z uprzejmą prośbą o przedstawienie informacji, czy znane są Państwu przypadki, w których po dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe uprawniony diagnosta stwierdził, w toku badania technicznego, prawidłowość dokonanej zmiany w pojeździe polegającej na przystosowaniu pojazdu fabrycznie zasilanego olejem napędowym do zasilania wodorem Całość na stronie Patronatu Edytowane 6 Marzec przez Solaris 1 2 Cytuj
IVVO Napisano 6 Marzec Autor Napisano 6 Marzec To właśnie pojazd o którym pisałem W dniu 22.02.2024 o 15:13, Solaris napisał: Lepiej o tym pamiętać bo zaczęły już przyjeżdżać Toyoty Mirai Przyjrzałem się troszkę tej Toyocie - na wlewie H2 jest zalecenie wymiany butli do 15 lat od produkcji- koszt 154000PLN. Ale ciekawe jak zarejestrowali parę sztuk na zielone blachy - Warszawka Cytuj
Solaris Napisano 6 Marzec Napisano 6 Marzec (edytowane) No to nie można dopuścić takiego pojazdu. Doposażenie pojazdów w instalacje wodorową jest dla cwaniaków wykonujących przewozy w ruchu międzynarodowym z tego względu że starają się wówczas o pewne zwolnienia z opłat które w rzeczywistości im się nie należą. Co innego fabrycznie nowe wodorowe. Te są ok Edytowane 6 Marzec przez Solaris 1 Cytuj
IVVO Napisano 6 Marzec Autor Napisano 6 Marzec Tak to właśnie wyglądało - zwolnienie w Niemczech z opłat drogowych i podatku 1 minutę temu, Solaris napisał: z opłat które w rzeczywistości im się nie należą. Cytuj
michal_k Napisano 6 Marzec Napisano 6 Marzec 3 godziny temu, Solaris napisał: Wyszło pismo z Ministerstwa, że nie można doposażyć pojazdu używanego zasilanego ON w instalację wodorową. Pismo nie odnosi się do sytuacji kiedy następuje zmiana paliwa wyłącznie na wodór. Cytuj
Solaris Napisano 6 Marzec Napisano 6 Marzec Właśnie tak jest w tym przypadku opisanym przez Ivvo. Doposażenie w instalacje wodoru a ON pozostało tylko nie wyszczególnione oficjalnie w dokumentach. Cytuj
danielg539 Napisano 7 Marzec Napisano 7 Marzec 13 godzin temu, michal_k napisał: Pismo nie odnosi się do sytuacji kiedy następuje zmiana paliwa wyłącznie na wodór. Raczej bez wymiany silnika taka modernizacja będzie niemożliwa (przynajmniej tłoki i głowicę trzeba będzie wymienić a do tego cały układ zasilania łącznie ze sterownikiem). Cytuj
Solaris Napisano 7 Marzec Napisano 7 Marzec (edytowane) Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. Natomiast aby uzyskać zwolnienia z pewnych opłat o czym było w piśmie trzeba wykazać że został tylko wodór dlatego tutaj zatuszowano iż auto posiada nadal ON a wodór jest tylko na doczepkę Edytowane 7 Marzec przez Solaris Cytuj
danielg539 Napisano 7 Marzec Napisano 7 Marzec Są ciągniki siodłowe zasilane D/CNG, które zużywają około 4 m3 CNG / 100 km a reszta paliwa to ON, więc zużycie gazu jest symboliczne ale jakieś ulgi podatkowe sprawiają, że takie coś jeździ. Cytuj
IVVO Napisano 7 Marzec Autor Napisano 7 Marzec 49 minut temu, Solaris napisał: Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. No właśnie tu się mylisz - zobacz wcześniejszą fotkę - only H2 - i na tym polega cały wałek - nie alternatywne tylko jedyne - na alternatywne nie dostaliby zwolnienia z podatku Cytuj
Solaris Napisano 7 Marzec Napisano 7 Marzec Tak widziałem ten skan. Dlatego napisałem że na papierze wykazali tylko H2 bo musieli ale w rzeczywistości ON zostało Cytuj
jarek1 Napisano 6 Lipiec Napisano 6 Lipiec W dniu 7.03.2024 o 08:30, Solaris napisał: Oczywiście, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór i tylko wodór. Natomiast aby uzyskać zwolnienia z pewnych opłat o czym było w piśmie trzeba wykazać że został tylko wodór dlatego tutaj zatuszowano iż auto posiada nadal ON a wodór jest tylko na doczepkę A to byś się zdziwił, że nikt nie zmienia całkowicie na wodór , miałem takie autka na przeglądzie kolego i zrobione zmiany konstrukcyjne na sam wodór . Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.