Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dzień dobry,

Zastanawiałem się, czy to dobry dział, rozważałem jeszcze 'zmiany konstrukcyjne', ale mam nadzieję, że to, o co chcę zapytać zmianą konstrukcyjną nie jest.

 

Mam samochód ciężarowy wielozadaniowy. Jest to niskopodłogowy kontener, światła tylne są zamocowane na tylnym zderzaku, który jest ok. 30 - 40 cm nad ziemią. Jakiś czas temu jadąc za bardzo podobnym samochodem innej marki, który miał tak samo zamontowany zderzak ze światłami zdałem sobie sprawę, że patrzę albo na światła, albo na drogę do przodu.

Na górnej krawędzi kontenera, w narożnikach, mam zamontowane obrysówki, które świecą się razem z pozycyjnymi.

Jeżdżąc po drogach zwróciłem uwagę, że niektóre samochody mają zdublowane światła tylne - jedne na zderzaku na dole, drugie na górze, albo gdzieś w środku. Widziałem to na autobusach, niektórych ciężarówkach czy kamperach. Zakładam, że w przypadku autobusów komunikacji miejskiej jest to instalacja fabryczna, posiadająca homologację, czyli zgodna z przepisami, a nie żadne odstępstwa itp.

Pomyślałem sobie, że to mogłoby być ułatwienie dla kierowców jeżdżących za mną. Zasięgnąłem języka na stacji diagnostycznej i dowiedziałem się, że jest to możliwe, ale np. w przypadku, gdyby było na stałe zamontowane dodatkowe wyposażenie, które mogłoby zasłaniać światła główne. Takiego wyposażenia nie mam i mieć nie będę.


Czy jest jakaś możliwość zamontowania na przykład zamiast tych obrysówek świateł pozycyjnych, stopu i kierunkowskazów? Jedna z obrysówek zaczyna szwankować, więc i tak będę chciał ją wymienić i przy okazji właśnie pomyślałem o ulepszeniu.

 

Z góry dziękuję za sugestie i podpowiedzi.

 

Napisano
Cytat

32) Dopuszcza się dwa dodatkowe kierunkowskazy tylne na samochodach ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5 t, autobusach
oraz na przyczepach o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4)

33) Jeśli nie ma zainstalowanych świateł kat. S3, dopuszcza się dwa dodatkowe światła „stop” kat. S1 lub S2 na samochodach
ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2,
O3 i O4).

35) Światła dodatkowe, jeśli występują, powinny być umieszczone na możliwie największej wysokości pozwalającej na spełnienie
wymagań dotyczących rozmieszczenia na szerokości pojazdu i symetrii świateł oraz nie niżej niż 600 mm ponad światłami
obowiązkowymi.

Ogólnie poczytać Załącznik nr 6 WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY z  przypisami (z których trzy zacytowałem), zawarty w Rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

I będziesz mógł, jak to napisałeś, pomyśleć sobie nad rozwiązaniem.

  • Lubię 1
Napisano (edytowane)

No to problem rozwiązany, N1, więc nie mogę mieć ani drugiej pary kierunkowskazów, ani drugiej pary świateł stopu. Jeśli nie mam obrysówek, to mogę sobie jedynie zainstalować drugie światła pozycyjne tylne. Czyli mogę zamienić obrysówki na pozycyjne. Rozumiem, że te różnić się będą jedynie homologacją, bo działają w ten sam sposób.

Co ciekawe, doczytałem, że przy długości 6,4 m samochód musi mieć 4 światła cofania (dwa obowiązkowe i dwa dodatkowe, przypis 30). Samochód ma jedno. To akurat dobrze, bo z tego jednego niewiele widać. Odkąd mam sensowną kamerę cofania jest lepiej. Gdzie znajdę informacje na temat wymagań dotyczących tych świateł dodatkowych? Mają spełniać te same wymogi, co obowiązkowe? W kwestii wysokości max 1200 mm? Jeśli tak, to będę mógł je dołożyć jedynie na zderzaku, a najchętniej bym je zainstalował na górze kontenera, żeby oświetlały przestrzeń za samochodem, a nie tylko samą jezdnię.

Dodatkowo, przy szerokości 2,2 m musi mieć światła obrysowe również z przodu. A takich nie ma.

 

Dzięki za wskazanie dokumentu, nie umiałem go znaleźć.

 

Nie mogę drugi raz edytować wpisu. Ten przypis 35, który zacytowałeś, odnosi się ogólnie do wszystkich świateł dodatkowych, czy jakichś konkretnych? Bo jeśli do wszystkich, to oznacza, że mogę zamontować światła cofania wyżej, niż 1200 mm :)

Jeśli tak, to czy takie lampy robocze LED podejdą jako cofania?

image.png.5c778b4adad4a7e735e9c15e3235df86.png

Na 100% widziałem w niektórych ciężarowych na zderzaku montowane takie jako cofania:

image.png.0532995b8086cc3bc1755c0aebcac1e7.png

 

Edytowane przez raffa
Napisano

Zapewne są to reflektory robocze a je można montować tylko w ciągnikach rolniczych aczkolwiek dość często się je spotyka w ciężarówkach - przepisy swoje a życie swoje...

Napisano

No tak, przepisy a życie, dwie odległe sprawy, jak wiadomo.

Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł - wywalić reflektory ze zderzaka i założyć jakieś LEDowe zespolone homologowane, pionowo na bocznych słupkach kontenera, na wysokości zgodnej z przepisami. Stojąc za samochodem np. w korku kompletnie nie widać tych reflektorów, chyba, że z gokarta :)

No ale jeśli już, to poczekam z tym jakiś czas, niedawno udało mi się dojść z tymi głównymi do porządku (poprawka instalacji, kolejna wymiana klosza), zobaczymy, jak będą się sprawować podczas jesieni / zimy. Wtedy wrócę do czytania przepisów, czy wszystkie odległości są OK.

Ale udało mi się też znaleźć na allegro lampę LED z odpowiednią homologacją. Wg mnie tam nad kółkiem ze znakiem homologacji europejskiej jest wytłoczone AR. Do potwierdzenia ze sprzedającym. I myślę, że para takich by rozwiązała sprawę ciemni za samochodem. Zobaczymy, co powie diagnosta na stacji :D Jak nie zwróci uwagi, to poczekam do momentu, aż oryginalne lampy zaczną się sypać.

 

image.thumb.png.8835bfde60ec7d80ed9bff7b9de5fcd8.png

Mam potwierdzenie od sprzedawcy, tam jest wytłoczone AR. Więc homologowana lampa w razie czego jest dostępna.

Napisano

Jest jeszcze zapis, że oprócz "zwykłych" świateł cofania dopuszcza się zastosowanie dodatkowo przednich świateł przeciwmgielnych i kiedyś w roli świateł cofania powszechnie stosowano halogeny od Poloneza.

Napisano
2 godziny temu, danielg539 napisał:

Jest jeszcze zapis, że oprócz "zwykłych" świateł cofania dopuszcza się zastosowanie dodatkowo przednich świateł przeciwmgielnych i kiedyś w roli świateł cofania powszechnie stosowano halogeny od Poloneza.

Pamiętam te światła doskonale, ale to fatalny wybór, one świeciły taką prostą, dosyć cienką linią. Szkoda, że zostawiono ten zapis, zamiast po prostu zezwolić właśnie na światła robocze.

 

Tak czy inaczej dzięki za wskazówkę, sprawdzę sobie co jest dostępne na rynku :)

Napisano

Przyjrzałem się dziś tylnemu zderzakowi. Nie mam miejsca na światło cofania z lewej strony. Jest lampa zespolona, tablica i hak. Miejsce znalazłoby się po przeniesieniu tablicy na prawą stronę haka. Ale to prościej będzie ogarnąć nowe, symetryczne światła. Więc znowu za dużo kombinacji.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.