berecik Napisano 5 Październik 2006 Share Napisano 5 Październik 2006 Komisja Europejska przedstawiła w czwartek projekt nowej dyrektywy, która przewiduje obowiązek wymiany bocznych lusterek w samochodach ciężarowych, by wyeliminować zjawisko tzw. martwego pola.Spoglądając w standardowe lusterko wsteczne kierowca samochodu ciężarowego często nie widzi jadącego blisko skrajem drogi rowerzysty albo motocyklisty, gdyż znajduje się on w martwym polu. Co roku w wyniku kolizji ze skręcającą w prawo ciężarówką ginie w UE ok. 400 osób. Zmienić to mogą boczne lusterka o szerokim polu widzenia. Obecna dyrektywa z 2003 roku przewiduje, że od początku przyszłego roku w nowo rejestrowanych samochodach powyżej 3,5 tony będzie obowiązek montowania takich lusterek. Problem polega na tym, że zgodnie z obecnymi przepisami wszystkie samochody ciężarowe byłyby wyposażone w nowoczesne lusterka najwcześniej w 2032 roku. Po drogach UE jeździ obecnie co najmniej 5 mln ciężarówek. By to przyspieszyć, Komisja Europejska zaproponowała kalendarz wymiany lusterek w już jeżdżących po drogach pojazdach: zarejestrowanych w latach 2004-07 - rok od wejścia w życie dyrektywy, a w pozostałych pojazdach - w kolejnych latach. Koszt wymiany KE szacuje na 100-150 euro od lusterka. "Do roku 2020 mamy szansę ocalić 1200 istnień ludzkich za mniej niż 150 euro" - powiedział na konferencji prasowej komisarz UE ds. transportu Jacques Barrot. Druga z zaproponowanych dyrektyw wprowadza nowe standardy bezpieczeństwa na istniejących i planowanych drogach należących do tzw. sieci transeuropejskich UE (do roku 2020 w sumie blisko 90 tys. km). W Polsce jest to trasa Gdańsk-Warszawa-Wiedeń. Przewiduje się m.in. montowanie wzmocnionych barierek, osłanianie nimi słupów oświetleniowych i filarów wiaduktów, a także m.in. oddzielenie szerokim poboczem od właściwej jezdni miejsc, gdzie występuje ryzyko osuwisk ziemi albo kamieni. Barrot powiedział, że dzięki temu można będzie zapobiec wypadkom, w których co roku ginie co najmniej 600 osób, a 7 tys. zostaje rannych. W 2001 roku UE przyjęła strategię redukcji o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych. Według statystyk co roku na europejskich drogach ginie 41,5 tys. osób, a 1,7 mln zostaje rannych. Jedna trzecia wypadków spowodowana jest nadmierną prędkością. Obie dyrektywy muszą zostać zaakceptowane przez kraje członkowskie i Parlament Europejski. Dyrektywa wejdzie w życie najwcześniej w 2008 roku. źródło PAP Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 14 Maj 2007 Share Napisano 14 Maj 2007 Trochę to wszystko przyspieszyli UE: obowiązek wymiany lusterek w samochodach ciężarowych Wszystkie ciężarówki zarejestrowane po 1 stycznia 2000 roku będą musiały być wyposażone w lusterka boczne eliminujące zjawisko tzw. martwego pola - postanowił w czwartek Parlament Europejski. Wymiana, która w Polsce będzie dotyczyć kilkuset tysięcy pojazdów, ma nastąpić najpóźniej do końca marca 2009 roku. Spoglądając w standardowe lusterko wsteczne kierowca samochodu ciężarowego często nie widzi jadącego blisko skrajem drogi rowerzysty albo motocyklisty, gdyż znajduje się on w martwym polu. Co roku w wyniku kolizji ze skręcającą w prawo ciężarówką ginie w UE ok. 400 osób. Zmienić to mogą boczne lusterka o szerokim polu widzenia, dostępne na rynku. Obecna dyrektywa z 2003 roku przewiduje, że od początku 2007 roku w nowo rejestrowanych samochodach o masie powyżej 3,5 tony jest obowiązek montowania takich lusterek. Problem polega na tym, że zgodnie z obecnymi przepisami wszystkie samochody ciężarowe byłyby wyposażone w nowoczesne lusterka najwcześniej w 2032 roku. Po drogach UE jeździ obecnie co najmniej 5 mln ciężarówek. Dyrektywa sprawi, że w stare lusterka wyposażonych będzie co najwyżej 5 proc. ciężarówek, które stopniowo i tak zostaną wycofane z eksploatacji. Szacuje się, że w Polsce wymiana będzie dotyczyła 400-600 tys. pojazdów. Dokładne koszty, które poniosą właściciele ciężarówek, nie są znane. Komisja Europejska szacuje je na 100-150 euro od lusterka, ale wiadomo, że mogą być dużo wyższe w starszych modelach samochodów. W 2001 roku UE przyjęła strategię redukcji o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych. Według statystyk co roku na europejskich drogach ginie 41,5 tys. osób, a 1,7 mln zostaje rannych. Jedna trzecia wypadków spowodowana jest nadmierną prędkością. Parlament Europejski w przyjętym raporcie zalecił sprawdzenie, czy lusterek eliminujących martwe pole nie należałoby instalować także w furgonetkach i samochodach dostawczych. Źródło: PAP, Gazeta.pl Link do źródła: http://auto.gazeta.pl/auto/1,48316,4121185.html Przy okazji ciekawi mnie czy pojazdy wojskowe zostaną z tego zwolnone ,bo trochę jest rejestrowanych po tym roku - czy my będziemy musieli znowu udowadniać potrzebę zainstalowania tych lusterek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mietek Napisano 15 Maj 2007 Share Napisano 15 Maj 2007 W naszym kraju nie pomogą włączone światła ani specjalne lusterka dopóki nie będziemy mieli normalnych ( bez dziur) dróg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 21 Maj 2008 Share Napisano 21 Maj 2008 Lusterka panoramiczne obowiązkowe w ciężarówkach Kategorie: » lusterka samochodowe » samochody ciężarowe Od kwietnia 2009 r. wszystkie samochody ciężarowe powyżej 3,5 ton Dopuszczalnej Masy Całkowitej będą musiały być wyposażone w lusterka panoramiczne i lusterka krawężnikowe, zapewniające kierowcy szersze pole widzenia. Lusterka te od kilku lat montowane są fabrycznie w nowych ciężarówkach, ale przepisy wymagają zainstalowania ich we wszystkich samochodach ciężarowych powyżej 3,5 ton zarejestrowanych od stycznia 2000 r. włącznie. Aby pomóc właścicielom pojazdów ciężarowych w znalezieniu informacji, jakie wymagania muszą spełnić ich samochody, firma DAF Trucks uruchomiła nową stronę internetową www.checkyourmirror.com. Nowa strona internetowa www.checkyourmirror.com stanowi duże ułatwienie dla kierowców i przewoźników, pozwalając na sprawdzenie, w jaki sposób należy dostosować lusterka w ich samochodach, by spełniały wymagania prawa. W niektórych przypadkach wystarczy wymiana wkładek, w innych konieczna jest wymiana całego lusterka. Użytkownicy www.checkyourmirror.com uzyskają informacje o wszystkich koniecznych zmianach wymaganych dla poszczególnych marek i typów samochodów ciężarowych, korzystając ze specjalnej wyszukiwarki, dostępnej w dwunastu wersjach językowych, w tym polskiej. Rysunki i zdjęcia zamieszczone na stronie pokazują, w jaki sposób zastosowanie nowych lusterek poszerza pole widzenia. W przyszłości na stronie znajdą się także informacje o i nnych ulepszeniach zmierzających do poprawy bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników dróg. Samochody ciężarowe wyprodukowane na przełomie lat 2006/2007 i później muszą być obowiązkowo wyposażone w lusterka główne, panoramiczne oraz krawężnikowe, zapewniające dodatkowe poszerzenie kątów widzenia. Obecnie, samochody ciężarowe zarejestrowane w Unii Europejskiej po 1 stycznie 2000 r. będą musiały mieć także lusterka panoramiczne oraz krawężnikowe z rozszerzonym polem widzenia od strony pasażera. Oznacza to, konieczność dostosowania wielu ciężarówek do wymagań zawartych w nowych przepisach. Link do źródła: Daf Trucks Magazyn etransport – “Nowe przepisy prawa dotyczące lusterek w ciężarówkach” [ Dodano: 21-05-2008, 20:28 ] foldery informacyjne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtek1k Napisano 27 Październik 2009 Share Napisano 27 Październik 2009 A co z lusterkami klasy VI? od jakiej daty rejestracji pojazdu są wymagane? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radan Napisano 28 Październik 2009 Share Napisano 28 Październik 2009 Wszystkie ciężarówki zarejestrowane po 1 stycznia 2000 roku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.