Skocz do zawartości

Dyrektywa o wymianie lusterek w samochodach


berecik

Rekomendowane odpowiedzi

Komisja Europejska przedstawiła w czwartek projekt nowej dyrektywy, która przewiduje obowiązek wymiany bocznych lusterek w samochodach ciężarowych, by wyeliminować zjawisko tzw. martwego pola.Spoglądając w standardowe lusterko wsteczne kierowca samochodu ciężarowego często nie widzi jadącego blisko skrajem drogi rowerzysty albo motocyklisty, gdyż znajduje się on w martwym polu. Co roku w wyniku kolizji ze skręcającą w prawo ciężarówką ginie w UE ok. 400 osób. Zmienić to mogą boczne lusterka o szerokim polu widzenia.

 

Obecna dyrektywa z 2003 roku przewiduje, że od początku przyszłego roku w nowo rejestrowanych samochodach powyżej 3,5 tony będzie obowiązek montowania takich lusterek. Problem polega na tym, że zgodnie z obecnymi przepisami wszystkie samochody ciężarowe byłyby wyposażone w nowoczesne lusterka najwcześniej w 2032 roku. Po drogach UE jeździ obecnie co najmniej 5 mln ciężarówek.

 

By to przyspieszyć, Komisja Europejska zaproponowała kalendarz wymiany lusterek w już jeżdżących po drogach pojazdach: zarejestrowanych w latach 2004-07 - rok od wejścia w życie dyrektywy, a w pozostałych pojazdach - w kolejnych latach. Koszt wymiany KE szacuje na 100-150 euro od lusterka.

 

"Do roku 2020 mamy szansę ocalić 1200 istnień ludzkich za mniej niż 150 euro" - powiedział na konferencji prasowej komisarz UE ds. transportu Jacques Barrot.

 

Druga z zaproponowanych dyrektyw wprowadza nowe standardy bezpieczeństwa na istniejących i planowanych drogach należących do tzw. sieci transeuropejskich UE (do roku 2020 w sumie blisko 90 tys. km). W Polsce jest to trasa Gdańsk-Warszawa-Wiedeń. Przewiduje się m.in. montowanie wzmocnionych barierek, osłanianie nimi słupów oświetleniowych i filarów wiaduktów, a także m.in. oddzielenie szerokim poboczem od właściwej jezdni miejsc, gdzie występuje ryzyko osuwisk ziemi albo kamieni.

 

Barrot powiedział, że dzięki temu można będzie zapobiec wypadkom, w których co roku ginie co najmniej 600 osób, a 7 tys. zostaje rannych.

 

W 2001 roku UE przyjęła strategię redukcji o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych. Według statystyk co roku na europejskich drogach ginie 41,5 tys. osób, a 1,7 mln zostaje rannych. Jedna trzecia wypadków spowodowana jest nadmierną prędkością.

 

Obie dyrektywy muszą zostać zaakceptowane przez kraje członkowskie i Parlament Europejski. Dyrektywa wejdzie w życie najwcześniej w 2008 roku.

 

źródło PAP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Trochę to wszystko przyspieszyli

 

UE: obowiązek wymiany lusterek w samochodach ciężarowych

Wszystkie ciężarówki zarejestrowane po 1 stycznia 2000 roku będą musiały być wyposażone w lusterka boczne eliminujące zjawisko tzw. martwego pola - postanowił w czwartek Parlament Europejski.

Wymiana, która w Polsce będzie dotyczyć kilkuset tysięcy pojazdów, ma nastąpić najpóźniej do końca marca 2009 roku.

Spoglądając w standardowe lusterko wsteczne kierowca samochodu ciężarowego często nie widzi jadącego blisko skrajem drogi rowerzysty albo motocyklisty, gdyż znajduje się on w martwym polu. Co roku w wyniku kolizji ze skręcającą w prawo ciężarówką ginie w UE ok. 400 osób. Zmienić to mogą boczne lusterka o szerokim polu widzenia, dostępne na rynku.

Obecna dyrektywa z 2003 roku przewiduje, że od początku 2007 roku w nowo rejestrowanych samochodach o masie powyżej 3,5 tony jest obowiązek montowania takich lusterek. Problem polega na tym, że zgodnie z obecnymi przepisami wszystkie samochody ciężarowe byłyby wyposażone w nowoczesne lusterka najwcześniej w 2032 roku. Po drogach UE jeździ obecnie co najmniej 5 mln ciężarówek. Dyrektywa sprawi, że w stare lusterka wyposażonych będzie co najwyżej 5 proc. ciężarówek, które stopniowo i tak zostaną wycofane z eksploatacji.

Szacuje się, że w Polsce wymiana będzie dotyczyła 400-600 tys. pojazdów. Dokładne koszty, które poniosą właściciele ciężarówek, nie są znane. Komisja Europejska szacuje je na 100-150 euro od lusterka, ale wiadomo, że mogą być dużo wyższe w starszych modelach samochodów.

W 2001 roku UE przyjęła strategię redukcji o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych. Według statystyk co roku na europejskich drogach ginie 41,5 tys. osób, a 1,7 mln zostaje rannych. Jedna trzecia wypadków spowodowana jest nadmierną prędkością.

Parlament Europejski w przyjętym raporcie zalecił sprawdzenie, czy lusterek eliminujących martwe pole nie należałoby instalować także w furgonetkach i samochodach dostawczych.

 

Źródło: PAP, Gazeta.pl

Link do źródła:

http://auto.gazeta.pl/auto/1,48316,4121185.html

 

 

Przy okazji ciekawi mnie czy pojazdy wojskowe zostaną z tego zwolnone ,bo trochę jest rejestrowanych po tym roku - czy my będziemy musieli znowu udowadniać potrzebę zainstalowania tych lusterek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W naszym kraju nie pomogą włączone światła ani specjalne lusterka dopóki nie będziemy mieli normalnych ( bez dziur) dróg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Lusterka panoramiczne obowiązkowe w ciężarówkach

Kategorie: » lusterka samochodowe » samochody ciężarowe

 

Od kwietnia 2009 r. wszystkie samochody ciężarowe powyżej 3,5 ton Dopuszczalnej Masy Całkowitej będą musiały być wyposażone w lusterka panoramiczne i lusterka krawężnikowe, zapewniające kierowcy szersze pole widzenia. Lusterka te od kilku lat montowane są fabrycznie w nowych ciężarówkach, ale przepisy wymagają zainstalowania ich we wszystkich samochodach ciężarowych powyżej 3,5 ton zarejestrowanych od stycznia 2000 r. włącznie. Aby pomóc właścicielom pojazdów ciężarowych w znalezieniu informacji, jakie wymagania muszą spełnić ich samochody, firma DAF Trucks uruchomiła nową stronę internetową www.checkyourmirror.com. Nowa strona internetowa www.checkyourmirror.com stanowi duże ułatwienie dla kierowców i przewoźników, pozwalając na sprawdzenie, w jaki sposób należy dostosować lusterka w ich samochodach, by spełniały wymagania prawa. W niektórych przypadkach wystarczy wymiana wkładek, w innych konieczna jest wymiana całego lusterka. Użytkownicy www.checkyourmirror.com uzyskają informacje o wszystkich koniecznych zmianach wymaganych dla poszczególnych marek i typów samochodów ciężarowych, korzystając ze specjalnej wyszukiwarki, dostępnej w dwunastu wersjach językowych, w tym polskiej. Rysunki i zdjęcia zamieszczone na stronie pokazują, w jaki sposób zastosowanie nowych lusterek poszerza pole widzenia. W przyszłości na stronie znajdą się także informacje o i nnych ulepszeniach zmierzających do poprawy bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników dróg. Samochody ciężarowe wyprodukowane na przełomie lat 2006/2007 i później muszą być obowiązkowo wyposażone w lusterka główne, panoramiczne oraz krawężnikowe, zapewniające dodatkowe poszerzenie kątów widzenia. Obecnie, samochody ciężarowe zarejestrowane w Unii Europejskiej po 1 stycznie 2000 r. będą musiały mieć także lusterka panoramiczne oraz krawężnikowe z rozszerzonym polem widzenia od strony pasażera. Oznacza to, konieczność dostosowania wielu ciężarówek do wymagań zawartych w nowych przepisach.

Link do źródła:

Daf Trucks

Magazyn etransport – “Nowe przepisy prawa dotyczące lusterek w ciężarówkach”

 

[ Dodano: 21-05-2008, 20:28 ]

foldery informacyjne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.