S.K.P-POZNAŃ Napisano 15 Listopad 2006 Share Napisano 15 Listopad 2006 Wszystko jest kwestią ustawienia. Tylko prawidłowo wyregulowane reflektory zapewniają optymalne oświetlenie. Warszawa, październik 2006. Wiele samochodów ma złe oświetlenie, choć same w sobie są wyposażone w bardzo dobre lampy. Przyczyna najczęściej leży w niewłaściwym, zbyt niskim ustawieniu reflektorów. Niektóre warsztaty usiłują wyprzedzać fakty i z ostrożności ustawiają granicę światła i cienia zbyt nisko. W ten sposób oświetlenie drogi jest gorsze, a zasięg widzenia kierowcy zostaje wyraźnie zredukowany. „Przy prawidłowym ustawieniu granica światła i cienia wypada dokładnie na wymaganej linii w urządzeniu do ustawiania reflektorów” – mówi Carsten Aring, odpowiedzialny za oświetlenie w Centrum Technicznym Helli. Nowoczesne reflektory już nie potrzebują „rezerwy” w postaci nieco niższego pozycjonowania, jak wyjaśnia. Takie środki zapobiegawcze były normą przed wprowadzeniem regulacji poziomowania lamp, by po załadowaniu bagażnika samochód nie oślepiał innych użytkowników drogi. Dziś praktycznie we wszystkich samochodach można dopasować poziomowanie lamp do stanu załadowania. W reflektorach ksenonowych odbywa się to nawet samoczynnie. Aring apeluje do warsztatów, by na drodze dokładnej regulacji ustawienia lamp wspierały możliwości i rzeczywistą wydajność świetlną nowoczesnych aut. Często niewłaściwe jest też nastawienie pionowe. Często asymetryczna część światła mijania nie oświetla zgodnie z przepisami prawego pasa, a pobocze. Nawet jeśli granica światła i cienia jest właściwa, widoczność zostaje drastycznie ograniczona. Z kolei przesunięcie na lewo, w stronę środka jezdni, powoduje oślepianie innych. Częstą przyczyną niewłaściwej regulacji reflektorów jest nieprawidłowe ustawienie urządzenia do regulacji lamp. Pomocą są poziomice i inne środki wsparcia, jakie zintegrowano w aparatach Helli. I tak np. w modelu SEG IV DLX laserowy znacznik ustala dokładne pozycjonowanie urządzenia wobec żarówki lub znacznika na szybie. Inne istotne czynniki służące optymalnemu rozkładowi światła to płaskie podłoże zarówno pod samochodem, jak i urządzeniem do ustawiania lamp, prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach i niezaładowany bagażnik. Oczywiście, regulator poziomowania manualnego nastawnika musi być na zerze. http://www.hella.pl/mainpl/forum/24102006.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek :-) Napisano 28 Grudzień 2006 Share Napisano 28 Grudzień 2006 Zgadzam się w zupełności tylko zakładając, że lampy są oryginalne, a nie zmodernizowane ze starego typu. Obecnie rynek zalewają lampy soczewkowe które niejednokrotnie są wielką pomyłką producenta i nijak ich nie można ustawić właściwie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 19 Marzec 2007 Share Napisano 19 Marzec 2007 Ciekawy materiał o ustawianiu świateł: http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/~jarek/Diagnostyka/KS-20/Swiatla.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arek1962 Napisano 19 Marzec 2007 Share Napisano 19 Marzec 2007 Bardzo dobre opracowanie, szczególnie na zajęcich praktycznych z uczniami. Szefuncio (Norbert.J) powinien cię zaplusować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 19 Marzec 2007 Share Napisano 19 Marzec 2007 Szefuncio (Norbert.J) powinien cię zaplusować. Tylko autor tematu może plusować - reszta (niestety) nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 8 Styczeń 2009 Share Napisano 8 Styczeń 2009 http://www.policja.pl/portal/pol/1/34632/Bezplatne_sprawdzanie_i_ustawianie_swiatel.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.