Skocz do zawartości

Rejestracja ciągnika SAM z części fabrycznych


Dodo
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Słyszałem o mozliwości rejestracji ciągnika złożonego poza wytwórnią. Jest taka sytuacja:

Ciągnik marki Zetor został skompletowany z części pochodzących z różnych źródeł, silnik od właściciela który nie miał na niego dokumentów (rok produkcji 1951), skrzynia biegów wraz z tylnym mostem od tego typu ciągnika została zakupiona na złomowisku - złomiarz nie wystawi na to faktury ale podpisze umowę sprzedaży na złom użytkowy. Koła i układ kierowniczy też są od innego właściela. Wszystko skompletowane stanowi pojazd:

1) SAM?

2) składak?

3) pojazd złożony poza wytwórnią?

 

Jak takie "coś" mozna zarejestrować, jakie formalności muszą być spełnione?

Czy w ogóle jest mozliwa rejestracja?

Czy prawdą jest, że pojazd SAM musi mieć samodzielnie wykonaną ramę lub silnik?

 

Bardzo proszę o sugestie.

 

:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli do budowy tego ciągnika użyłeś oryginalnych części a pochodzących z różnych źródeł to według mnie jest to typowy składak i nie jest możliwa rejestracja .

SAM - byłby wtedy gdyby była to twoja własna konstrukcja , rama podwozie konstrukcji własnej , może być w nim silnik np. Zetor - nikt nie wymaga byś od podstaw budował silnik ale podkreślam ma to być konstrukcja własna : z innego pojazdu przekładnia, tylny most , koła .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponadto jest przepis mówiący o zakazie ponownego montowania niektórych używanych (z odzysku) części i podzespołów (np. układ hamulcowy,.....)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jak mówią koledzy. Rama ciągnika powinna być wykonana we własnym zakresie, aby był to pojazd marki SAM, a tylko takie pojazdy złożone poza wytwórnia mozna rejestrować. Oczywiście silnik i NIEKTÓRE podzespoły mogą być fabryczne, czy pochodzic z innych pojazdów (z zastrzeżeniem niewykorzystywania zabronionych do powtórnego uzycia podzespołów), jednak załozenie konstrukcyjne, czyli rama musi być własne. No i tu jest takie małe ale moim zdaniem, bo o ile nie jest to mały ciagnik ogrodniczy, to wykonanie we własnym zakresie ramy do "normalnego" ciągnika rolniczego, raczej przerasta możliwości warsztatowego hobbysty. To nie będzie przecież lekka rama jak w "zabawkowych" osobówkach składanych przez hobbystów. Ciagnik rolniczy jest przeznaczony do pracy z duzymi obciążeniami, często w ekstremalnych warunkach... Nie wiem czy "rzeczowy" rzeczoznawca podpisał by się pod takim pojazdem zrobionym metodą warsztatową... No przynajmniej mysle, że nie powinien... Chociaz... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama ciągnika powinna być wykonana we własnym zakresie

Zetor nie posiada ramy :/ jak i wiele innych ciągników rolniczych

 

Rejestracja jako SAM jest możliwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziekuję za wypowiedzi w temacie Zetorka złożonego z części. Więc jest tak: albo rejestracja tego składaka jako zabytek, albo ...

Kontroler2 twierdzi że jest możliwa rejestracja jako SAM, szkoda że zabrakło w jego wypowiedzi szczegółów.

Rozważmy jeszcze jedną możliwość:

spotyka się dość często Zetory k-25 z silnikiem pochodzącym np. z ciągnika C-330, wózka widłowego, tzw. Esa itp. Czy pojazd z takim silnikiem może być uznany za SAM? Nie został złożony z oryginalnych części, czy to coś zmienia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojazd "SAM" - to pojazd zbudowany poza jakąkolwiek wytwórnią czy fabryką, czyli po prostu pojazd zbudowany przez np. jakiegoś majsterkowicza. Istotne jest aby: rama, nadwozie lub podwozie zostały skonstruowane i zbudowane we własnym zakresie. Jeśli więc mówimy o ciągniku rolniczym "SAM"-ie, to musi być on niestety zbudowany na ramie, aby został spełniony podstawowy warunek dla "SAM"-a. Trudno bowiem byłoby chyba wykonać samemu np. odlew obudowy zespołu przeniesienia napędu i włożyć do tej obudowy własnoręcznie wykonane przekładnie. Silnik oczywiście może być z innego pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

musi być on niestety zbudowany na ramie, aby został spełniony podstawowy warunek dla "SAM"-a

Czyli jeżeli elementy pochodzą z jednego typu to robimy "składaka" i dobudowujemy np. z ceownika 100x60x12 rame. Silnik, skrzynia biegów, most napędowy stanowią w ciągniku podwozie samonośne i nie ma możliwości zamontowania ich na ramie jako oddzxielne podzespoły

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale można własnoręcznie wykonać nadwozie, czyli kabinę i wszelkie osłony silnika i powinien zostać uznany jako sam... tak mi sie przynajmniej wydaje, jeśli się mylę to mnie wyprostujcie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety - ten "poeta", który napisał m in.: "......nadwozie konstrukcji własnej", najprawdopodobniej miał na myśli nadwozie samonośne, a więc podstawowy element współczesnych pojazdów. Nie chodzi tu o kabinę ciągnika czy np. samochodu ciężarowego, gdyż nie są one (te kabiny) podstawowymi elementami konstrukcyjnymi. Czyli nie mamy możliwości uznania za "SAM" fabrycznego ciągnika rolniczego z jakąś kabiną własnej konstrukcji.

 

[ Dodano: 26-03-2007, 15:32 ]

A ujmując rzecz jeszcze inaczej - ten podstawowy element konstrukcyjny pojazdu "SAM", na którym nabijemy numer identyfikacyjny (zgodnie z obow. przepisami) - musi być konstrukcji własnej. Ten warunek wyklucza np. możliwość uznania za "SAM" przyczepy kempingowej fabrycznej, (często kradzionej za granicą), w której ktoś cwany demontuje oryginalną budę i montuje "coś tam" własnej konstrukcji. Po tym wszystkim przyjeżdża na SKP i chce aby dokonać badania tego tworu jako "SAM". A "toto" żadnym "SAM"-em nie jest. "Toto" ma podstawowy element konstrukcyjny RAMĘ i numer identyfikacyjny ma być wybity na tej ramie. Tylko jak to zrobić zgodnie z prawem, jeśli rama ma już numer (wszak jest fabryczna) lub taki numer miała, a klient w sposób "wysoce niedelikatny" ów numer zatarł? Jest to niemożliwe do wykonania zgodnie z przepisami. Reasumując: "SAM" będzie wtedy "SAM"-em, kiedy do jego budowy zostanie użyty PODSTAWOWY element kontrukcyjny - konstrukcji własnej: RAMA, PODWOZIE lub NADWOZIE. Zgodnie z przepisami numery identyfikacyjne pojazdu nabija się na: ramie, jeśli pojazd jest zbudowany na ramie; nadwoziu, jeśli jest to nadwozie samonośne; lub - na podwoziu, jeśli to właśnie podwozie jest podstawowym elementem konstrukcyjnym pojazdu. A tak właśnie jest w przypadku większości ciągników rolniczych - podwoziem ciągnika jest zespół przeniesienia napędu i na nim wybija się numer identyfikacyjny. Taką wiedzę miałem przekazaną w szkole i na kursach diagnostów. Jeśli coś źle zrozumiałem i tutaj przedstawiłem, to oczywiście poproszę również o "wyprostowanie". Wszak założeniem tego forum jest właśnie dzielenie się posiadaną wiedzą (niekoniecznie poprawną).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

§ 46. 1. Pojazd silnikowy, o którym mowa w § 44: (C ROLNICZY)

 

1) wyposaza sie w:

 

a) kabine lub rame ochronna; przepis stosuje sie do zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r. pojazdu o masie wlasnej powyzej 800 kg,

Czyli kabina być musi i to jeszcze o odpowiedniwj wytrzymałości zabezpieczającej kierującego w przypadku "dachowania"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten podstawowy element konstrukcyjny pojazdu "SAM", na którym nabijemy numer identyfikacyjny (zgodnie z obow. przepisami) - musi być konstrukcji własnej.

 

No to mi sie źle wydawało ::D

 

To chyba juz prawie wszystko jasne w tym temacie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bohdang to wszystko chyba najładniej opisał, ale nawet w tym można namieszać w naszym kraju z naszymi ukochanymi przepisami. Nie dotyczy to coprawda ciagników, ale co w przypadku, kiedy pojazd który ma konstrukcje na ramie posiada zarówno nadany przez producenta zgodnie ze standardem VIN nr ramy, oraz nr nadwozia? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że w takim przypadku powinniśmy przyjąć VIN wybity na ramie jako priorytet. Spełnione są tu bowiem takie warunki: konstrukcja pojazdu oparta jest na ramie - więc głównym (podstawowym) elementem pojazdu jest rama - a cecha identyfikacyjna wybita na tejże ramie jest najważniejsza. Natomiast dodatkowo numerowane nadwozie to element dodatkowo służący identyfikacji dla np. "nadwozi wymiennych", chociażby takich jak: kontener, cysterna-kontener czy inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale co w przypadku, kiedy pojazd który ma konstrukcje na ramie posiada zarówno nadany przez producenta zgodnie ze standardem VIN nr ramy, oraz nr nadwozia?

 

tak samo jest przy Żuku Wartburgu Syrenie (nie mają VIN-u - ale nr ramy i nadwozia) i chyba każdy diagnosta miał choć raz taki na OBT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Niech gosciu sobie jakas maske i blotniki wyklepie w stodole, zamontuje oswietlenie nieoryginalne jedzie do rzeczoznawcy, ten wystawi odpowiednie dokumenty, nastepnie wydz. kom. - skierownie na nabicie numeru i dalej na skp, nie widze problemu.

 

[ Dodano: 04-04-2007, 14:50 ]

Poza tym nie wierze aby ktorys z Was, albo rzeczoznawca doszukiwal sie w ciagniku z 1951 roku, czy most napedowy pochodzi akurat z tego modelu zetora ... ::D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Skoro zbudowano ciągnik marki SAM , to na ile dostanie przegląd ?.

 

W przepisach jest napisane , że :

pojazdy SAM podlegają corocznym przeglądom ,

a ciągnik rolniczy na 3 , a następnie co 2 lata .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro zbudowano ciągnik marki SAM , to na ile dostanie przegląd ?.

 

W przepisach jest napisane , że :

pojazdy SAM podlegają corocznym przeglądom ,

a ciągnik rolniczy na 3 , a następnie co 2 lata .

 

A przyczepkę lekką SAM dasz na 1 rok czy bezterminowo?

Przepis szczegółowo odniósł się do rodzaju pojazdu wiec stosujemy przepisz szczegółowy i dajemy na 2 lata

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, kolego ale błędnie wnioskujesz. Pojazd "SAM" - badania coroczne. Przyczepa lekka (w tym p-pa lekka "SAM"), pojazd zabytkowy i motorower nie podlegają badaniom okresowym. Tak brzmią zapisy art.81 PORD.

 

O niestety kolego w przepisach nie ma zapisu "Przyczepa lekka (w tym p-pa lekka "SAM")" przepis dokładnie brzmi tak :

Art 81 PORD 3. Okresowe badanie techniczne pojazdu jest przeprowadzane corocznie, z zastrzeżeniem ust.4-7.

4. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężaowego o

dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza sie przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 2 lat od dnia przeprowadzenia badania, a potem corocznie. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki osobowej, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki "SAM", pojazdu

zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu uużywanego do nauki jazdy lub

egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.

4a. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego przeprowadza sie przed upływem 3 lat

od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem kadych kolejnych 2 lat od dnia

przeprowadzenia badania.

5. Przepisy ust. 4 i 4a dotyczą równie samochodu osobowego, samochodu cieżarowego o

dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, ciągnika rolniczego, motocykla lub

przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy za granica. W tym przypadku za dzień pierwszej

rejestracji, o której mowa w ust. 4, przyjmuje sie dzień pierwszej rejestracji za granica.

6. Okresowe badanie techniczne autobusu o liczbie miejsc powyżej 15 łącznie z miejscem

kierowcy przeprowadza sie przed upływem roku od dnia pierwszej rejestracji i następnie co 6 miesięcy.

7. Motorower, przyczepa lekka i pojazd zabytkowy nie podlegają okresowym badaniom

technicznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście kolego "Markes30". Masz rację. Najmocniej przepraszam. Coś pokręciłem. W ramach rekompensaty za strzeloną gafę podałem interpretację PISKP na ten temat. Jeszcze raz serdecznie przepraszam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że czujność naszych forumowiczów jest na wysokim poziomie i nie idzie ich zaskoczyć nawet tak dwuznacznym sformułowaniem.

Też mam takie zdanie dotyczącego w/w przypadku i myślę że będzie ono przydatne dla kolegów po fachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście kolego "Markes30". Masz rację. Najmocniej przepraszam. Coś pokręciłem. W ramach rekompensaty za strzeloną gafę podałem interpretację PISKP na ten temat. Jeszcze raz serdecznie przepraszam.

 

Dobra dobra ty mi się interpretacją PISKu nie wykręcaj - stawiasz piwo na następnej integracji boden drugie a ja trzecie bo panowie podyskutować w takim gronie to prawdziwa przyjemność :piwo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.