Skocz do zawartości

Ciągnik Samochodowy - DMC ciągnionej przyczepy


sm
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

WK skierował klienta na stację celem uzupełnienia danych :

- DMC zespołu pojazdów ( podałem 40 000 kg )

- DMC ciągnionej przyczepy ( nie wiem co wpisać )

 

Ciągnik Scania 124, masa własna 6900 kg, DMC 18 000 kg, nacisk na siodło 11 100 kg.

Problem w tym, że pojazd posiada książkę pojazdu a tam wpisane DMC Ciągnionej przyczepy 24 000 kg.

 

Ciągnik może ciągnąć naczepę o ładowności 24 ton, a tu DMC 24 000 , jak to naprawić ?

Jak okreslić DMC dla tego ciągnika i przekonać WK żeby wpisali inaczej niż w książce pojazdu?

WK twierdzi, że nie może być inaczej niż wpisane w książce pojazu.

 

Na wyciągu ze świadectwa homologacji dla Scanii 124 nie ma DMC przyczepy.

Może posiadacie dane z katalogu marek.

Bardzo proszę opomoc w rozwiązaniu problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest to ciągnik samochodowy siodłowy to nie określa się DMC p-py, tylko DMC zestawu. Czy w WK o którym piszesz tego nie wiedzą? Zresztą, po co ja pytam - jeśli każą wypisywać takie bzdury, to odpowiedź może być tylko jedna.........

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skąd bohdang czerpiesz taką wiedzę? Nigdzie w przepisach nie jest jasno określone, że w przypadku ciągników samochodowych masy przyczepy nie określa się, a nadto bardzo wielu producentów określa ten parametr w homologacji i karcie pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż, troszkę się "zagalopowałem". Pamiętam, że było pismo kierowane do organów rejestrujących w sprawie określania (a właściwie ich pomijania) - DMC, ładowności i in. parametrów w DR ciągników siodłowych. Nie mogę niestety odnaleźć tego pisma aby przedstawic jego treść na forum. W związku z tym przepraszam za swoją wypowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągnik samochodowy z naczepą tworzą tzw. pojazd członowy.

D.M.C. dla takiego zestawu jest określone w DZ.U. 103 par3.1 pkt 3.

Nie określa się d.m.c. naczepy , lecz całego zestawu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem katalog ITS i żaden z ciągników samochodowych (siodłowych) Scania 124

nie ma określonego parametru dmc ciągnietej przyczepy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki azot14 za sprawdzenie w katalogu ITS jak również za namiary na dealera Scanii.

Przysłali mi specyfikację techniczną tego pojazdu po numerze VIN z parametrami ale tam też nie było DMC przyczepy.

Tak na logikę rzeczywiście powinno być tylko DMC zespołu, ale kto wpisał do karty pojazdu

24 000 kg i na jakiej podstawie.

A WK twierdzi, że musi być tak jak w karcie.

 

Widziałem ostatnio dwa dowody rejestracyjne ze Scanii 124 gdzie w jednym było wpisane DMC przyczepy 32 000 kg, a w drugim 34 000 kg.

Ale to nie jest żadne wytłumaczenie.

 

Jeśli postawimy ciągnik i naczepę oddzielnie na razie bez sprzęgania i spróbujemy zsumować masy to :

Masa własna 6 900 kg + 150 kg kierowca i zmiennik + jakieś dodatkowe wyposażenie ; razem nie powinno przekroczyć 7 500 kg

40 000 kg - 7 500 kg = 32 500 kg

Czyli DMC naczepy powinno być 32 500 kg

Nie wiem czy to można tak wyliczyć, ale nie logikę tu chodzi a o paragrafy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdzie w przepisach nie jest jasno określone,

Znów stajemy przed dylematem nie jasnych zapisów i braku jednomyślności urzędów, kiedy w końcu doczekamy się konkretnych ustaw i rozporządzeń, które jasno i jednoznacznie powiedzą co ma być a co nie... :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie w ciągniku określa się tylko DMC zestawu i MW - mam w pracy wyciąg ze świadectwa homologacji ciągnika Volvo i tam nie ma DMC przyczepy.

Jesli chodzi o samochody ciężarowe i DMC ciągniętej przyczepy to przyczepa może być 24 tony w samochodzie 3 osiowym. Przecież samochód może jechać pusty, a przyczepa naładowana full, grunt aby zestaw nie przekraczał 40 ton. Zresztą w warunkach technicznych jest napisane, że na drodze liczy się to co się zważy (wartości rzeczywiste).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A powiedz jeszcze kolego sm co to jest za karta, tzn. kto ja wydał - organ rejestrujacy (czyli pojazd sprowadzony z zagranicy), czy tez producent pojazdu. Jesli producent to sprawa kiepska, bo znaczy, że taka miał homologację i takiego pojazdu w WK inaczej w zasadzie zarejestrowac sie nie da, poniewaz jesli tak jest to zgłoszone w ITS, który prowadzi katalog źródłowy dla pojazdów w Polsce (z mocy prawa, czy sie to komuś podoba czy nie) to zaden nowo rejestrowany pojazd nie może na jote odbiegać od tego co ma ITS w swoich katalogach i tym samym niejako to potwierdza. Z drugiej strony rzeczywiście SCANIA akurat w katalogu ITS nie ma okreslonego tego parametru, a i nie do końca rozumiem postępowanie WK - dlaczego kieruje na ustalenie tego parametru, skoro go zna na podstawie KP i z góy zakłada, że nie chce, żeby był on inny? Druga możliwość jest taka, że było to autko sprowadzone, dla którego taki parametr uzanał za stosowny ustalić DIAGNOSTA wykonujący pierwsze badanie. W tej sytuacji możesz napisać w UWGACH na badaniu, że dla ciagnika samochodowego na podst. DZ.U. 103 par3.1 pkt 3. oraz na podstawie danych zawartych w katalogu ITS parametu tego dla wymienionego pojazdu nie okresla się, nie stosuje tego równiez producent, a na pierwszym badaniu został on okreslony omyłkowo.

Swoja droga to własnie VOLVO najczęściej określało ten parametr w homologacjach - ale oczywiście nie we wszystkich - kto ma dostęp do katalogu ITS może sobie podpatrzeć.

Kiedyś takim spornym parametrem o którym nie do końca było wiadomo czy nalezy go okreslać i jak była właśnie DMC w pzypadku ciagników siodłowych. Producenci bardzo długo nie mogli dojść do porozumienia z ITS jak rozwiązać to kwestię w homologacjach, dlatego bardzo wiele ciagników ma DR z okreslona jedynie masą własna i masą zestawu, bez DMC (lub MMC)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kto ma dostęp do katalogu ITS może sobie podpatrzeć.

A w jakim katalogu jest masa przyczepy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojazd sprzedany przez dealera w Polsce, nie mam w tej chwili dostępu do karty ale z tego co pamiętam to wyglądała jak wystawiona u nas.

 

Myślę że kolega blakop chyba najtrafniej podsumował temat:

1.W Ustawie nigdzie nie ma wzmianki jaka ma być DMC naczepy

2.Producent w świadectwie homologacji nie określa dla Scanii tego parametru

3.Katalog ITS też go nie podaje dla Scanii

4.Wobec tego w DR należy to pole zostawić puste, a podać DMC zestawu

 

Dziękuje za cenne wypowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.