przemty Napisano 4 Czerwiec 2007 Napisano 4 Czerwiec 2007 Na poczatek chce sie przywitac bo jestem tu nowy. a teraz przejde do sedna sprawy. Potrzebuje do pracy wartości graniczne sił hamowania w daN jakie maja byc dla pojazdu fiat Seicento. Zrobiłem badania i otrzymałem takie wyniki: Przód L 1.68 daN P 1,67 daN róznica jeden procent, nacisk na os 545 daN Tył L 0,84 P 0,94 róznica 10% nacisk 297 "ręczny" L 0,99 P 0,81 roznica 18% i teraz potrzebuje jakos przeprowadzic analize wyników, tylko nie wiem jakie powinny byc wartosci dopuszczalne. bo jedynie co znalazłem to ze stosunek procentowy sił hamujacych do nacisku koł hamowanych musi byc . 52% itd. Moze ktos z was moglby mi pomoc z tymi wartosciami granicznymi albo napisac krotka analize otrzymanych przeze mnie wynikow (tzn. czy wartosci mieszcza sie w granicach a jezli tak/ nie to w jakich i co ewentualnie potrzeba naprawic.) Potrzebuje to pilnie. Z gory dziekuje za szybkie odpowiedzi.. Cytuj
Psuj Napisano 4 Czerwiec 2007 Napisano 4 Czerwiec 2007 minimalna wymagana siła hamowania hamulca roboczego - 5,95 [kN] i hamulca postojowego - 1,9 [kN] Źródło - Informator SKP Dane techniczno-diagnostyczne pojazdów Oczywiście musisz posumować siły hamowania. Pozdrawiam. [ Dodano: 04-06-2007, 16:01 ] Dane dotyczą 900-setki oczywiście Cytuj
przemty Napisano 4 Czerwiec 2007 Autor Napisano 4 Czerwiec 2007 minimalna wymagana siła hamowania hamulca roboczego - 5,95 [kN] i hamulca postojowego - 1,9 [kN] Źródło - Informator SKP Dane techniczno-diagnostyczne pojazdów Oczywiście musisz posumować siły hamowania. Pozdrawiam. [ Dodano: 04-06-2007, 16:01 ] Dane dotyczą 900-setki oczywiście to jest sporting 1.1 Podsumowac tzn. zsumowac sily dla przedniej osi i tylniej i to powinno byc wieksze niz 5,95 czy osobno dla przodu zsumowac i porownac i osobno dla tylu?? Cytuj
kowal Napisano 4 Czerwiec 2007 Napisano 4 Czerwiec 2007 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz. U. nr 227 poz. 2250 Załącznik nr 2 SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI l RÓWNOMIERNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCÓW PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO Cytuj
przemty Napisano 4 Czerwiec 2007 Autor Napisano 4 Czerwiec 2007 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r.w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz. U. nr 227 poz. 2250 Załącznik nr 2 SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI l RÓWNOMIERNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCÓW PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO czyli według wzoru i danych mich(patrz załacznik wyzej) dla hamulców przednich musze policzyc tak: [(1,68+1,67)/12] x 100 =27,91 i to mA BYC wieksze od 50% jezeli nie to hamulce niesprawne. d.m.c pojazdu 1200kg Dobrze to rozumuje i obliczam?? błagam pomozcie bo zalezy mi na czsie... Cytuj
Psuj Napisano 4 Czerwiec 2007 Napisano 4 Czerwiec 2007 roboczy - 6,0 [kN] postojowy - 1,92 [kN] To dla 1100 - źródło to samo Cytuj
przemty Napisano 4 Czerwiec 2007 Autor Napisano 4 Czerwiec 2007 roboczy - 6,0 [kN] postojowy - 1,92 [kN] To dla 1100 - źródło to samo czyli nie musze bawic sie w obliczanie tego wskaznika wyrazonego w procentach?? tylko moge poprostu porównac te wartości z tym co teraz kolega podal mi?? tylko co z tym sumowaniem sil co bylo wyzej napisane, jak to mam zrobic, ktore sily ze soba zsumowac?? Cytuj
Psuj Napisano 4 Czerwiec 2007 Napisano 4 Czerwiec 2007 czyli nie musze bawic sie Powiem tak. Jakbyś zrobił to dobrze i założył miernik siły nacisku na pedał hamulca, wprowadził dmc, to komputer od rolek sam Ci przeliczy i poda wynik pozytywny lub negatywny. Cytuj
przemty Napisano 4 Czerwiec 2007 Autor Napisano 4 Czerwiec 2007 czyli nie musze bawic sie Powiem tak. Jakbyś zrobił to dobrze i założył miernik siły nacisku na pedał hamulca, wprowadził dmc, to komputer od rolek sam Ci przeliczy i poda wynik pozytywny lub negatywny. chciałbym to zrobic dobrze ale to nie moja wina , to byly badania do pracy mgr. a robilem to z promotorem a on akurat nie mial wtedy czasu i wszystko bylo zrobione po łepkach. Ale nadal nie wiem co mam porownac do tych wartosci podanych przez kolege?. mam jeszcze jedno pytanie o co chodzi z tym wykresem siły hmowania. co moge z niego odczytac i co oznacza słowo "korytarz" i wogole czy na podstawie tego wykresu mozna powiedziec ze hamulce sa sprawne?. Bede wdzieczny za troche dokładniejssze przyblizenie tematu... Cytuj
andy68 Napisano 4 Czerwiec 2007 Napisano 4 Czerwiec 2007 zrob tak jak Psuj radzi, tak po za tym to ty sam na tej stacji jestes? bo rozumiem ze nie jestes diagnosta ps pzdrowka dla ziomala z sanoka Cytuj
adam1501 Napisano 4 Czerwiec 2007 Napisano 4 Czerwiec 2007 jak to mam zrobic, ktore sily ze soba zsumowac?? Mówiąc w dużym skrócie: jeżeli zsumujesz siły hamowania hamulca roboczego wszystkich czterech i wyliczysz z nich wskaźnik to będziesz wiedział już po samych siłach hamowania, że dla danej dmc ma być tyle kN aby osiągnąć wymagany wynik. W trakcie badania sumujesz wynik bo wiesz z doświadczenia, że taki "cienias" (dmc 1100kg) ma mieć wartość powiedzmy 6kN i nie liczysz tego za każdym razem z ołówkiem w ręku- tylko rzut oka suma powiedzmy 6.27kN i wiesz że się mieści. Analogicznie dla postojowego-suma dwóch sił. Przy zachowaniu różnicy na poszczególnych osiach i nacisku na pedał hamulca - źródło danych i wzory podał kolega fiedorowicz Cytuj
przemty Napisano 4 Czerwiec 2007 Autor Napisano 4 Czerwiec 2007 bo rozumiem ze nie jestes diagnosta na szczescie diagnosta nie jestem bo wstyd mi byloby sie wtedy pytac o takie rzeczy. Równiez pozdrawiam [ Dodano: 04-06-2007, 21:29 ] Mówiąc w dużym skrócie dzieki za ten duzy skrót... choc to skrót to i tak wiele mi wyjasnił... Cytuj
adam1501 Napisano 5 Czerwiec 2007 Napisano 5 Czerwiec 2007 wiele mi wyjasnił... Jesteśmy do usług. Pozdrawiam... Cytuj
przemty Napisano 14 Czerwiec 2007 Autor Napisano 14 Czerwiec 2007 wiele mi wyjasnił... Jesteśmy do usług. Pozdrawiam... mam jeszcze pytanie odnosnie wykresów zamieszczonych w załaczniku. czy na ich podstawie mozna cos powiedziec o hamulcach(np. czy sa sprawne itp.)?? czy one sa tylko jako bajer i nic sensownego z nich nie wynika?? Cytuj
Tomek D Napisano 14 Czerwiec 2007 Napisano 14 Czerwiec 2007 Jeśli różnica między lewym a prawym kołem jest większa niż 30% to hamulce są niesprawne Cytuj
adam1501 Napisano 14 Czerwiec 2007 Napisano 14 Czerwiec 2007 czy one sa tylko jako bajer i nic sensownego z nich nie wynika?? Tak jak pisze powyżej Tomek D parametr jak najbardziej wymagany (jest podany liczbowo obok wykresu) natomiast sam wykres przebiegu sił jeżeli dysponujesz opisem urządzenia które określa poszczególne elementy rysunku mogą być pomocne dla celów "naukowych" -co się dzieje w danej chwili z układem hamulcowym, bo diagnosta w czasie pracy spojrzy na wyniki końcowe i różnicę między stronami bez "wchłaniania się" co się tam dzieje w trakcie (nie wszystkie urządzenia dysponują tego rodzaju wydrukami). Cytuj
Piotr Barczuk Napisano 15 Czerwiec 2007 Napisano 15 Czerwiec 2007 czy one sa tylko jako bajer i nic sensownego z nich nie wynika?? Młody przyszły inżynierze To są wyklesy sił hamowania w funkcji "lewy od prawego", odchylenie od prostej przecinajacej srodek układu pod kątem 45 stopni, siwadcza o tym iż na jednym z kół siła jest wyzsza. W Twoim wypadku dla obu osi na poczatku hamowania siła jest znaczaco wyzsza dla lewej strony. W dalszym ciągu hamowania dla osi przedniej siły wyrównują się ale dla osi tylnej znacząco przechylają się na prawą stronę. Moze to swiadczyć np. o tym że w lewym tylnym kole czesciowo zablokowany jest cylinderek. W wyniku czego szczęki cofają się mniej i na poczatku siły są większe, ale przy wzroscie siły sblokowane tłoczki nie wysuwają się prawidłowo i siła narasta w mniejszym stopniu niż z prawej strony. Podkreslam że jest to gdybanie - nie wiem nawet jaki jest ukł. hamulcowy w badanym samochodzie. Co do samych pomiarów: Ponieważ samochód w trakcie badania nie jest obciązony w pełni, czyli masa mniejsza niż DMC, to takie badanie nie jest w stanie odpowiedzieć czy wspołczynnik hamowania jest wystarczajacy. Poprostu mniejszy nacisk na oś spowoduje iż zablokowane koła wyjadą z rolek. Dlatego ustawodawca nakazuje nam stosować miernik nacisku na pedał hamulca. Załozenie jest takie ze siła hamowania wzrasta proporcjonalnie do siły nacisku na pedał. Znając zalezność siły hamowania od siły nacisku mozemy "wykoncypowac" co bedzie dalej poza momentem zablokowani kół, czyli czy jestesmy w stanie uzyskać stosowną siłę hamowania dla DMC samochodu. Załaduj samochód do dmc wjedz na rolki i cisnij na max - jesli wtedy wspołczynnik jest wystarczający to jest o.k. i miernik siły nacisku na pedał jest zbedny. Cytuj
przemty Napisano 15 Czerwiec 2007 Autor Napisano 15 Czerwiec 2007 [ Dodano: 15-06-2007, 13:21 ] czy one sa tylko jako bajer i nic sensownego z nich nie wynika?? Młody przyszły inżynierze... Wielkie dzieki wszystkim za pomoc, poniewaz odpowiedzi przeczytalem juz po tym jak oprawilem j prace wiec staralem sie ocenic układ na podstawie wzorów z rozporzadzenia ministra transportu... według tego wyszlo mi ze układ hamulcowy jest niesprawny... wiec staralem sie to jak najbardziej napisac ogolnie w pracy, aby nikt sie nie przyczepił...a co do samych badan to nie byly jakies dokładne badania, choc do pracy , ale tylko mgr. wiec promotor tez zbytnio nie wymagal dokładnych pomiarów(bo był przzy badaniach) i wielu rzeczy nie kazał mi robic. Badania te były dla celu zobrazowania przebiegu diagnostyki samochodowych układów bezpieczeństwa... pozdrawiam wszystkich... Cytuj
prezes100 Napisano 18 Czerwiec 2007 Napisano 18 Czerwiec 2007 Kolego przemty nie stawiaj kropki po mgr, bo to jest ewidentny błąd. Lepiej sprawdź w pracy czy przy nazwisku promotora jeśli jest doktorem nie postawiłeś kropki po dr, bo to by była ujma na honorze i kiepsko bym Cię widział na obronie. Zrobił tak jeden z moich kolegów na roku i miał kłopoty. Cytuj
andy68 Napisano 18 Czerwiec 2007 Napisano 18 Czerwiec 2007 Kolego przemty nie stawiaj kropki po mgr to jeszcze zalezy co ten skrot oznacza, tytol czy co dana osoba moze robic Cytuj
przemty Napisano 21 Czerwiec 2007 Autor Napisano 21 Czerwiec 2007 Kolego przemty nie stawiaj kropki po mgr, bo to jest ewidentny błąd. Lepiej sprawdź w pracy czy przy nazwisku promotora jeśli jest doktorem nie postawiłeś kropki po dr, bo to by była ujma na honorze i kiepsko bym Cię widział na obronie.Zrobił tak jeden z moich kolegów na roku i miał kłopoty. wiem ze sie nie daje po tytulach ktore nie sa skrotami w senscie uciecia slowa kropki. to bylo tak wstawione z rozpedu a w pracy napewno nie zrobilem tego bledu ...pozdrawiam Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.