Norbert Jezierski Napisano 2 Sierpień 2007 Share Napisano 2 Sierpień 2007 Kiedy bez tachografu ? Głośno ostatnio o tachografach cyfrowych. Zanim jednak cyfrowe urządzenia rejestrujące będą powszechnie instalowane, warto przypomnieć, w jakich pojazdach trzeba zainstalować tachograf, a w jakich takiego obowiązku nie ma. Rodzaje pojazdów, w których przedsiębiorca musi zainstalować tachograf, zostały określone w art. 3 rozporządzenia Rady nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem tachografy muszą być zainstalowane i używane w tych pojazdach, które są zarejestrowane w państwach członkowskich Unii Europejskiej i są wykorzystywane do transportu drogowego osób lub rzeczy. Warto pamiętać, że brak tachografu w czasie kontroli naraża polskiego przedsiębiorcę na karę 3 tys. zł. Kiedy nie trzeba Wynikałoby z tego, że praktycznie każde auto musi mieć tachograf. Tak jednak nie jest, bo przepisy przewidują wiele zwolnień od tego obowiązku. Znajdują się one nie tylko we wspomnianym rozporządzeniu unijnym, ale również w art. 29 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU z 2004 r. nr 92, poz. 879). Urządzeń rejestrujących nie trzeba instalować zwłaszcza w: * pojazdach przeznaczonych do przewozu rzeczy, gdy dozwolona maksymalna masa pojazdu, łącznie z przyczepami i naczepami, nie przekracza 3,5 tony, * pojazdach przeznaczonych do przewozu osób, które ze względu na typ konstrukcyjny i wyposażenie nadają się do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą i są do tego przeznaczone, * pojazdach używanych do niehandlowych przewozów towarów w celach prywatnych, * pojazdach, których maksymalna dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 km/h, * pojazdach przeznaczonych do przewozu osób wykonywanego w ramach usług regularnych, których droga przebiegu przekracza 50 km, * wyspecjalizowanych pojazdach pomocy technicznej, * pojazdach służących do nauki prowadzenia pojazdu, mającej na celu uzyskanie prawa jazdy, * pojazdach używanych jako sklepy. Wynika z tego, że przedsiębiorca używający ciężarówki wyłącznie przy budowie swojego prywatnego domu nie musi mieć tachografu. Tachografów nie musi mieć również większość samochodów dostawczych, jeśli tylko ich dopuszczalna masa nie przekracza 3,5 tony. Rolnicy bez tachografów Rolnicy zazwyczaj również nie muszą instalować tachografu. Zwolnienia dotyczą jednak tylko: * ciągników używanych wyłącznie do prac rolniczych i leśnych, * pojazdów używanych do przewozu żywych zwierząt w gospodarstwach rolnych na miejscowy rynek i odwrotnie lub z rynku do miejscowych rzeźni, * pojazdów używanych do odbioru mleka w gospodarstwach rolnych lub odwożących do tych gospodarstw pojemniki na mleko bądź produkty mleczne przeznaczone do karmienia bydła, * pojazdów używanych do przewozu odpadów zwierzęcych lub szkieletów zwierzęcych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, * pojazdów używanych przez przedsiębiorstwa rolnicze, ogrodnicze, leśne lub rybackie do przewozu rzeczy w promieniu 50 km od miejsca normalnej bazy pojazdu. Będą kolejne wyłączenia Od 11 kwietnia 2007 r. spod obowiązku instalowania tachografów zostaną wyłączone pojazdy lub zespoły pojazdów o dopuszczanej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używane do niezarobkowego przewozu rzeczy. Od tego dnia rolnicy będą najprawdopodobniej mogli jeździć bez tachografów na odległość do 100 km od bazy pojazdu (zamiast obecnych 50 km). Źródło: Rzeczpospolita przedruk za: http://www.naukajazdy.pl/zawodowe_prawko/tachograf.html Karty opłaty ... Informujemy, iż zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r., nr 204, poz. 2088 z późn. zm.), podmioty prowadzące sprzedaż kart, mogą dystrybuować karty opłaty: * dobowe, * siedmiodniowe, * miesięczne, * roczne (z wyłączeniem stacji paliw płynnych), pod warunkiem, że dystrybucja nie jest prowadzona na stacjach paliw płynnych. Do uiszczenia opłaty za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych zobowiązane są: * podmioty krajowe, jeśli przewóz wykonywany jest pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t lub wykonujący przewóz osób, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą; * podmioty zagraniczne wykonujące transport drogowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli przewóz wykonywany jest pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t lub wykonujący przewóz osób, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą; * podmioty wykonujące niezarobkowo przewozy na potrzeby własne, jeśli przewóz wykonywany jest pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t lub przewóz osób, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Z obowiązku uiszczania opłaty za przejazd po drogach krajowych (wykupienia karty opłaty) zwolnione są przewozy drogowe wykonywane: * pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą - w niezarobkowym przewozie drogowym osób; * pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy; * pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów zespołów ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego; * przez przedsiębiorców wykonujących transport drogowy taksówką; * pojazdami transportu kombinowanego; * pojazdami realizującymi komunikację miejską; * przez zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej, w przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne. Przedsiębiorca dystrybuujący karty opłaty, ma obowiązek wydać kupującemu wypełnioną kartę opłaty poprzez wpisanie w oznaczonym miejscu: 1. numeru rejestracyjnego pojazdu; 2. dat i godzin określających termin ważności karty; 3. daty wydania karty. Tylko karty opłaty dobowe i siedmiodniowe mogą być wypełnione także przez uiszczającego opłatę, w części dotyczącej numeru rejestracyjnego pojazdu oraz terminu ważności karty. Zgodnie z treścią art. 42 ust. 3 pkt 3 b karty opłaty dobowe i siedmiodniowe należy wypełnić w terminie: 1. 7 dni - od wydania karty opłaty dobowej; 2. 14 dni od wydania karty opłaty siedmiodniowej. Termin ważności karty należy wpisać tak, aby wszystkie przeznaczone do tego pola karty zostały wypełnione. Dzień i miesiąc oznacza się dwiema cyframi, a rok czterema cyframi. Godzinę rozpoczęcia przejazdu oznacza się czterema cyframi, z czego dwie pierwsze odpowiadają kolejnym godzinom w 24-godzinnym cyklu dobowym. W przypadku kart miesięcznych wpisywanie godziny nie jest wymagane, natomiast konieczne jest ukośne skreślenie w rubrykach przeznaczonych na wpisanie godziny. Karty należy wypełniać w sposób trwały, tak aby sposób wpisania danych nie wzbudzał wątpliwości ani zastrzeżeń związanych z próbami przerabiania danych widniejących na kartach (użycie piór, flamastrów może być powodem zastrzeżeń związanych z próbami przerabiania danych). Tylko wypełniona przed rozpoczęciem przejazdu karta opłaty drogowej stanowi dokument potwierdzający wniesienie opłaty. Karty wypełnione w sposób inny niż przewiduje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001r. w sprawie uiszczania przez przedsiębiorców opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 150 poz. 1684 z późn. zm.), niewypełnione lub zawierające poprawki będą uznawane za nieważne. Blankiety kart opłaty drogowej nie podlegają laminowaniu. Dostępne są karty opłat: DOBOWA Kartę opłaty dobowej może wypełniać przedsiębiorca (sprzedawca) w części dotyczącej: * numeru rejestracyjnego pojazdu * dat i godzin określających termin ważności karty ("ważna od", "ważna do"), natomiast w części dotyczącej: * daty wydania karty, * oznaczenia emisji spalin pojazdu samochodowego, wypełnia wyłącznie jednostka pobierająca opłatę. SIEDMIODNIOWA Kartę opłaty siedmiodniowej może wypełniać przedsiębiorca (sprzedawca) w części dotyczącej: * numeru rejestracyjnego pojazdu, * dat i godzin określających termin ważności karty ("ważna od", "ważna do"), natomiast w części dotyczącej: * daty wydania karty, * oznaczenia emisji spalin pojazdu samochodowego, wypełnia wyłącznie jednostka pobierająca opłatę MIESIĘCZNA Kartę opłaty miesięczną wypełnia wyłącznie jednostka pobierającą opłatę, poprzez wpisanie: * numeru rejestracyjnego pojazdu, * dat określających termin ważności karty ("ważna od", "ważna do") /wpisywanie godzin nie jest wymagane/ * daty wydania karty, * oznaczenia emisji spalin pojazdu samochodowego. ROCZNA Kartę opłaty roczną wypełnia wyłącznie jednostka pobierającą opłatę, poprzez wpisanie: * numeru rejestracyjnego pojazdu, * dat określających termin ważności karty ("ważna od", "ważna do") /wpisywanie godzin nie jest wymagane/ * daty wydania karty, * oznaczenia emisji spalin pojazdu samochodowego. Kolorystyka zależy od rodzaju karty: 1. dobowa - żółta, 2. siedmiodniowa - purpurowa, 3. miesięczna - niebieska, 4. roczna - zielona. Format każdej karty to: 80 x 105 mm. Źródło: Rzeczpospolita przedruk za: http://www.naukajazdy.pl/zawodowe_prawko/winiety.html?page=1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
andmat Napisano 2 Sierpień 2007 Share Napisano 2 Sierpień 2007 Urządzeń rejestrujących nie trzeba instalować zwłaszcza w: * pojazdach służących do nauki prowadzenia pojazdu, mającej na celu uzyskanie prawa jazdy, Jak to się ma do; § 43. 1. Pojazd silnikowy przeznaczony do nauki jazdy i egzaminowania, z zastrzeżeniem ust. 2, powinien być wyposażony w: 1) przyrząd kontrolny - tachograf samochodowy; przepis stosuje się do pojazdów wymienionych w ust. 4 pkt 5-8 i 11; (Dz. U. nr 32 z 2003r.) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 3 Sierpień 2007 Share Napisano 3 Sierpień 2007 A co ma to wspólnego z ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r.w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 "Artykuł 3 Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozu drogowego: a) pojazdami używanymi do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km; b) pojazdami o dopuszczalnej maksymalnej prędkości nie przekraczającej 40 km/h; c) pojazdami będącymi własnością sił zbrojnych, służb obrony cywilnej, straży pożarnej i sił odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego, lub wynajmowanych przez nie bez kierowcy, gdy przewóz wykonywany jest w związku z zadaniami powierzonymi tym służbom i pozostaje pod ich kontrolą; d) pojazdami używanymi w razie wypadków lub do prowadzenia działań ratunkowych, w tym pojazdami używanymi w niezarobkowym przewozie pomocy humanitarnej; e) pojazdami specjalistycznymi używanymi do celów medycznych; f) pojazdami specjalistycznymi pomocy drogowej poruszającymi się w promieniu 100 km od swej bazy; g) pojazdami poddawanymi próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz pojazdami nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu; h) pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 ton używanymi do niezarobkowego przewozu rzeczy; i) pojazdami użytkowymi o statusie pojazdów zabytkowych zgodnie z przepisami Państwa Członkowskiego, w których są użytkowane, wykorzystywanymi do niezarobkowych przewozów osób lub rzeczy. L 102/4 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 11.4.2006" Nic nie ma o rolnikach? Dla nas diagnostów bynajmniej jak ma to ma mieć zalegalizowane tacho, jak nie ma, to nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.