Skocz do zawartości

Prawo jazdy kat. B, B+E


Norbert Jezierski
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

b) pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

 

 

kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą,

 

 

kategorii B i C+E lub B i D+E - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E,

 

 

Tak podaje ustawa Prawo o ruchu drogowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z jakiego to forum? Skąd oni wzięli te 6125 kg i skąd to 1,33 ???
Mnie również ciekawi podstawa tego "1,33"

 

Warunki techniczne pojazdów ?

Rozdział 4

Hamulce

§ 14.

[...]

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza sie hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi;

warunek stosuje sie również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

Pojazd przyczepa: 3500 kg + (3500 kg/1.33) = 3500 kg + 2632 kg = 6132 kg

(przykład w tabeli przekłamuje o kilka kilogramów ?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kategoria B pojazd + przyczepa lekka = max DMC 4250 :shock: :shock: :shock:

Tylko pogratulować

 

3500 + 750 = 4250 - o co chodzi?

PoRD wyraźnie mówi pojazd plus przyczepa lekka - nie ma w tym jednym przypadku ograniczenia do 3,5 t zestawu, przy przyczepie z hamulcem juz jest takie ograniczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o co chodzi?

uważałem że nie trzeba tego powtarzać

kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

b) pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie jest jakaś "zamotka", na forum policjantów znalazłem:

3. Prawo jazdy:

 

1) kategorii B i C+E lub B i D+E - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E;

 

2) kategorii C+E i D - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii D+E;

 

3) kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;

 

4) kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E - uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami).

 

 

Tyle że IMHO to nie oznacza, że z każdą przyczepą lekką a jedynie z taką przy której spełniony jest warunek przytoczony przez Jacdiag czyli:

b) pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle że IMHO to nie oznacza, że z każdą przyczepą lekką a jedynie z taką przy której spełniony jest warunek przytoczony przez Jacdiag czyli:

 

Hmm... no właśnie mi się wydaje, że z każdą. Warunek drugi dotyczy przyczep (z hamulcem) a przyczepa lekka jest wyszczególniona specjalnie w innym paragrafie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm... no właśnie mi się wydaje, że z każdą.

 

Dla mnie to wyglada tak: do starego PRoD gdzie były tylko kategorie ABCT itp. dopisano nowy kawałek z tymi B1 C1 itp. O tym zapisie poprzednim zapomnieli i wyszlo jak wyszło czyli: z C1 można ciągnąć dowolną przyczepę lekką co daje max 750kg ale gdy ma się tylko B to wtedy dziala pkt. 2 który oganicza wszystko do 3,5T.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"To jest Polska, stary, tu się ciężko oddycha..."

. . . a jeszcze ciężej zrozumieć przepisy :D:D:D

czyli jeden przepis zezwala a drugi zabrania

coś jak swego czasu z terminem następnego badania nauki jazdy

w jednym punkcie było corocznie a w drugim co pół roku :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nikt nie pochwalił Norbercika, że porył w 32 i znalazł te 1,33 np. Ja przyznam, że kompletnie mnie to zaskoczyło - szczerze (a chyba nie tylko mnie). No ma ukryte talenty ten nasz admin :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Jak jechać z przyczepą

 

Holowanie przyczepy za samochodem nie jest czynnością łatwą. Trzeba przyzwyczaić się do większej długości zestawu, jego zwiększonej szerokości i masy. Kierowcę obowiązują nie tylko specjalne przepisy, ale i bezwzględne prawa fizyki. Dobrze jest wcześniej poćwiczyć cofanie i zawracanie oraz jak przyczepa reaguje na silne podmuchy wiatru. Podróżowanie z przyczepą wymaga od kierowcy precyzji i zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim jazda powinna być płynna, bez gwałtownych ruchów kierownicą (np. przy omijaniu dziur) i ostrego hamowania. Dynamiczne wejście w zakręt może doprowadzić do zmniejszenia przyczepności kół tylnej osi i w efekcie spowodować poślizg. Podczas stromych zjazdów należy włączyć niższy bieg, hamować silnikiem i nie rozpędzać się. Nie wolno również zbytnio zbliżać się do pojazdu poprzedzającego, gdyż droga hamowania zestawu może się wydłużyć nawet o 70%. W razie konieczności zatrzymania się na stromym podjeździe bądź spadku drogi, dobrze jest podłożyć pod koła kliny zabezpieczające. Szybka jazda, gwałtowne przyspieszanie oraz duża powierzchnia czołowa przyczepy i opory powietrza, jakie stwarza podczas jazdy, mogą powodować wyraźny wzrost zużycia paliwa. Również ciężar przewożonego ładunku może mieć ogromny wpływ na sposób prowadzenia auta z przyczepą. Bagaż w przyczepie powinien ważyć od 20 do 50 kg i być rozłożony równomiernie, by zapewnić prawidłowy nacisk dyszla na hak holowniczy. Jeśli nacisk ten jest zbyt mały, przyczepa ma tendencję do wężykowania, a wtedy łatwo stracić kontrolę nad zestawem. Jedynym ratunkiem jest wówczas zwiększenie prędkości, a następnie zmniejszenie jej na prostym odcinku, choć na zjeździe w górach może okazać się to trudne. Na szczęście są już samochody wyposażone w system (ESP) z funkcją stabilizacji przyczepy. Wyłapuje on charakterystyczne drgania wywołane przez wężykowanie i odpowiednio dohamowuje tylne koła pojazdu. Niestety, potrafi być też niebezpieczny, np. gdy kierowca zdecyduje się na wyprzedzanie ciężarówki, a w połowie manewru zestaw zacznie zwalniać. Kierowca, który po raz pierwszy korzysta z przyczepy, powinien przed wyjazdem potrenować na placu cofanie i zawracanie. Należy nauczyć się skręcać w taki sposób, by nie przełamać zestawu. Koła przyczepy na zakręcie toczą się po mniejszym łuku niż koła samochodu. By nie zawadzić o chodnik lub inny pojazd stojący na jezdni, należy bardzo precyzyjnie pokonywać zakręty. Posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą holować autem osobowym przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu. Masa całkowita lekkiej przyczepki towarowej bez hamulców nie może przekraczać połowy masy pojazdu, zaś masa całkowita zestawu nie może przekraczać 3,5 tony. W przeciwnym razie niezbędne jest już prawo jazdy kategorii E. W obszarze zabudowanym kierowcę auta z przyczepą obowiązuje takie samo ograniczenie prędkości jak dla auta bez przyczepy - 50 km/h. Poza miastem można się poruszać z prędkością 70 km/h, a na drodze z dwoma pasami ruchu - o 10 km/h szybciej. Podstawowym elementem niezbędnym do holowania przyczepy jest hak holowniczy. W wielu krajach Europy nie można poruszać się pojazdem wyposażonym w hak, jeśli nie ciągnie on przyczepy.

Zdarza się, że holowana przyczepa jest szersza od ciągnącego ją samochodu. Wówczas w aucie należy zamontować dodatkowe lusterka boczne, tak by nie stracić widoczności do tyłu. Pod żadnym pozorem nie wolno wozić w przyczepie pasażerów. Kodeks drogowy wymaga, by między przyczepą a holującym ją pojazdem istniało dodatkowe połączenie (np. łańcuch czy linka). Ciężka przyczepa powinna też posiadać hamulce. Podobnie jak samochód, przyczepa również musi mieć ubezpieczenie OC, a jeżeli jej masa całkowita wynosi więcej niż 750 kg, to kierowcę obowiązują okresowe przeglądy techniczne w stacji diagnostycznej.

 

Źródło: Auto firmowe – “Jazda z przyczepą”

 

Link do źródła:

http://www.grupaimage.com.pl/?s=prd&i=numer&id=216#news10005

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Bagaż w przyczepie powinien ważyć od 20 do 50 kg

:?::!::?:

po co przyczepa skoro 50 kg zmieści się do bagażnika

jej masa całkowita wynosi więcej niż 750 kg, to kierowcę :shock: obowiązują okresowe przeglądy
PoRD

Art. 81. 1. Własciciel pojazdu samochodowego, ciagnika rolniczego, motoroweru lub przyczepy jest obowiazany przedstawiac go do badania technicznego.

:D:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
  • 1 month later...

coś nowego

 

 

AM nowa kategoria prawa jazdy

 

Jak dobrać się do kieszeni tych, którzy mają (niewielkie) pieniądze? Posłowie z sejmowej komisji infrastruktury wpadli na pomysł zmian w kodeksie drogowym. Jedna z nich to wprowadzenie nowej kategorii prawa jazdy - AM, na motorowery do 50 centymetrów sześciennych pojemności silnika. Może to nastąpić już w październiku - zapowiada "Dziennik Bałtycki". Posłowie tłumaczą nowelizację zaleceniami unijnymi. Wygląda jednak na to, że Polska będzie najgorliwsza we wprowadzaniu restrykcyjnych przepisów - pisze "Dziennik Bałtycki". Zwolennicy nowych regulacji podkreślają, że nastoletni kierowcy motorowerów często powodują wypadki - i dlatego trzeba ich szkolić. Przeciwnicy zauważają, że prawo jazdy AM będą musieli zdobyć też dorośli - w tym kierowcy z długim stażem za kółkiem. Właściciele szkół jazdy zacierają ręce z radości. Za to posiadacze salonów ze skuterami mogą już liczyć straty. Teraz w Polsce na skuter może wsiąść już 13-latek, jeśli posiada kartę motorowerową. Po ukończeniu 18 lat do prowadzenia skutera wystarczy jedynie dowód osobisty, którego nie trzeba nawet mieć przy sobie - czytamy w "Dzienniku Bałtyckim". Ale, jak mówią policjanci z drogówki - szaleńców na skuterach jest niewielu. Choć trafiają się również tacy, którzy nie mają zielonego pojęcia o przepisach ruchu drogowego, to jednak większość wypadków na jednośladach powodują... młodzi motocykliści, którzy mają prawo jazdy na motor. Planowanymi zmianami zaniepokojeni są właściciele salonów ze skuterami. Ostatnio na obroty nie narzekali, bo motorowery sprowadzane z Chin można kupić już za 3 tys. złotych. Uzyskanie prawa jazdy na prowadzenie motoroweru czy skutera będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami. Na tym zarobią właściciele szkół jazdy, ale nie tylko dlatego proponowane zmiany popierają. Rozsądny ich zdaniem jest również przepis, który dopiero 24-latkom, w szczególnych okolicznościach 20-latkom umożliwi zdobycie prawa jazdy kategorii A. Takie przepisy obowiązują już m.in. w Niemczech.

Link do źródła:

TVP 1. serwis informacyjny Prawo jazdy na motorower?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.