Skocz do zawartości

homologacja


lolek1

Rekomendowane odpowiedzi

Trafiłeś na absolutny beton ;)

Po pierwsze - oświadczenie nie musiało zawierać klauzuli o dokonaniu stosownej przebudowy w ilości jednej sztuki rocznie. Takie przypadki dotyczą budowy/produkcji/kompletacji nowego typu pojazdu samochodowego na produkcję którego wymagane jest uzyskanie ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU, a gdzie PoRD przewidział zwolnienie w postaci braku takiego obowiązku przy produkcji jednego egzemplarza danego typu pojazdu w danym roku kalendarzowym. Co to ma wspólnego z wprowadzaniem zmian konstrukcyjnych w zarejestrowanym, używanym, nie nowym pojeździe? Nie wiem - natomiast wyraźnie widać tutaj kompletny brak zrozumienia ze strony urzędników czym jest ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU, na jakie pojazdy i w wyniku jakich procedur jest wydawane... Ogólnie żeby uciąć temat - nie ma czegoś takiego jak uzyskiwanie nowej homologacji na zmiany konstrukcyjne wprowadzane w zarejestrowanych, używanych pojazdach - NIE MA i nie może być, ponieważ proces homologacji z samego założenia nie dotyczy takich zmian - homologacja jest udzielana tylko i wyłącznie na nowo produkowane pojazdy (w skrócie).

Po drugie - zgodnie z PoRD przebudowy zmieniającej rodzaj pojazdu może dokonać uprawniony przedsiębiorca - uściślenie tej definicji znajdujemy w piśmie ministerstwa transportu, którego sygnaturę i datę podam jutro. Jest tam jasno wymienione jakiej klasyfikacji wymagać! I jest to klasyfikacja 5020A - żadna inna ! Ten podmiot nie jest producentem pojazdu! Można by go za niego uznać, gdyby zmiana była wprowadzana w nowym, niezarejestrowanym pojeździe, ale nawet wtedy podmiot dokonujący takiej zabudowy (np. zabudowa podwozia) nie musi prowadzić działalności związanej z produkcja pojazdów czy nadwozi samochodowych, gdyż PoRD nie stawia producentom żadnych wymagań formalnych co do wymaganego profilu prowadzonej działalności - takie zastrzeżenie jest zawarte tylko dla podmiotów dokonujących właśnie zmian rodzaju pojazdu - ale nawet tu mówi się jak wspomniałem o działalności związanej z naprawa i obsługą pojazdów, a nie ich produkcją...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 56
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • lolek1

    18

  • blakop

    12

  • bohdang

    8

  • S.K.P-POZNAŃ

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Widzsz kolego "blakop" nie wiem czy czytałes moje wczesniejsze wypowiedzi ja to auto kupiłem z myślą że to jest auto osobowe. Nigdy nie byłem w sporze z z żadym urzędem ja jestem raczej pogodnym człowiekiem.

Ale jak trafiam na sciane przepisów czuje niemoc zwykłego człowieka wobec przepisów.

Zazanaczam jeszcze raz ja chę te auto zarejestrować zgonie z przepisami i dlatego prośba do Was abyście mi pomogli

Dzisiaj zarządano od mnie wyciągu z działalności gospodarczej z wpisem 3410 , sprawdziłem i ten wpis maja tylko producenci samochodowi czyli "papier" nie osiągalny dla mnie. Dziwi mnie postawa WK że nie przyjeła mi dokumentów i jeżeli są nie kompletne dla Wk nie zarządała uzupełnienia powołując sie na odpowiednie przepisy.

Zwróciłem sie dzsiaj do prawnika dając mu wszelkie dokomenty, wiem że czeka mnie "wojna "z WK ale prosze o pomoc , wiem ze prawnik prawnikiem ale Wy macie te sprawy nacodzień -szczególnie mi chodzi o te numery 5020 i 5020A i podstawy prawne na jakie moge sie powołać bo tak jak pisałem wczesniej dzwoniłem do WK w róznych miejscowościach i te dokumeny które posiadam dają możliwość zmian o które mi chodzi czyli z ciężarówki na osobowy i powiekszenie liczby miejsc do 5.

Dzoniłem do PZM , ITS i tez mi tam powiedzieli ze to wystarczy ale Pani w okienku powiedziała ze -"niech ITS mi zarejestruje auto"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Człowieku - cały czas Ci pomagamy :) Napisałem Ci powyżej co i jak - jutro dam Ci sygnaturę i datę pisma wyjaśniającego, że jako uprawnionego przedsiębiorce nalezy rozumieć 5020A, a nie innych - podałem też dlaczego...

Ale tak czy inaczej możesz liczyć się z tym, że powiedzą Ci nie bo nie, wtedy pozostanie CI SKO i dobry prawnik, a nasze wynurzenia tu na pewno będą mu pomocne jak będzie bystry :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując krótko: jeżeli Twój Peugeot 307 został zarejestrowany we Francji na podstawie homologacji jako ciężarówka 2-osobowa, to nie nic tego stanu rzeczy nie zmieni. W tym temacie już wiele napisano, m. in. na tym forum (np.: o fabrycznych punktach kotwiczenia siedzeń, a raczej o ich prawdopodobnym braku w tym przypadku). Natomiast jest możliwość, że pojazd ten stał się "ciężarowym" z osobowego. I to właśnie na tę okoliczność w swojej pierwszej wypowiedzi napisałem o wyciągu ze świadectwa homologacji. Natomiast jeżeli jednak była to ciężarówka fabryczna z takąż homologacją, to tylko zaświadczenie producenta o przystosowaniu płyty podłogowej do mocowania 5-ciu siedzeń może tu pomóc. Wówczas zarówno diagnosta jak i wszyscy uczestniczący w "przemianie" tego pojazdu w osobówkę będą w prządku wobec prawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Przez przypadek usunołem cały post a chciałem tylko zmienić ostatnia moja wypowiedż.

Teraz musze znów opisywać wszytsko od poczatku:(

Otóz sprowadziłem z Fracji Peugeoa 307 , kupiłem go przekonany ze jest to auto osobowe

zapłaciłem akcyzę zrobiłem przegląd na osobówkę dopiero przy okienku WK okazało sie że na tłumaczeniu jest napisane że jest to auto cięzrowe w dodatku 2 osbowe . I tu zaczynają sie schody zażądano WK od mnie świadectwa homologacji że to auto wyszło z fabryki jako ciężarwe dokument dla mnie nie osiagalny. Chociaż napisałem meila do Peugeota we Francji.

Grzebiąc w internecie i dzwoniąc do róznych instytucji i urzędów dowiedziałem sie że istnieje możliwość zmiany ciężarówki na osobowy .Znalazłem warsztat który mi wystawił faktórę za demontaż przegrody montaż siedzeń i pasów. Wystawił mi on zaświadczenie że jest uprawniony do takowych przegóbek w sztuce 1 na rok, zaświadczenie żę posiada uprawnieniea czyli 5020 i 5020a i fakturę.

Panie w WK uznały ze takową przeróbke moze dokonac jedynie przedmiot prowadzący działanlość o numerach 3410 czyli producent samochodów.

Po przebudowie zrobiłem przeglad techniczy i wszystko jest ok.

Auto posiada fabryczne mocowania pasów i siedzeń.

Kontaktowałem sie z Peugetoem Polska ale ich ta sparwa nie dotyczy tak mi powiedziano bo auto zostało sprzedane we Francji.

Na ta chwilę mam złożone dokumenty w WK i czekam na odpowiedż oczywiście pisemna z uzasadnieniem na jakiej podsawie mi odrzuja podanie.

Jesze raz przepraszam wszystkich którzy mi odpowadali w skasowany poscie i liczę na odpowiedzi.

załanczam dokumenty wysłane do WK .

5ae1a3423c907_zawiadczenie.thumb.jpg.cfd708c36a9ecbbc19e90f71943c3925.jpg

podanie.thumb.jpg.37eb69882aa01ee32f9f1508fc91ffe5.jpg

oswiadczenie.thumb.jpg.60a95ce63334fecfddb0d455c6df00ae.jpg

5ae1a3455f2fe_badanietechniczne.thumb.jpg.6f5b3a1101d70a300f37c1fb6bb91843.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co opisałeś , wynika, że pojazd został sprowadzony , wg . dokumentów , jako ciężarowy , a przegląd zrobiono wg stanu faktycznego , jako osobowy.

Zgodnie z takim stanem rzeczy , WK chce wyjaśnić status poj [ osob. czy ciężar. ] , żądając od ciebie homologacji.

Problem jest dość poważny , bo pojazd powinien być zarejestrowany taki , jaki jest w dokumentach.

Zmiany w pojeździe można dokonać dopiero po zarejestrowaniu.

Przed rejestracją u nas , jest to ciągle pojazd innego państwa , a nam nie przysługuje prawo ingerencji w pojazdy obcych państw.

Wydaje mi się że jedynie zaświadczenie z Francji o przeróbce na osobowy coś zmieni w tej sprawie, oczywiście potwierdzone przez ich wydział lub homologacja.

Bo na dziś to nie wiadomo , jaki to pojazd , czy źle przepisano z homologacji , czy popełniono błąd pisarski przy wypisywaniu dokumentacji.....zbyt wiele niewiadomych.

Ale WK polski może i ma prawo zwrócić się do strony francuskiej o podanie wyciągu ze świadectwa homologacji.

 

[ Dodano: 21-10-2007, 18:21 ]

Może we Francji istnieje dokument o przeróbce , tylko zapomniano go tobie przekazać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żle mnie zrozumiałes Kolego auto zostało sprowadzone z myślą ze jest to auto osobowe i tak zaczełem cała procedurę załatwiania spraw zrobiłem badania techniczne na osobowe, zapłaciłem akcyzę, urzad skarbowy.

Ponieważ badanie techniczne robiłem bez tłumaczenia diagnosta był tak jak i ja przekonany (siedzenia pasy zagółowki auto posiada) ze to jest osobówka.

Dopiero przy okienku w WK okazało sie ze jest to cięzarówka w dodatku 2 osobowa.

I teraz musiałem zrobic badanie techniczne jako ciężąrówka- i tak zarejestrowałem auto

w tej chwili mam w dowodzie wbite ciężarówka 2 osobowa.

nastepnie udałem sie do firmy która dokonuje przebudowy (dok w poprzednim "poscie")

i wówczas dokonałem przegladu technicznego po przebudowie( opis zmian również w poprzednim "poscie")

Ponieważ urząd WK nie chciał mi przyjąć dokumentów po przebudowie zwróciłem sie do prawnika i on napisał mi podanie równiez załaczone w poprzednim "poscie".

Na ta chwile mam złozone dokumenty po przebudowie ( zmiany konstrukcyjne) i czekam na odpowiedz WK.

Myśle że teraz jest wszytko zrozumiałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tej chwili mam w dowodzie wbite ciężarówka 2 osobowa.

nastepnie udałem sie do firmy która dokonuje przebudowy (dok w poprzednim "poscie")

i wówczas dokonałem przegladu technicznego po przebudowie( opis zmian również w poprzednim "poscie")

Ponieważ urząd WK nie chciał mi przyjąć dokumentów po przebudowie zwróciłem sie do prawnika i on napisał mi podanie równiez załaczone w poprzednim "poscie".

 

Wobec powyższego wszystko masz w porządku . Cała dokumentacja prawidłowa.

Po prostu WK pomyliło działalność produkcji pojazdów z działalnością 5020 A uprawniającej do zmian konstrukcyjnych

 

[ Dodano: 21-10-2007, 19:02 ]

DZ.U.108 art 66

ust 4 zabrania się

pkt 6 dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu , z wyjątkiem :

 

a ] pojazdu na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji..................

 

b ] pojazdu w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność w tym zakresie

 

W twoim przypadku WK trzyma się pkt 6a , zapominając lub pomijając pkt 6b.

Nie można łączyć a] i b ] w całość , lecz każdy jest osobnym przypadkiem .

Jeśli spełnia a] lub b] to spełnia warunki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tylko odrzymam odpowiedz z WK przedswie skan domumentów i zobaczymy co dalej robić. Przy okienku panie upierały sie ze jest potrzebna homologacja francuska a przy przebudowie wymagany jest numer 3410. Czekam na odpowiedz.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę od cytatów:

 

"jeżeli Twój Peugeot 307 został zarejestrowany we Francji na podstawie homologacji jako ciężarówka 2-osobowa, to nie nic tego stanu rzeczy nie zmieni." - absolutna nieprawda - jeśli ktoś sądzi inaczej proszę o wyraźną podstawę prawną

 

"Zmiany w pojeździe można dokonać dopiero po zarejestrowaniu. " - niekoniecznie - przepisy mówią o zmianach w zarejestrowanym pojeździe, a nie zarejestrowanym po raz pierwszy w kraju - pojazd zarejestrowany za granica jest już zarejestrowany, a więc przeszedł pierwszą procedurę dopuszczenia do ruchu, a to ma kluczowe znaczenie dla zmian konstrukcyjnych

 

"Przed rejestracją u nas , jest to ciągle pojazd innego państwa , a nam nie przysługuje prawo ingerencji w pojazdy obcych państw. " - nieprawda - proszę o podanie podstawy prawnej.

 

A teraz jeszcze raz, mam nadzieję po raz ostatni do rzeczy (podstawy prawne - PoRD):

 

Każdy nowo produkowany lub importowany pojazd musi uzyskać świadectwo homologacji typu (art.68.1) - zaznaczam homologuje sie TYP nowo produkowanego/importowanego pojazdu, a nie poszczególne egzemplarze aut! Na tej podstawie, czyli na podstawie uzyskanej przez pojazd (typ pojazdu) homologacji producent lub importer wystawia wyciąg ze świadectwa homologacji, który jest podstawą dla dopuszczenia pojazdu do ruchu. Jeżeli przed pierwszym dopuszczeniem do ruchu w pojeździe wprowadza sie jakieś zmiany (a tu trzeba zaznaczyć, że za producenta pojazdu uważa się również podmiot dokonujący zabudowy/przebudowy pojazdu, a więc jego finalnej kompletacji), a więc narusza się warunki dla których została wydana homologacja na dany typ pojazdu, trzeba to zgłosić i uzyskać nową homologację (względnie rozszerzenie do homologacji itd.) - art.68.11 i 12. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja określona w art. 68.17 pkt 4 kiedy dany typ pojazdu jest importowany lub produkowany w ilości jednej sztuki rocznie.

Wydanie świadectwa homologacji na dany typ pojazdu jest poprzedzone badaniami homologacyjnymi do których producent musi przeznaczyć określoną partie pojazdów. Wiele z tych badań wymaga wprowadzenia w pojazdach istotnych, nieodwracalnych zmian w celu dokonania czynności kontrolno pomiarowych i badawczych, a więc mówiąc krótko część pojazdów na takich pojazdach może ulec zniszczeniu. Na podstawie takich badań dany typ uzyskuje certyfikat dopuszczający go do ruchu, nazywany w Polsce homologacja typu.

 

Po zarejestrowaniu pojazdu, w trakcie jego użytkowania PoRD nie zabrania wprowadzania zmian konstrukcyjnych w pojeździe, jednak takie zmiany, wprowadzane w używanym pojeździe nie są już oczywiście etapem produkcji/kompletacji pojazdu dopuszczonego do ruchu (nieważne w jakim kraju). Nikt nie zabroni nam założenia instalacji LPG do auta, wymontowania czy zamontowania dod. foteli montażu dod. wyposażenia, zmiany felg ze stalowych na aluminiowe i odwrotnie (o ile oczywiście są to zmiany zgodne z przepisami i warunkami technicznymi dla nich przewidzianymi) mimo iż wszystkie one naruszają pierwotnie warunki techniczne określone w wyciągu ze świadectwa homologacji dla pojazdu. Prawie zawsze zmiany takie muszą być potwierdzone badaniem technicznym - i na tą okoliczność ustawodawca przewidział stosowny rodzaj badania i dokument - "opis zmian dokonanych w pojeździe". Do katalogu takich zmian wprowadzono w roku 2003 możliwość zmiany rodzaju pojazdu pod warunkiem dokonania jej przez uprawnionego przedsiębiorcę (art.66.4).

Z powodów przedstawionych powyżej logiczne jest, iż dla zmian dokonywanych w pojedynczych egzemplarzach pojazdów nie ma możliwości wydania świadectwa homologacji typu, ponieważ zmiany wprowadzane są w konkretnym pojeździe, a nie całym homologowanym pierwotnie typie, a poza tym jak poddać badaniom homologacyjnym pojazd będący już dopuszczony do ruchu i użytkowany?? A skoro nie można takiego pojazdu i wprowadzanych w nich zmian poddać badaniom homologacyjnym i uzyskać homologacji, to nie można po wprowadzonych zmianach wymagać od właściciela wyciągu z takiego dokumentu!!

I znajduje to jasny wyraz w stanowisku Ministerstwa (wtedy jeszcze infrastruktury) a więc resortu odpowiedzialnego ze regulacje prawne dotyczące ruchu drogowego i warunków technicznych pojazdów w tym kraju z dnia 21.01.2003 (TD-4b-072-18/2003) które w ten sposób wykłada treść wspomnianego art. 66.4. (a więc tego przepisu który reguluje kto kiedy i pod jakim warunkiem może dokonać zmian w pojeździe powodujących zmianę jego rodzaju:

(najpierw cytat z PoRD)

art.66.4.pkt 6 (...Zabrania się...) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji,

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

(teraz wykładnia ministra)

"Przepis lit. a stosuje się w odniesieniu do nowych pojazdów, na które zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji w rozumieniu art. 68 PoRD i które to pojazdy zostały poddane zmianom konstrukcyjnym w następnym etapie procesu produkcji i homologacji powodującym zmianę rodzaju pojazdu.

Natomiast przepis lit. b należy stosować do pojazdów już zarejestrowanych, w których zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Jako w/w przedsiębiorcę należy rozumieć podmiot który zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKD prowadzi obsługę i naprawę pojazdów. Dokumentem potwierdzającym dokonanie zmian może być faktura lub oświadczenie przez niego wydane".

 

Podsumowując - NIE MA technicznej, ani logicznej możliwości uzyskania dla zmian konstrukcyjnych wprowadzonych w jednym konkretnym egzemplarzu pojazdu świadectwa homologacji typu, a co za tym idzie wyciągu ze świadectwa homologacji potwierdzającego dane po zmianach co z taka lubością lansuje wiele WK i SKP (właśnie - ciekawe czy ktoś z nich widział kiedyś taki dokument).

Jedynym dokumentem o jaki SKP ma prawo sie ubiegać może być pisemna informacja od producenta, czy dany typ pojazdu był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi - będzie to jednak informacja bardzo ogólnikowa i nie zawsze adekwatna do sytuacji, bo pojęcie typu na jaki jest wydawana homologacja jest bardzo szerokie. Można tez poprosić o informację wprost - czy dany model, marka pojazdu jest przystosowany (w opinii producenta) do wprowadzenia w nim takich a nie innych zmian (to z kolei może być trudne bo producent może nie chcieć wydać takiego dokumentu bez osobistego przebadania pojazdu). O ile rozumiem fakt wymagania takiego obowiązku przez niektóre SKP w szczególnych, nietypowych sprawach, o tyle nie do końca widzę sens wymagania takich dokumentów w zmianach oczywistych i bezspornych, a za takie uważam montaż fabrycznych foteli w fabrycznych punktach kotwiczenia itd. i to w świetle wiadomego chyba wszystkim w branży faktu, że akurat rzeczony PEUGEOT 307 jako typ pojazdu był homologowany zarówno jako ciężarówka i osobówka, zarówno na 2 i na 5 miejsc. Nie chce żadnego z kolegów urazić, ale oczywiście można wymagać od klienta nawet zaświadczenia od producenta z jakiego złoża czerpano rudę żelaza do odlania konstrukcji nośnej pojazdu... Wszystko można w imię asekuracji... Ale wielu rzeczy nie trzeba w imię zdrowego rozsądku.

 

A zatem w omawianym przypadku komplet dokumentów do rejestracji dla mnie jest taki:

- francuski DR na sam ciężarowy

- zaświadczenie od podmiotu prowadzącego PKD 5020 o dokonaniu zmiany konstrukcyjnej - nie musi to być oświadczenie, że dokonał takiej zmiany jako jedynej w roku, bo NIE JEST producentem pojazdu, nie chcę tez pierwotnej homologacji bo po co - przecież mam DR to wiem co w nim jest napisane, a homologacja "po zmianach" - czegoś takiego nie ma) - zresztą WK nie ma podstaw do wymagania jakichkolwiek zaświadczeń od producenta o ile nie zmieniają się masy i naciski na oś - rejestruje się na podstawie zasw.z bad.techn!

- bad techn. (i tu jedynie pozostaje zagwostka, czy starczy sam DIP czy DIP + opis zmian - nie raz miałem do rejestracji od razu oba dokumenty, choć wiem, że wystawieni ich obu jednocześnie nie do końca jest w zgodzie z przepisami

 

Wiem, że niektóre WK byłby skłonne to zrobić w jeszcze inny sposób (i wiem, że codziennie w Polsce nagminnie sie tak robi). Jednego dnia rejestracja na stan taki jak w zagr.DR a po dwóch dniach badanie z opisem zmian i oświadczenie. Wtedy nie ma wątpliwości co do tego kiedy jakie badanie wykonać i jaki dokument wydać z jednym ale - w pierwszym badaniu zmusza się diagnostę do poświadczenia nieprawdy i zrobienia badania "pod papiery".

 

Tyle mojego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje Ci kolego Blakop za tak obszerne wytłumaczenie.

Dzisiaj byłem w WK po odbiór twarego dowodu i KP dowiedziałem się że odpowiedż pisemną otrzymam na dniach wraz z uzasawnieniem ale w wypowiedzi znów usłyszałem magiczne słowo homologacja jak otrzymam pisno przedstawię je na forum. Narazie wiem tyle że je otrzymam.

Pozrawiam i dziękuje.

 

[ Dodano: 24-10-2007, 23:07 ]

Sprawa się jeszcze bardziej zamotała niż mylałem.

Ponieważ auto mostało zarejestrowane jako ciężarowe zwróciłem sie do Urzedu Celnego o zwrot zapłaconej akcyzy do wniosku musiałem dołaczyć przegląd na podstawie którego auto było zarejestrowane.

I dzisiaj otrzymałem tel z UC że dla nich to auto jest osobowe i nie zwróca mi akcyzy.

Pomijam juz fakt pieniedzy ale UC dopatrzył sie ze na auto było badanie techniczne jako osobowe (bo ja jak i diaglosta byłem przekonany że to jest osobówka nie miałem wówczas jeszcze tłumaczenia jedynie umowę kupna i wymeldowanie) Następnie gdy WK dopatrzył sie że jest to ciężarówka diagnosta poprawił mi ten sam przegląd na osobowy.

Wprowadzająć zmiany liczba miejsc ładowność otp wszedzie gdzie poprawiał stawiał pieczatkę i podpis. Ale ja podstawie tego pierwszego przegladu (osobowy )zapłaciłem akcyzę.

UC twierdzi że diagnosta złamał prawo dokonując dwóch róznych przegladów na te samo auto. i Zapowiedział ze bedzie wzywany celem wyjaśnienia.

I tak nie winny facet bedzie ciągany po urzedach teraz ja jestem w jeszcze gorszej sytuacji bo czuję się za to całe zamieszanie odpowiedzialny.

 

[ Dodano: 29-10-2007, 16:01 ]

Witam

Udało mi sie odkręcic sprawę UC po wycofaniu wniosku o zwrot akcyzy sprawa bedzie zamknieta, zrobiłem to tylko dla tego aby diagnosta nie miał problemów bo po rozmowie tel z UC dowiedziełem sie ze że UC juz chciał zwrócić sie o cofniecie uprawnień diagoście.

Nie zamierzam nikogo "mieszać" w moje sprawy z urzedami, i tu mi sie nasuwa przestroga do diagnostów podpisując kazdy paierek zajrzec 2 razy co sie podpisuje.

Nie urkrywam że UC mógłby mi pomóc w załatwieniu sprawy bo jako urząd występując do Peugeota uzyskałby homologacje co dla mnie jest nieosiagalne, ale nie zamierzam aby nikt miał problemy z powodu całego zamieszania.

Dziaj otrzymałem odpowiedż od WK. znów pojawia sie słowo homologacja jak tak dalej pójdzie chyba bedę sie leczył na alergie na to słowo)

w poscie załanczam odpowiedz WK które mi daje 7 dni na odpowiedz bede wdzieczny za uzyskane informacje jak odpowiedziec na to pismo.

 

[ Dodano: 05-11-2007, 18:44 ]

Dzisiaj wysłałem pismo na odpowiedz "Wezwania" do WK .

Dzięki Blakop za dostarczenie faxu prawnik w duzej mierze oparł się na Twojej odpowiedzi

no i do odpowiedzi załączyłem te rozporządzenie od Ciebie. Tak na marginesie tam jest wszystko co WK powinien zrobić i jak podchodzic do takich przypadków jak mój .

Jeszcze raz dzięki Blakop.

Oczywiście załanczam do postu kolejne odcinki moich pism moze wyjdzie z tego jakaś telenowela:)

 

[ Dodano: 21-11-2007, 23:03 ]

Dostałem list od WK ze sprawa zostaje przedłuzona do 18.12.2007 ciekawy jestem co Wk znów wymysli.

 

[ Dodano: 22-11-2007, 23:31 ]

Dzisiaj dostałem kolejne pismo z WK i znów pojawia sie słowo HOMOLOGACJA , powoli moja sprawa zamienia sie gre "POMIDOR' tylko że Wk zamiast mówic pomiodor mówi Homologacja. Znów załanczam "kolejne odcinki telenoweli"

5ae1a34601f23_WKodpowiedz.thumb.jpg.95fe8e8a83bca4675618e20ac040b892.jpg

5ae1a3481f941_rozporzdzenie.thumb.jpg.82788f03264f4cccc8abec35318a4a61.jpg

5ae1a348e607a_odpowieddoWKstr2.thumb.jpg.1681efcb535c0ad1d296e0547c73d3e4.jpg

5ae1a3497b802_odpowieddoWKstr1.thumb.jpg.3441985449705ddb923ef3e79492ed21.jpg

odpowiedzWK2.thumb.JPG.79c3173fa8919101e00ceb5f1ea9656e.JPG

odpowiedzWK1.thumb.JPG.1fc3c5adba46c366388ff73064e8716a.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

hehe - nie - to już jest paranoja naczelnika WK we Wrocławiu... Na tak postawione pytanie jest jedna odpowiedź. Podany w uzasadnieniu przepis nie dotyczy pojazdu wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki rocznie! To wszystko!! A jeszcze ten bezsens "prosze dostarczyć świadectwo homologacji do WK" - i co jeszcze - PIZZE z groszkiem? A kim niby jest Pan naczelnik WK we Wrocławiu, że należy mu dostarczać homologacje? Do WK dostarcza się jedynie wyciąg ze świadectwa homologacji, a nie homologację jako decyzje która jest adresowana i jest własnością przedsiębiorcy... Nie - no aż nie chcę się wierzyć, że to pismo wyszło z jednego z wiekszych WK w Polsce.

 

odpowiedź krótka - dlaczego wymagana jest homologacja pomimo korzystania przez przedsiębiorce z praw wynikajacych z przepisu zawartego w art. 67.17. pkt 4? Na jakiej podstawie Wk te przepisy odbiera?

Traktuja literalnie wezwanie Wk - proszę o podanie podstawy, na której Wk donmaga się dostarczenia świadectwa homologacji tupu pojazdu - konkretna podstawa prawna.

To wszystko się nadaje prosto do SKO.... Bo rozmowa z tymi ludźmi produkujacymi takie pisam to żenada...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz Blakop trafiłem na mur na mur urzędników którzy weług mnie sami stanowia prawo

ale zeby ten mur przeskoczyć potrzebuje drabiny i własnie ty jestes kolejnym szczeblem tej drabiny.

Uwierz mi dzwoniłem gdzie sie dało od rzeczoznawców, do innych WK, ITS, nawet do Ministerstwa Transportu. Wiekszośc osób twierdzi ze WK nie ma podstaw prawnych do odmowy.

Wiem ze dostanę decyzje odmowną i sprawa znajdzie sie w SKO tylko czy tam nie bedzie wyzszego muru, tego sie obawiam.

jeszcze raz dziekuje za zainteresowanie sie moim problemem równiez dziekuję Bogusławowi Maćkowskiemu który tez postanowił dolozyc kolejny szczebel tej drabiny.

Dobrze ze sa ludzie krórzy walczą z ta biurokracją i zawiłościa przepisow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie... Prawdopodobnie we Wrocławiu nie dokonuje się zmian konstrukcyjnych w pojazdach... Bo jak rozumiem, do każdego przypadku żądają dostarczenia nowego lub rozszerzonego świadectwa homologacji.

Jak słusznie zauważył blakop - nawet nie ma mowy o wyciągu - chcą całego świadectwa homologacji. He, he, he... Myślę, że takiego dokumentu nawet na oczy nie widzieli. Akurat to mógłbym zrozumieć. Zwykła pomyłka, pewne starosta miał na myśli wyciąg. Natomiast nieznajomości przepisów i beznadziejnego urzędniczego uporu zrozumieć nie potrafię.

Jaką odpowiedzialność ponosi urzędnik WK za takie bzdurne decyzje? Jeśli chodzi o diagnostów w projekcie nowej ustawy znalazły się propozycje bardzo dotkliwych kar.

Jak to wygląda, jeśli urzędnik wyda decyzje z "rażącym naruszeniem przepisów"?

Wrocław... Teraz rozumiem już telefon z tamtejszego WK... Oburzona i nieuprzejma pani pytała, na jakiej podstawie Stacja Kontroli zatrzymała DR pojazdu... Po sprowadzeniu pani z obłoków urzędniczych na ziemię otrzymała "pomoc prawną”, ;) czyli odpowiedni art. Ust.

Pomyślałem wtedy, że pewnie jakiś nowy urzędnik dopiero zdobywa potrzebną wiedzę...

Teraz patrzę na to inaczej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja sprawa nie toczy sie we Wroclawiu lecz w mieście połozonym nieopodal Wrocławia.

Nie podam nazwy tej miejscowości tak jak i nie podałem zadnych danych osobowych moich i osób które widnieja na dokumentach chciałbym aby te dane nie krązyły w sieci.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrocław... Teraz rozumiem już telefon z tamtejszego WK... Oburzona i nieuprzejma pani pytała, na jakiej podstawie Stacja Kontroli zatrzymała DR pojazdu... Po sprowadzeniu pani z obłoków urzędniczych na ziemię otrzymała "pomoc prawną”, ;) czyli odpowiedni art. Ust.

Pomyślałem wtedy, że pewnie jakiś nowy urzędnik dopiero zdobywa potrzebną wiedzę...

Teraz patrzę na to inaczej...

Wydawało by się , że WK jest koordynatorem pracy na SKP . Z przykładów tu podanych wynika raczej , że trzeba się bardzo pilnować w takim WK , aby nie popełnić gafy lub błędu spowodowanego interpretacją tego WK. Współczuję diagnostom tam pracującym , bo wychodzi na to , że wymaga się od nich to , czego nie powinno . Czy oni , tzn pracownicy tego WK ,nie uczestniczą w żadnych kursach czy sympozjach ? .

 

Wiedza przychodzi do nas z zewnątrz , ale pod warunkiem że ją chcemy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź powinna brzmieć moim zdaniem tak (rozumiem, że wezwanie skierowali do tej firmy, więc to ta firma powinna odpowiedzieć):

 

W związku z wprowadzeniem zmian, polegającym na zabudowie wnętrza pojazdu marki nr itd, uprzejmie informujemy, iż dokonana zabudowa polegająca na montażu kompletnej kanapy wraz z zagłówkami pasami itd... (zakres zmian) powodująca zmianę rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy została wykonana jako jedyna i skompletowany w ten sposób pojazd jest jedynym pojazdem tego typu zabudowanym w naszym przedsiębiorstwie w bieżącym roku i w związku z tym nie podlega obowiązkowi uzyskaniu świadectwa homologacji typu na zasadach określonych w art. 68.17 pkt 4, co wynika ze złożonego przez nas oświadczenia, które w pełni podtrzymujemy.

Prosimy o pilne wyjaśnienie, dlaczego nie respektujecie Państwo tego jasnego zapisu ustawy i wymagacie przedstawienia w omawianym przypadku dokumentu, który nie jest wymagany, nie uwzględniając naszych ustawowych praw jako producenta pojazdu - gdyż zgodnie z Państwa wykładnią takim producentem na mocy art. 68.5. sami jesteśmy - co zresztą podnosicie Państwo w swoim uzasadnieniu wezwania.

W związku z tym, iż zamierzamy poinformować Departament Dróg i Transportu Drogowego w Ministerstwie Transportu o zasadach postępowania w Państwa Urzędzie prosimy również o wskazanie przepisu, na podstawie którego wymagacie Państwo od producentów pojazdów przedstawienia homologacji typu pojazdu? Zgodnie z jedynym znanym nam przepisem zawartym w art. 69 PoRD homologacja będąca z mocy prawa decyzją administracyjną kierowaną do producenta jest podstawą do wystawiania przez tegoż producenta wyciągów z tejże homologacji, które z kolei są przekazywane właścicielowi pojazdu i to na podstawie tych dokumentów - czyli wyciągów ze świadectwa homologacji (jeśli są wymagane) dokonuje sie rejestracji. Prosimy o wyraźne wskazanie przepisu na podstawie którego homologacje typu należy zgłaszać, czy też przedkładać w Państwa Urzędzie przez przedsiębiorców.

 

Do wiadomości

1. Adresat

2. Właściciel pojazdu

3. Ministerstwo...

 

:)

 

KONIEC

 

Dziś rozmawiałem z jedna z Pań z UM Wrocław właśnie na temat pewnego niuansu technicznego dotyczącego wyciągów z homologacji... To już nawet nie było śmieszne. Przecież Ci ludzie nawet nie znają DZ.U. regulujących te kwestie. Oni nawet nie wiedza jak wygląda i co powinien zawierać taki dokument... Takich sytuacji nie można nie wyśmiać po prostu... A jeśli takie postępowanie jest w samym Wrocławiu, to co w podległych miejscowościach, które zapewne sie na Wrocławiu wzorują?

 

Czy oni , tzn pracownicy tego WK ,nie uczestniczą w żadnych kursach czy sympozjach ?

 

No niestety przeważnie nie. Smutno to przyznać, ale w większości urzędów możesz liczyć na bzdetne szkolenie z zakresu obsługi trudnego klienta czy nauki języka migowego - przy odrobinie szczęścia coś z kpa. Na merytoryczne szkolenia typowo z zakresu technicznego i jak i samej merytoryki przepisów o dopuszczaniu do ruchu nie ma prawie nic... Znane są mi naprawdę pojedyncze przypadki gdzie pracownicy na takie kursy są kierowani - i to przeważnie w mniejszych urzędach. Ja osobiście przez 9 lat nie byłem na żadnym szkoleniu dotyczącym stricte kwestii merytorycznych mojej pracy... I niestety takich pracowników w WK jest większość. W takich sytuacjach pozostaje jedynie własna ambicja i chęć poszerzenia wiedzy z danej tematyki, ale tego jak widać często brakuje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już nawet nie było śmieszne. Przecież Ci ludzie nawet nie znają DZ.U. regulujących te kwestie. Oni nawet nie wiedza jak wygląda i co powinien zawierać taki dokument...

I w tej sytuacji nie ma się co dziwić że kierowcy i My (diagności) mamy takie ,a nie inne zdanie o urzedach i urzednikach :x ,takie samo jak kierowcy o diagnostach :-(

Są też kompetentni urzędnicy :P i diagności :)

Tak było ,jest i będzie.......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem podziekowac wszystkim , którzy interesuja sie moim problemem . Blakop niezaleznie co napisze mechanik który dokonywał przebudowy- odpowiedz bedzie odmowna ze strony WK. Tym bardziej ze napisali mi w ostatnim pismie ze od niego nie ma odwołania.

Teraz czekam na odmowe od WK aby sie odwołac do SKO.

I tu mam pytanie w jakim terminie SKO musi rozpatrzyc sprawę?

Pozdrawiam

 

[ Dodano: 29-11-2007, 19:07 ]

Mam jeszczez jedno pytanie czym sie rózni homologacja od wyciągu ze świadectwa homologacji. Czy sie te dokmunety róznią? Moze to dla was pytanie banalne ale dla mnie wazne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Wspomnianą sprawę konsultowałem z wieloma osobami z branży. Wszyscy odpowiadali tak samo.

 

Opierając się wyłącznie na opisach i załącznikach tu zeskanowanych widać, iż pojazd jest sprowadzony z zagranicy. Tam był zarejestrowany jako ciężarowy.

 

Diagnosta w oparciu o art. 81 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym wykonał pierwsze badanie techniczne pojazdu nie zarejestrowanego a sprowadzonego z zagranicy przed jego pierwszą rejestracją. Badaniu nie podlega pojazd z homologacją lub decyzja zwalniająca z homologacji.

 

Zgodnie z pkt 3.11 załącznika nr 1 (Dz. U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.) diagnosta "Porównał dane technicznych pojazdu z wymaganiami przepisów". I nie ma obowiązku porównywać ich z dokumentami.

 

W skład badania pierwszego w myśl §3 ust. 5 cyt. rozporządzenia wchodzi badanie okresowe.

Zgodnie z §4 pkt 1 cyt. rozporządzenia podczas czynności okresowego badania "dla pojazdów niezarejestrowanych dopuszcza się ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin;" a nie jak w pojeździe zarejestrowanym na podstawie porównania zapisów w dokumentach ze stanem faktycznym.

 

Diagnosta w sposób prawidłowy ocenił pojazd jako samochód osobowy z natury.

 

Rolą natomiast organu rejestrującego było porównanie dokumentów i stwierdzenie niezgodności w rodzaju pojazdu. I tu urząd był czujny wykrył różnicę w dowodzie rejestracyjnym niemieckim, iż pojazd jest ciężarowy a diagnosta widzi osobowy.

 

Korzystamy wówczas z art. 78. Prawa o ruchu drogowym

2. Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o:

1) nabyciu lub zbyciu pojazdu;

2) zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

 

Nastąpiła zarówno zmiana właściciela jak i danych zamieszczonych w dokumentach mianowicie rodzaju pojazdu.

 

Korzystamy zatem z procedury ustawowej w takim przypadku tj. art. 66 ust. 4 pkt 6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji,

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

 

Właściciel przedłożył oświadczenie przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie zmian konstrukcyjnych czyli słynny PKD 55.22.A (proszę pamiętać iż kod ten ma się zmienić od 01.01.2008r. ze względu na zmianę w GUS) oraz swoją działalność gospodarczą.

 

Do tych dokumentów załączył również zgodnie z §2 ust. 1 pkt 5 lit. a) opis zmian konstrukcyjnych polegających na zmianie rodzaju pojazdu.

 

Z załączonej w scanie opinii Ministerstwa Infrastruktury z 2003r. jasno wynika, iż żądanie homologacji dotyczy art. 66 ust. 4 pkt 6) A a nie B.

 

Wygląda na to, iż urząd nadużył swoich kompetencji.

 

Być może jest inny podtekst takich działań i trwa postępowanie wyjaśniające, o którym diagnosta nie musi być informowany i toczy się w zupełnie innym aspekcie sprawy pod przykrywką innego powodu. Trochę to zagmatwane ale czasami urzędy z istotnych powodów nie mogą ujawniać celów prowadzonego postępowania i być może chodzi o coś zupełnie innego.

 

Jeśli natomiast chodziłoby o żądanie homologacji na zmiany konstrukcyjne w tym przypadku to była by to bzdura. I wystarczy to dokładnie jasno opisać to przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym.

 

PS. 1. Od pism nie można się odwołać to prawda. Natomiast odmowa rejestracji następuje nie w formie pisma tylko w formie decyzji i od niej można się odwołać w 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Można się tu powołać dodatkowo na opinię MI - scan.

 

PS.2. Ponadto w nawiązaniu do wypowiedzi ws urzędu celnego. Diagnosta się nie pomylił. Proszę się szanować. Diagnosta napisał prawdę tego co widzi z natury a widział samochód osobowy i dopiero gdyby napisał jak w papierach samochód ciężarowy potwierdziłby nieprawdę.

 

PS.3. Ciekawie o wymuszaniu przez niektórych urzędników na diagnostach zmiany wyników badań opisano to tu : http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=36105&sid=32ccda3e94a43c4f29813694a11b3fcc#36105

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że tutaj do wydania decyzji odmownej może nie dojść. Wiele urzędów "sprytnie" unika wydawania takich dezyzji komplikując tym samy drogą odwoławczą stronie.

Nastąpiło przyjęcie wniosku, wezwanie do uzupełnienia dokumentów (w tym wypadku domniemanej przez WK homologacji) i w przypadku jej niedostrczenia - czyli nie uzupełnienia dokumentów na wezwanie organu w wyznaczonym terminie pozostawią wniosek bez rozpatrzenia.

W takim układzie pozostanie skarga do WSA, bo do wydania decyzji ich nie zmusisz...

 

Ale mówie to jedynie na podstawie analizy przedstawionych tu dokumentów - nie znam sprawy aż tak dogłębnie i nie chce wyrokowac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki Bogusław i Blakop . troszke sie zaniepokoiłem tym ze tak jaka napisałes Blakop moga nie dac decyzji odmownej ,wówczas jeszcze bardziej mi sie skoplikuje.

Zobaczymy co mi przyslą bo pismo powinno przyjśc na dniach jak tylko dojdzie rzuce scan na forum.

Miłego weekendu.

 

[ Dodano: 05-12-2007, 07:10 ]

Znalazłem cos takaiego na Forum "Zmiana ilości miejsc - Toyota Rav 4"

 

 

"9. MODYFIKACJA TYPU POJAZDU I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI W

ODNIESIENIU DO SIEDZEŃ, ICH MOCOWAŃ I/LUB ZAGŁÓWKÓW

9.1. Jakakolwiek modyfikacja typu pojazdu w odniesieniu do siedzeń, ich mocowań i/lub

zagłówków wymaga powiadomienia służby administracyjnej, która udzieliła homologacji

typu pojazdu. Służba taka może wówczas:

9.1.1. uznać, że wprowadzone modyfikacje prawdopodobnie nie będą miały istotnego

negatywnego skutku i że w każdym razie pojazd nadal spełnia wymogi; lub

9.1.2. uznać dokonane modyfikacje za istotne w stopniu wystarczająco małym, aby wyniki, o których mowa w pkt 6.2, 6.3 i 6.4 powyżej mogły zostać zweryfikowane na podstawie obliczeń opartych na wynikach badań homologacyjnych; lub

9.1.3. zażądać kolejnego sprawozdania z badań od służby technicznej odpowiedzialnej za prowadzenie badań."

 

I jeszcze mam pare pytan w :

-co to jest DIP?

- czy wyciąg ze swiadectwa homologacji jest przypisany do konkretnego samochodu

czy na takowym dokumencie jest nr nadwozia?

- jak ten cytat ma sie do mojej sprawy?

 

[ Dodano: 05-12-2007, 07:10 ]

Znalazłem cos takaiego na Forum "Zmiana ilości miejsc - Toyota Rav 4"

 

 

"9. MODYFIKACJA TYPU POJAZDU I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI W

ODNIESIENIU DO SIEDZEŃ, ICH MOCOWAŃ I/LUB ZAGŁÓWKÓW

9.1. Jakakolwiek modyfikacja typu pojazdu w odniesieniu do siedzeń, ich mocowań i/lub

zagłówków wymaga powiadomienia służby administracyjnej, która udzieliła homologacji

typu pojazdu. Służba taka może wówczas:

9.1.1. uznać, że wprowadzone modyfikacje prawdopodobnie nie będą miały istotnego

negatywnego skutku i że w każdym razie pojazd nadal spełnia wymogi; lub

9.1.2. uznać dokonane modyfikacje za istotne w stopniu wystarczająco małym, aby wyniki, o których mowa w pkt 6.2, 6.3 i 6.4 powyżej mogły zostać zweryfikowane na podstawie obliczeń opartych na wynikach badań homologacyjnych; lub

9.1.3. zażądać kolejnego sprawozdania z badań od służby technicznej odpowiedzialnej za prowadzenie badań."

 

I jeszcze mam pare pytan w :

-co to jest DIP?

- czy wyciąg ze swiadectwa homologacji jest przypisany do konkretnego samochodu

czy na takowym dokumencie jest nr nadwozia?

- jak ten cytat ma sie do mojej sprawy?

 

[ Dodano: 14-12-2007, 16:10 ]

Własnie otrzymalem odpowiedz z WK tak jak sie spodziewałem odpowiedz jest odmowna ale jest mozliwość odwołania sie do SKO.

5ae1a35a5332e_decyzjanr2.thumb.jpg.d16953e95012b55db8d6d1a601eb1cae.jpg

5ae1a35a76a61_dectzjanr1.thumb.jpg.b43856949c369eb0d0296ec51dd54b4a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.