Skocz do zawartości

Toyota Hilux bez akcyzy


S.K.P-POZNAŃ
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

W nawiązaniu do artykułu przygotowanego na podstawie materiału prasowego uzyskanego od Toyota Motor Poland i opublikowanego dnia 20 września 2007 roku – “Polska: Toyota Hilux bez akcyzy” otrzymaliśmy sprostowanie z Ministerstwa Finansów (Departament Polityki Celnej), którego treść publikujemy poniżej. Jednocześnie zamieszczamy aktualne stanowisko Toyoty Motor Poland.

W związku z zamieszczoną na stronie internetowej Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR informacją zatytułowaną “Polska: Toyota Hilux bez akcyzy” (data publikacji 20 września 2007 r.), w której poinformowano czytelników o braku obowiązku płacenia podatku akcyzowego przy zakupie pojazdu samochodowego marki Toyota Hilux, uprzejmie informuję, że wiadomość ta jest nieprecyzyjna i może powodować dezinformację użytkowników portalu.

 

Zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), akcyzie podlegają pojazdy samochodowe klasyfikowane do pozycji 8703 Nomenklatury CN.

Pojazdy marki Toyota Hilux mogą być klasyfikowane do pozycji 8704 (bez akcyzy) i do pozycji 8703 (z akcyzą).

Zgodnie z obowiązującą w 2007 roku Nomenklaturą CN, wprowadzoną w życie rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1549/2006 z dnia 17 października 2006 r. zmieniającym załącznik I rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnoty Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L Nr 301 z 2006 r.), klasyfikacja taryfowa pojazdów samochodowych zależna jest od wielu czynników.

Klasyfikując dany pojazd należy zawsze najpierw zapoznać się z opracowaniem „Explanatory Notes” (Noty Wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów), wydanym i uaktualnionym przez Światową Organizację Celną w Brukseli (World Customs Organization – ustanowioną w 1952 r. jako Rada Współpracy Celnej). Polska wersja językowa Not do HS została opublikowana w formie obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy Celnej w Monitorze Polskim (MP Nr 86, poz. 880) oraz dodatkowo wziąć pod uwagę Noty wyjaśniające do CN, opublikowane przez Komisję Europejską w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 74/1 z dnia 31 marca 2007r.

Przy klasyfikacji pojazdów typu pickup marki Toyota Hilux, które mogą występować w wielu konfiguracjach, co często zmienia ich przeznaczenie, należy kierować się dodatkowo brzmieniem rozporządzeń klasyfikacyjnych Komisji Europejskiej.

Wymienione przepisy i rozstrzygnięcia mogą spowodować, że dwa pojazdy samochodowe pozornie o podobnych cechach, zostaną zaklasyfikowane przez właściwe organy administracji celnej do dwóch różnych pozycji Nomenklatury CN (8703 lub 8704) i w efekcie tylko jeden z nich zostanie objęty podatkiem akcyzowym.

Kryterium rozstrzygającym o zastosowaniu klasyfikacji taryfowej może być nie tylko budowa nadwozia pojazdu i jego wyposażenie, ale także proporcja ładowności przypadająca na część pasażerską i towarową lub proporcja wewnętrznej długości podłogi części pojazdu przeznaczonej do transportu towarów do długości rozstawu osi pojazdu.

Biorąc powyższe pod uwagę, uprzejmie prosimy o zamieszczenie na portalu internetowym stosownego sprostowania, co przyczyni się do zapobieżenia dezinformacji potencjalnych nabywców tych pojazdów.

 

Pismo zostało podpisane przez Zastępcę Dyrektora Departamentu Polityki Celnej Piotra Pogorzelskiego.

 

W odpowiedzi na pismo Ministerstwa Finansów uzyskaliśmy stanowisko firmy Toyota Motor Poland: :

 

"Sprawdziliśmy jeszcze raz informację prasową Toyoty Motor Poland w spawie podatku akcyzowego dla Toyoty Hilux.

 

Informacja została przygotowana prawidłowo i zawiera informacje o sprawdzalnych faktach. Toyota Hilux, sprzedawana przez polskich dealerów Toyoty, nie podlega podatkowi akcyzowemu. Wynika to właśnie z przepisów powołanych w "Wyjaśnieniu" Ministerstwa Finansów.

 

"Wyjaśnienie" Ministerstwa Finansów, wywołując wątpliwości w tej sprawie, może naszym zdaniem wprowadzać w błąd naszych Klientów, co może wyrządzić naszej spółce i podmiotom działającym w sieci dealerskiej Toyoty w Polsce, niepowetowane szkody.

 

Ubolewamy, że Ministerstwo Finansów nie zwróciło się do naszej firmy o wyjaśnienia w tej sprawie, przed skierowaniem informacji do mediów. Podejmiemy stosowną interwencję w najbliższym możliwym terminie, w którym jest możliwe skontaktowanie się z Ministerstwem, czyli w poniedziałek 8-ego październka.

http://www.samar.pl/__/__la/pl/__ac/sec,4/new/14465/__Polska-Pickupy-Ministerstwo-Finans%C3%B3w-Toyota-Motor-Poland-wyja%C5%9Bnienia.html

http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_071008/prawo/prawo_a_12.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.