Skocz do zawartości

Reflektory amerykańskie i ksenony


TomTom

Rekomendowane odpowiedzi

Witam się w pierwszej kolejności, gdyż jest to mój pierwszy post. ::hey

 

Mam następujący problem i nie widzę wyjścia.

 

Posiadam samochód japoński (toyota), ale produkowany na rynek USA. Nie było i nie będzie odpowiednika europejskiego. Dlatego też samochód ma światła symetryczne, które są niezgodne z naszymi przepisami.

 

Stojąc przed kilkoma możliwościami nie wiedziałem, którą wybrać, bo każda ma jakieś 'ale'.

 

1. Olać sprawę i tak jeździć. Poprzedni właściciel parę lat tak funkcjonował bez problemu. No ale to była mała miejscowość, więc znali się wszyscy.. obywatele, policjanci, diagnosta... W Wawie niestety nie znam wszystkich policjantów, baaa nie znam nawet jednego. Może być więc problem w razie kontroli i może być problem z przeglądem.

 

2. Dokonać przeróbki na światła 'europejskie', która polega na zeszlifowaniu klosza, aby był przezroczysty i wstawieniu takich ogólnodostępnych, kwadratowych świateł mijania. Moje wątpliwości budzi jakość światła rzucana z kwadratowych świateł typu 'mały fiat' w dodatku ukrytych za zeszlifowanym kloszem, który nigdy nie będzie na tyle gładki, aby przepuszczać światło bez zniekształceń. Widziałem takie światła i rzucały one dwie żółte plamy bez wyraźnego kształtu czy granicy światło/cień. Więc bezpieczeństwo na drodze zerowe, nie wspominając już o wyglądzie.

 

3. Jest też trzecia opcja, najdroższa ale chyba najlepsza, czyli montaż reflektorów ksenonowych. Oczywiście mam na myśli przemyślany montaż a nie nielegalne wstawienie palnika w klosz. Opisze to dokładnie, gdyż wydaje się to być najlepszym rozwiązaniem.

 

- Kupno z USA kloszy do mojego modelu samochodu, ale w wersji gładkiej (bez żebrowania) i z lampą soczewkową halogenową (symetryczną niestety).

 

- wymontowanie lampy soczewkowej halogenowej i zastąpienie jej nową lampą soczewkową ksenonową od jakiegoś modelu Toyoty europejskiego. Wszystko w środku gładkiego klosza.

 

- zamontowanie oryginalnych, japońskich, przetwornic.

 

 

Efekt jest taki, że miałbym gładki klosz bez żadnego żebrowania a w środku soczewkę europejską oryginalną pod palnik ksenonowy. Czyli odbłyśnik dostosowany do źródła światła i zero przeszkód po drodze, które mogłyby załamywać niewłaściwie światło (gładki klosz).

 

Udało mi się dotrzeć do rozporządzenia ministra infrastruktury 'z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia' i takie lampy spełniałyby wszystkie niezbędne do dopuszczenia do ruchu warunki, czyli barwa biała, wyraźna granica światła i cienia, asymetria itd.

 

Chciałbym poznać Wasze opinie, którą drogą najlepiej podążyć.

 

Koszt pierwszej przeróbki jest żaden bo nie ma przeróbki

Koszt drugiej przeróbki to ok.500zł

Koszt trzeciej przeróbki to ok.1200zł

 

 

Aha i przy okazji chciałbym się spytać jaki jest 'wzór' na ustawianie świateł. Wiem, że większość ludzi ustala, że granica światła ma znajdować się niżej o ileś centymetrów przy 10m. Więc o ile niżej powinna znajdować się granica światło/cień zmierzona na 10m przy osi świetlnej reflektora na wysokości 95cm od ziemi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowo i zgodnie z przepisami pojazd powinien być wyposażony w reflektory homologowane "z typem" lub "dla typu". Oczywiście - światła mijania "europejskie" czyli asymetryczne. Obawiam się, że jakiekolwiek przeróbki dokonywane we własnym zakresie nie dadzą oczekiwanego rezultatu i podczas kontroli światła zostaną "zanegowane".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz do ksenonów jeszcze mieć układ samopoziomowania i czyszczenia szkła. Wszystkie przeróbki o których wspominasz są nielegalne.

 

Jak mają byś ustawione światła jest zazwyczaj napisane na reflektorze - jeśli nie ma ustawiamy na 12 cm na 10 metrach w dół. To jest akurat nieistotne bo na każdej stacji za free lub za marne grosze diagnosta ci ustawi.

 

Jest jeszcze jedno wyjście - zwróć się do Ministerstwa Transportu o odstępstwo od warunków technicznych i uzasadnij to tym, że nie są produkowane takie lampy w wersji europejskiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z lampą soczewkową halogenową

Więc żarówka w takim reflektorze ma być halogenowa a nie lampa wyładowcza ksenonowa i zaś problem bo:

powinien być wyposażony w reflektory homologowane "z typem" lub "dla typu"

a w Twoim przypadku będzie brak homologacji bo reflektor jest homologowany pod źródło światła halogenowe a nie ksenonowe i niestety przy badaniu lub KRD- N.

Pójdź drogą którą podpowiada Psuj po odstępstwo i będzie sen spokojny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaki jest 'wzór' na ustawianie świateł. Wiem, że większość ludzi ustala, że granica światła ma znajdować się niżej o ileś centymetrów przy 10m.

światła mijania powinny oświetlać drogę na 40 m przed pojazdem

na 10m granica światło-cień powinno być na 3/4 wysokości reflektora

w Twoim przypadku 95 x 75% =71,25 z max dopuszczalną odchyłką od 3cm w górę do 5cm w dół

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. Rozumiem, że lampa ma być dostosowana do źródła światła i dlatego myślałem o kupnie soczewek pod żarówki D2S tak, żeby było dobrze. Co ma do tego klosz skoro jest w obydwu przypadkach przezroczysty?

 

Czyli z tego wynika, że gdybym jeździł na samych lampach soczewkowych i bez kloszy to byłoby w porządku? Bo sobie diagnosta spojrzy, że żarówka D2S i soczewka pod D2S. Tutaj właśnie tego nie rozumiem, jaką rolę odgrywa przezroczysty klosz?

 

Psuj, też czytałem o tych układach samopoziomowania, ale po tym artykule (poniżej) przekonano mnie, że dotyczy to tylko samochodów nowych, które mają być wyposażone w takie systemy przed wejściem na rynek. LINK

 

 

A jak wygląda sprawa z tym odstępstwem? Muszę się ubiegać przed podjęciem się zmian czy najpierw muszę wszystko pozmieniać a dopiero potem się ubiegać? Mam jakieś szanse?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego "TomTom", informacja, że układ poziomowania ksenonów dotyczy tylko nowych pojazdów jest chyba po prostu "wyssana z palca". Ktoś błędnie zinterpretował przepisy. Zgodnie z prawem obowiązującym w UE (regulacja ECE R 48): "pozafabrycznie może być montowany tylko kompletny ksenonowy układ reflektorowy". W skład takiego kompletu wchodzą: homologowane reflektory, automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb reflektorów. Warto też wiedzieć, że wszelka ingerencja w homologowany reflektor powoduje utratę homologacji. Takie są przepisy. Podany przez ciebie link prowadzi do źródła niekompetentnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.