Skocz do zawartości

PRAWO O RUCHU DROGOWYM stan na dzień: 01.01.2008r.


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Do pobrania najnowsza wersja ujednolicona Prawa o ruchu drogowym ze stanem prawnym na dzień 01.01.2008r.

(Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)

 

[scroll]===================================================

NOWOŚĆ - ZMIANA STANU PRAWNEGO - ZAKTUALIZOWANY DNIA 21.11.2007R.

===================================================[/scroll]

 

Celowo zamieszczona jest wersja na 01.01.2008r. (można korzystać do tego czasu z wersji v.2.6.), gdyż wchodzą istotne zmiany w zakresie badania pojazdów które muszą posiadać zamontowany ogranicznik prędkości.

Po szkoleniu 25.11.2007r. będę znał szczegółowe zasady.

 

Dotyczy to zapisów art. 66 ust. 1a - 1c. Ponieważ sama znajomość tego zapisu nie wiele daje zamieściłem na końcu ustawy wyciąg z przepisów przejściowych z 2003r. oraz 2004r., które nadal obowiązują. Przy art. 66 jest specjalna ściągawka mająca na celu pamiętanie o wyjątkach od treści cyt. artykułu.

 

Problem w temacie dotyczy wszystkich stacji, gdyż może być autobus np. 10 miejscowy poniżej 10T czyli np. 2,5 T tj. w zakresie stacji do 3,5T. Głównie dotyczy okręgówek i Podstawowych pow. 3,5T.

Nic się nie wydarzy jeśli pojazd będzie miał zamontowany ogranicznik prędkości.

Problem zacznie się, gdy ogranicznik nie jest możliwy technicznie zainstalować wówczas do dnia 31.12.2007r. pojazd otrzymuje wynik badania pozytywny. Jednak w dniu 01.01.2008r. otrzymuje wynik negatywny bez dopuszczenia do dalszej jazdy. Wynik negatywny jest niezbędny do uzyskania odstępstwa, gdzie procedura uzyskania odstępstwa oraz wpisu do dowodu rejestracyjnego o odstępstwie będzie trwała min. miesiąc. W tym czasie może się okazać, że autobusy czy pojazdy z żywnością nie będą mogły wykonywać przewozów.

Owszem był okres przejściowy całego roku na zamontowanie ogranicznika. Okazało się, że w wielu pojazdach nie można ich zamontować.

 

W zasadzie ograniczniki prędkości nie dotyczą tylko SKP, gdyż zapis art. 66 powoduje, iż dotyczy to także Policji i Inspekcji Transportu Drogowego, która ma związane ręce jeśli po 01.01.2008r. pojazd nie będzie posiadał ani ogranicznika prędkości ani wpisu o odstępstwie w dowodzie rejestracyjnym.

 

Na pierwszy rzut oka wystarczy jeśli firmy transportowe, którym badanie kończy się w styczniu/lutym wykonają w grudniu badanie okresowe z wyznaczeniem następnego terminu badania i po dodatkowym badaniu w styczniu rozpoczną ze spokojem procedurę odstępstwa, jeśli nie jest możliwe zamontowanie ogranicznika. Wątpliwość kolejna na jakiej podstawie diagnosta ma prawo stwierdzić, czy pojazd zarejestrowany między 1988r a 2002r. wykonuje transport drogowy. Ustawy jasno precyzują kto może żądać licencje i nie ma tam diagnosty.

Biorąc pod uwagę załącznik nr 1 z Dz. 227 diagnosta ma obowiązek sprawdzać podczas badania ogranicznik prędkości. :evil:

 

Jest to tylko sygnał który warto przewidzieć zawczasu i się do takich badań przygotować.

Ponieważ wiele zależy od daty pierwszej rejestracji proszę abyście zapoznali się z ustawami przytoczonymi na końcu wersji jednolitej. ::hey

NORCOM_Dz.U.2005.108.908_Prawo o ruchu drogowym_ujednolicony_2007_11_21.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli autobusy wszystkie mają mieć ogranicznik

raczej te które mogłyby jechać szybciej niż 100

 

1a. (...) ograniczajacy maksymalna predkosc autobusu do 100 km/h,

Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu:

3) nierozwijajacego, ze wzgledów konstrukcyjnych, predkosci wiekszej ni/ odpowiednio

okreslone w ust. 1a;

 

coś na temat

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=4302

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego: 
1a. Autobus, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu do 100 km/h, a samochodu ciężarowego i ciągnika samochodowego do 90 km/h.

 

To autobusy wszystkie a samochody ciężarowe pow. 3,5 t ???

raczej te które mogłyby jechać szybciej niż 100

oczywiście z tym zastrzerzeniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak.

 

Przepis jest bardzo jasny i czytelny. Niestety wprowadzając wyjątki trzeba o nich pamiętać podczas badania.

 

Ponieważ autobusy w pewnych przypadkach wszystkie więc jeśli nie rozwijają prędkości 100km konstrukcyjnie muszą na to posiadać jakieś zaświadczenie. Jestem jeszcze przed szkoleniem ale myślę, że wiarygodnym dokumentem będzie homologacja lub odstępstwo od homologacji. W obu przypadkach w odpowiedniej rubryce jest napisane, iż autobus rozwija maksymalną prędkość 100km.

 

Jeśli chodzi o ciężarowe to mówimy od 3,5T do 12T i powyżej 12T. Decyduje data pierwszej rejestracji. Pamiętajcie, że za datę pierwszej rejestracji przyjmuje się datę pierwszej rejestracji również z zagranicy.

 

Starałem się zrobić tę ściągawkę najczytelniej jak potrafiłem. Pamiętajcie proszę o tych wyjątkach.

 

(Przypis własny: art. 2 Dz. U. z 2004r. Nr 149, poz. 1451; art. 3 Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 884)

nie dot. pojazdów zarejestrowanych przed dniem 1.10.2001 r.,

(DMC mniejsze)>Autobus DMC 10T, sam. ciężarowy, ciągnik samochodowy, z zespołem od 3,5T do lub pow. 12T >(DMC większe) nie dot. pojazdów zarejestrowanych przed dniem 1.01.1988 r.,

Pojazdy używane w krajowym transporcie drogowym oraz niezarobkowym przewozie drogowym zarejestrowane od 01.01.1988r. do 31.12.2002r. stosuje się od 01.01.2008r.

 

 

PS. Pamiętajcie tylko daty pierwszej rejestracji i tonażu w zależności od rodzaju pojazdu. Nie zawracajcie sobie głowy międzynarodowym transportem drogowym i niezarobkowym międzynarodowym przewozem drogowym na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej, autobusami 5 Tonowymi czy zespołami 7,5T w zależności od daty rejestracji. Niepotrzebnie zamąciłoby to głowę. Te zapisy już zaczęły obowiązywać częściowo w 2007r. a inne od 01.01.2008r. Wyjątek stanowi zarobkowy i niezarobkowy transport gdzie oprócz tonażu jeśli łapie się w przedziale 1988-2002 to musi mieć ogranicznik. Problem w tym jak diagnosta ma wpaść na to że pojazd jest używany w zarobkowym transporcie? Gdyby miał uprawnienia do żądania licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe byłoby łatwiej. Z drugiej strony nie może wszystkim z urzędu żądać ogranicznika z założenia jeździ w transporcie chyba że przedstawi zaświadczenie, że nie udzielono mu licencji. Te wątpliwości będziemy rozstrzygać 25.11.07 na szkoleniu. Ponoć będzie Inspekcja Transportu Drogowego więc na pewno coś wymyślimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiarygodnym dokumentem będzie homologacja lub odstępstwo od homologacji.

najłatwiejszym do zdobycia będzie prawdopodobnie zaświadczenie od producenta / serwisu o prędkości max dla danego pojazdu (spełnia war p. 3 - nie musi mieć ogranicznika)

a dla pojazdów posiadających ogranicznik zaświadczenie o zamontowaniu i ustawieniu go na odpowiednią prędkość :idea::!:

 

[ Dodano: 22-11-2007, 09:31 ]

Niemcy nie mają takich problemów - w brifie jest rubryka z max prędkością

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Bogusławie ja zwracam się z prośbą do pana z mego podwórka , o zwolnieniu pojazdów mon z ogranicznika prędkości - dotyczy pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych a jak sprawa autobusów jezdzących po polskich drogach ,już szukaliśmy odpowiedzi na ten temat i nikt nie potrafił na to udzielić nam odpowiedzi ,jakie jest pana zdanie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem typowym fachowcem od MON-u. Mam swoją propozycje odpowiedzi jednak proszę o cierpliwość zadam to pytanie wykładowcy na szkoleniu 25.11.07 i wówczas dam znać.

 

[ Dodano: 25-11-2007, 20:09 ]

Zgodnie z obietnicą poruszony został ten temat. Swoje uwagi podali diagności i przedstawiciel resortu. Ostateczna wersja odpowiedzi narodziła się po głębszej analizie.

 

Decydującym jest zapis art. 66 ust. 1b. (22) Prawa o ruchu drogowym:

Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu:

1) (23) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i jednostek ochrony przeciwpożarowej;

 

Jeśli chodzi o pojazdy specjalne tu nie mieliśmy żadnych wątpliwości zarówno pojazdy specjalne Agencji Wywiadu i Służby Kontrwywiadu jak i Sił Zbrojnych są zwolnione z posiadania ogranicznika prędkości.

 

Szersze spojrzenie powstało na lub używanego do celów specjalnych AW, SK i Sił Zbrojnych. W pierwszej ocenie można uznać, iż świadczy o tym zapis o przeznaczeniu jako do celów specjalnych z przepisu o rodzajach pojazdów. Resort natomiast uznał, iż przykładowy autobus Sil Zbrojnych może służyć do celów specjalnych tj. ewakuacja, specjalne przemieszczenie wojska z punktu A do punktu B., katastrof gdzie niezbędny jest udział wojska, itp

 

Zatem jeśli pojazd specjalny lub autobus Sił Zbrojnych używany jest do celów specjalnych nie musi być tak myślimy wyposażony w ogranicznik prędkości. W zasadzie każdy przewóz wojska służy do celów specjalnych mimo, iż nie ma przeznaczenia wpisanego w dowodzie rejestracyjnych jako specjalizacje.

 

Inna jest sytuacja, gdyby wojsko zaczęło świadczyć usługi transportowe tym autobusem lub gdyby był on zarejestrowany jako pojazd cywilny.

 

Mam nadzieję, iż ta odpowiedź wyczerpuje w pełni zadane pytanie.

 

Oczywiście najbardziej władnym będzie w stanie odpowiedzieć na to pytanie przedstawiciel organu rejestrującego i kontrolującego SKP resortowe i należy postępować zgodnie z tym jak to ten organ ustali.

 

Odpowiadając na drugą wątpliwość odnośnie ograniczników prędkości.

 

Z dniem 01.01.2008r. pojazdy, w których jest to wymagane muszą mieć zamontowany ogranicznik prędkości. Pojazdy, w których technicznie nie istnieje możliwość ich zainstalowania winny starać się po 01.01.2008r. o odstępstwo. Z przyczyn technicznych procedura odstępstwa zostanie zamieszczona w późniejszym terminie.

Procedura taka może trwać minimum 1,5 miesiąca w dodatku odstępstwa będą tylko i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Ponieważ po 01.01.2008r. wynik badania będzie negatywny wyłącznie teoretycznym rozwiązaniem dla tych, którym badanie kończy się w styczniu lub lutym 2008r. dobrze doradzić by badanie zrobili w grudniu 2007r.

 

Napisałem teoretycznie, gdyż do pierwszej kontroli drogowej. Zarówno Policja jak i Inspekcja Transportu Drogowego jeśli zatrzymają taki pojazd do kontroli i nie będzie posiadał on udokumentowanego ogranicznika prędkości lub wpisu o odstępstwie od posiadania ogranicznika wówczas zmuszeni będą postąpić zgodnie z art. 66 tj. zatrzymać dowód rejestracyjny i nie dopuścić do dalszej jazdy. A jeśli taki pojazd wpadnie na radarze pow. 100km/h to mu tylko współczuć.

Mam nadzieje, iż jedzenie i materiały budowlane dojadą na czas do sklepów w I kwartale 2008r. :x

 

Niestety pomysł by kontrolować w styczniu i lutym wyłącznie ADR ponieważ on już posiada ograniczniki nie udał się ponieważ ani od Policji ani ITD nie zależy, który kierowca spowoduje wypadek, przekroczy prędkość, lub sprowokuje kontrole np. przepalonym światłem. W sumie to nie zmartwienie diagnostów ale abyśmy mieli co jeść i i kupować po 01.01.2008r. doradzajcie Panowie kierowcom aby w I kwartale 2008r. kierowcy autobusów i pojazdów pow. 3,5T jeździli cudnie jak przepis nakazał by nie prowokować samemu kontroli a może jak będą mieli ważne badanie techniczne to uda im się załatwić procedurę odstępstwa. Wiem oczywiście kierowcy zawsze jeżdżą zgodnie z przepisami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aby w moim imieniu dał pomógł ,bo mój

komputer coś szwankuje

Z twoim komputerem wszystko jest w porządku.

Pkt pomógł może dać autor tematu. (no i zapewne jako, że Admin może wszystko to i też pkt może przyznać :-P )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.