Skocz do zawartości

Drogi Krajowe w budzecie 2008


piechocinski
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Janusz Piechociński : Drogi Krajowe w budżecie

 

Dział 600 – Transport i łączność

 

Wydatki dla tego działu zostały zaplanowane w kwocie 11.614.985 tys zł (tj. 236.9% ustawy budżetowej na 2007r.), z tego na:

 krajowe pasażerskie przewozy kolejowe - 610.000 tys. zł

 infrastrukturę kolejową - 1.818.327 tys zł

 autostrady płatne - 428.468 tys zł

 drogi publiczne krajowe - 8.177.072 tys zł

 Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - 465.425 tys zł

 Urzędy Żeglugi Śródlądowej - 3.596 tys zł

 Główny Inspektorat Transportu Drogowego - 13.543 tys zł

 Urząd Lotnictwa Cywilnego - 56.422 tys zł

 pozostałą działalność - 42.132 tys zł

Drogi publiczne krajowe

 

W projekcie ustawy budżetowej na 2008 rok na wydatki związane z budową, modernizacją, utrzymaniem, ochroną, zarządzaniem drogami krajowymi oraz finansowaniem projektów z udziałem środków UE zaplanowano kwotę 9.070.965 tys. zł, tj. 288,1% ustawy budżetowej 2007r. (w tym z akcyzy – 2.800.395 tys. zł).

Z kwoty 9.070.965 tys. zł przypada na:

I. Autostrady płatne - 428.468 tys. zł

z tego:

1) wykupy gruntów pod budowę autostrad płatnych - 383.901 tys. zł

(w tym w ramach POIiŚ – 54.956 tys. zł)

2) prace przygotowawcze - 44.567 tys. zł

w tym na projekty w ramach:

 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - 30.240 tys. zł

 Funduszu Spójności - 7.327 tys. zł

II. wydatki związane z budową, przebudową, remontem,

utrzymaniem i ochroną dróg oraz finansowaniem

projektów z udziałem środków UE - 8.177.072 tys. zł

z tego przypada na:

1) wydatki bieżące - 1.954.520 tys. zł

z tego:

 bieżące utrzymanie dróg i mostów - 782.200 tys. zł

 odnowy nawierzchni dróg i obiektów mostowych - 795.850 tys. zł

 prace przygotowawcze - 139.712 tys. zł

 nadzory, programy wsparcia pomocy technicznej oraz pozostałe - 236.758 tys. zł

2) wydatki majątkowe - 4.038.992 tys. zł

z tego na:

 realizację inwestycji wieloletniej pn.

„Budowa obwodnicy Wrocławia A-8” - 350.000 tys. zł

(zadanie przewidziane do realizacji w latach 2005 – 2010)

 pozostałe zadania budowlane - 2.595.399 tys. zł

z tego:

 autostrady - 200.000 tys. zł

 drogi ekspresowe - 240.000 tys. zł

 obwodnice - 570.525 tys. zł

 wzmocnienia i przebudowy - 1.576.924 tys. zł

 budowa magazynów na sprzęt i sól - 5.000 tys. zł

 budowa obiektów kubaturowych - 2.950 tys. zł

 zakupy inwestycyjne - 1.093.593 tys. zł

z tego na:

 wykupy gruntów pod drogi krajowe - 1.081.093 tys. zł

 zakup maszyn i urządzeń technicznych - 10.000 tys. zł

(sprzęt do prac interwencyjnych, pługi, solarki, sprzęt laboratoryjny)

 zakup środków transportu - 2.500 tys. zł

(m.in. samochody dla brygad patrolowych oraz inspektorów nadzoru)

 

3) finansowanie projektów z udziałem środków UE - 2.183.560 tys. zł

z tego na realizację:

 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - 1.202.675 tys. zł

 wydatki bieżące (dokumentacja i pomoc techniczna) - 67.560 tys. zł

 wydatki majątkowe - 1.135.115 tys. zł

 Projektów: SPO – Transport oraz Funduszu Spójności - 947.734 tys. zł

 wydatki bieżące (dokumentacja, programy wsparcia) - 15.305 tys. zł

 wydatki majątkowe - 932.429 tys. zł

 Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej - 33.151 tys. zł

(wydatki majątkowe)

W 2008 r. w zakresie budownictwa drogowego przewiduje się:

1. Budowę autostrad i dróg ekspresowych.

W budowie będą: autostrada A-1 na odc. od Nowych Marz do Strykowa oraz od Pyrzowic do Gorzyczek (gr. państwa), autostrada A-4 odcinki: Zgorzelec – Krzyżowa oraz Wielicka – Szarów, przebudowa jezdni południowej odcinka Olszyna Golnice autostrady A-18 a także obwodnica Wrocławia A-8

W budowie będą odcinki następujących dróg ekspresowych S-1, S-2, S-3, S-5, S-7, S-8, S-10, S-11, S-17, S-19, S-22, S-69.

2. Dostosowanie dróg krajowych do normy naciskowej dla samochodów ciężarowych

115 kN/oś.

W ramach tego działania będą prowadzone w pierwszej kolejności roboty na drogach stanowiących ciągi międzynarodowe o zwiększonym ruchu pojazdów ciężarowych.

Realizowane będą wzmocnienia na odcinkach dróg krajowych nr : 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12, 16, 20, 50, 61, 63 i 81. Wzmacniane drogi krajowe przebiegają w większości w korytarzach transportowych I, II, III i VI.

3. Wyprowadzenie ruchu drogowego z obszarów miejskich.

Wyprowadzenie ruch drogowego z obszarów miejskich realizowane będzie przez budowę obwodnic miast i miejscowości w ciągach dróg krajowych. Projekty do realizacji wybierane są w oparciu o kryteria ruchowe, uciążliwość ruchu dla mieszkańców oraz wpływ na zmniejszenie liczby wypadków drogowych.

W 2008 roku planowana jest realizacja między innymi obwodnic następujących miejscowości:, Wrocław /A-8/, Grójec /S-7/, Stargard /S-10/,Wyrzysk /S-10/, Ostrów Wielkopolski /S-11/, Kowal /Nr 1/, Międzyzdroje /Nr 3/, Nowa Sól /Nr 3/, Słupsk /Nr 6/, Płońsk /Nr 7/, Augustów /Nr 8/, Puławy /Nr 12/, Łęknica /Nr 12/, Wasilków /Nr 19/, Chojnice /Nr 22/, Nowe Skalmierzyce /Nr 25/, Konin /Nr 25/, Biecz /Nr 28/, Myślina /Nr 46/, Gostynin /Nr 60/.

4. Poprawę stanu odcinków dróg w miastach i miejscowościach. Odcinki dróg przebiegające przez miasta są często w złym stanie technicznym. Drogi te wymagają m.in. przebudowy skrzyżowań, przebudowy sytemu odwodnienia, wzmocnienia nawierzchni i budowy ciągów pieszych.

W 2008 roku planowane jest zakończenie przebudowy odcinków dróg krajowych w miejscowościach: Starogard Gdański /Nr 22/, Pisz /Nr 63/.

5. Zwiększenie i wzmocnienie istniejących obiektów mostowych oraz wiaduktów.

Mankamentem sieci dróg publicznych w Polsce jest niedostateczna liczba przepraw mostowych oraz zły stan istniejących mostów i wiaduktów.

Kontynuowana będzie budowa mostów przez Wisłę w Chełmnie w ciągu drogi krajowej nr 1, w Nagnajowie w ciągu drogi krajowej Nr 9 oraz w Puławach w ciągu drogi krajowej Nr 12, a także wiaduktów w Legionowie w ciągu drogi krajowej Nr 61. Istotne znaczenie dla transportu ma również wzmocnienie istniejących obiektów mostowych zapewniających poprawę warunków ruchu, zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników, wydłużenie trwałości, a także niedopuszczenie do paraliżu komunikacyjnego na najważniejszych kierunkach transportowych w kraju.

6. Poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Realizacja celu „bezpieczeństwo ruchu drogowego” dotyczy miejsc szczególnie niebezpiecznych o dużej ilości wypadków. Przewiduje się w tych miejscach przebudowę dróg i skrzyżowań.

 

Janusz Piechociński Wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury

janusz@piechocinski.pl WWW.piechocinski.pl

 

 

 

Komisja infrastruktury przyjęła kilka poprawek zgłoszonych przez posłów.

W jednej z nich (zgłoszonej przez Janusza Piechocińskiego z PSL) chodzi o to, by 4,4 mld zł przesunąć z puli środków przeznaczonych na finansowanie projektów z udziałem UE, na usprawnienie procesów inwestycyjnych w obszarze infrastruktury z wykorzystaniem środków unijnych.

 

Piechociński zgłosił również dwie poprawki, które zmierzają do zwiększenia kwot będących w dyspozycji Funduszu Kolejowego i Funduszu Drogowego. Fundusz Kolejowy ma pozyskać 300 mln zł, a Fundusz Drogowy 320 mln zł, w obu przypadkach poprzez emisję obligacji. Uzyskane w ten sposób środki mają być przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa w tych gałęziach transportu.

pap

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.