Skocz do zawartości

Odstępstwo a wynik negatywny badania. Jakie badanie zrobić ?


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

Firma ma kilka autobusów, które nie mają (a powinny mieć - w myśl nowych przepisów) ograniczników. Chcą wystąpić do MI o odstępstwo.

 

Badania okresowe są ważne (gość był "wyjątkowo przewidujący"), odstępstwo zaś można wykonać wyłącznie w przypadku badania negatywnego. Jakie BTP należy im w tym momencie wykonać ? Okresowe ? Mam wątpliwości ...

 

Co Wy na to ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie BTP należy im w tym momencie wykonać ? Okresowe ? Mam wątpliwości ...

 

Jeśli będę coś takiego musiał wykonać , to na pewno jako inną czynność .

Opłata za wniosek o odstępstwo wg cennika 7.9 - 82 zł.

W zaświadczeniu, do uwag, wpiszę np, , że pojazd nie spełnia warunków DZ.U,92 z 2004 r poz 884 art 3 ust 1 pkt 1 - gdyż nie posiada ogranicznika prędkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badania okresowe są ważne (gość był "wyjątkowo przewidujący"), odstępstwo zaś można wykonać wyłącznie w przypadku badania negatywnego. Jakie BTP należy im w tym momencie wykonać ?

 

Był przewidujący i zrobił badania w grudniu (pewnie przed czasem) - przy kontroli ITD nie jest to oczywiście wytłumaczeniem.

 

Może wykonać ponownie okresowe w styczniu (prawo tego nie zakazuje) - otrzyma zaświadczenie z wynikiem N (z powodu braku ogranicznika, pod warunkiem, że inne rzeczy są ok) a na nadal ważnym Dr śmiga na własne ryzyko póki nie załatwi odstępstwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszło mi do głowy takie rozwiązanie. Ale czy takie okresowe nie jest w tym momencie kręceniem bicza na siebie ?

Wiem, czepiam się, ale hipotetycznie może mieć po tygodniu jakiś poważniejszy wypadek, a ktoś życzliwy może wiedzieć o jego negatywie.

Problemy z odszkodowaniem, być może prokuratura (ofiary w ludziach - wszak to autobus jest) itp.

 

Inna czynność to jest to jakaś opcja, ale czy najlepsza z możliwych ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a DR powinien zostać zatrzymany - zagraża BRD

i niech teraz próbuje śmigać :D

No dobrze - ale on ma ważne badanie - chce mieć tylko podkładkę pod odstępstwo ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według informacji otrzymanych od jednego z dyrektorów w MI na spotkaniu z diagnostami w miejscowości X w woj. wielkopolskim (połowa grudnia ub.r), ministerstwo nie będzie udzielać odstępstw na brak ograniczników prędkości. Może więc być kicha. Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale on ma ważne badanie

przy takiej argumentacji to polcjant też nie mógłby zatrzymać DR

wykonano OBT wynik N to jakie ma znaczenie termin ważności poprzedniego OBT - np. 5 dni czy 5 miesięcy :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mój cyrk, nie moje małpy chciałoby się powiedzieć. Oczywiście masz rację, ale postaw się w jego sytuacji.

Jeździ, zarabia, ma (teoretycznie oczywiście - chodzi o wpis w DR) sprawny pojazd. Szukam najlepszego z możliwych rozwiązań - stąd taki temat na forum :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukam najlepszego z możliwych rozwiązań

 

Osobiście uważam, że powinien podstawić autobusy po kolei do firmy która montuje ograniczniki. Rozwiązanie nie najtańsze ale najszybsze - nie sądzę żeby to uziemiło autobus na dłużej niż 1 dzień.

 

A jeśli nie chce, bo autobusy są za stare (taki wydatek może być nieopłacalny) to niestety procedura jak opisałem wyżej. Oczywiście jeździ na własne ryzyko. Bo w razie W można sprawdzić, że auto miało wynik N i nie powinien się poruszać nawet na poprzednim badaniu technicznym.

Ale przecież tak samo na własne ryzyko jeździ teraz bo pierwsza kontrola ITD i DR leci.

 

Często Norbi powtarzasz "Był czas przywyknąć przecież" ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autobusy to lata 1988 - 1994, głownie MB (Setra).

 

Po mojemu sytuacja jest w miarę czysta i w miarę klarowna, ale zapytać wypadało.

Wg mnie MI i tak nie da odstępstwa, i tak nie da :nook.

Ale to nie ja je daję i nie ja będę decydować :D

 

Na miejscu Klienta też bym jednak próbował - w końcu to dobrze kilkanaście tysięcy złotych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Z tego co się orientuję, to w tej chwili znaczna część autobusów i ciężarówek jeździ bez ograniczników licząc że jakoś problem rozwiąże się sam, albo ministerstwo coś wymyśli i nie będą musieli montować ograniczników. Ale i kontrole drogowe za bardzo nie reagują, nie słyszłem o zabranym dowodzie rej.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słowem - skąd my to znamy ....

Nauczyli nas niekonsekwencji, więc i ludziom dziwić się nie należy.

Ale mimo wszystko - jesteśmy w UE i kraj wolniutko normalnieje.

Przepis jako taki obowiązuje od dobrych kilku lat - więc zaskoczenia być nie powinno ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie zmieniła się trochę sytuacja , bo :

 

po przemyśleniach , jak to opisałem w temacie 1 stycznia 2008 str 9 , ograniczniki i tachografy skreślono z czynności SKP w DZ.U.32 w 2004 r DZ.U. 34 , a dziennik ten jet wykonawczy dla diagnosty .Skoro czynność ta została wykreślona , a nie dopisana ponownie , to ich sprawdzanie nie należy do SKP, lecz jest to sprawa ITD i policji , które to organy mają ku temu odpowiednie uprawnienia .

 

Skoro zaistniała taka sytuacja , że DZ.U. 32 nie przewiduje konieczności sprawdzenia ogranicznika przez diagnostę , oczywiście przy okresowym , to czy może on dać N przy takim badaniu za brak ogranicznika ? . Raczej nie . Jedynie negatywny wynik oględzin może dać przy badaniu " inna czynność ".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ograniczniki i tachografy skreślono z czynności SKP w DZ.U.32 w 2004 r

 

Ale ograniczniki dopisano bezpośrednio do art. 66 ustawy.

DZ.U. 32 nie przewiduje konieczności sprawdzenia ogranicznika przez diagnostę , oczywiście przy okresowym , to czy może on dać N przy takim badaniu za brak ogranicznika ?

Nie tylko może a musi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko może a musi.

Co do tego , to mam poważne wątpliwości.

Musieliśmy sprawdzać gdy było to wpisane w warunkach technicznych , czyli DZ.U.32 , natomiast z chwilą wykreślenia tego zapisu z tego dziennika w 2004 , nie musimy .

Zapis w art 66 ustawy został sporządzony dla uściślenia przepisów w transporcie drogowym.

Przewozy takie kontrolowane są przez ITD i policję . I właśnie te organy mają prawo , jak to opisano w innych postach ,prawo do żądania licencji na przewóz osób i rzeczy , bo tylko na tej podstawie można żądać wymogów tu omawianych .

Diagnosta nie ma tych uprawnień i nie jest w stanie stwierdzić w 100 % czy pojazd musi posiadać ogranicznik czy tachograf, bo oprócz daty , decyduje jeszcze to , czy pojazd spełnia warunki zapisane w transporcie drogowym .Jedynie może wymagać tego przy tempo 100/h oraz przy materiałach niebezpiecznych , bo tak mu zezwala DZ.U.32 oraz 227 który wskazuje w par1 na warunki zapisane w DZ.U.32

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec jeżeli przyjedzie c. siodłowy (np DAF XF 95) na pierwsze badanie poj. sprow. z zagranicy i chociaż ma w DR wpisane prędkość maksymalna 90 km/h oraz naklejkę na szybie V max 90 km/h, a nie ma potwierdzenia np. z autoryzowanego serwisu odnośnie ogranicznika prędkości to wynik badania N. Dobrze zrozumiałem? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Art. 81 ust. 1a Prawka z którym to diagnosta potwierdza, iż spełnia wymagania art,. 66 USTAWY to po pierwsze a ustawa jest aktem wyższej rangi niż rozporządzenie.

Po drugie Warunki dodatkowe określone w Dz. U. nr 32 wynikają ze sprawdzenia badania okresowego w skład którego wchodzą warunki dodatkowe określone w rozporządzeniu o wymaganiach technicznych i tam jest mowa o siedzeniach, światłach, L, taxi, autobusach itp i nie ma tam wzmianki o ogranicznikach.

Po trzecie przepis wykonawczy określający kiedy uznać wynik badania za niezadawalający Lp. 8.1.14 z Dz. nr 227 jasno określa, iż jest obowiązek sprawdzenia ogranicznika.

 

PS. A prywatnie to w pełni rozumiem determinacje BODENA, gdyż im bardziej wnikam w każdy szczegół ogranicznika i wyjątków tym bardziej wolałbym by zniknął ogranicznik jak tachograf z obowiązków diagnosty :evil:

 

Ale jak to ktoś określił, nie mam za bardzo tracić czasu na ogranicznik bo w kolejce od przyszłego roku czeka następny kwiatek ZWALNIACZ z ponoć niezłym zapleczem wyjątków. ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.