Skocz do zawartości

Można już wystawiać e-faktury


Norbert Jezierski
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Od dziś obowiązują przepisy umożliwiające podatnikom VAT wystawianie oraz przesyłanie faktur w formie elektronicznej. Niestety autentyczność faktury będzie musiała zostać zagwarantowana bezpiecznym podpisem elektronicznym.

 

Zwykły popis elektroniczny, mimo że prostszy, nie wystarczy. A to może nieco ograniczyć zainteresowanie e-fakturami.

 

WCHODZI W ŻYCIE

 

Usprawnienia w przesyłaniu faktur wprowadzają przepisy rozporządzenia ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz.U. nr 133, poz. 1119). Niestety, poza udogodnieniami rozporządzenie przewiduje też pewne ograniczenia (więcej na ten temat w "GP" z 18 i 26 lipca).

 

Faktura będzie musiała zostać opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym. Nie wystarczy w tym przypadku zwykły podpis elektroniczny. A to oznacza, że firmy będą musiały posiadać certyfikat do oznaczania faktur kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Niestety, na ten wydatek mogą nie być po prostu przygotowane - przynajmniej te małe. To z kolei może w początkowym okresie obowiązywania rozporządzenia ograniczyć ich zainteresowanie e-fakturami.

 

W rozporządzeniu dopuszczono wprawdzie - jako rozwiązanie alternatywne dla podpisu kwalifikowanego - możliwość stosowania systemu EDI, czyli elektronicznej wymiany danych, ale jest to kłopotliwe m.in. ze względu na wymóg potwierdzenia otrzymania wiadomości.

 

Problemów z kwalifikowanym certyfikatem nie będą miały natomiast duże i średnie firmy, dla których wydatek kilkuset złotych na certyfikat niezbędny do oznaczania faktur bezpiecznym podpisem nie będzie stanowił nadmiernego obciążenia.

 

Możliwość stosowania e-faktur - mimo konieczności stosowania kwalifikowanego podpisu - z pewnością uprości wymianę informacji między przedsiębiorcami. Urzędy skarbowe będą mogły też sprawniej kontrolować dokumentację firm posługujących się podpisem elektronicznym.

 

(Gazeta Prawna, źródło: www.onet.pl)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena podpisu jest uwarunkowana tym co on 'może". Ten profesjonalny jest ważny przez rok, ale jego cena to akurat 400 PLN netto na rok(cennik Signet).Generalnie tak powinno być i media powinny nam pomagać :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.