Skocz do zawartości

Chcemy tańszego paliwa !


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

O obniżenie akcyzy na benzynę i olej napędowy zaapelowała w czwartek do ministra finansów Mirosława Gronickiego Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) i Polska Izba Paliw Płynnych (PIPP) - poinformował na konferencji prasowej w Warszawie prezes KIG Andrzej Arendarski.

 

"Sytuacja na rynku paliwowym staje się coraz trudniejsza" - powiedziała na konferencji prezes PIPP Aurelia Kuran-Puszkarska.

 

Według niej, ceny benzyny mogą niedługo wzrosnąć o kilkanaście, a nawet o 20 groszy za litr, ze względu na podniesienie od 1 sierpnia przez Rosję cła na eksport ropy naftowej z prawie 70 do 140 USD za tonę ropy.

 

Przypomniała, że niedawno cena baryłki ropy przekroczyła 61 USD. Poza tym ceny rosną z powodu umocnienia kursu dolara do euro i złotego.

 

Według wyliczeń Izby, na cenę litra benzyny bezołowiowej w naszym kraju, wynoszącą 4,14 zł, składa się 1,56 zł podatku akcyzowego. Dodatkowo w cenę litra tego paliwa wliczone jest 22 proc. podatku VAT, czyli 0,91 zł oraz 0,10 zł opłaty paliwowej. Daje to łącznie 2,57 zł obciążeń podatkowych w cenie litra benzyny.

 

Kuran-Puszkarska przypomniała, że Izba już wielokrotnie apelowała do ministra o obniżkę akcyzy. Minister - jak zaznaczyła - odpowiedział, że może rozważyć obniżkę w przyszłości, jeśli ceny będą miały negatywny wpływ na koniunkturę w gospodarce. "Obecnie jest czas na takie posunięcie" - uważa prezes Izby.

 

"Obniżenie stawki akcyzy nie musi się wiązać ze spadkiem dochodów budżetu państwa. Przykładem jest obniżka akcyzy na alkohol. Przyczyni się natomiast do obniżenia kosztów produkcji i transportu, co jest istotne dla wzrostu gospodarczego" - powiedział Arendarski.

 

Jak zaznaczył powołując się na wyliczenia Komisji Europejskiej, jeśli średnioroczna cena baryłki ropy przekroczy 60 USD, wzrost gospodarczy w UE będzie niższy o 0,2-0,3 pkt proc.

 

Jednocześnie prezesi KIG i Izby Paliw zaapelowali do producentów paliw, aby obniżyli swoje marże produkcyjne. "Czołowi producenci notują duże zyski, co oznacza, że stosują wysokie marże" - powiedziała Kuran-Puszkarska.

 

Jej zdaniem, problem jest na tyle poważny, że nad jego rozwiązaniem powinni dyskutować wspólnie przedstawiciele producentów, dystrybutorów i fiskusa. Chodzi też o to, aby w momencie ewentualnej obniżki akcyzy producenci także obniżyli ceny paliw.

 

KIG i PIPP podkreślili, że pewnym rozwiązaniem może być zwiększenie udziału biokomponentów w paliwach. Od września planują akcje promocyjną biopaliw.

 

Kuran-Puszkarska zauważyła, że w ostatnich dwóch tygodniach na polskie stacje paliwowe przestali przyjeżdżać Niemcy z przygranicznych miejscowości. Co więcej - turystyka paliwowa zaczyna przybierać odwrotny kierunek - Polacy jeżdżą po paliwo do Niemiec. Od dawna też mieszkańcy Polski wschodniej tankują na stacjach za wschodnią granicą, gdzie paliwo jest nawet dwukrotnie tańsze.

 

(PAP, źródło: www.interia.pl)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.