Norbert Jezierski Napisano 10 Sierpień 2005 Share Napisano 10 Sierpień 2005 Pasy bezpieczeństwa mają istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadków drogowych. Mogą przyczynić się do uratowania zdrowia i życia wielu osób. Niestety nie wszyscy pamiętają o ich zapinaniu. Warto więc przypomnieć kilka podstawowych prawd: Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz. ze stałą przeszkodą np. drzewem, słupem czy stojącą ciężarówką, jest niemal zawsze śmiertelne dla osób znajdujących się w samochodzie. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa. Zdarzenie trwa ułamki sekundy, a śmierć przychodzi z prędkością pocisku. * po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz., * po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm, * po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę, * po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała, * po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton, * po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę, * po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę - obrażenia powodują śmierć na miejscu! * po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać, * po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza. Stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%. W czasie wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu. Zapięte pasy, wiążąc kierowcę z pojazdem umożliwiają zwiększenie precyzji kierowania. Poduszka powietrzna zabezpiecza całe ciało i głowę przed urazami tylko w przypadku stosowania pasów bezpieczeństwa: * pas powinien przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia i łatwo się zerwać), * pas powinien być napięty (jeśli nie jest napięty, można uderzyć w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała), * górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (w razie gdyby pas zsunął się poniżej linii żeber, mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce), * dolna część pasów powinna opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha, podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne), * właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję. Zapięte pasy w momencie wypadku drogowego to najczęściej jedyna szansa na przeżycie. Z przeprowadzonych na świecie badań wynika, że 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogłaby żyć, gdyby w chwili zdarzenia miały zapięte pasy! Mity i fakty Śmiertelność w wypadkach drogowych w Polsce na tle innych krajów europejskich jest wyjątkowo wysoka. Na każde 100 osób uczestniczących w wypadku, śmierć ponosi 11. Pomimo to kierowcy nadal nie są świadomi znaczenia zapinania pasów bezpieczeństwa. Wśród uczestników ruchu drogowego krąży wiele stereotypów dotyczących stosowania pasów. Oto niektóre z nich: MIT: Sceptycy twierdzą, że zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu. FAKT: Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem pojazdu. MIT: Wśród kierujących i pasażerów krąży teoria, że podczas wypadku lepiej wypaść z auta niż być w nim uwięzionym. FAKT: Badania wskazują, że w przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę pojazdu ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest 6 razy większe. MIT: Wielu kierowców wychodzi z założenia, że po mieście i na krótkich trasach jeździ się wolno. W związku z tym, w razie wypadku nic im się nie stanie. Zapinanie pasów, w tej sytuacji, jest czynnością zbędną. FAKT: Nic bardziej mylnego, bowiem przy zderzeniu z prędkością 50 km/godz. ciało o wadze 70 kg jest wyrzucane z siedzenia z siłą 3,7 tony. Przy uderzeniu w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne. MIT: Właściciele pojazdów wyposażonych w poduszki powietrzne żyją w przeświadczeniu, że to zabezpieczenie jest wystarczające. FAKT: Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa. MIT: Uczestnicy ruchu drogowego, korzystający z tylnych foteli samochodu, rzadko zapinają pasy bezpieczeństwa (w Polsce stosuje je średnio około 47% pasażerów). Uważają, że na tylnym siedzeniu jest bezpieczniej. FAKT: Pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na poważne obrażenia jak osoby siedzące z przodu samochodu. Ponadto, stanowią oni śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu. MIT: Niektórzy rodzice myślą, że trzymanie dziecka na kolanach zabezpieczy je przed konsekwencjami wypadku w takim samym lub większym stopniu jak usadowienie w foteliku. FAKT: Rodzic nie jest w stanie utrzymać w rękach dziecka, które w momencie nieoczekiwanego uderzenia przybiera masę słonia. Co więcej, w czasie wypadku, rodzic może przygnieść dziecko własnym ciałem zmniejszając jego szansę na przeżycie. MIT: Wielu przyszłych rodziców myśli, że pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie dla płodu. FAKT: Podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są najważniejszym zabezpieczeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka. Materiały na stronie udostępnione dzięki Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Pobrano ze strony: http://www.stopwariatom.pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gee Napisano 27 Czerwiec 2011 Share Napisano 27 Czerwiec 2011 Adminie ? -a ten to ma te pasy czy nie...? Wedle Ciebie jest bezpieczny? http://moto.gadu-gadu.pl/5616870046182960890/wideo-w-koncu-pokazano-polskie-super-auto-arrinera1 Bo ja jakoś sie boję... A może coś z tego bedzie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.