Dżek Napisano 21 Kwiecień 2009 Napisano 21 Kwiecień 2009 Jako nowy witam wszystkich bardzo serdecznie. Mam nadzieję, że wybrałem na swoje pytanie dobry dział - jeśli nie, to przepraszam (przerzuć proszę adminie gdzie trzeba). Pozwólcie, że najpierw krótko wprowadzę w problem, który powstał na forum Land Rovera. Otóż LR Discovery I z lat 89-94 (200 Tdi) miały tylne lampy zespolone w słupkach (światła hamowania, pozycyjne, kierunkowskazy, cofania i przeciwmgłowe). W późniejszych modelach, z lat 94-98 (300 Tdi), lampy rozdzielono - w słupkach pozostały światła hamowania, cofania, przeciwmgłowe, zaś w zderzakach umieszczono kierunkowskazy i pozycyjne. Lokalizacja lamp w zderzakach w autach wykorzystywanych w terenie może sprawiać problemy, ponadto są one małe i słabo widoczne. Wielu posiadaczy 300 Tdi kupuje więc starsze lampy zespolone, podpina do nich brakujące światła i pozbywa się całkowicie lamp w zderzakach. Część aut ma jednak fabrycznie zdublowaną instalację elektryczną, więc po zamianie lamp zespolonych możemy mieć zdublowane kierunkowskazy i światła pozycyjne (w słupkach i zderzakach). I tutaj dochodzimy do meritum... Czy w polskich przepisach dopuszczalne jest posiadanie w pojazdach samochodowych podwójnych kierunkowskazów i świateł pozycyjnych z tyłu? Moim zdaniem nie. Wykładnią jest przecież Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 2002 r. (wraz z późn. zmianami). Tam w załączniku nr 6 WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY jest napisane jednoznacznie o 2 kierunkowskazach. W przypisie nr 32 wyjątek: Dopuszcza się dwa dodatkowe kierunkowskazy tylne na samochodach ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg. Bardzo podobna sytuacja ze światłami pozycyjnymi. Wydaje się jasne, ale... Koledzy podali przykład Espero, który fabrycznie jest wyposażony łącznie w 4 kierunkowskazy tylne (2 w błotnikach i 2 w klapie). No i w tym momencie zgłupiałem kompletnie... Czegoś nie doczytałem, coś źle interpretuję? Espero to w końcu nie amerykańska wydumka, ale auto produkowane także w Polsce, więc przecież nie mógł już w wersji fabrycznej być niezgodny z podstawowymi wymogami. A może kluczem jest początek cytowanego załącznika z Rozporządzenia, czyli § 1. 1. Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub różnych, lecz o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno światło [...]? Panowie, proszę, wyjaśnijcie o co chodzi??? Cytuj
TOSPOL Napisano 22 Kwiecień 2009 Napisano 22 Kwiecień 2009 TAK np. autobusy maja na dole i powtórzone na górze. Dz. U. 32.TABELA warunków oswietlenia pojazdów, cztyaj równierz odnośniki (*). np.*32. Cytuj
Dżek Napisano 22 Kwiecień 2009 Autor Napisano 22 Kwiecień 2009 TAK np. autobusy maja na dole i powtórzone na górze.Dz. U. 32.TABELA warunków oswietlenia pojazdów, cztyaj równierz odnośniki (*). np.*32. Dzięki TOSPOL, ale ja właśnie pisałem o tej tabeli oraz odnośniku nr 32 i wyjątkach w nim zawartych. Może nie dość precyzyjnie określiłem (jeśli tak, to przepraszam), ale chodziło mi o pojazdy samochodowe w sensie aut osobowych i ciężarowych o dmc poniżej 3,5 t (np. wspominane Espero czy LR Discovery). Czy w takich pojazdach dopuszczalne jest posiadanie podwójnych kierunkowskazów i świateł pozycyjnych z tyłu? Bo właśnie wg owej tabeli i odnośnika - nie. Cytuj
domin_g Napisano 23 Kwiecień 2009 Napisano 23 Kwiecień 2009 Faktycznie takie auta się poruszają po drogach. Najczęściej auta takie jak Opel Combo i busy do 3,5t po niemieckich ADAC. Cytuj
Dżek Napisano 24 Kwiecień 2009 Autor Napisano 24 Kwiecień 2009 Faktycznie takie auta się poruszają po drogach. Najczęściej auta takie jak Opel Combo i busy do 3,5t po niemieckich ADAC. No to że się poruszają, to wiem - inaczej nie byłoby tego pytania. Ale dalej nie wiem jak to się ma do przepisów. Panowie - jeśli u Was takiej informacji nie znajdę, to gdzie mam jej szukać? Przecież chyba żadne inne miejsce w necie nie gromadzi tylu fachowców od tych zagadnień. A może powinienem to rozumieć: przepisy przepisami, a życie życiem? Cytuj
adamos Napisano 25 Kwiecień 2009 Napisano 25 Kwiecień 2009 Przepisy na to nie zezwalają, niemniej jednak zdarzają się pojazdy które posiadają więcej niż 2 kierunki z tyłu pojazdu, w przypadku gdy są to fabryczne rozwiązania (przykład espero, pytanie kto dopuścił homologację na pojazd?) nie ma problemu, natomiast w Waszym przypadku dochodzi do drobnej przeróbki i w związku z tym może to być źródłem problemów. Cytuj
S.K.P-POZNAŃ Napisano 25 Kwiecień 2009 Napisano 25 Kwiecień 2009 Część aut ma jednak fabrycznie zdublowaną instalację elektryczną, więc po zamianie lamp zespolonych możemy mieć zdublowane kierunkowskazy i światła pozycyjne (w słupkach i zderzakach). I tutaj dochodzimy do meritum... Dawno dawno temu......Starsi diagności pamietają była analogiczna styuacja ,wchodziło trzecie swiatło"stopu".Ile wtedy było dyskusji????czy zgodnie z przepisami czy nie jak je rozmiescić itd...życie zweryfikowało problem ,"ktoś"stwierdził że poprawia to bezpieczeństwo(światła są bardziej widoczne) i tu bedzie podobnie ,Komu przeszkadza podwójny "kierunek"-mnie nie. Obyśmy mieli tylko takie problemy Cytuj
wolf Napisano 25 Kwiecień 2009 Napisano 25 Kwiecień 2009 Zgadzam się z poprzednikiem - trochę rozsądku. Cytuj
Dżek Napisano 26 Kwiecień 2009 Autor Napisano 26 Kwiecień 2009 Podsumowując, jeśli dobrze zrozumiałem Wasze stanowiska: - w przypadku aut fabrycznie wyposażonych w dwa kierunki z homologacją na nasz rynek - wszystko jest OK, mimo formalnej niezgodności z obowiązującymi przepisami, - w przypadku aut o niefabrycznie zdublowanych kierunkach - należy liczyć na zdroworozsądkowe podejście diagnostów i policji. Wielkie dzięki Cytuj
duchu Napisano 29 Maj 2009 Napisano 29 Maj 2009 Odnośnie Espero;są to kierunkowskazy zespolone i uznajemy je jako jedno swiatło patrz tabela i objasnienia Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.