Skocz do zawartości

Wymagania techniczne dla podzespołów pojazdu marki "SAM


xavi
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witam na forum!

 

Szukałem na forum wyjaśnienia swoich wątpliwości, ale niestety nie znalazłem. Mam pytanie związane z fragmentem rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów:

 

§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e";

2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;

3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;

4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;

5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.

2. Przepis ust.1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.

3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

 

Ustęp 1 mówi o konieczności spełnienia określonych warunków przez części związane z bezpieczeństwem i ochroną środowiska. Ustęp 2 mówi natomiast, że w/w przepis stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów i podmiotów montujących. Z tego rozumiem, że mnie, jako prywatnego konstruktora samochodu osobowego marki "SAM" przepis ust. 1 nie dotyczy. Jednakże ust. 3 mówi, że załącznik nr 3 zawiera wykaz części podlegających sprawdzeniu przez jednostki akredytowane.

Jak zatem w całości to rozumieć, czy w moim przypadku podzespoły wymienione w załączniku nr 3 muszą w końcu mieć tę homologację bądź jakiś inny znak zgodności, czy też nie?

 

Jeżeli nie, to całe szczęście :). Jeżeli tak, to mam dalsze pytania...

 

Jak w praktyce, podczas badania zgodności pojazdu marki "SAM", traktowane są podzespoły zawarte w zał. nr 3, które są własnej konstrukcji? Czy jest to całkowita dyskwalifikacja, czy pod warunkiem profesjonalnego wykonania, jest możliwe zaakceptowanie takich podzespołów?

Nie ukrywam, że byłby to dla mnie spory problem, bo o ile silnik, układ zasilania czy układ wydechowy i tak będą wzięte z homologowanych pojazdów, o tyle np. układ kierowniczy będzie niemal w całości wykonany przeze mnie. Głównie dlatego, że ze względu na pewną nietypowość konstrukcji pojazdu, całkowicie niemożliwe jest znalezienie gotowych elementów, które by pasowały. Podobna sytuacja dotyczy zawieszenia, wprawdzie amortyzatory i sprężyny będą gotowe, ale wahacze będą własne, ponieważ nie istnieją takie, które by pasowały.

I jeszcze jedna sprawa, ponieważ w/w załącznik zawiera również taki zapis: "Wyposażenie elektryczne i elektroniczne, w tym: urządzenia zapłonowe, urządzenia z elementami grzewczymi, sterowniki, przekaźniki, urządzenia i elementy przystosowujące pojazdy do transportu wartości materialnych". Czy mam przez to rozumieć, że wszelka elektronika sterująca również musi mieć homologację? Mój pojazd z założenia będzie wręcz naszpikowany elektroniką, a jeżeli również ona nie będzie mogła być zastosowana, to cała idea własnego pojazdu w zasadzie traci jakikolwiek sens (nawiasem mówiąc, to znacznie bardziej ufam własnoręcznie zaprogramowanym mikrokontrolerom, niż na przykład homologowanej elektronice Made in France).

 

Liczę na pomoc w opisanej kwestii.

 

[ Dodano: 10-07-2009, 18:06 ]

Hmm... no tak... To może inaczej zapytam. Przyjeżdża do Was gość z samochodem osobowym marki SAM na badanie zgodności. Bez homologacji jest: układ kierowniczy w całości, wahacze w zawieszeniu, elementy sterujące układami hamulcowymi i elektronika. Przy założeniu, że pojazd spełnia wszelkie normy, wymiary, wyposażenie itd. - przechodzi badanie zgodności czy nie?

Zakładam również, że "niezbędna" będzie opinia rzeczoznawcy. W takim razie rzeczoznawca stwierdził, że wykonanie wszelkich elementów jest w porządku i się pod tym podpisał. Oczywiście elementy są nadal bez homologacji - czy pojazd przechodzi badanie zgodności?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Ja taż jestem zainteresowany odpowiedzią na pytanie xavi'a poniewarz ja już mam zbugowanego buggy który ma zawieszenie własnej produkcji. Moim zdaniem bardo wytrzymałe (wiem bo testowałem :lol: ) zrobione są tylko wachacze amortyzatory i sprężyny dobrane od innych aut. Jednostka napędowa fiat 126p (Czy jako dowód własności silnika może byc dowód rejstracyjny pojazdu w którym był zamontowany?) i jescze jedno pytanie (Ile może kosztowac OC w sam'ie z silnikiem 650cc?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie czytając Twój post xavi dochodzę do wniosku, że masz żyłkę konstruktora i bardzo chciałbyś pokazać się na ulicy w swoim pojeździe (może jakieś fotki) ale jest problem z dopuszczeniem go do ruchu.

Ustawa o warunkach technicznych pojazdów poruszających się po drogach publicznych wyraźnie określa jakim wymaganiom muszą one podlegać. Zacytowałeś § 10 jednakże zapomniałeś o ponkcie 4. w tym paragrafie. Brzmi on:

Przedmioty wyposażenia i części objęte obowiązkiem homologacji typu określone są w przepisach o homologacji pojazdów.

Wykaz tych przedmiotów masz w załączniku nr 3.

Jeśli interesuje Cię proces homologacji poczytaj tu : http://its.home.pl/nsite/index.php/index.php?page=main&fold=zkj/zkj_zg_prod&cont=zkj_zg_prod_ap&sub_num=1

Każdy kto chce produkować części samochodowe, nie ważne czy ma zamiar je sprzedawać czy chce zamontować je tylko do jednego pojazdu, musi zastosować się do przepisów dotyczących danej dziedziny. Ustawa o warunkach technicznych określa wymagania i odsyła do przepisów o homologacji pojazdów i ich części.

Odnoszę wrażenie, że nie do końca zrozumiałeś zagadnienie "SAM" dużo o tym na forum jest napisane.

SAM jest to pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej. To jest definicja z ustawy.

Nie ma tu słowa o podzespołach konstrukcji własnej, o których piszesz, że wykonałeś samodzielnie bo żadne inne nie pasowały. Z tego zapisu jasno wynika, że musisz wykonać ramę, nadwozie czy podwozie do instniejących w sprzedaży części a nie na odwrót.

Można sobie wyobrazić co by było gdyby ustawodawca dopuścił taką możliwość. Każdy kto ma trochę kasy mógłby rozpocząć "produkcję" różnych wynalazków własnej konstrukcji bo nie musiałby przechodzić procesu homologacji części własnej konstrukcji.

Wracąjc do tematu SAM dodam jeszcze, że istnieje wykaz części, których nie wolno montować używanych. Tak więc do podczas badania należy udowodnić pochodzenie użytych części.

Odnośnie elektryki i elektroniki. Tak ogólnie to w przepisach ujęte jest, że urządzenia elektryczne nie mogą powodować zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych. Tak więc jak widzisz kolego xavi nawet "te tematy" są określone przepisami. Nie chodzi tylko o to aby urządzenie nie powodowało zakłóceń ale samo było na takowe odporne.

Przyjeżdża do Was gość z samochodem osobowym marki SAM na badanie zgodności. Bez homologacji jest: układ kierowniczy w całości, wahacze w zawieszeniu, elementy sterujące układami hamulcowymi i elektronika. Przy założeniu, że pojazd spełnia wszelkie normy, wymiary, wyposażenie itd. - przechodzi badanie zgodności czy nie?

Oczywiście, że wynik badania będzie negatywny. A dlaczego napisałem wyżej.

W takim razie rzeczoznawca stwierdził, że wykonanie wszelkich elementów jest w porządku i się pod tym podpisał. Oczywiście elementy są nadal bez homologacji - czy pojazd przechodzi badanie zgodności?

Nie sądzę żeby jakikolwiek rzeczoznawca się podpisał pod opinią techniczną pojazdu jaki wykonałeś . Powody opisane wyżej. No chyba, że wie kiedy umrze (może śmiertelnie chory) i nastąpi to dość szybko po podpisaniu opinii :-D .

Czy znajdziesz diagnostę, którzy się pod tym podpisze? Normalnego chyba nie.

Jak widzisz xavi to nie jest tak, że diagnosta nie chce podpisać się pod badaniem bo taki ma kaprys albo kolor się mu nie podoba. Reguły są jasno określone.

Wyobraź sobie sytuację. Jakimś cudem zarejestrowałeś swój pojazd. Wyjechałeś na drogę, cieszysz się jazdą usatysfakcjonowany,że jedziesz niepowtarzalnym, wykonanym przez siebie pojazdem. Ludzie się za tobą ogladają, kierowcy także i nagle dochodzi do wypadku. Zostajesz ciężko ranny albo nie daj Boże giniesz. Na miejsce wypadku z urzędu przyjeżdża prokurator. Pojazd zabrany do ekspertyzy. Ekspertyza wykazuje rażące nieprawidłowości w procesie dopuszczenia do ruchu. Rzeczoznawca już pewnie nie żyje to mu nie zależy.

A diagnosta dostaje wyrok i :shoot:.

Takie zakończenie z humorem choć niektórym nie było by do śmiechu. Myślę, że Ci trochę naświetliłem temat kolego xavi.

Pozdrawiam

 

PS W pierwszym przypadku po dojściu do siebie pewnie oddałbyś sprawę do sądu. Że diagnosta dopóścił, że nikt mi nie powiedział itp.itd. Więc po wyroku facet by pracował na ciebie do końca życia. Jego dzieci pewnie też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Chciał bym się do wiedzie od kolegi Jackow czy buggy (SAM) przeszedł by badanie techniczne bez udziału rzeczoznawcy jeżeli posiadał by np. układ kierowniczy VW Golfa 2,silnik fiata 126p,a zawieszenie Opla Astry

(wcale nie mam zamiaru dokładnie tak robic nawet nie wiem czy jest to możliwe) ale czy przeszedł by badanie techniczne bez udziału rzeczoznawcy ? ? ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie czytając Twój post xavi dochodzę do wniosku, że masz żyłkę konstruktora i bardzo chciałbyś pokazać się na ulicy w swoim pojeździe (może jakieś fotki) ale jest problem z dopuszczeniem go do ruchu.

Nie tyle chcę się nim pokazywać, co po prostu móc normalnie pojeździć po ulicach :). Pojazd nie jest jeszcze zrobiony, nawet nie zaczęty, wszystko jest na razie w fazie projektu, natomiast pytam już, ponieważ chcę od razu rozwiać wątpliwości, a nie chcę późniejszych niespodzianek. W związku z tym fotki nie są możliwe, natomiast mogę wrzucić uproszczoną, częściową wizualizację:

projecti.jpg

 

Odnoszę wrażenie, że nie do końca zrozumiałeś zagadnienie "SAM" dużo o tym na forum jest napisane.

SAM jest to pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej. To jest definicja z ustawy.

Nie ma tu słowa o podzespołach konstrukcji własnej, o których piszesz, że wykonałeś samodzielnie bo żadne inne nie pasowały. Z tego zapisu jasno wynika, że musisz wykonać ramę, nadwozie czy podwozie do instniejących w sprzedaży części a nie na odwrót.

Niby rozumiem, ale wydawało mi się, że możliwy jest chociaż jakiś procent podzespołów własnej konstrukcji. Skoro jedynie rama może być własna, a cała reszta to muszą być gotowce, to moim zdaniem zatraca się idea pojazdu, jako pojazdu własnej konstrukcji i budowanie go zaczyna tracić sens.

 

PS W pierwszym przypadku po dojściu do siebie pewnie oddałbyś sprawę do sądu. Że diagnosta dopóścił, że nikt mi nie powiedział itp.itd. Więc po wyroku facet by pracował na ciebie do końca życia. Jego dzieci pewnie też.

Szczerze mówiąc, to na pewno tak bym nie zrobił. Jak się to mówi: "jestem już dorosły" - wiem co robię i nie zabierałbym się za coś, o czym nie mam pojęcia. Zresztą przecież sam bym tym jeździł, więc w trosce o własne życie wystarczająco zadbałbym w fazie konstrukcji o to, żeby później za każdym razem wrócić cało. Gdyby mimo wszystko coś się jednak stało, to pretensje mógłbym mieć wyłącznie do siebie.

Ale dobra, moje własne rozważania i tak nie mają znaczenia ;).

 

Myślę, że Ci trochę naświetliłem temat kolego xavi.

Jak najbardziej tak - dzięki.

 

Jedna rzecz tylko nie daje mi jeszcze spokoju. Skoro elementy układu kierowniczego, zawieszenia itd. są tak restrykcyjnie traktowane, to dlaczego rama własnej konstrukcji jest dopuszczalna? Przecież, umówmy się, rama jest w pewnym sensie najważniejszym elementem, to ona trzyma wszystko w kupie i w dużym stopniu odpowiada za bezpieczeństwo. Skoro mimo wszystko może ona być własnej konstrukcji, to dlaczego inne elementy, które teoretycznie w mniejszym stopniu odpowiadają za bezpieczeństwo (a niektóre nawet w żadnym), nie mogą być własnej konstrukcji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale czy przeszedł by badanie techniczne bez udziału rzeczoznawcy ? ? ?

Każde badanie może być przeprowadzone bez udziału rzeczoznawcy, opinia rzeczoznawcy może być ale nie musi a diagnosta może się podeprzeć opinią rzeczoznawcy ale równie dobrze może ją zignorować lub nie zgodzić z jej treścią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze dwa pytania.

Czy pojazd przeszedł by badanie techniczne jeżeli niekture jego podzespoły był by z homologacją ale po delikatnej modernizacji np. wchacze ale predłużane albo układ kierowniczy ale poszeżany?

 

Czy w pojeździe sam mogę miec zamontowane podzespoły z różnych mark i modeli samochodów?

 

 

BARDZO PROSZĘ O ODPOWIEDŹI ! ! !

5ae1a3b4ba95c_Zdjcie027.thumb.jpg.d1e3981e2fe40b44834d22b1ee6334ca.jpg

5ae1a3b4dd819_Zdjcie017.thumb.jpg.335b8c1fb46c09d5a25b0a7fdaa1ef4c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po delikatnej modernizacji np. wchacze ale predłużane albo układ kierowniczy ale poszeżany?

przecięcie wahacza i dospawanie kawałka to chyba nie jest delikatną modernizacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Chciał bym się do wiedzie od kolegi Jackow czy buggy (SAM) przeszedł by badanie techniczne bez udziału rzeczoznawcy jeżeli posiadał by np. układ kierowniczy VW Golfa 2,silnik fiata 126p,a zawieszenie Opla Astry

(wcale nie mam zamiaru dokładnie tak robic nawet nie wiem czy jest to możliwe) ale czy przeszedł by badanie techniczne bez udziału rzeczoznawcy ? ? ?

Powiem Ci szczerze, że przy tego typu konstrukcjach opinia rzeczoznawcy jest niemal niezbędna. Facet musi ocenić spawy i ich wykonanie. Użyte śruby i ich cechy do mocowania elementów pojazdu. I jeszcze wiele innych czynników. A co do kosztów to badanie SAM nie ma określonej ceny. Takl więc jeśli diagnosta dysponuje szczegółową opinią rzeczoznawcy to sądzę, że cena za badanie SAM nie będzie wygórowana.

Gdybym mógł robić badania SAM to w przypadku takich konstrukcji na pewno żądałbym opinii rzeczoznawcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem Ci szczerze, że przy tego typu konstrukcjach opinia rzeczoznawcy jest niemal niezbędna. Facet musi ocenić spawy i ich wykonanie

Wierzysz w to ze taki pan zrobi to uczciwie i mozesz z zamknietymi oczyma

robic BT i lekką ręką sie pod tym wszystkim podpisać? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Może dam konkretny przypadek zarejestrowanego pojazdu typu Buggy.

Proszę zobaczyć na zdjęcia. Ciekawi mnie jak zarejestrowany został ten pojazd.

Z góry dziękuję za omówienie tematu.

C8957963_4.jpg.ce1aaa3cfec8c8a4bdc48b927c4deb0f.jpg

C8957963_3.jpg.392ffae3ff7f8c56bc511da7fa125c2b.jpg

C8957963_2.jpg.0949efb5b81fe56c00282e27f22a32bf.jpg

C8957963_1.jpg.addd7772bb97b14f08ab3b46d7897ce1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może dam konkretny przypadek zarejestrowanego pojazdu typu Buggy.

Masz może możliwość zamieszczenia danych z DR jak został sklasyfikowany ten pojazd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia pochodzą z portalu aukcyjnego.

W opisie było tylko, że jest zarejestrowany jako pojazd SAM.

Z tego co przypuszczam jest wykonany na fabrycznych podzespołach fiata 126p.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Artykuł 68 PORD dotyczy producenta lub importera, a xawi nie jest ani jednym ani drugim. Proponuję przecztać Art. 66 PORD a w szczególności pumkt 4. tegoż artykułu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Jackow prosze cie, xawi nie jest importrem ani producentem to fakt, ale jest konstruktorem pojazdu ktorego marke okresla sie jako "SAM", a "SAMy" nie musza miec homologacji. Cytat z PORD:

 

Art. 68.

1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu.

 

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy producenta lub importera samochodu osobowego z silnikiem spalinowym, ciągnika rolniczego, motocykla i motoroweru, który uzyskał w odniesieniu do poszczególnych tych pojazdów świadectwo homologacji wydane zgodnie ze wspólnotową procedurą homologacji przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

 

3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy producenta lub importera przedmiotów wyposażenia lub części pojazdu, który uzyskał dla tych przedmiotów wyposażenia lub części świadectwo homologacji wydane przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

 

4. Producent lub importer, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw transportu informację o uzyskanym świadectwie homologacji typu pojazdu wraz z opisem technicznym oraz dane i informacje o pojeździe, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1-4 i ust. 1a pkt 1, jeżeli opis techniczny ich nie zawiera.

 

5. Za producenta, o którym mowa w ust. 1, uważa się również podmiot dokonujący montażu lub zabudowy pojazdów.

 

6. Przepis ust. 1 dotyczy również instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem oraz sposobu jej montażu przez różne podmioty.

 

7. Świadectwo homologacji wydaje się za opłatą na podstawie wyników badań homologacyjnych polegających na sprawdzeniu, czy dany typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub część odpowiadają warunkom określonym w:

 

1. przepisach art. 66 oraz ust. 19;

2. regulaminach stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136), przyjętych do stosowania przez Rzeczpospolitą Polską wraz ze zmianami obowiązującymi od daty wejścia ich w życie;

3. art. 8 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202).

 

8. Minister właściwy do spraw transportu lub jednostka przez niego upoważniona może przeprowadzać kontrolę produkcji pojazdów, przedmiotów ich wyposażenia lub części, objętych homologacją typu, co do ich zgodności z warunkami określonymi w świadectwie homologacji.

 

9. Koszty badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji, zbieranie i przetwarzanie informacji, o których mowa w ust. 4, pokrywa producent, importer lub podmiot dokonujący montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.

 

10. W przypadku produkcji danego typu pojazdu przez różne podmioty badania homologacyjne przeprowadza się odrębnie dla każdej wersji typu pojazdu.

 

11. W razie zmiany warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji producent lub importer jest obowiązany uzyskać zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

 

12. W razie wprowadzenia zmian w typie pojazdu, przedmiocie wyposażenia lub części wpływających na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji, producent lub importer jest obowiązany uzyskać zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

 

13. Zmianę świadectwa homologacji wydaje się za opłatą po sprawdzeniu, czy dany typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub część odpowiadają warunkom określonym w przepisach art. 66 oraz ust. 19, a także w regulaminach, o których mowa w ust. 7 pkt 2.

 

14. Świadectwo homologacji typu pojazdu wygasa, jeżeli:

 

1. producent lub importer pojazdu, w przypadkach, o których mowa w ust. 11 i 12, nie uzyska zmiany do tego świadectwa;

2. producent podejmie decyzję o ostatecznym zakończeniu produkcji danego typu pojazdu.

 

15. Producent lub importer pojazdu jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw transportu, na 60 dni przed terminem wygaśnięcia świadectwa homologacji, informację o wygaśnięciu świadectwa homologacji typu pojazdu, ze wskazaniem powodu i daty wygaśnięcia oraz numeru identyfikacyjnego VIN ostatniego pojazdu danego typu, zgodnego z wygasającym świadectwem homologacji.

 

16. Minister właściwy do spraw transportu cofa świadectwo homologacji w razie stwierdzenia, że pojazd, przedmiot wyposażenia lub część nie odpowiadają warunkom określonym w świadectwie homologacji i producent lub importer nie usunął stwierdzonych niezgodności w terminie 90 dni od ich stwierdzenia.

 

17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu:

 

1. zabytkowego;

2. zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako "SAM";

3. specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej oraz Straży Pożarnej;

4. wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki rocznie; nie dotyczy to tramwajów i trolejbusów.

 

18. Pojazdy, o których mowa w ust. 17 pkt 1 i 2, podlegają badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi, które przeprowadza się na koszt wnioskodawcy.

 

19. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:

 

1. warunki i tryb wydawania, zmiany i cofania świadectw homologacji, zakres wymagań obowiązujących w procesie homologacji, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji, wzory dokumentów związanych z homologacją oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji,

2. wysokość opłat za wydanie i zmianę świadectwa homologacji nie wyższych niż równowartość średniego kursu 1.000 euro, przeliczanego na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok wydania rozporządzenia

 

- uwzględniając w szczególności przepisy prawa Unii Europejskiej i porozumienia międzynarodowe dotyczące badań homologacyjnych oraz koszty wydania i zmiany świadectw homologacji w zależności od zakresu świadectwa.

 

20. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób przekazywania i przetwarzania danych i informacji o pojeździe, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1-4 i ust. 1a pkt 1, a także wysokość opłat z tym związanych, nie wyższych niż równowartość średniego kursu 100 euro, przeliczanego na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok wydania rozporządzenia, za jedno świadectwo homologacji typu pojazdu lub jego zmianę oraz wzory dokumentów stosowanych w tym zakresie, mając na uwadze sprawność funkcjonowania procesu rejestracji i ewidencji pojazdów, możliwość prawidłowej identyfikacji pojazdów uzyskujących świadectwa homologacji typu pojazdu wydane przez właściwy organ innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz koszty przygotowania informacji o tych pojazdach na potrzeby rejestracji i ewidencji pojazdów.

 

21. Minister właściwy do spraw transportu, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpiecznego korzystania z pojazdów, o których mowa w ust. 17 pkt 1 i 2, oraz zakres warunków technicznych tych pojazdów podlegających badaniu, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób przeprowadzania badań zgodności tych pojazdów z warunkami technicznymi, wzory dokumentów związanych z tymi badaniami oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania tych badań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Czy ja nie widze , czy brak tych tematów

Pytanie proste

Jak w mysl nowych przepisów po 22.wrzesnia robimy przyczepki lekkie Sam-y

Opłaty i inne szczegóły ? ? ?

Prosze mnie oświecić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie nic się nie zmieniło

Z tą różnicą, że przed nowelą sprowadzoną przyczepkę lekką robiłeś jako badanie pierwsze a teraz musisz zrobić badanie okresowe z małym ale, przyczepa lekka nie podlega badaniu okresowemu. Zaś wyszło po polskiemu... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie nic się nie zmieniło

Z tą różnicą, że przed nowelą sprowadzoną przyczepkę lekką robiłeś jako badanie pierwsze a teraz musisz zrobić badanie okresowe z małym ale, przyczepa lekka nie podlega badaniu okresowemu. Zaś wyszło po polskiemu... :D

 

To jest inny temat,kolega pytał o poj.SAM a to chyba nie to samo.

Tak na marginesie to o czym TY piszesz to zrobię okresowe dla przyczepy ciężarowej do 3,5 T czyli 78 zł + DIP ( w promocji czyli za free).To jest moja opinia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na marginesie to o czym TY piszesz to zrobię okresowe dla przyczepy ciężarowej do 3,5 T czyli 78 zł + DIP ( w promocji czyli za free).To jest moja opinia.

Nie chodzi mi o pozycję cennika tylko o rodzaj badania jaki wykonasz, skoro przyczepka lekka nie podlega badaniu okresowemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.