Skocz do zawartości

Dopuszczalne opony i koła


Lew2

Rekomendowane odpowiedzi

Mam taki problem. Otóż w dokumencie homologacji wpisane są 2 rodzaje opon i kół dopuszczalnych:

205/60 R16

215/55 R17

 

Natomiast samochód jest sprzedawany tylko na kołach 17". Ponadto sprzedawca (salon Toyoty), twierdzi że kół 16" nie wolno stosować bo "homologacja nie puści".

Natomiast tabliczka na samochodzie podaje tylko koła 17".

 

Dodam że identyczny samochód (silnik, skrzynia, ładowność itp), różniący się jedynie wersją wyposażenia wewnętrznego jest sprzedawany na kołach 16".

 

Co jest ważniejsze dokument homologacji (podający oba rodzaje kół 16" i 17"), czy tabliczka znamionowa na aucie (podająca tylko koła 17")?

 

Czy legalne jest mieć koła 16" w tym samochodzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co jest ważniejsze dokument homologacji (podający oba rodzaje kół 16" i 17")

:ok

czy tabliczka znamionowa na aucie

To o czym piszesz to nie jest tabliczka znamionowa na tabliczce znamionowej pojazdu nie ma takich informacji. Najważniejsza jest homologacja bo to jest jedyny dokument, który nam mówi wszystko o aucie na podstawie konstrukcji producenta w połączeniu z jednostka homologującą (stwierdzającą zgodność z warunkami technicznymi i dopuszczająca do użytkowania). Tak więc jeżeli w homologacji pojazdu masz wyszczególnione a co za tym idzie dopuszczone dwa rozmiary ogumienia to na takich rozmiarach masz prawo się poruszać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepsza 16 bo ma nieco więcej gumy i zawieszenie mniej cierpi. Obydwa podane rozmiary mają taki sam obwód opony więc nie wpłynie to na wskazania licznika. 205/60R16 jest nieco węższa od 17 ale wysokość jest ta sama. Tak więc jeśli masz zamiar kupić felgi na zimowe opony to polecam kupić 16.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepsza 16 bo ma nieco więcej gumy i zawieszenie mniej cierpi. Obydwa podane rozmiary mają taki sam obwód opony więc nie wpłynie to na wskazania licznika. 205/60R16 jest nieco węższa od 17 ale wysokość jest ta sama. Tak więc jeśli masz zamiar kupić felgi na zimowe opony to polecam kupić 16.

 

Dzięki za odpowiedź w to wigilijne południe. Niestety zamówiłem już opony 17" (bez felg bo potwornie drogie jedne i drugie), więc nie mogę się wycofać. Teraz musze je zużyć. Oczywiste jest, że lepsze 16" i o wiele tańsze, ale sprzedawcy w ASO (zarówno samochodu jak i akcesoriów) powiedzieli mi że takie mają dyrektywy z Toyota Motor Poland, że jak samochód sprzedany na 17" to nie mogą sprzedawać 16" i chcieli mi wcisnąć 17" strasząc, że stracę gwarancję na różne elementy (tarcze hamulcowe, mogą być odpryski na progach itd.) jeśli zamontuję 16" i ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania, a i policja może mi zabrać dowód rejestracyjny, bo homologacja jest tylko na 17". 17" kupiłem gdzie indziej, a na ASO jestem tak zły, że nie kupię u nich żadnych felg ani opon choćby były tańsze :D

W momencie gdy dostałem do ręki odpis świadectwa homologacji, to przeczytałem, że w nim wypisane są obydwa rodzaje kół. Niestety ichniejsza tabliczka na pojeździe podaje tylko jeden rodzaj kół, ale jak piszecie ona nie ma mocy prawnej. Ja ze swej strony wiem, że samochód z identycznym wyposażeniem w Europie Zachodniej sprzedawany jest na 16", więc nie jest to kwestia techniczna, tylko hak na klienta, żeby kupował droższe felgi i opony i miał obniżony komfort jazdy (na 17"), mimo zakupu droższej wersji wyposażenia.

W walce z ASO i ubezpieczycielem użyję załącznika nr 4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponowałbym sprawdzić czy felga 16" o takim samym odsadzeniu (EI) jak 17" da się zamontować w twoim pojeździe. Znane są przypadki, że producent zmienił np. zaciski hamulcowe w pojeździe i felga najzwyczajniej w świecie będzie kolidować z tym zaciskiem ze względu na rozmiary. Czasami montowane są zaciski różnych producentów do takich samych pojazdów np część ma zaciski ATE a druga część BREMBO i nie ma co się obrażać na serwis bo to nie ich wina. Generalnie nie należy zmieniać średnicy tocznej opony i odsadzenia felgi bo można naruszyć geometrię zawieszenia. Problem wskazań licznika kilometrów jest tu raczej drugorzędny. Problemem może być niezamierzona zmiana promienia zataczania, która może poważnie wpłynąć na stabilność pojazdu w stanach nieustalonych i awaryjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Problemem może być niezamierzona zmiana promienia zataczania, która może poważnie wpłynąć na stabilność pojazdu w stanach nieustalonych i awaryjnych.

 

I to jest najsensowniejsze wytłumaczenie tego zagadnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.