Skocz do zawartości
luk

Nie zarejestrujemy w Polsce samochodu z kierownicą po prawej

Rekomendowane odpowiedzi

luk

W Polsce nie można rejestrować samochodów, które mają kierownice z prawej strony. Chyba że uzyska się indywidualną zgodę ministra infrastruktury. Taką decyzję podjąl Naczelny Sąd Administracyjny.

 

Sąd uzasadnił swoją decyzję dbałością o bezpieczeństwo ruchu: w aucie sprowadzanym z Anglii kierowca ma zupełnie inne pole widzenia, co znacznie utrudnia manewry, przede wszystkim wyprzedzanie.

 

Wykonanie takiego manewru wiąże się z koniecznością całkowitego wysunięcia się poza pojazd wyprzedzany, przy czym pamiętać należy również o strukturze polskich dróg - tłumaczyła sędzia Anna Lech. To znaczy, że kierowcy, którzy sprowadzą auto z Anglii przed rejestracją będą musieli przerobić samochód.

http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-nie-zarejestrujemy-w-polsce-samochodu-z-kierownica-po,nId,235662

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sebastian ZG
w aucie sprowadzanym z Anglii kierowca ma zupełnie inne pole widzenia, co znacznie utrudnia manewry, przede wszystkim wyprzedzanie.

Wcale nie.

Przecież w innym temacie wypowiadał się kierofca, że jest całkiem bezpiecznie :evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
luk
Przecież w innym temacie wypowiadał się kierowca, że jest całkiem bezpiecznie :evil:

 

Może sędziowie nie jeździli takimi pojazdami i nie wiedzą co zrobili :evil::evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Norbert Jezierski
Nie zarejestrujemy w Polsce samochodu z kierownicą po prawej stronie

 

W Polsce nie można rejestrować samochodów, które mają kierownicę z prawej strony. Chyba że uzyska się indywidualną zgodę ministra infrastruktury. Taką decyzję podjął Naczelny Sąd Administracyjny.

 

Sąd uzasadnił swoją decyzję dbałością o bezpieczeństwo ruchu. Pojazd ma być, w myśl przepisów, tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego m.in. nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie narażało porządku na drodze, zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy i łatwe oraz wygodne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu- uzasadniała sędzia.tłumaczyła sędzia Anna Lech. To znaczy, że kierowcy, którzy sprowadzą auto z Anglii przed rejestracją będą musieli przerobić samochód.

 

Tym samym NSA oddalił skargę kasacyjną mieszkańca woj. świętokrzyskiego, któremu starosta konecki w czerwcu 2008 r. odmówił rejestracji opla vectry z kierownicą po prawej stronie. Właściciel auta odwołał się od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach oraz tamtejszego wojewódzkiego sądu administracyjnego, a w końcu do NSA.

 

Jak wskazała sędzia NSA Anna Lech, minister może w indywidualnych przypadkach zezwolić na odstępstwo od warunków technicznych jakim powinien odpowiadać pojazd.

http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-nie-zarejestrujemy-w-polsce-samochodu-z-kierownica-po,nId,235662

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirek.g

Mówiąc szczerze to nie wiem czy to dobrze czy żle.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
abcs

Ja byłbym szczęśliwy gdyby przeróbki były dopuszczane tylko na podstawie faktury z autoryzowanego serwisu producenta. Albo poświadczenia od producenta, że dany pojazd zarejestrowany wcześniej w kraju o lewostronnym ruchu był wyprodukowany z kierownicą po lewej stronie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirek.g

Jest jak zwykle,czyli wszystko spada na nas.Ps. Osobiście ja rządam faktur na częsci układu kierowniczego i zaswiadczenie z serwisu,jadę "po bandzie",ale wydaje mi się,że mam do tego prawo i jeszcze opinię rzeczoznawcy o wykonaniu zgodnie ze sztuką.Działam zaporowo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zjc
Ja byłbym szczęśliwy gdyby przeróbki były dopuszczane tylko na podstawie faktury z autoryzowanego serwisu producenta. Albo poświadczenia od producenta, że dany pojazd zarejestrowany wcześniej w kraju o lewostronnym ruchu był wyprodukowany z kierownicą po lewej stronie.

 

w pełni się z Tobą zgadzam, ale to byłoby zbyt piękne :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

I na co ta podnieta?

Gość odwoła się do UE i w końcu będzie się trzeba zgodzić na rejestracje tych aut, skoro cała UE to honoruje. A nas będą znów czekać procesy odszkodowawcze z właścicielami o straty - kto winien, że nie można było rejestrować... (patrz karta pojazdu)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bogusław Maćkowski

http://moto.wp.pl/kat,89554,title,Legalna-rejestracja-aut-lewostronnych,wid,11899388,wiadomosc.html

 

Tym samym NSA oddalił skargę kasacyjną mieszkańca woj. świętokrzyskiego, któremu starosta konecki w czerwcu 2008 r. odmówił rejestracji Opla Vectry z kierownicą po prawej stronie.

 

Jak wskazała sędzia NSA Anna Lech, minister może w indywidualnych przypadkach zezwolić na odstępstwo od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd. Dodała, że w przypadku, którego dotyczy sprawa, minister infrastruktury nie wyraził takiej zgody.

 

I wszystko w tym temacie. W Polsce nie zarejestruje się auta z kierownicą przystosowaną do ruchu lewostronnego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick

Do mnie ostatnio dzwonił gość chciał zarejestrować auto po przeróbce z Anglii :twisted: . Ja mu powiedziałem, że do przeglądu od niego potrzebuję pismo od producenta pojazdu o możliwości przeróbki tego auta , faktury za części oraz za przeróbkę od uprawnionego zakładu oraz opinię rzeczoznawcy samochodowego i jak narazie cisza chyba biega zbierać papierki :D A najlepsze było jak zapytałem jakie to auto .......................Seicento i o mało z krzesła nie spadłem no chyba że to jakaś podpucha była :hah::hah::hah::hah::hah:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirek.g

Myśle,że się nie pojawi :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

"...Posiadacz pojazdu z kierownicą po prawej stronie jest zdania, że odmowa rejestracji jest złamaniem przepisów unijnych. WSA w Kielcach orzekł jednak w swoim wyroku z kwietnia 2009 r., iż prawo europejskie nie może stanowić podstawy do domagania się rejestracji tego typu samochodu..." (moto.onet.pl).

To zdanie podobało mi się najbardziej, jak tak to wywraca się ślepo przepisy do góry nogami bo unia a jednak nie do końca tak być musi...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Norbert Jezierski

http://moto.onet.pl/1595917,1,decyzja-w-sprawie-anglikow,artykul.html

 

Decyzja w sprawie "anglików"

 

Naczelny Sąd Administracyjny ogłosił dziś wyrok w sprawie rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie w Polsce.

Jak dowiedział się serwis Moto.Onet.pl, NSA oddalił skargę kasacyjną w tej sprawie, pozostawiając w mocy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach odmawiający rejestracji takiego auta.

 

W Polsce nie ma definitywnego i jednoznacznego zakazu rejestracji pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie i wyprodukowanego z myślą o ruchu lewostronnym, ale w każdym indywidualnym przypadku minister właściwy do spraw transportu powinien udzielić zgody - orzekł w środę Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

 

Sędzia NSA Anna Lech powiedziała, iż minister może w indywidualnych przypadkach zezwolić na odstępstwo od warunków technicznych jakim powinien odpowiadać pojazd. W przypadku, którego dotyczy sprawa minister infrastruktury nie wyraził takiej zgody.

 

"Pojazd ma być, w myśl przepisów, tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego m.in. nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie narażało porządku na drodze, zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy i łatwe oraz wygodne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu" - brzmiało uzasadnienie sędzi.

 

Problemem odmów rejestracji w Polsce takich pojazdów w ubiegłym roku zajmowała się już Komisja Europejska, która domaga się zmiany przepisów dotyczących tej kwestii.

 

Początek sprawy miał miejsce, gdy posiadacz sprowadzonego z Wysp Opla Vectra z kierownicą po prawej stronie nie uzyskał w czerwcu 2008 roku od starosty koneckiego zgody na rejestrację pojazdu. Następnie decyzja starosty utrzymana została przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach oraz przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach. Właściciel Vectry odwołał się od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który dziś orzekł, iż w mocy pozostaje wyrok WSA w Kielcach, a skarga kasacyjna została oddalona.

 

Posiadacz pojazdu z kierownicą po prawej stronie jest zdania, że odmowa rejestracji jest złamaniem przepisów unijnych. WSA w Kielcach orzekł jednak w swoim wyroku z kwietnia 2009 r., iż prawo europejskie nie może stanowić podstawy do domagania się rejestracji tego typu samochodu.

 

Dodatkowo sąd zgodził się z argumentami wysuwanymi przez organy niższej instancji, mówiącymi że "umieszczenie kierownicy po prawej stronie zdecydowanie wpływa na pogorszenie bezpieczeństwa użytkowników drogi", a dążenie do zwiększania bezpieczeństwa ruchu powinno być jednym z podstawowych celów w danym kraju.

 

Właściciel Vectry sprawę skierował także do Komisji Europejskiej, która w październiku, czyli już po wyroku WSA w Kielcach, upomniała Polskę za odmowę rejestracji "anglików" argumentując, iż stanowi to złamanie unijnego prawodawstwa. KE zażądała jednocześnie zmiany przepisów.

 

Według Komisji Europejskiej Polska złamała unijną dyrektywę o homologacji typów układów kierowniczych z 1970 r., dyrektywę ramową o homologacji pojazdów silnikowych z 2007 r., a także art. 28 unijnego traktatu gwarantujący swobodę przepływu towarów na wspólnym unijnym rynku.

 

Zdaniem KE polski wymóg sprowadza się do tego, by przed rejestracją takiego auta w Polsce przełożyć mechanizmy na lewą stronę, a ze względu na to, że samochody takie są rejestrowane i jeżdżą w innych krajach Unii, nie ma ku temu powodów.

 

Pełnomocnik właściciela Vectry dowodził wcześniej przed NSA, iż polskie orzecznictwo w tym zakresie jest niejednoznaczne i powoduje niepewność. Na poparcie swego argumentu wskazywał decyzję starosty kwidzyńskiego z października 2004 r., który zarejestrował inny pojazd z kierownicą po stronie prawej.

 

Naczelny Sąd Administracyjny utrzymał w mocy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.

 

Każdy ma swoje racje ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
elliot
"...Posiadacz pojazdu z kierownicą po prawej stronie jest zdania, że odmowa rejestracji jest złamaniem przepisów unijnych. WSA w Kielcach orzekł jednak w swoim wyroku z kwietnia 2009 r., iż prawo europejskie nie może stanowić podstawy do domagania się rejestracji tego typu samochodu..." (moto.onet.pl).

To zdanie podobało mi się najbardziej, jak tak to wywraca się ślepo przepisy do góry nogami bo unia a jednak nie do końca tak być musi...

:ok:ok:ok:ok:ok

 

Czekam dnia kiedy UE nakaże w dyrektywie ile kromek chleba mam zjeść na śniadanie, ile zużyć listków papieru toaletowego oraz w jakim odstępie czasu zmieniać bieliznę

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Regan55
Przecież w innym temacie wypowiadał się kierofca, że jest całkiem bezpiecznie

A moze to jednak nie był kierowca tylko "szofer"... :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Darek :-)

Moim zdaniem wyrok sądu jest właściwy, tylko po co ta furtka. Sąd uzasadnił swoją decyzję dbałością o bezpieczeństwo ruchu. Pojazd ma być, w myśl przepisów, tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego m.in. nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie narażało porządku na drodze, zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy i łatwe oraz wygodne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu- uzasadniała sędzia tłumaczyła sędzia Anna Lech. To znaczy, że kierowcy, którzy sprowadzą auto z Anglii przed rejestracją będą musieli przerobić samochód..

 

Dla mnie jedyna należyta opcja to:

 

1. Dowód rejestracyjny pojazdu sprowadzonego.

 

2. Tłumaczenie dowody rejestracyjnego pojazdu sprowadzonego.

 

3. Dokument potwierdzający zakup nowych części zgodnie z wykazem

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 28 września 2005 r. w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko (Dz. U. nr 201 poz. 1666).

Załącznik nr 3

WYKAZ PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA I CZĘŚCI ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM UŻYTKOWANIA POJAZDU I OCHRONĄ ŚRODOWISKA

 

4. Dokument potwierdzający, iż przebudowa pojazdu została wykonana przez przedsiębiorcę, prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie zgodnie z:

OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 7 marca 2003 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58 poz.0515)

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

4. Zabrania się:

6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem: b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

 

5. Opinia Rzeczoznawcy(znajdującego się na liście Rzeczoznawców Ministerstwa Infrastruktury), iż dokonana zmiana elementów w pojeździe została wykonana należycie zgodnie z:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 227 z dnia 30 grudnia 2003 r.)

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO

14. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU, W KTÓRYM DOKONANO ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH LUB WYMIANY NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW

14.1. Zmiany konstrukcyjne, przeznaczenia wymiana silnika - Oględziny zewnętrzne, sporządzenie opisu zmian, ustalenie nowych danych pojazdu (w uzasadnionych wypadkach odpowiednia opinia rzeczoznawcy).

 

6. Dokument od producenta pojazdu (serwisu, dilera) potwierdzający, iż zgodnie z homologacją, pojazd o nr VIN jest fabrycznie przystosowany do dokonania zmiany konstrukcyjnej .

 

 

Ewentualnie samochód zostanie przebudowany w serwisie z kompletem dokumentów potrzebnych do badania. Życzę powodzenia z całego serca :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Regan55

Tylko i wyłącznie tak...!!!! :ok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

A dla mnie to niech rejestrują - z obwarowaniem - ubezpieczenie pojazdu 5x większe jak normalnie. I po kłopocie nie będą chcieli sprowadzać :evil::evil::evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
ubezpieczenie pojazdu 5x większe jak normalnie

w podobny sposób "wyginęły mrówki " na granicy polsko-czeskiej,

wystarczyło, że u nas gorzała staniała - a wcześniej wymyślali cuda na kiju ...

:D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Też uważam, że ograniczenia dla tych pojazdów można zrobić przy pomocy innych instrumentów prawnych. Proste "nie wolno" UE nam wcześniej czy później uwali jeszcze z ujemnymi konsekwencjami dla Skarbu Państwa, czyli de facto DLA NASZYCH kieszeni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

Nie wiem czy to ważne, ale po takim wyroku nie powinno się wpuszczać "anglików" do kraju :x:evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

A dlaczego nie powinno? :) A z konwencją Wiedeńską? :) Ot i cały paradoks hehe :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zbigi

powinno sie wpuszczac i rejstrowac, natomiast narzedziem limitujacym ten proceder powinno byc ubezpieczenie takiego samochodu :mrgreen:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lisek

Skąd ubezpieczyciel widział by po której stronie jest kierownica nie ma tego w DR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.