Skocz do zawartości

HAK o innym uciągu


blakop

Rekomendowane odpowiedzi

Może już było, ale potrzebuję tak na już.

Producent określa dla pojazdu maksymalną masą możliwą do ciągnięcia przez pojazd. Załóżmy, że to 1500 kg.

Czy do pojazdu wolno mi zamontować HAK o "niższych" parametrach, pozwalający ciągnąć jedynie 1000 kg przyczepkę? Jeśli nie, to na jakiej podstawie, jeśli tak, to jak powinno wyglądać zaświadczenie z takiego badania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że mozna zamontować hak o mniejszym uciągu ale wśród z nowych obecnie homologowanych haków takiego nie spotkałem.

W zaświadczeniu zawsze podaję DMC przyczepy i prawie zawsze jest ona zgodna z tą zawartą w DR. W przypadku rozbieżności gdy wartość z tabliczki znamionowej haka jest niższa od wartości dopuszczonej przez producenta pojazdu informację tę mależy podać w uwagach zaświadczenia z BT, a WK powinien ją zamoeścic w uwagach DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie moŜe

przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego, Przypis: uciąg

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, Przypis: z i bez ham.

d) 3.500 kg,

z tym Ŝe w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do

rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów

samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta moŜe ulec zwiększeniu do 150 %

wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych

warunków.

5. (20) Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy bez hamulca nie moŜe

przekroczyć:

a) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta lub połowy dopuszczalnej masy

całkowitej tego pojazdu; naleŜy zastosować mniejszą wartość,

b) 750 kg.

 

 

 

Ma spełniać te warunki, wystarczy więc, że wystawisz zaświadczenie z górną granicą DMC by takie wartości pojawiły się w DR, za zgodą właściciela oczywiście,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że mozna zamontować hak o mniejszym uciągu

 

Tez tak kiedyś twierdziłem.

 

Ale jest taki zapis PORD Art 66

3. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić

bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do

ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz

zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.

 

Może już było

 

Było, ale daaaawno i nie zaszkodzi odnowić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując - hak nie może być o mniejszym uciągu niż przewiduje producent pojazdu...

 

 

jeśli tak, to jak powinno wyglądać zaświadczenie z takiego badania?

 

Pkt 2 zaświadczenie - Pojazd NIE spełnia... - oczywiście zazwyczaj klienta odsyła się do montażysty haka coby jemu robił aeanturę a nie darł się na stacji :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powinny zapewnić

bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do

ciągnięcia przez ten pojazd,

 

i znów musielibyśmy wrócić do tematu, przewidzianej przez co ??? tabliczkę czy dokumenty(jeśli dane się różnią),,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i znów musielibyśmy wrócić do tematu, przewidzianej przez co ??? tabliczkę czy dokumenty(jeśli dane się różnią),,,

 

W tym wypadku nie jest to ważne - sprawa rozchodzi się o auto które ma w DR wpisane MMC przyczepy 1200 kg (ze wszystkich wyliczeń wychodzi że DMC przyczepy jest takie samo) a ma zamontowany hak o uciągu 1000 kg.

 

O to chodzi blakop-owi jeśli dobrze zrozumiałem. I w takim wypadku nie określamy jakiś ograniczeń (choć powiem, szczerze, że kiedyś tez tak myślałem) tylko stwierdzamy, że pojazd nie może mieć tego haka i albo wystawiamy zaświadczenie o niespełnieniu warunków na hak, albo po prostu odsyłamy klienta żeby zamontował hak odpowiedni do możliwości tego auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za oświecenie!

To dlatego wszystkie nowe haki mają uciąg wystarczający do danego pojazdu - w przeciwnym przypadku nie otrzymały by homologacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to chodzi blakop-owi jeśli dobrze zrozumiałem.

 

Blakopa obaj zrozumieliśmy prawidłowo, tak tylko wtrąciłem o różnicach dmc na tabliczkach w stosunku do dokumentów ( do cytatu z Pord art.66)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci może mniejszych haków do danego typu auta nie produkują ale za mocnych też nie często przeliczając hak na badaniu wychodzi że pojazd może ciągnąć np. 1500 kg a hak z obliczeń wychodzi 1505 kg (wiem że jest jeszcze współczynnik bezpieczeństwa) ale mogły by mieć na mój gust ze 100 kg zapasu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.