Skocz do zawartości

Telefonia internetowa robi w Polsce furorę


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

Dzwonienie przez Internet przypadło Polakom do gustu, bo jest tańsze niż przez telefon. Szacuje się, że w 2007 r. będzie to połowa wszystkich rozmów telefonicznych.

Aż 9 proc. wszystkich użytkowników Skype, najpopularniejszego na świecie dostawcy m.in. telefonii internetowej, to Polacy – wynika z ostatnio zaprezentowanego raportu OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Więcej użytkowników Skype ma jedynie w Stanach Zjednoczonych.

 

Jeszcze w sierpniu 2004 r. – jak wynika z danych OECD – z usług Skype korzystało 850 tys. Polaków. W sierpniu 2005 r. – już trzy miliony.

 

Wśród tych trzech milionów zdecydowana większość to chatujący (pisema rozmowa). Ale tych dzwoniących przez Internet też nie jest mało. Wedle szacunków Skype – obecnie około 150 tys. Do tego trzeba dodać 80 tys. użytkowników Tlenofonu.

 

Fachowcy nie mają cienia wątpliwości – telefonia internetowa robi w Polsce furorę. – Nic w tym dziwnego, gadanie przez sieć jest tańsze, niż w przypadku telefonii stacjonarnej i komórkowej – mówi Andrzej Piotrowski, analityk telekomunikacyjny CAS. Piotrowski nie używa już tradycyjnej linii telefonicznych. – Poza tym nowej technologii udaje się pokonywać coraz więcej barier, co przysparza jej coraz więcej zwolenników – dodaje.

 

Jedną z tych barier były np. problemy techniczne. Na samym początku rozmowa telefoniczna odbywała się przez niewygodne słuchawki i mikrofon przy włączonym komputerze. – To było dość uciążliwe. Tym bardziej że jeśli nie chciało się przegapić jakiegoś telefonu, nie wyłączano komputera przez całą dobę – wspomina Marcin Bojar.

 

Dziś telefonia internetowa wygląda nieco inaczej. Możliwe jest zainstalowanie urządzenia, który działa i wygląda jak zwykły telefon.

 

Co więcej, na ten telefon mogą dodzwonić się także abonenci tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych. W Skype i Tlenie (usługa Tlenofon) bez problemu można kupić sobie zwykły, siedmiocyfrowy numer telefoniczny (np. warszawski). W Skype opłata roczna za taką usługę wynosi ok. 120 zł. W Tlenofonie własny numer kosztuje 6,10 zł miesięcznie.

 

Te wszystkie ułatwienia powodują, że wedle analityków cytowanych w raporcie OECD, już w 2007 r. połowa wszystkich rozmów telefonicznych odbywać się będzie właśnie przez Internet.

 

( Życie Warszawy, 31/08/2005, źródło: www.mi.gov.pl )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.