Skocz do zawartości

Interpretacja przepisów dot. VAT via Dolny Śląsk


Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ zasugerowano nam dziś (telefon z WK), aby pojazdów z jednym rzędem siedzeń i wpisem w dowodach rej. - podrodzaj FURGON - nie zaliczać do VAT - 1, a ja z taką interpretacją się nie zgadzam, przemyślałem jeszcze raz sprawę, podzwoniłem trochę i oto co z tego wyszło:

 

Wygląda na to, że klucz do prawidłowego określania zgodności podrodzaju pojazdu z USTAWĄ o podatku od

towarów i usług, leży w ustaleniu definicji pojęcia FURGON. Nie znalazłem jej nigdzie i nikt ze znajomych "siedzących"w temacie nie był w stanie mi pomóc.

Według mnie, FURGON to sztywna, zamknięta skrzynia z niezależnym jednym lub dwoma wejściami,mocowana do ramy niezależnie od kabiny kierowcy.

Definicję tę wywodzę z Dz. U. 2003 nr 192 poz. 1878.

W tabeli nr 2 : podrodzaj pojazdu - FURGON, w rubryce - przeznaczenie, wszystkie określenia dotyczą właśnie takich konstrukcji skrzyniowych o konkretnym przeznaczeniu.

Nie ma przy tym znaczenia czy pojazd ma DMC większe, czy mniejsze od 3500 kg.

Furgony, rozumiane w ten sposób, o DMC do 3.5 tony spełniają warunki zgodne z art. 86 ust. 4 pkt4(cztery) USTAWY.

WSZYSTKIE zatem pojazdy, które mają miejsca do przewozu osób i ładunków w tym samym nadwoziu, NIE SĄ" furgonami", lecz "pojazdami wielozadaniowymi"

Jeśli jako takie w dowodzie rej. mają wpis: PODRODZAJ - FURGON, to jest to wpis niezgodny ze stanem faktycznym i trzeba dokonać zmiany.

 

Idąc dalej tym tokiem myślenia, wszystkie pojazdy wielozadaniowe - w tym vany - ( według definicji z Dz.U.2004 nr 5 poz. 30 zał. nr 1 str. 311 i 312 ) z jednym rzędem siedzeń oddzielonym od części towarowej ścianą lub trwałą przegrodą spełniają warunki dodatkowe zgodne z art. 86 ust. 4 pkt 1 (jeden) USTAWY.

 

Mało tego.

Jeżeli dobrze wczytać się w art. 86 ust. 4 pkt 1 (jeden) to można wyciągnąć wniosek, że dotyczy on także pojazdów wielozadaniowych posiadających dodatkowe siedzenia w części towarowej. Spełniają one warunki dotyczące trwałej przegrody oddzielającej jeden rząd siedzeń od części przeznaczonej do przewozu ładunków i należą do podrodzaju WIELOZADANIOWY. A przepis nie mówi nic o zakazie istnienia miejsc siedzących w części towarowej . Brakuje w przepisie słowa "tylko".

Tylko jeden rząd siedzeń...........:)

 

A tak, kicha, jak mawiają starzy górale.

 

Tylko gdzie ta ustawowa definicja FURGONU ?!! Może pan Bogusław nas wspomoże ?

 

To wszystko oczywiście" tylko" :) moje osobiste zdanie.

 

Proszę o merytoryczne komentarze i pozdrawiam.

 

:D:D:D8)8)8)8)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

furgon (informacja ITS) - s. ciężarowy z osobną kabiną kierowcy i pasażerów oraz z nadwoziem zamkniętym z drzwiami , o przestrzeni ładunkowej trwale obudowanej.Może to być również jednolite nadwozie z wydzieloną kabiną kierowcy i pasażerów , tzw furgon zintegrowany lub van. reasumując... dalej siedzimy w lesie a echo smród niesie :P

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie uczyłem sie tego przepisu na pamięć a nie jestem teraz w pracy więc może się przydarzyć jakiś błąd. wiem jedno, jest w tym przepisie punkt mówiący o oddzieleniu miejsc siedzących od przestrzeni do przewozu ładunku. w miom rozumowaniu może być błąd ale jeśli umieścisz tam choćby nawet pół fotelika czy ławki to przestanie spełniać warunki tej ustawy.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla porządku zacytuję dokładnie:

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

 

Przepis mówi o pojazdach, które mają jeden rząd siedzeń oddzielonych od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą. I tylko to. Nie ma tu mowy o czymkolwiek w części towarowej.

Przykładowy Lublin MA taki JEDEN rząd siedzeń oddzielony od drugiej części odpowiednią przegrodą. Jest także pojazdem ciężarowym wielozadaniowym lub vanem. Oba określenia razem i z osobna spełniają wymagania ustawy. Otrzymał także stosowną homologację, w swoim czasie, dopuszczającą go do ruchu z takim, a nie innym wyposażeniem jako pojazd ciężarowy.

Dla mnie takie Lubliny spełniają warunki VAT -1. To wynika z dosłownego brzmienia tego przepisu. Został tak dopuszczony do ruchu i nowy przepis nie zakazuje wprost takiego rozwiązania. A co nie jest zabronione, jest dozwolone.

Samochody z kratką również korzystały z odpowiedniego przepisu w dosłownym brzmieniu. Bo gdyby stosować interpretację, a nie suchy przepis, to nie byłoby odliczeń podatkowych. Pozostając w zgodzie z logiką nikt nie nazwałby ich ciężarówkami. Źle sformułowany przepis obowiązuje nawet wtedy jeśli to maszynistka zrobiła zwykły błąd pisarski i nieszczęśliwie zostało to opublikowane jako ustawa czy rozporządzenie.

Myślę że powinien się tu wypowiedzieć prawnik niezaangażowany w temat. Taki fachowy komentarz, jak fachowiec przełożyłby ten zapis na jednoznacznie zrozumiałe brzmienie.

 

[ Dodano: Sob Wrz 03, 2005 12:53 am ]

Interpretacja przepisów dotyczących VAT , ciąg dalszy.

 

Po trzygodzinnej burzy mózgów ;) ustalono taki oto sposób postępowania.

W przypadku badania pojazdów z jednym rzędem siedzeń i określaniu

przynależności do konkretnego podrodzaju, należy wpisać w uwagach

zdanie następujące :

 

OCENA WIZUALNA POJAZDU. PODRODZAJ - (np. WIELOZADANIOWY)

na podst. rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury z dn. 30.12.2003

" W sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep "

Dz. U. 2004 nr 5 poz. 30 zał. nr 1.

 

Mówiąc po ludzku, my nie wyrokujemy, że pojazd jest taki a nie inny,

my tylko przedstawiamy swoją subiektywną opinię, która ma być

zweryfikowana przez urzędnika. Od niego zależy czy wpis będzie czy nie.

To ma nas asekurować i obligować urzędników WK do sprawdzenia

homologacji, jeżeli będą mieli wątpliwości w konkretnym przypadku.

Wydaje się, że jest to krok we właściwym kierunku , bo urzędnik

ma zdecydowanie łatwiejszy dostęp do wyciągów z homologacji niż my.

Dokonując w takiej sytuacji wpisu w dowodzie rej. urzędnik przerzuca

odpowiedzialność z diagnosty na urząd. Oceniam to bardzo pozytywnie.

Z drugiej strony, czy to załatwia sprawę definitywnie ? Mam wątpliwości.

 

Oficjalnej, ustawowej definicji furgonu dalej nie mam. W tej z ITS są dwie

możliwości. To za dużo. Nam potrzebna jest jedna konkretna, bo to my

oceniamy z natury i musimy mieć jakiś wzór.

 

 

:roll:

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlatego ponawiam pytanie zamieszczone na innej stronie forum o VAT;

Jak odbieracie słowo "klasyfikowanych" z przepisu VAT, bo co innego jest "sklasyfikowanych" .."klasyfikowanych" to wg mnie cos co mozna podciagnąc pod podobna rzecz

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wlodas powiedział:

Jak odbieracie słowo "klasyfikowanych" z przepisu VAT, bo co innego jest "sklasyfikowanych"

 

Słowo "klasyfikowanych" jest tu użyte w sensie "zaliczanych do" w czasie teraźniejszym, na bieżąco. Ta druga forma to czas przeszły, po wykonaniu czynności klasyfikacji. Tak to rozumiem. :|[shadow=brown][/shadow]

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bogusław Maćkowski

Chciałbym tylko skromnie przypomnieć, że w dowodzie rejestracyjnym widnieje wpis o rodzaju pojazdu i jego przeznaczeniu na pierwszej stronie. Nie ma prawabyć adnotacji o podrodzaju pojazdu. Reguluje to instrukcja ws rejestracji pojazdów.

Ponieważ zasugerowano nam dziś (telefon z WK), aby pojazdów z jednym rzędem siedzeń i wpisem w dowodach rej. - podrodzaj FURGON - nie zaliczać do VAT - 1,

 

Nie jestem pewien. Napewno definicji furgonu szukałbym w omawianym Dz. U. Nr 5 i pewnej Polskiej Normie o pojazdach, którą zdobyłem w ubiegłym tygodniu. Postaram się zajżeć do przepisów jutro w pracy. Swoją drogą cały czas namawiam mego szefa by zabrał głos bo wiem, że poruszył już niejedną instytucje w Warszawie, zarówno PISKP, ITS, MI. Na razie próbujemy namówić MI by zajęło jakieś pisemne stanowisko bo co człowiek to inna opinia (dodałbym do tego co tydzień). Sprawdzę jutro def. furgona.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z POLSKIEJ NORMY : samochód ciezarowy furgon -van truck - Kastenlastkraft-wagen . ...Samochód ciezarowy ze skrzynią ladunkową i kabina zamknieta.......na rysunku jest duza ciezarówka z kabina mała przerwa i zabudowana (zamknieta ) czesc bagazowa

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bogusław Maćkowski powiedział:

Chciałbym tylko skromnie przypomnieć, że w dowodzie rejestracyjnym widnieje wpis o rodzaju pojazdu i jego przeznaczeniu na pierwszej stronie. Nie ma prawabyć adnotacji o podrodzaju pojazdu. Reguluje to instrukcja ws rejestracji pojazdów.

 

Prawo prawem, a wpisy typu ciężarowy - furgon spotykam często gęsto w dowodach z całego kraju. Nasi z WK pewnie też spotykają i dlatego zasugerowali się tym, i chcieli dać szlaban. Szybko jednak sie zreflektowali

i zarządzono to co opisałem powyżej. Uważam, że to bardzo mądra decyzja, która pozwoli uniknąć istotnych pomyłek i może funkcjonować do czasu wyklarowania się sprawy.

 

[ Dodano: Sro Wrz 07, 2005 10:38 pm ]

Z POLSKIEJ NORMY

 

Ta norma całkiem dobrze pasuje do mojej wersji definicji furgonu :)

To chyba jakiś postęp. Dzięki.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bogusław Maćkowski

Wbrew pozorom urzędnik nie pracuje 8 godzin, stąd przepraszam że nie odręki uzyskaliście odpowiedź.

 

FURGON:

Zgodnie z załącznikiem nr 4 kod 06 02 (Dz. U. z 2004r. Nr 192, poz. 1878 z późn. zm.) występuje pojazd o rodzaju samochód ciężarowy i podrodzaju furgon, następnie uszczególowione jest jego przeznaczenie uniwersalny, pocztowy itp.

 

Zgodnie z załącznikiem nr 1 (Dz. U. z 2004r. Nr 5, poz. 30) w kategorii "N" występuje kod "BA" jako samochód ciężarowy. Zgodnie z tym przepisem definicję samochodu ciężarowego w tym furgonu określa Polska Norma nr PN-89/S-02007, określenie 1.3.

 

Zgodnie z tą normą w nazwie 1.3.2.1 występuje definicja samochodu ciężarowego FURGONU o brzmieniu: "SAMOCHÓD CIĘŻAROWY ZE SKRZYNIĄ ŁADUNKOWĄ I KABINĄ ZAMKNIĘTĄ".

 

JEST TO PEŁNA DEFINICJA OPARTA NIE NA CZYICHŚ INTERPRETACJA TYLKO PRZYTOCZONY KONKRETNY PRZEPIS.

 

Niestety nie otrzymałem zgody na publikację tej normy. Nie jest ona na moją wiedzę publikowana dostępnie.

 

Postarałem się jednak, załączyć skan furgonu gdzie znajduje się omawiany rysunek wzoru furgonu.

 

Pozwole sobie mimo wszystko przytoczyć, iż załącznik nr 1 (Dz. U. z 2004r. Nr 192, poz. 1878 z późn. zm.) - instrukcja w sprawie rejestracji pojazdów określa wyraźnie w §11 pkt 23 w rubryce "RODZAJ POJAZDU" - WPISUJE SIĘ RODZAJ POJAZDU ZGODNIE Z KLASYFIKACJĄ, PKT 24 w rubryce "PRZEZNACZENIE" - wpisuje się przeznaczenie pojazdu zgodnie z klasyfikacją; przeznaczenie pojazdu wpisuje się w przypadku, gdy przewiduje to klasyfikacja.

 

Przykro mi ale taki wydz. kom. nie stosuje się do instrukcji i tym samym ... wiadomo co.

 

Staram się Wam przytaczać konkretne przepisy regulujące dane zagadnienie. W ten sposób odpowiedź jest wiarogodna.

 

Teraz trochę tego co mi się wydaje. Biorąc pod uwagę ostatnie tendencję i wspomniany Dz. U. Nr 5 myślę, że samochód o podrodzaju VAN (samochód ciężarowy o kabinie kierowcy zawartej w bryle nadwozia) i KOMBI (nadwozie zamknięte z nieoddzieloną częścią bagażową od części pasażerskiej. Dach - stały: część dachu może być otwierana. Liczba miejsc siedzących 4 lub więcej w 2 rzędach. Tylne siedzenia wyjmowane lub składane dla powiększenia przestrzeni ładunkowej. Liczba drzwi bocznych - 2÷4 i 1 drzwi z tyłu) to w zasadzie to samo.

 

Podobnie rzecz się ma z "WIELOZADANIOWYM" (inny kod niż AA do AE - furgon ma kod BA; pozostałe zależaności czyli liczba miejsc 8, punkty kotwiczenia fabryczne, zależność mas to może nie być uznawany jako kategorii M1 - znaczy może być uznawany jako N do której zalicza się furgon.

 

Być może jest to odważny wniosek, jednak co on znaczy przy geniuszach tworzących te przepisy. Jakoś musimy sobie radzić.

 

Może to oznaczać że przyjedzie do Was samochód osobowy kombi zakwalifikowany jako samochód ciężarowy VAN, czy samochód ciężarowy furgon jako wielozadaniowy. Biorąc pod uwagę, że def. VANA weszła dopiero w 2004r. więc każdy kombi przed tą datą spełniał definicję VANA.

 

Liczę, iż wesprzecie mnie i będziecie prosić dyrektorów swoich Wydziałów Komunikacji by na szkoleniu 29.09.2005r. w Jastrzębiej Górze poprosili p. Bogdanowicza z MI by wydał pisemną instrukcję określania samochodów typu VAT1-4.

A wszystko to po to by żyło nam się łatwiej.

 

Liczę, iż nie zawiodłem Was i odpowiedź spełniła oczekiwania zapytania na wstępie co to jest furgon.

furgon.jpg.631041380774fbe10db9c79e841fb6c0.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To mój pierwszy post więc się przedstawie Jan Oller, diagnosta , Zachodnopomorskie.

 

Panowie skąd problem ..furgon czy nie furgon... w ustawie którą wałkujemy nie ma nic o tym. Więc moim zdaniem nie ma problemu. W pkt. dotyczących VAT 1-4 wałkowanej ustawy mamy wiele problematycznych sformulowań. Ale zgadzam sie z tym co napisał kol. wacum. Problem jesti w tym że furgon w potocznym znaczeniu to nie skrzynia i kabina a ....jedna zamknięta bryła np. Ford Transit tzw.blaszak. Ale nam chodzi o przepisy ustaw, wiec tego sie trzymajmy. VAT 1 mówi o przegrodzie....przegroda to jest coś zamontowane dodatkowo ( słownik j. polskiego )....i dalej Prawo o ruch drog. na stałe. Więc jeżeli to będzie przegroda zamontowana dodatkowo .... będzie to dla mnie VAT 1( tu można rozwinąć temat...żądać świadectwa homologacji .....czy nie ). Reasumując .... czy to jest wielozadaniowy czy Van dowiemy sie tylko z świadectw homologacji ( nie ma wpisu podrodzaju w dowodzie rejstr.) :) ...doświadczony diagnosta też będzie miał problem. Ta ustawa to nastepny bubel .... pozdrawiam .

 

p.s Pozdrowienia dla Norberta od diagnostów z ASO Mercedes Szczecin !!!

jesteś wielki! dzięki za to co robisz

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Liczę, iż nie zawiodłem Was i odpowiedź spełniła oczekiwania zapytania na wstępie co to jest furgon.

 

Właśnie o to chodziło. Bardzo pożyteczny materiał i komentarz. Piękne dzięki 8)

Gdyby mógł Pan jeszcze uzupełnić swoją wypowiedź o jakąś wzmiankę na temat: furgon zintegrowany.

Co to za diabeł i jak wyglądać powinien ?

 

[ Dodano: Pią Wrz 09, 2005 12:13 am ]

Panowie skąd problem ..furgon czy nie furgon... w ustawie którą wałkujemy nie ma nic o tym.

 

Właśnie dlatego, że nie ma, to problem jest. Inaczej nie wałkowalibyśmy tego tematu tak długo. Proszę przeczytać resztę postów z tematu, a sprawa powinna być jasna.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Norbert Jezierski
Proszę przeczytać resztę postów z tematu, a sprawa powinna być jasna.

Sprawa tak czy siak nie będzie jasna - przynajmniej do czasu wydania jakiejś wiążącej interpretacji ...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na razie, najbezpieczniej(radze do dostałem troche po łbie od WK) stosuj te zasady jak wiele starostw nakazało: homologacja , jak tam ,nie ma wyraznie napisane podrodzaj Van lub wielozadaniowy , to wytłumacz pacjentowi ze nikt sie nie chce narazac, aTy tym bardziej. ja nawet zalecam wstrzymac sie z "bulami "jak długo sie da ,bo moze cos sie wyjasni , I tyle . Bedziesz miał miekkie serce, to musisz miec ............sam wiesz dobrze co :oops: i jakie :D

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Żądanie świadectwa homologacji rozwiazalo by problem.....ale w takim razie co z pojazdami zarejestrowanymi przed 29 maja 1999 r . na takie pojazdy swiadectw homologacji nie ma.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wald- zrozum, ze ci co tworzyli ten przepis doskonale o tych wszystkich sprawach wiedza dlatego jest tak sformuowany a nie inaczej ! KASA ! KASA!

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KASA ! KASA!

Dobrze mówisz wódki Ci dać... wszystko rozbija się o układy. Tępi się maluczkich a daje zyski potężnym, tak jest w każdej sprawie (odbiegając od tematu), inspekcja gnębi małych przewoźników (mój kolega stracił teraz dowód bo stwierdzili "na oko", że ma krzywą ramę, TDT gnębi SKP i będdzie gnębić aż zostaną tylko stacje dekry. "To jest Polska, tu się ciężko oddycha..."

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak to już jest, ze przepisy tworzone sa pod odpowiednią "grupe ludzi" (czyt: mających kase ).lepiej małego u... zrobić szum niż dużego bo stoi za nimi sztab prawników i prywatne interesy :(

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Norbert Jezierski
"To jest Polska, tu się ciężko oddycha..."

Skąd jest ta cytata ?

 

Tępi się maluczkich a daje zyski potężnym

Górnikom też się należy - prawda ?

Zresztą - nie czepiajmy się górników - przykłady są w każdym wydaniu dowolnego dziennika, który wam wpadnie w ręce ...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Skąd jest ta cytata ?

"Cztery ściany" Patrycja Markowska i Sycha

 

[ Dodano: Sob Wrz 10, 2005 11:04 am ]

Fajny kawałek... i prawdziwy...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sprawa tak czy siak nie będzie jasna - przynajmniej do czasu wydania jakiejś wiążącej interpretacji ...

Miałem na myśli, że sprawa jasna dla Walda, dlaczego my widzimy w tym problem.

Bo rzeczywiście do pełnej jasności jak na 100% określać podrodzaj, to jeszcze trochę. ;)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sprawa tak czy siak nie będzie jasna - przynajmniej do czasu wydania jakiejś wiążącej interpretacji ...

Miałem na myśli, że sprawa jasna dla Walda, dlaczego my widzimy w tym problem.

Bo rzeczywiście do pełnej jasności jak na 100% określać podrodzaj, to jeszcze trochę. ;)

 

Dla pełnej jasności wystarczyło by nie wymyslać pkt. 1-4 i pozostałch tej ustawy ....trzeba było napisać ,że dotyczy to pojazdów kat. hom. N1 .....proste prawda . Niestety dla panów walczących jakiś czas temu o pozostawienie ......alkoholu w bufecie sejmowym zakończyło by się to brakiem pomysłu na komplikowanie ustaw. Dla nich i ich następców radosna twórczość to sens ich egzystencji.

 

[ Dodano: 12-09-2005, 19:19 ]

Dla dalszej jasności chodzi mi o zastąpienie zapisu " wielozadaniowy,Van " zapisem

" N 1 " w pkt. 1

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 weeks later...

Sprawa podrodzaju pojazdu jest istotna, ale co robicie jak na badaniu na Vat, stwierdzacie że dane techniczne w dowodzie rejestracyjnym nijak niemają się do stanu faktycznego, mówie o znacznej rozbieżności tabliczki z dowodem, opisujecie to na zaswiadczeniu z badania? Ja tak robiłem ale Starostwo skutecznie się ze mną niezgadza i odrzuca moje zaświadczenia tłumacząc że niemogę tego pisać na zaświadczeniu z badania na VAT :?(a przecież chodzi o potwierdzenie zgodności) jak jest u was panowie?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z zapisem w 17.1.Identyfikacja pojazdu.są trzy pkt. które dyskwalifikują pojazd aby odliczyć VAT i pkt.3.Oczywiste omyłki w dow.rej.związane z danymi technicznymi pojazdu.Stwierdzasz że nie spełnia warunków VATu .

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.