Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

stachu121

Procedury badania powypadkowego pojazdu

Polecane posty

stachu121

Witam.

 

Piszę pracę inżynierską z zakresu "Nowoczesne techniki oceny jakości powypadkowych napraw pojazdów samochodowych"

 

Zwracam się z prośbą o pomoc.

Potrzebuję informacji lub odnośników do źródeł czy też książek na temat badań samochodu po wypadku. Czyli jakie badania samochód musi przejść po naprawie kolizyjnej, jak się sprawdza czy wykonana naprawa została odbyta skutecznie.

 

Proszę o jakieś wskazówki, w sieci nie znalazłem takich informacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
rurek777

dz u . nr 155 z 18 - 09 - 2009 r.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
"Nowoczesne techniki oceny jakości powypadkowych napraw pojazdów samochodowych"

Przepraszam, nie mogłem się powstrzymać, najlepszym źródłem są kroniki policyjne...

Tak na serio to z naszej strony masz tylko to co zapodał Rurek777 ale nie sądzę aby dało Ci to jakich zastrzyk wiedzy i materiału zważywszy na początek Twego tytułu "Nowoczesne..."

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
stachu121

Rozumiem. Zrobiłem plan pracy i chciałbym się zapytać czy dobrze ogarnąłem ten temat.

Za wszelkie porady i sugestie dziękuję.

 

WSTĘP

1. ODDZIAŁYWANIE KOLIZJI NA SPRAWNOŚĆ POJAZDU

2. SYSTEMY WYCENY KOSZTORYSÓW NAPRAW

2.1. System EurotaxGlass’s

2.2. System Audatex

2.3. System Info-Ekspert

3. METODY KONTROLI JAKOŚCI WYKONANEJ NAPRAWY

3.1. Badanie diagnostyczne geometrii zawieszenia

3.2. Badanie geometrii układu jezdnego

3.3. Badanie układu kierowniczego

3.4. Badanie amortyzatorów

3.5. Analiza spalin

3.6. Diagnostyka silnika

4. Techniki komputerowe w ocenie skuteczności powypadkowych napraw pojazdów

5. Przykładowy przebieg naprawy powypadkowej

5.1. Sprawdzenie stanu faktycznego pojazdu przed naprawą

5.2. Wycena kosztorysu naprawy

5.3. Sporządzenie protokołu naprawy

5.4. Sprawdzenie stanu faktycznego pojazdu po naprawie

6. Podsumowanie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Nie żebym był autorytetem w tej materii ale wydaje mi się, że ładniej będzie wyglądało to jak zrobisz we właściwej kolejności czyli 1, 2..., 5.1, 5.2, 5.3, 5, 5.4, 3..., 4, 6. Wówczas ułoży się to w jednolitą całość od "dzwona" poprzez systemy do likwidacji szkód, sposób weryfikacji "ofiary", weryfikacja na SKP naprawy, techniki jakie można jeszcze zastosować, które byłyby pomocne (4) i wykonać podsumowanie przebiegu tego procesu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
stachu121
Nie żebym był autorytetem w tej materii ale wydaje mi się, że ładniej będzie wyglądało to jak zrobisz we właściwej kolejności czyli 1, 2..., 5.1, 5.2, 5.3, 5, 5.4, 3..., 4, 6. Wówczas ułoży się to w jednolitą całość od "dzwona" poprzez systemy do likwidacji szkód, sposób weryfikacji "ofiary", weryfikacja na SKP naprawy, techniki jakie można jeszcze zastosować, które byłyby pomocne (4) i wykonać podsumowanie przebiegu tego procesu.

 

Dziękuję za zainteresowanie.

Punkt 4 to wkład własny i przedstawienie przebiegu naprawy w oparciu o porozumienie z serwisem i przeanalizowanie wszystkiego krok po kroku, czyli nic innego jak wizyta w serwisie i obsługa tego procesu od a do z. Czy lepiej będzie tak jak kolega mówi czy np. zostawić tak jak jest i dodać rozdział teoretyczny z tym związany?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Punkt 4 to wkład własny i przedstawienie przebiegu naprawy

Tak jak piszesz ale temat masz "Nowoczesne techniki oceny jakości powypadkowych napraw pojazdów samochodowych" a wszystko to co opiszesz do tego punktu to z nowoczesnością nie do końca ma coś wspólnego, ponieważ stacje kontroli pojazdów czy serwisy nie zawsze posiadają nowoczesny sprzęt, który już jest w użyciu lub będzie w użyciu a posiadają urządzenia, które spełniają wymagania co do badań i wydawania decyzji. Dlatego konkluzją Twej pracy w tym punkcie byłoby skonfrontowanie dzisiejszego wyposażenia do najnowszych możliwych osiągnięć technicznych i w podsumowaniu wskazać korzyści idące z rozwoju technicznego związanego z polepszeniem jakości wykonywanych usług, wzrostem bezpieczeństwa, redukcją kosztów itd....

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
domin_g

stachu121, ograniczyłeś się tylko do zakresu badań wykonywanych nas SKP.

Badanie grubości powłoki lakierniczej niesie wiele informacji czy np element lakierowany był nowy czy naprawiany. Czy elektroniczne mierniki powłoki lakierniczej są nowoczesne - trzeba się zastanowić.

Kolejnym badaniem to pomiar punktów bazowych nadwozia/podwozia pojazdu (chyba niewiele stacji posiada taki sprzęt). Analogicznie sznurek i liniał nowoczesny nie będzie ale już zaawansowane bezprzewodowe czujniki chyba tak.

Najlepiej porozmawiać z jakimś rzeczoznawcą (najczęściej pracujący dla towarzystw ubezpieczeniowych), który robi oględziny po naprawie...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
stachu121

domin_g czy mógłbyś to trochę rozwinąć?

Mam zamiar wspomnieć o czujnikach do lakieru w punkcie 4 a o pomiarach punktów nadwozia/podwozia w punkcie 3.

 

Próbowałem się kontaktować z różnymi rzeczoznawcami lecz niestety zero odzewu z ich strony więc próbuję sam to poskładać w logiczną całość. Nie powiem, z Firmy Eurotax przysłano mi płytę z programem carwert, ktory mam zamiar wykorzystać do zrobienia kosztorysu naprawy.

 

Niestety nie natknąłem się w sieci na informacje mi pomocne w tym zakresie, jedyne co mam i na czym się opieram to literatura:

- "Podstawy obsługiwania i napraw" M.Uzdowski i Karol F.Adamek,

- "Diagnostyka samochodów osobowych" K. Trzeciak,

- portal:

lakiernik.pl

par.pl

e-autonaprawa.pl

 

Szukałem informacji na temat tego jak wyglądają same oględziny samochodu po naprawie powypadkowej, jakie są procedury ale nie wiele znalazłem.

 

Jakby ktoś miał jakieś interesujące artykuły bądź linki do stron internetowych lub tytuły literatury to byłbym wdzięczny za taką podpowiedź.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
domin_g

Generalnie najczęściej oględziny po naprawie blacharko-lakierniczej są robione w sprawach spornych lub kontrolnych. Towarzystwa ubezpieczeniowe sprawdzają wykonawców czy aby wykonana naprawa pokrywa się z kalkulacją i fakturą którą zapłaciła - czy wykonawca nie naciągnął ubezpieczalni. Lub gdy niezadowolony klient powołuje rzeczoznawcę żeby udowodnić że ktoś spartolił naprawę.

 

Badania pojazdów do jakich obliguje prawo to pojazdy po kolizji, w których naruszone zostały elementy nośne pojazdu lub mające wpływ na bezpieczeństwo (nie pamiętam dokładnie definicji). W tym wypadku musi być zabrany dowód rejestracyjny albo jakiś ślad w dokumentach. Inaczej nikt nie zmusi właściciela do badania technicznego. Zakres tych badań stwierdza czy auto jest bezpieczne i czy może być dopuszczone do ruchu ale nie określa jakości wykonanej naprawy tj czy naprawa została wykonana zgodnie z technologia producenta czy czasami ktoś oszczędzał na naprawie. Stacje zwyczajnie nie maja takiego sprzętu. Diagnostę nie interesuje np czy lampa ma klejony uchwyt czy jest nowa, lub czy błotnik jest nowy czy używany za to ubezpieczyciel czasami sprawdza za co zapłacił.

 

Inne badanie to dla ubezpieczalni kiedyś gdy kwota naprawy przekroczyła 2000zł (w nowym aucie wystarczy pęknięty reflektor i już się łapał) a teraz

w którym została dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia określonego w grupach 3 i 10 działu II załącznika do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz.1151, z późn. zm.) w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego

 

Największe doświadczenie w tych sprawach maja rzeczoznawcy lub biegli sądowi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.