Skocz do zawartości

Pomiar geometrii - Kompensacja bicia obręczy kół (teoria)


mateusz87

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Prosiłbym o wyjaśnienie w jaki sposób realizowana jest kompensacja bicia obręczy kół od strony teoretycznej. Np. urządzenie GTI Geomaster (bydgoska Precyzja) w procesie kompensacji wymaga obrotu koła o 180stopni itd. Dlaczego obracamy to koło, jakie parametry wykorzystujemy w celu obliczenia parametrów korygujących (czy jest to pochylenie koła?).

Proszę o wyjaśnienia, wzory, matematyczne podstawy tego procesu, bardzo mile widziane są też źródła, w których znajdę informacje na ten temat (linki, książki).

Dodam jeszcze, że informacje te są mi potrzebne do pracy magisterskiej.

 

Dziękuję z góry za każdą odpowiedź :)

 

Mateusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w procesie kompensacji wymaga obrotu koła o 180stopni itd. Dlaczego obracamy to koło,

spałeś na wykładach :?::?:

 

kompensacja bicia polega na równoległym ustawieniu osi obrotu koła i osi obrotu głowicy pomiarowej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spałem - jestem z wydziału elektrycznego i nie miałem wykładów na ten temat. Ale pracę mam związaną z tematem geometrii, więc pytam. Gdzie znajdę więcej informacji na ten temat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te linki nie były zbyt pomocne... Albo nie dostrzegłem tego co chciałeś mi przekazać...

To może jeszcze raz o tym, czego potrzebuję: Szukam informacji wg jakiego algorytmu działa pomiar bicia koła w urządzeniu typu GTI Geomaster. W tego typu urządzeniach kompensację bicia wykonuje się poprzez obracanie koło o 180 lub 90 stopni. Chciałbym wiedzieć jakie jakie pomiary wykonuje wtedy urządzenie i jak kompensuje bicie koła.

Proszę o książki, działy czy hasła pod którymi znajdę więcej szczegółów.

Niestety wujek google nie orientuje się o co go proszę wpisując "pomiar bicia koła".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

załóżmy że masz jakieś krzywe koło i załozona na nim głowicę pomiarową. Koło w jakiejs przypadkowej pozycji, głowica pomiarowa wypoziomowana wiec ztwierdzasz to jakimś przyciskiem, komputer odczytuje wtedy np -1 stopien. Obracasz koło o 180 stopni, znów poziomujesz głowicę i zatwierdzasz, komputer tym razem odczytuje +1 stopien. Oznacza to ze rzeczywisty kąt pochylenia koła to parametr odczytany z głowicy minus 1 stopien. Ja tak to rozumuję :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może poszukaj u źródła, czyli w serwisie Precyzji Bydgoszcz.

http://www.precyzja.pl/

Kolega dobrze podpowiada ,jest tam zakładka Teoria może znajdziesz to co Cię interesuje a nie zaszkodzi też zadzwonić.

Artykuły prasowe z 2002:

http://www.precyzja.pl/teoria/artykuly-prasowe/rocznik-2002/195-komputerowe-przyrzady-do-pomiaru-ustawienia-kol-czesc-1

http://www.precyzja.pl/teoria/artykuly-prasowe/rocznik-2002/196-komputerowe-przyrzady-do-pomiaru-ustawienia-kol-czesc-2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kompensacja bicia polega na równoległym ustawieniu osi obrotu koła i osi obrotu głowicy pomiarowej
Tak jest wtedy kiedy do pomiaru musimy wykonać obrót o pewien kąt głowicą pomiarową, w urządzeniach zaopatrzonych w czujniki kompensacja polega na wprowadzeniu wstępnych wartości kątów o jakie musi być korygowany odczyt z czujników.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od strony teoretycznej to do tego nie powinno się podchodzić, gdyż przy kompensacji koła głównym celem jest ZMINIMALIZOWANIE bocznego bicia felgi, piasty ogólnie koła powstałym podczas produkcji,normalnej eksploatacji lub ekstremalnej jazdy pojazdem firmowym, tak aby wymik końcowy zbieżności lub innych ustawień był jak najbardziej prawidłowy względem ideału trajektori koła po jezdni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejrzałem całą stronę Precyzji i nie znalazłem informacji nt. kompensacji bicia koła. Będę się jeszcze z nimi kontaktował.

:arrow: Arton: generalnie właśnie tak to sobie wyobrażałem do tej pory. Czyli pomiar pochylenia koła, obrót koła o 180stopni, pomiar pochylenia koła, następnie wyliczenie z tych dwóch pomiarów wartości korekty. Pewnie w ten sposób można "wirtualnie" uzyskać efekt równoległego ustawieniu osi obrotu koła i osi obrotu głowicy pomiarowej (to o czym pisał Jacdiag). Popraw mnie jeżeli źle to interpretuję.

Zastanawia mnie jeszcze dlaczego inne urządzenia wykonują więcej pomiarów (obrót koła o 90stopni - 4 razy) np. w wypadku urządzenia Autoboss A-860 (znalazłem instrukcję obsługi w Internecie, niestety o samej metodyce kompensacji bicia koła nie ma informacji). Pewnie wpływa to na dokładność kompensacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może jutro (albo dopiero w piątek) wrzucę skany z instrukcji obsługi GTO Quatro i GTL Truck prod Precyzji

Pewnie wpływa to na dokładność kompensacji.
:ok

 

[ Dodano: 22-02-2011, 06:23 ]

GTL Truck

fcf7498900099c024d634798

 

[ Dodano: 22-02-2011, 06:56 ]

GTO Quatro

8212662d001a15a34d634f54

 

 

86905971001e42824d634f60

 

 

3839f99600200f6e4d634f71

 

:cool:

 

[ Dodano: 22-02-2011, 06:58 ]

w tych urządzeniach kompensację bicia koła przeprowadza się ręcznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli chodzi o kompensacje bicia kól to jest w zasadzie "zgranie "' głowicy pomiarowej urzadzenie do geometrii z kołem do którego jest podczepiona , Ma za zadanie zniwelowanie ewentualnego bicia felgi w funkcji obrotu piasty. Realizowane jest w zależnosci od konstrukcji urządzenia i wymogów zawartych w instrukcji obsługi, W starszych urządzeniach np/ PKO1 czy PKO 2 by7ły 3 kasatory( pokretła któryni niwelowała sie bicie boczne widoczne bna ekranie pomiarowym w nowszych urzadzeniach np. GTO Quatro jest pokretło którym sie pokreca o ilosc działek w stosunku do widocznego na ekranie bicia . w najnowszych urzadzeniach zaznacza sie 3 pozycje koła a urzązdenia samo wykicza bicie i przyjmuje poprawke pomiarowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że najłatwiej zrozumieć kalibracje na przykładzie urządzenia GTO Kręcąc kołem z głowicą pomiarową obserwujesz plamke lasera na skali głowicy na kole drugiej osi. Idealnie jest jak plamka pozostaje nieruchoma niezależnie od kąta obrotu koła, jeśli sie porusza po skali to różnice między maksymalnymi wychyleniami przyjmujesz jako bicie koła.Dla dokładnego pomiaru zbieżności znacznik musi znajdować sie miedzy wychyleniem nin. i max W urządzeniach z kamerami CCD program w czasie obrotu koła zapisuje sobie bicie koła wzgledem konta obrotu koła a po opuszczeniu koła do zmierzonych wartości (np zbieżności) dodaje lub odejmuje odpowiednią wartość odpowiednia dla aktualnego kąta obrotu koła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za cenne wskazówki i pomoc. Wszystko o czym pisaliście potwierdziło się, kiedy znalazłem patenty opracowane ponad 20 a nawet 30 lat temu, prezentujące różne techniki kompensacji bicia w urządzenia diagnostyki geometrii. Jeżeli kogoś temat bardziej interesuje, to proponuję szukać w googlach pod hasłem "runout compensation". Jeszcze na koniec podam przykładowy patent: U.S. Pat. No. 4138825 - żeby go obejrzeć można skorzystać ze strony: http://www.freepatentsonline.com

Jeszcze raz wszystkim dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Witam Panów!

Widzę, że jesteście dobrze zorientowani w temacie kompensacji bicia obręczy kół, więc mam nadzieję, że pomożecie.

Mnie nurtuje jedno pytanie, na które ani w literaturze ani w internecie nie mogę znaleźć odpowiedzi. Brzmi ono:

Przed pomiarem których wielkości należy skompensować bicie osiowe obręczy koła a których nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed pomiarem których wielkości należy skompensować bicie

Przed pomiarem jakichkolwiek wielkości i wynika to z instrukcji obsługi urządzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można sprawdzić pochylenie koła bez kompensacji bicia, pod warunkiem, że wartości bicia max / min będą poziomo

 

kto zaczynał na PKO, powinien wiedzieć o co "biega" :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można sprawdzić pochylenie koła bez kompensacji bicia, pod warunkiem, że wartości bicia max / min będą poziomo kto zaczynał na PKO, powinien wiedzieć o co "biega" :lol:

Tak jak wyżej, przed pomiarem jakich kolwiek wartości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kompensacja nie ma wpływu na pomiar kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i nie jestem pewien czy na kąt pochylenia sworznia też.

 

Zgadza się bo te wartości są wyliczane jako różnica kątów podczas skręcania kołem o pewien kąt i niezależnie od bicia koła zawsze otrzymamy tę samą wartość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.