mateusz87 Napisano 20 Luty 2011 Napisano 20 Luty 2011 Witam, Prosiłbym o wyjaśnienie w jaki sposób realizowana jest kompensacja bicia obręczy kół od strony teoretycznej. Np. urządzenie GTI Geomaster (bydgoska Precyzja) w procesie kompensacji wymaga obrotu koła o 180stopni itd. Dlaczego obracamy to koło, jakie parametry wykorzystujemy w celu obliczenia parametrów korygujących (czy jest to pochylenie koła?). Proszę o wyjaśnienia, wzory, matematyczne podstawy tego procesu, bardzo mile widziane są też źródła, w których znajdę informacje na ten temat (linki, książki). Dodam jeszcze, że informacje te są mi potrzebne do pracy magisterskiej. Dziękuję z góry za każdą odpowiedź Mateusz Cytuj
Jacdiag Napisano 21 Luty 2011 Napisano 21 Luty 2011 w procesie kompensacji wymaga obrotu koła o 180stopni itd. Dlaczego obracamy to koło, spałeś na wykładach : kompensacja bicia polega na równoległym ustawieniu osi obrotu koła i osi obrotu głowicy pomiarowej Cytuj Wszystkie drogi prowadzą do . . . ... trumny
mateusz87 Napisano 21 Luty 2011 Autor Napisano 21 Luty 2011 Nie spałem - jestem z wydziału elektrycznego i nie miałem wykładów na ten temat. Ale pracę mam związaną z tematem geometrii, więc pytam. Gdzie znajdę więcej informacji na ten temat? Cytuj
Jacdiag Napisano 21 Luty 2011 Napisano 21 Luty 2011 Gdzie znajdę więcej informacji na ten temat? http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=64858#64858 i http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=80810#80810 Cytuj Wszystkie drogi prowadzą do . . . ... trumny
mateusz87 Napisano 21 Luty 2011 Autor Napisano 21 Luty 2011 Te linki nie były zbyt pomocne... Albo nie dostrzegłem tego co chciałeś mi przekazać... To może jeszcze raz o tym, czego potrzebuję: Szukam informacji wg jakiego algorytmu działa pomiar bicia koła w urządzeniu typu GTI Geomaster. W tego typu urządzeniach kompensację bicia wykonuje się poprzez obracanie koło o 180 lub 90 stopni. Chciałbym wiedzieć jakie jakie pomiary wykonuje wtedy urządzenie i jak kompensuje bicie koła. Proszę o książki, działy czy hasła pod którymi znajdę więcej szczegółów. Niestety wujek google nie orientuje się o co go proszę wpisując "pomiar bicia koła". Cytuj
zjc Napisano 21 Luty 2011 Napisano 21 Luty 2011 Witam! A może poszukaj u źródła, czyli w serwisie Precyzji Bydgoszcz. Pozdrawiam Cytuj
Arton Napisano 21 Luty 2011 Napisano 21 Luty 2011 załóżmy że masz jakieś krzywe koło i załozona na nim głowicę pomiarową. Koło w jakiejs przypadkowej pozycji, głowica pomiarowa wypoziomowana wiec ztwierdzasz to jakimś przyciskiem, komputer odczytuje wtedy np -1 stopien. Obracasz koło o 180 stopni, znów poziomujesz głowicę i zatwierdzasz, komputer tym razem odczytuje +1 stopien. Oznacza to ze rzeczywisty kąt pochylenia koła to parametr odczytany z głowicy minus 1 stopien. Ja tak to rozumuję Cytuj
DARIO64 Napisano 21 Luty 2011 Napisano 21 Luty 2011 A może poszukaj u źródła, czyli w serwisie Precyzji Bydgoszcz. http://www.precyzja.pl/ Kolega dobrze podpowiada ,jest tam zakładka Teoria może znajdziesz to co Cię interesuje a nie zaszkodzi też zadzwonić. Artykuły prasowe z 2002: http://www.precyzja.pl/teoria/artykuly-prasowe/rocznik-2002/195-komputerowe-przyrzady-do-pomiaru-ustawienia-kol-czesc-1 http://www.precyzja.pl/teoria/artykuly-prasowe/rocznik-2002/196-komputerowe-przyrzady-do-pomiaru-ustawienia-kol-czesc-2 Cytuj
abcs Napisano 21 Luty 2011 Napisano 21 Luty 2011 kompensacja bicia polega na równoległym ustawieniu osi obrotu koła i osi obrotu głowicy pomiarowejTak jest wtedy kiedy do pomiaru musimy wykonać obrót o pewien kąt głowicą pomiarową, w urządzeniach zaopatrzonych w czujniki kompensacja polega na wprowadzeniu wstępnych wartości kątów o jakie musi być korygowany odczyt z czujników. Cytuj
skowerek Napisano 21 Luty 2011 Napisano 21 Luty 2011 Od strony teoretycznej to do tego nie powinno się podchodzić, gdyż przy kompensacji koła głównym celem jest ZMINIMALIZOWANIE bocznego bicia felgi, piasty ogólnie koła powstałym podczas produkcji,normalnej eksploatacji lub ekstremalnej jazdy pojazdem firmowym, tak aby wymik końcowy zbieżności lub innych ustawień był jak najbardziej prawidłowy względem ideału trajektori koła po jezdni. Cytuj
mateusz87 Napisano 21 Luty 2011 Autor Napisano 21 Luty 2011 Przejrzałem całą stronę Precyzji i nie znalazłem informacji nt. kompensacji bicia koła. Będę się jeszcze z nimi kontaktował. Arton: generalnie właśnie tak to sobie wyobrażałem do tej pory. Czyli pomiar pochylenia koła, obrót koła o 180stopni, pomiar pochylenia koła, następnie wyliczenie z tych dwóch pomiarów wartości korekty. Pewnie w ten sposób można "wirtualnie" uzyskać efekt równoległego ustawieniu osi obrotu koła i osi obrotu głowicy pomiarowej (to o czym pisał Jacdiag). Popraw mnie jeżeli źle to interpretuję. Zastanawia mnie jeszcze dlaczego inne urządzenia wykonują więcej pomiarów (obrót koła o 90stopni - 4 razy) np. w wypadku urządzenia Autoboss A-860 (znalazłem instrukcję obsługi w Internecie, niestety o samej metodyce kompensacji bicia koła nie ma informacji). Pewnie wpływa to na dokładność kompensacji. Cytuj
Jacdiag Napisano 21 Luty 2011 Napisano 21 Luty 2011 może jutro (albo dopiero w piątek) wrzucę skany z instrukcji obsługi GTO Quatro i GTL Truck prod Precyzji Pewnie wpływa to na dokładność kompensacji. [ Dodano: 22-02-2011, 06:23 ] GTL Truck [ Dodano: 22-02-2011, 06:56 ] GTO Quatro [ Dodano: 22-02-2011, 06:58 ] w tych urządzeniach kompensację bicia koła przeprowadza się ręcznie Cytuj Wszystkie drogi prowadzą do . . . ... trumny
ijm Napisano 22 Luty 2011 Napisano 22 Luty 2011 ZMINIMALIZOWANIE bocznego bicia felgiJa mysle ze chodzi o usrednienie. Cytuj
Constr Napisano 22 Luty 2011 Napisano 22 Luty 2011 Jesli chodzi o kompensacje bicia kól to jest w zasadzie "zgranie "' głowicy pomiarowej urzadzenie do geometrii z kołem do którego jest podczepiona , Ma za zadanie zniwelowanie ewentualnego bicia felgi w funkcji obrotu piasty. Realizowane jest w zależnosci od konstrukcji urządzenia i wymogów zawartych w instrukcji obsługi, W starszych urządzeniach np/ PKO1 czy PKO 2 by7ły 3 kasatory( pokretła któryni niwelowała sie bicie boczne widoczne bna ekranie pomiarowym w nowszych urzadzeniach np. GTO Quatro jest pokretło którym sie pokreca o ilosc działek w stosunku do widocznego na ekranie bicia . w najnowszych urzadzeniach zaznacza sie 3 pozycje koła a urzązdenia samo wykicza bicie i przyjmuje poprawke pomiarowa Cytuj
szombi Napisano 23 Luty 2011 Napisano 23 Luty 2011 Myślę że najłatwiej zrozumieć kalibracje na przykładzie urządzenia GTO Kręcąc kołem z głowicą pomiarową obserwujesz plamke lasera na skali głowicy na kole drugiej osi. Idealnie jest jak plamka pozostaje nieruchoma niezależnie od kąta obrotu koła, jeśli sie porusza po skali to różnice między maksymalnymi wychyleniami przyjmujesz jako bicie koła.Dla dokładnego pomiaru zbieżności znacznik musi znajdować sie miedzy wychyleniem nin. i max W urządzeniach z kamerami CCD program w czasie obrotu koła zapisuje sobie bicie koła wzgledem konta obrotu koła a po opuszczeniu koła do zmierzonych wartości (np zbieżności) dodaje lub odejmuje odpowiednią wartość odpowiednia dla aktualnego kąta obrotu koła Cytuj
mateusz87 Napisano 25 Luty 2011 Autor Napisano 25 Luty 2011 Dziękuję wszystkim za cenne wskazówki i pomoc. Wszystko o czym pisaliście potwierdziło się, kiedy znalazłem patenty opracowane ponad 20 a nawet 30 lat temu, prezentujące różne techniki kompensacji bicia w urządzenia diagnostyki geometrii. Jeżeli kogoś temat bardziej interesuje, to proponuję szukać w googlach pod hasłem "runout compensation". Jeszcze na koniec podam przykładowy patent: U.S. Pat. No. 4138825 - żeby go obejrzeć można skorzystać ze strony: http://www.freepatentsonline.com Jeszcze raz wszystkim dziękuję. Cytuj
Jacdiag Napisano 25 Luty 2011 Napisano 25 Luty 2011 Jeszcze raz wszystkim dziękuję. kszynka browara i no problem ... Cytuj Wszystkie drogi prowadzą do . . . ... trumny
olaf Napisano 18 Czerwiec 2011 Napisano 18 Czerwiec 2011 Witam Panów! Widzę, że jesteście dobrze zorientowani w temacie kompensacji bicia obręczy kół, więc mam nadzieję, że pomożecie. Mnie nurtuje jedno pytanie, na które ani w literaturze ani w internecie nie mogę znaleźć odpowiedzi. Brzmi ono: Przed pomiarem których wielkości należy skompensować bicie osiowe obręczy koła a których nie? Cytuj
DARIO64 Napisano 18 Czerwiec 2011 Napisano 18 Czerwiec 2011 Przed pomiarem których wielkości należy skompensować bicie Przed pomiarem jakichkolwiek wielkości i wynika to z instrukcji obsługi urządzenia. Cytuj
Regan55 Napisano 18 Czerwiec 2011 Napisano 18 Czerwiec 2011 Przed pomiarem jakichkolwiek wielkości i wynika to z instrukcji obsługi urządzenia. Tez często to"ćwiczę"..... Cytuj
Jacdiag Napisano 18 Czerwiec 2011 Napisano 18 Czerwiec 2011 można sprawdzić pochylenie koła bez kompensacji bicia, pod warunkiem, że wartości bicia max / min będą poziomo kto zaczynał na PKO, powinien wiedzieć o co "biega" Cytuj Wszystkie drogi prowadzą do . . . ... trumny
ketiw38 Napisano 19 Czerwiec 2011 Napisano 19 Czerwiec 2011 można sprawdzić pochylenie koła bez kompensacji bicia, pod warunkiem, że wartości bicia max / min będą poziomo kto zaczynał na PKO, powinien wiedzieć o co "biega" Tak jak wyżej, przed pomiarem jakich kolwiek wartości. Cytuj
abcs Napisano 19 Czerwiec 2011 Napisano 19 Czerwiec 2011 że wartości bicia max / min będą poziomo Jest to eliminacja wpływu bicia na wynik a więc też swego rodzaju kompensacja Cytuj
szombi Napisano 20 Czerwiec 2011 Napisano 20 Czerwiec 2011 Na GTO kompensacja nie ma wpływu na pomiar kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i nie jestem pewien czy na kąt pochylenia sworznia też. Cytuj
danielg539 Napisano 20 Czerwiec 2011 Napisano 20 Czerwiec 2011 kompensacja nie ma wpływu na pomiar kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i nie jestem pewien czy na kąt pochylenia sworznia też. Zgadza się bo te wartości są wyliczane jako różnica kątów podczas skręcania kołem o pewien kąt i niezależnie od bicia koła zawsze otrzymamy tę samą wartość. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.