mirek.g Napisano 7 Kwiecień 2011 Share Napisano 7 Kwiecień 2011 Banalne pytanie,czy motocykl ma posiadać światło STOP przy hamowaniu h-cem nożnym i hamowaniu h-cem tzw ręcznym? Wg mnie tak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 7 Kwiecień 2011 Share Napisano 7 Kwiecień 2011 Według mnie nie musi uruchamiać się z obu dźwigni. Wymaga się aby działał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 7 Kwiecień 2011 Autor Share Napisano 7 Kwiecień 2011 Według mnie nie musi uruchamiać się z obu dźwigni. Wymaga się aby działał. Być może,stąd moje wątpliwości i pytanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 7 Kwiecień 2011 Share Napisano 7 Kwiecień 2011 Ma się zapalać przy użyciu hamulca roboczego. Tylko który hamulec jest w motocyklu roboczy? Wiemy, że ilość rozwiązań w motocyklach też jest spora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Tylko który hamulec jest w motocyklu roboczy? Oba hamulce w motocyklu są hamulcami roboczymi. Faktycznie w starszych konstrukcjach światła stop zapalały się tylko przy hamowaniu przy użyciu hamulca nożnego ale z tego co się orjentuję to wszystkie motocykle wyprodukowane na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat mają światła stopu włączane podczas uruchamiania hamulca ręcznego jak i nożnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Oba hamulce w motocyklu są hamulcami roboczymi Ale oba jednocześnie , czy każdy z osobna? Czy hamowanie przy użyciu dźwigni uruchamianej nogą można oznać za hamowanie hamulcem roboczym? A jeśli mamy "duala", który działa na koła obu osi to czy to już wyczerpuje wymogi definicji hamulca roboczego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebastian ZG Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 czy każdy z osobna? Każdy z osobna "motocykl powinien być wyposażony w dwa niezależne hamulce" Dz 32 'Bogusławowa-znaczy ujednolicona' rodział 4 par 14.3 Motocykl nie łapie się na definicję hamulca roboczego, awaryjnego i postojowego. - ten zapis(par 14.1) dotyczy poj. sam z wyjątkiem motocykla. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Motocykl nie łapie się na definicję hamulca roboczego, awaryjnego i postojowego. - ten zapis(par 14.1) dotyczy poj. sam z wyjątkiem motocykla. To ja wiem, ale mnie chodzi o zakres i sposób przeprowadzania badania hamulca. A tam już mówi się po prostu o pojeździe. Nie ma opisu i wymagań dla motocykla jako takiego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebastian ZG Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 ale mnie chodzi o zakres i sposób przeprowadzania badania hamulca Sorki. W błąd wprowadził mnie tytuł postu "Motocykl światło STOP" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 No bo o to chodzi: światło STOP ma sie zapalać przy działającym hamulcu roboczym a w przypadku motocykla definicja hamulca roboczego nie dotyczy..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebastian ZG Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Z punktu widzenia techniki: oba ham są robocze i przy obu musi świecić stop. Z punktu widzenia zapisów: moto nie musi mieć św. stop, bo nie ma hamulca roboczego. W sumie to tak wychodzi... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 8 Kwiecień 2011 Autor Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Z punktu widzenia zapisów: moto nie musi mieć św. stop, bo nie ma hamulca roboczego Poj sam wyposaża się w światło Stop,motocykl jest poj sam. Dz.U 32 oświetlenie par 12 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 OK. Jednak kryterium oceny mówi, że światło STOP ma się zapalać przy użyciu hamulca roboczego, który to hamulec w Przypadku motocykla nie występuje zgodnie z warunkami technicznymi "§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla..." ...... "3. Motocykl powinien być wyposaŜony w dwa niezaleŜne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło (koła), a drugi - co najmniej na tylne koło (koła)." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Dlatego logicznym jest , by stop świecił przy użyciu każdego z nich, tym bardziej, że w dzisiejszych motocyklach hamulec przedni jest skuteczniejszy od tylnego i motocykliści nazwaliby go (zasadniczym, roboczym),,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pentagram Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Dlatego logicznym jest , by stop świecił przy użyciu każdego z nich, tym bardziej, że w dzisiejszych motocyklach hamulec przedni jest skuteczniejszy od tylnego i motocykliści nazwaliby go (zasadniczym, roboczym),,, I tej wersji się trzymajmy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Logika jest nauką, która określa jakim tokiem powinno przebiegać rozumowanie aby dojść do prawidłowych wniosków, ale w naszym zawodzie logika się nie sprawdza. Ja jeżdżę motocyklami od trzydziestu przeszło lat i sądzę, że włącznik stopu musi być przy dźwigni uruchamiającej hamulec tylny i może być przy dźwigni uruchamiającej hamulec przedni (tak dla większej niezawodności). Nie znam motocyklisty, który używał by hamulca przedniego bez jednoczesnego użycia hamulca tylnego, znam natomiast takich którzy przy niezbyt gwałtownym hamowaniu używają tylko tylnego hamulca zwłaszcza jeśli mają taki układ, który uruchamia jednocześnie w ograniczonym stopniu hamulec przedni. Tak czy inaczej tylny jest zawsze w użyciu i jeśli jest tam włącznik stopu to zawsze ten stop się zapali. Ja wyznaję zasadę, że jeśli jest włącznik to ma działać więc sprawdzam na badaniu, czy są dwa włączniki czy jeden i proszę o sprawdzenie obu. Jeszce nie miałem przypadku, żeby któryś nie zadziałał. Bo motocykliści dbają o stan techniczny swoich pojazdów znacznie bardziej niż większość właścicieli "katamaranów". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pentagram Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 abcs przepraszam, a jakim ty "motocyklem" jeździsz - chyba WSK ponieważ podczas hamowania motocyklem przy większych prędkościach całą siłę przejmuje koło przednie gdyż jest dociążone a tylne odciążone i większość kierowców motocykli hamulca na tylne koło używa bardzo rzadko, więc podtrzymuje swoje stwierdzenie, że światło STOP powinno działać przy użyciu obojętnie którego h-ca ( nie wliczając WSK ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Jeżdżę trochę bardziej zaawansowanymi technologicznie motocyklami niż WSK, ale to nie ma nic do rzeczy. Twierdzenie, że większość kierowców motocykli używa tylnego hamulca bardzo rzadko rozbawiło mnie. A to jaką siłę osiągniemy na którym kole naprawdę nie zależy od prędkości a jedynie od tego jaką siłą zadziałamy na którą dźwignię i jaką mamy przyczepność na drodze (uwzględniając do- i odciążenie). Sprawdzone wielokrotnie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Regan55 Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Sprawdzone wielokrotnie! Podrapana"skórka".... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 Podrapana"skórka". Albo "fikołek" przez kierę... Ja wyznaję zasadę, że jeśli jest włącznik to ma działać I to jest rozwiązanie najlepsze, bo nie możemy wymagać włącznika światła na przednim hamulcu jeśli go tam nigdy nie było. Ale jeśli jest to ma działać. Bo motocykliści dbają o stan techniczny swoich pojazdów Motocykliści może i tak, ale motocykliści już nie a takich jest niestety większość... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szombi Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 Nie znam motocyklisty, który używał by hamulca przedniego bez jednoczesnego użycia hamulca tylnego To musimy wyskoczyć na browarka i bedziesz znał przynajmniej jednego. Jeżdżąc chopperem lub klasykiem używanie tylnego hamulca jest wręcz niezbedne natomiast w przypadku sporta (plastika,szlifierki) używanie tylnego hamulca wymaga wprawy i jest wręcz niebezpieczne, przy ostrym hamowaniu środek ciężkości przesówa się tak bardzo do przodu, że nawet lekkie naciśnięcie nożnego może zablokować koło (oczywiście nie mówię o moto z DUALem) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 używanie tylnego hamulca wymaga wprawy i jest wręcz niebezpieczne, przy ostrym hamowaniu środek ciężkości przesówa się tak bardzo do przodu, Środek ciężkości nie przesuwa się do przodu (o ile motocyklista nie przesunie się na "krześle") jedynie siła bezwładności wzrośnie i kierunek wypadkowej zacznie zbliżać się do punktu styku przedniego koła z jezdnią ale to już jest naprawdę ekstremalne hamowanie na pograniczu "stopie". W każdym innym przypadku potrzebna jest nawet minimalna siła na tylnym kole aby kontrolować tył motocykla. Czasem wystarcza siła od hamowania silnikiem ale przeważnie trzeba trochę dodać hamulcem tylnym i to jak zauważyłeś wymaga wprawy. Mówimy o normalnej jeździe w warunkach ruchu ulicznego, no może trochę tylko ostrzejszej bo tylko podczas takiej jazdy ma sens rozpatrywanie problemu zapalania się stopu w celu ostrzeżenia innych jadących za nami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szombi Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 Srodek ciężkości to faktycznie pojęcie statyczne a ja określiłem je dynamicznie. Mój błąd ale świetnie że to wyjaśniłeś Tak czy siak myśle że Twoje poprzednie wpisy w pełni popierają właściciele chopperów ale wywołują uśmiech u właścicieli "przecinaków" Osobiście tylnego hamulca używam tylko przy jeżdzie na czas i ewentualnie na parkingach a hamowanie na granicy przyczepności przedniego koła to zupełna normalka w ruchu miejskim Co do "stopie) to wcale nie jest takie proste i samo mocne naciśnięcie "klamki" powoduje co najwyżej uślizg predniego koła a nie przerzucenie przez kierowajke (chyba że z górki na crosie) Myśle że nie ma sie co kłócić o technike jazdy tylko czekać na ciepłe dni. Lewa w górze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 Myśle że nie ma sie co kłócić o technike jazdy tylko czekać na ciepłe dni. Sądzą, że my się nie kłócimy tylko wymieniamy poglądy naciśnięcie "klamki" powoduje co najwyżej uślizg predniego koła Tak jak duże obroty i strzał ze sprzęgła nie postawi na gumę a jedynie gumę zapali. Osobiście tylnego hamulca używam tylko przy jeżdzie na czas No i o to Cię chciałem zapytać. Potwierdzasz' date=' że daje to korzyść w formie ułamków sekund na okrążeniu, a dlaczego? Bo pozwala opóźnić hamowanie, czyli hamować na krótszej drodze co przekłada się w ruchu ulicznym na skrócenie drogi zatrzymania więc czasem pozwoli się zatrzymać o te parę metrów wcześniej a co to oznacza to chyba wiemy najlepiej. Tak czy siak myśle że Twoje poprzednie wpisy w pełni popierają właściciele chopperów ale wywołują uśmiech u właścicieli "przecinaków" Wiesz, szombi ja jeździłem w życiu małym i dużym "zygzakiem", litrowym "cebrem" i zawsze używałem nożnego hamulca. Ja wiem że ich osiągi w porównaniu ze współczesnymi "gikserami" nie wyglądają oszałamiająco ale jakiś obraz jazdy "szlifierką" dają. Później przesiadłem się na inne maszyny bo lata lecą i zdaję sobie sprawę jakie to niesie ograniczenia niezależne od nas. Więc żeby nie kusiło. Pozdrawiam (oczywiście lewą w górze) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 10 Kwiecień 2011 Share Napisano 10 Kwiecień 2011 Ja jeżdżę motocyklami od trzydziestu przeszło lat Nie znam motocyklisty, który używał by hamulca przedniego bez jednoczesnego użycia hamulca tylnego Nie obraź się, ale być może Ty jeździsz już zbyt długo ??? Pogadaj z młodymi motocyklistami na temat jazdy ,,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.