Skocz do zawartości

Pytanie opisowe - sprinter na autobus


skppawel

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Pytanie:

 

Na badania okresowe przyjeżdża samochód sprinter (nie przystosowany do przewozu osób) DMC wynosi 4600kg, a masa własna 2300kg. Właściciel zamontował 17 siedzeń i chce zmienić samochód na autobus. Jaki rodzaj badań należy wykonać? Co powinno się sprawdzić ? Jakie dokumenty należy wystawić ?

 

Bardzo proszę o pomoc w opisie do tego pytania ...

Pozdrawiam

M

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki rodzaj badań należy wykonać?

dodatkowe po zmianach konstrukcyjnych, zakres jak okresowe i dodatkowe

 

Co powinno się sprawdzić ?

 

wszystko jak w badaniu okresowym i dodatkowo poprawność przeróbki z naciskiem na oryginalność punktów kotwiczenia pasów i foteli (pasy mogą być zespolone z fotelami)

 

Jakie dokumenty należy wystawić ?

zaświadczenie i opis zmian

 

Nie zapytałeś się jakich dokumentów zażądać. Ja bym chciał:

 

DR, opinia rzeczoznawcy z listy MI, kwity z wagi (mimo posiadania opinii), opis zmian z zakładu który dokonywał przeróbek (powinni wymienić płytę podłogową na taką z mocowaniami foteli) lub opinię importera (nie pierwszego lepszego serwisu), że pojazd może zostać przerobiony na autobus i jest do tego przystosowany.

 

Jeśli coś nie teges to wynik badania N (przy zmianach określamy wynik) a tak nieoficjalnie to pewnie pokazał bym klientowi bramę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opis zmian z zakładu który dokonywał przeróbek

 

To bardziej dokument dla WK - nie dla SKP, ale zgodzę się, że na pewno by się przydał. Przy czym jeśli analizujemy tą kwestię pod katem literalnej wykładni przepisów to brak jest podstaw do żądania takiego dokumentu. W opisie argumentowałbym to tym, że nie znając dokładnie konstrukcji przed i po przeróbkach trudno ustalić zakres dokonanych zmian - no to wtedy powiedzmy jest jakiś punkt zaczepienia.

 

powinni wymienić płytę podłogową na taką z mocowaniami foteli

 

No właśnie - czy na pewno? Co z konstrukcjami, gdzie na oryginalną podłogę zakłada się rodzaj podłogi pośredniej i to ona ma punkty kotwiczeń itd? Jest ktoś w stanie odpowiedzieć?

 

lub opinię importera (nie pierwszego lepszego serwisu), że pojazd może zostać przerobiony na autobus i jest do tego przystosowany

 

No na to brak już jakichkolwiek przesłanek prawnych, jak i logicznych. Skąd producent ma wiedzieć, czy takiej przeróbki można dokonać, czy nie, skoro nie ogląda pojazdu? A jak kupię kabinę z ramą i wiertnię na to założę (nikt tego nie oferuje seryjnie) to tez ma się importer wypowiadać? Nie nie nie - to bez sensu, poza tym wiecie, że w praktyce, nawet jeśli pojazd ma taka homologację, to importer z przyczyn marketingowych tego nie wystawi, więc w praktyce jest to moim zdaniem absurdalny wymóg sprowadzający się do wy...a klienta w "białych rękawiczkach" ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W opisie argumentowałbym to tym, że nie znając dokładnie konstrukcji przed i po przeróbkach trudno ustalić zakres dokonanych zmian

 

O to mi chodzi.

 

gdzie na oryginalną podłogę zakłada się rodzaj podłogi pośredniej i to ona ma punkty kotwiczeń itd? Jest ktoś w stanie odpowiedzieć?

 

A jak jest ona mocowana do oryginalnej podłogi? :D

 

Skąd producent ma wiedzieć, czy takiej przeróbki można dokonać, czy nie,

A kto ma wiedzieć jak nie producent? Może ten model miał w podłodze otwory do kotwiczenia? Tylko producent może to określić, nie musi widzieć pojazdu, wystarczy, że zna VIN.

A jak kupię kabinę z ramą i wiertnię na to założę

Omawiamy przypadek inny. Sprinter (jak i większość obecnie produkowanych busów) ma konstrukcję samonośną i nie ma jako takiej wyodrębnionej ramy (mówimy o popularnych blaszakach, bo te są robione na autobusy). Inna sprawą jest taki sprinter z kabiną i wyprowadzoną konstrukcją nośną niezabudowaną (ale ramą bym tego nie nazwał) - tam już sam producent przewiduje możliwość zmiany zabudowy na praktycznie dowolną, od przedszkola na kołach do wyrzutni rakiet ziemia-powietrze. Ale takiego jak chcesz na autobus to musisz mieć też specjalistyczną zabudowę, a i tak cienko to widzę, bo nie ma wtedy przejścia z kabiny do tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumie że przygotowujesz się do egzaminu, ja „teoretycznie” napisałbym bym tak:

1. Dokumenty wymaganę :

- dowód rejestracyjny

- opinia rzeczoznawcy (Opinia rzeczoznawcy powinna mieć zapis, że podłoga, do której są zamocowane siedzenia jest odpowiednio wytrzymała, aby siedzenie nie zostało wyrwane wraz z pasażerem w czasie hamowania)

- opis zmian jakie dokonał przedsiębiorca

 

2. Rodzaj badania

Dodatkowe- w którym dokonano zmiany konstrukcyjne.

Zakres badania – zakres badania okresowego, powypadkowego, opis zmian dokonanych.

 

3. Co powinno się sprawdzić

a)Czy po zmianach nie została przekroczona DMC pojazdu wg wzoru

P – ((M+75)+Nx68) ≥ Nx68

P – DMC pojazdu

M – masa własna pojazdu

N – liczba miejsc bez kierowcy

 

b) Zamontowane siedzenia powinny posiadać atesty i być oddalone od siebie zgodnie z Reg. EKG ONZ nr 36 i 52

c) Należy sprawdzić czy śruby i nakrętki, którymi siedzenia są mocowane do podłogi mają atest

d) Ponieważ w karoserii zostały wycięte otwory pod okna w ocenie rzeczoznawcy powinno być stwierdzenie, że blacha w miejscach otworów została wzmocniona

e) Zamocowane szyby powinny posiadać ocechowanie

Dodatkowo możesz napisac ze należy sprawdzic cz ma:

- Co najmniej jedne drzwi po prawej stronie, a gdy ma to być autobus regularnej miejskiej komunikacji publicznej co najmniej dwoje drzwi po prawej stronie

- Wyjście awaryjne, gdy długości autobusu przekracza 6m z nie utrudnionym dostępem (wyjścia mają być oznakowane)

- Dwie gaśnice – jedna w zasięgu kierowcy, a druga w miejscu łatwo dostępnym o ile długość autobusu przekracza 6m

- Zasłonę za miejscem kierowcy w przypadku komunikacji miejskiej lub podmiejskiej

- Apteczkę

- Koło zapasowe

-Urządzenie do oświetlenia wnętrza

- Sygnał do kierowcy

- Ocechowanie szyb oraz zasłony w bocznych szybach

o ile szyby te nie są przeciwsłoneczne

-Lusterko wewnętrzne

- Bagażnik

- Napis wskazujący ilości miejsc siedzących i stojących

- Tablice kierunkowe (autobus regularnej komunikacji publicznej)

4. Dokumenty wystawione:

- zaświadczenie załącznik Nr 2

- opis zmian dokonanych w pojeździe załącznik Nr 5

Musisz określi wynik badania , oraz ustalić nowy termin badania uwzględniając że jest to autobus czyli 6 miesiecy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podłoga, do której są zamocowane siedzenia jest odpowiednio wytrzymała, aby siedzenie nie zostało wyrwane wraz z pasażerem w czasie hamowania)

8/

 

D.U 155...

9.1.07....Siedzenia...oględziny...mocowanie siedzeń w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego typu pojazdu...-niezgodny z warunkami technicznymi

 

Jaka opinia , jakie wyrwanie siedzeń :shock: nie ma orginalnych mocowań siedzeń - "na drzewo", ja się nie podpisałem i nie podpisze pod taką"opinią".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że takie pytanie na egzaminie się nie pojawi. Dlaczego? Ponieważ jeżeli właścicielowi takiego pojazdu opłacała się taka przeróbka to żaden rozsądny diagnosta nie zaryzykuje zrobienia badania z wynikiem P. W wyniku ostatnich kontroli w Małopolsce na bodaj 41 kontrolowanych pojazdów w większości po zmianach zatrzymano 39 DR. Ja się nie dziwię, a jak ktokolwiek jest zaskoczony, to polecam jazdę busem w Zakopanem. Najlepiej tymi co startują pod dworcem PKS. Po co pytać o tak dyskusyjną i śmierdzącą w świetle ostatnich wydarzeń sprawę skoro o tyle innych rzeczy można pytać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego ,ale kolega opisuje pytaniektore sie pojawiło i takie pytania opisowe są na egzaminach sam to przerzyłem 3,5 r temu kolega gregorio23 opisuje POZDRAWIAM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego skppaweł w 2009 podobne miałem pytanie na egzaminie w przyblizony sposób go opisałem i zdałem. Ale w rzeczywistości pamietaj że (Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych

przypadków niesprawności) Dz. u. z 2009r. nr 155 załącznik 1 uwagi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy zdawaliście egzamin gdy obowiązywał jeszcze dz 227 i ten tok postępowania był prawidłowy, bo brak było w nim zapisów o oryginalnych pkt kotwiczeń foteli, dziś to pytanie nie powinno się trafić na egzaminie.

Ale rok temu w czerwcu byłem w Sosnowcu na szkoleniu organizowanym przez SITK oraz pana K i tam jeden z panów prowadzących miał wykład jak podejść do przeróbki busa na autobus i był bardzo zdziwiony moją uwagą na temat mocowań foteli. Na marginesie rzeczoznawca z listy ministerstwa. Ręce opadają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tego zapisu - MOCOWANIE SIEDZEŃ. Bo na niego nie ma nigdzie napisane że dotyczy pojazdów rejestrowanych od daty. Nie uważacie że na dzień dzisiejszy żaden przerobiony bus nie powinien przejść przeglądu z wynikiem pozytywnym który nie ma mocowanych siedzeń w oryginalnych pkt kotwiczenia???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widzę dyskusja się nieźle rozwija i nawet znalazłem sprzymierzeńców :) . Coś takiego jak poniżej:

 

Na badania okresowe przyjeżdża samochód sprinter (nie przystosowany do przewozu osób) DMC wynosi 4600kg, a masa własna 2300kg. Właściciel zamontował 17 siedzeń i chce zmienić samochód na autobus. Jaki rodzaj badań należy wykonać? Co powinno się sprawdzić ? Jakie dokumenty należy wystawić ?

dzisiaj nie ma racji bytu, ze szczególnym naciskiem na:

Co powinno się sprawdzić ?

Za to pytanie dotyczące "Szczegółowego sposobu ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu ...", czyli dział II zał.4 Dz.U. 155 jak najbardziej tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...
Myślę, że takie pytanie na egzaminie się nie pojawi.

 

A jednak się pojawiło na egzaminie - Poznań 10.10.2013

Opisówkę zdała osoba, która zażądała m.in. atestu na śruby i nakrętki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisówkę zdała osoba, która zażądała m.in. atestu na śruby i nakrętki.
'

 

Niedługo to już zaświadczenia od proboszcza z parafii będziecie wołać do badania :razz::razz::razz: Diagnosta może sobie zażądać jedynie opinii rzeczoznawcy nic więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisane żądanie wcale nie musiało mieć znaczenia dla wyniku egzaminu.

 

No raczej, bo gdyby z powodu braku takiego żądania atestów śrub na egzaminie oblać egzamin to już jest przegięcie ze strony komisji, tylko jak się dowiedzieć dlaczego się nie zdało skoro TDT nie komentuje wyników po egzaminie można dowiedzieć się tylko w centrali dlaczego się nie zdało i to dopiero po złożeniu tony papierów, wniosków i podróży do stolicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisane żądanie wcale nie musiało mieć znaczenia dla wyniku egzaminu.

:ok

 

Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość to są atestowane, jednak nawet nabita twardość 5,5 jest za mała do montazu siedzeń. Poprostu mimo atestu te śruby sa za słabe.

Więc przychylam się do wypowiedzi blakop'a, chyba iz owy zdający napisał o ateście i odpowiedniej twardości ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość

To co jest na łbie to nie jest twardość. Pierwsza liczba (przed przecinkiem) to minimalna wytrzymałość na rozciąganie Rm w N/mm2 podzielona przez 100, druga liczba (cyfra za przecinkiem) to stosunek granicy plastyczności Re (lub umownej granicy plastyczności R0,2) do wytrzymałości na rozciąganie Rm podzielony przez 10.

 

A gdzie można otrzymać atest na zakupione śruby?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość to są atestowane, jednak nawet nabita twardość 5,5 jest za mała do montazu siedzeń.

 

Nawet gdyby to były śruby M20? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość

To co jest na łbie to nie jest twardość. Pierwsza liczba (przed przecinkiem) to minimalna wytrzymałość na rozciąganie Rm w N/mm2 podzielona przez 100, druga liczba (cyfra za przecinkiem) to stosunek granicy plastyczności Re (lub umownej granicy plastyczności R0,2) do wytrzymałości na rozciąganie Rm podzielony przez 10.

 

A twardość to potoczne określenie. Bo cytowanej przez ciebie formułki i tak nikt nie zapamięta. :-P

 

Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość to są atestowane, jednak nawet nabita twardość 5,5 jest za mała do montazu siedzeń.

 

Nawet gdyby to były śruby M20? ;)

 

Pośmiać się zawsze można ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.