skppawel Napisano 8 Kwiecień 2011 Share Napisano 8 Kwiecień 2011 Witam, Pytanie: Na badania okresowe przyjeżdża samochód sprinter (nie przystosowany do przewozu osób) DMC wynosi 4600kg, a masa własna 2300kg. Właściciel zamontował 17 siedzeń i chce zmienić samochód na autobus. Jaki rodzaj badań należy wykonać? Co powinno się sprawdzić ? Jakie dokumenty należy wystawić ? Bardzo proszę o pomoc w opisie do tego pytania ... Pozdrawiam M Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 Jaki rodzaj badań należy wykonać? dodatkowe po zmianach konstrukcyjnych, zakres jak okresowe i dodatkowe Co powinno się sprawdzić ? wszystko jak w badaniu okresowym i dodatkowo poprawność przeróbki z naciskiem na oryginalność punktów kotwiczenia pasów i foteli (pasy mogą być zespolone z fotelami) Jakie dokumenty należy wystawić ? zaświadczenie i opis zmian Nie zapytałeś się jakich dokumentów zażądać. Ja bym chciał: DR, opinia rzeczoznawcy z listy MI, kwity z wagi (mimo posiadania opinii), opis zmian z zakładu który dokonywał przeróbek (powinni wymienić płytę podłogową na taką z mocowaniami foteli) lub opinię importera (nie pierwszego lepszego serwisu), że pojazd może zostać przerobiony na autobus i jest do tego przystosowany. Jeśli coś nie teges to wynik badania N (przy zmianach określamy wynik) a tak nieoficjalnie to pewnie pokazał bym klientowi bramę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 opis zmian z zakładu który dokonywał przeróbek To bardziej dokument dla WK - nie dla SKP, ale zgodzę się, że na pewno by się przydał. Przy czym jeśli analizujemy tą kwestię pod katem literalnej wykładni przepisów to brak jest podstaw do żądania takiego dokumentu. W opisie argumentowałbym to tym, że nie znając dokładnie konstrukcji przed i po przeróbkach trudno ustalić zakres dokonanych zmian - no to wtedy powiedzmy jest jakiś punkt zaczepienia. powinni wymienić płytę podłogową na taką z mocowaniami foteli No właśnie - czy na pewno? Co z konstrukcjami, gdzie na oryginalną podłogę zakłada się rodzaj podłogi pośredniej i to ona ma punkty kotwiczeń itd? Jest ktoś w stanie odpowiedzieć? lub opinię importera (nie pierwszego lepszego serwisu), że pojazd może zostać przerobiony na autobus i jest do tego przystosowany No na to brak już jakichkolwiek przesłanek prawnych, jak i logicznych. Skąd producent ma wiedzieć, czy takiej przeróbki można dokonać, czy nie, skoro nie ogląda pojazdu? A jak kupię kabinę z ramą i wiertnię na to założę (nikt tego nie oferuje seryjnie) to tez ma się importer wypowiadać? Nie nie nie - to bez sensu, poza tym wiecie, że w praktyce, nawet jeśli pojazd ma taka homologację, to importer z przyczyn marketingowych tego nie wystawi, więc w praktyce jest to moim zdaniem absurdalny wymóg sprowadzający się do wy...a klienta w "białych rękawiczkach" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maly76 Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 zakres tego badaniato wg du 155 badanie okresowe opis zmian badanie powypadkowe!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 W opisie argumentowałbym to tym, że nie znając dokładnie konstrukcji przed i po przeróbkach trudno ustalić zakres dokonanych zmian O to mi chodzi. gdzie na oryginalną podłogę zakłada się rodzaj podłogi pośredniej i to ona ma punkty kotwiczeń itd? Jest ktoś w stanie odpowiedzieć? A jak jest ona mocowana do oryginalnej podłogi? Skąd producent ma wiedzieć, czy takiej przeróbki można dokonać, czy nie, A kto ma wiedzieć jak nie producent? Może ten model miał w podłodze otwory do kotwiczenia? Tylko producent może to określić, nie musi widzieć pojazdu, wystarczy, że zna VIN. A jak kupię kabinę z ramą i wiertnię na to założę Omawiamy przypadek inny. Sprinter (jak i większość obecnie produkowanych busów) ma konstrukcję samonośną i nie ma jako takiej wyodrębnionej ramy (mówimy o popularnych blaszakach, bo te są robione na autobusy). Inna sprawą jest taki sprinter z kabiną i wyprowadzoną konstrukcją nośną niezabudowaną (ale ramą bym tego nie nazwał) - tam już sam producent przewiduje możliwość zmiany zabudowy na praktycznie dowolną, od przedszkola na kołach do wyrzutni rakiet ziemia-powietrze. Ale takiego jak chcesz na autobus to musisz mieć też specjalistyczną zabudowę, a i tak cienko to widzę, bo nie ma wtedy przejścia z kabiny do tyłu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gregorio23 Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 Rozumie że przygotowujesz się do egzaminu, ja „teoretycznie” napisałbym bym tak: 1. Dokumenty wymaganę : - dowód rejestracyjny - opinia rzeczoznawcy (Opinia rzeczoznawcy powinna mieć zapis, że podłoga, do której są zamocowane siedzenia jest odpowiednio wytrzymała, aby siedzenie nie zostało wyrwane wraz z pasażerem w czasie hamowania) - opis zmian jakie dokonał przedsiębiorca 2. Rodzaj badania Dodatkowe- w którym dokonano zmiany konstrukcyjne. Zakres badania – zakres badania okresowego, powypadkowego, opis zmian dokonanych. 3. Co powinno się sprawdzić a)Czy po zmianach nie została przekroczona DMC pojazdu wg wzoru P – ((M+75)+Nx68) ≥ Nx68 P – DMC pojazdu M – masa własna pojazdu N – liczba miejsc bez kierowcy b) Zamontowane siedzenia powinny posiadać atesty i być oddalone od siebie zgodnie z Reg. EKG ONZ nr 36 i 52 c) Należy sprawdzić czy śruby i nakrętki, którymi siedzenia są mocowane do podłogi mają atest d) Ponieważ w karoserii zostały wycięte otwory pod okna w ocenie rzeczoznawcy powinno być stwierdzenie, że blacha w miejscach otworów została wzmocniona e) Zamocowane szyby powinny posiadać ocechowanie Dodatkowo możesz napisac ze należy sprawdzic cz ma: - Co najmniej jedne drzwi po prawej stronie, a gdy ma to być autobus regularnej miejskiej komunikacji publicznej co najmniej dwoje drzwi po prawej stronie - Wyjście awaryjne, gdy długości autobusu przekracza 6m z nie utrudnionym dostępem (wyjścia mają być oznakowane) - Dwie gaśnice – jedna w zasięgu kierowcy, a druga w miejscu łatwo dostępnym o ile długość autobusu przekracza 6m - Zasłonę za miejscem kierowcy w przypadku komunikacji miejskiej lub podmiejskiej - Apteczkę - Koło zapasowe -Urządzenie do oświetlenia wnętrza - Sygnał do kierowcy - Ocechowanie szyb oraz zasłony w bocznych szybach o ile szyby te nie są przeciwsłoneczne -Lusterko wewnętrzne - Bagażnik - Napis wskazujący ilości miejsc siedzących i stojących - Tablice kierunkowe (autobus regularnej komunikacji publicznej) 4. Dokumenty wystawione: - zaświadczenie załącznik Nr 2 - opis zmian dokonanych w pojeździe załącznik Nr 5 Musisz określi wynik badania , oraz ustalić nowy termin badania uwzględniając że jest to autobus czyli 6 miesiecy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S.K.P-POZNAŃ Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 podłoga, do której są zamocowane siedzenia jest odpowiednio wytrzymała, aby siedzenie nie zostało wyrwane wraz z pasażerem w czasie hamowania) D.U 155... 9.1.07....Siedzenia...oględziny...mocowanie siedzeń w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego typu pojazdu...-niezgodny z warunkami technicznymi Jaka opinia , jakie wyrwanie siedzeń nie ma orginalnych mocowań siedzeń - "na drzewo", ja się nie podpisałem i nie podpisze pod taką"opinią". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gregorio23 Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 Dlatego uzyłem słowa "teoretycznie", Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
thesperado Napisano 9 Kwiecień 2011 Share Napisano 9 Kwiecień 2011 Myślę, że takie pytanie na egzaminie się nie pojawi. Dlaczego? Ponieważ jeżeli właścicielowi takiego pojazdu opłacała się taka przeróbka to żaden rozsądny diagnosta nie zaryzykuje zrobienia badania z wynikiem P. W wyniku ostatnich kontroli w Małopolsce na bodaj 41 kontrolowanych pojazdów w większości po zmianach zatrzymano 39 DR. Ja się nie dziwię, a jak ktokolwiek jest zaskoczony, to polecam jazdę busem w Zakopanem. Najlepiej tymi co startują pod dworcem PKS. Po co pytać o tak dyskusyjną i śmierdzącą w świetle ostatnich wydarzeń sprawę skoro o tyle innych rzeczy można pytać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek1 Napisano 10 Kwiecień 2011 Share Napisano 10 Kwiecień 2011 Kolego ,ale kolega opisuje pytaniektore sie pojawiło i takie pytania opisowe są na egzaminach sam to przerzyłem 3,5 r temu kolega gregorio23 opisuje POZDRAWIAM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gregorio23 Napisano 10 Kwiecień 2011 Share Napisano 10 Kwiecień 2011 Kolego skppaweł w 2009 podobne miałem pytanie na egzaminie w przyblizony sposób go opisałem i zdałem. Ale w rzeczywistości pamietaj że (Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych przypadków niesprawności) Dz. u. z 2009r. nr 155 załącznik 1 uwagi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ZslawZ Napisano 11 Kwiecień 2011 Share Napisano 11 Kwiecień 2011 Koledzy zdawaliście egzamin gdy obowiązywał jeszcze dz 227 i ten tok postępowania był prawidłowy, bo brak było w nim zapisów o oryginalnych pkt kotwiczeń foteli, dziś to pytanie nie powinno się trafić na egzaminie. Ale rok temu w czerwcu byłem w Sosnowcu na szkoleniu organizowanym przez SITK oraz pana K i tam jeden z panów prowadzących miał wykład jak podejść do przeróbki busa na autobus i był bardzo zdziwiony moją uwagą na temat mocowań foteli. Na marginesie rzeczoznawca z listy ministerstwa. Ręce opadają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pawelb Napisano 11 Kwiecień 2011 Share Napisano 11 Kwiecień 2011 Co do tego zapisu - MOCOWANIE SIEDZEŃ. Bo na niego nie ma nigdzie napisane że dotyczy pojazdów rejestrowanych od daty. Nie uważacie że na dzień dzisiejszy żaden przerobiony bus nie powinien przejść przeglądu z wynikiem pozytywnym który nie ma mocowanych siedzeń w oryginalnych pkt kotwiczenia??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
thesperado Napisano 11 Kwiecień 2011 Share Napisano 11 Kwiecień 2011 Jak widzę dyskusja się nieźle rozwija i nawet znalazłem sprzymierzeńców . Coś takiego jak poniżej: Na badania okresowe przyjeżdża samochód sprinter (nie przystosowany do przewozu osób) DMC wynosi 4600kg, a masa własna 2300kg. Właściciel zamontował 17 siedzeń i chce zmienić samochód na autobus. Jaki rodzaj badań należy wykonać? Co powinno się sprawdzić ? Jakie dokumenty należy wystawić ? dzisiaj nie ma racji bytu, ze szczególnym naciskiem na: Co powinno się sprawdzić ? Za to pytanie dotyczące "Szczegółowego sposobu ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu ...", czyli dział II zał.4 Dz.U. 155 jak najbardziej tak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hudas Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Myślę, że takie pytanie na egzaminie się nie pojawi. A jednak się pojawiło na egzaminie - Poznań 10.10.2013 Opisówkę zdała osoba, która zażądała m.in. atestu na śruby i nakrętki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Opisówkę zdała osoba, która zażądała m.in. atestu na śruby i nakrętki.' Niedługo to już zaświadczenia od proboszcza z parafii będziecie wołać do badania Diagnosta może sobie zażądać jedynie opinii rzeczoznawcy nic więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Opisane żądanie wcale nie musiało mieć znaczenia dla wyniku egzaminu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Opisane żądanie wcale nie musiało mieć znaczenia dla wyniku egzaminu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Opisane żądanie wcale nie musiało mieć znaczenia dla wyniku egzaminu. No raczej, bo gdyby z powodu braku takiego żądania atestów śrub na egzaminie oblać egzamin to już jest przegięcie ze strony komisji, tylko jak się dowiedzieć dlaczego się nie zdało skoro TDT nie komentuje wyników po egzaminie można dowiedzieć się tylko w centrali dlaczego się nie zdało i to dopiero po złożeniu tony papierów, wniosków i podróży do stolicy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz70 Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 tylko jak się dowiedzieć dlaczego się nie zdało Nie, bo nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eborg Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Można się dowiedzieć Trzeba się odwołać, podadzą termin, przyjechać - dadzą do wglądu. -Tyle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mecher Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Opisane żądanie wcale nie musiało mieć znaczenia dla wyniku egzaminu. Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość to są atestowane, jednak nawet nabita twardość 5,5 jest za mała do montazu siedzeń. Poprostu mimo atestu te śruby sa za słabe. Więc przychylam się do wypowiedzi blakop'a, chyba iz owy zdający napisał o ateście i odpowiedniej twardości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość To co jest na łbie to nie jest twardość. Pierwsza liczba (przed przecinkiem) to minimalna wytrzymałość na rozciąganie Rm w N/mm2 podzielona przez 100, druga liczba (cyfra za przecinkiem) to stosunek granicy plastyczności Re (lub umownej granicy plastyczności R0,2) do wytrzymałości na rozciąganie Rm podzielony przez 10. A gdzie można otrzymać atest na zakupione śruby? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość to są atestowane, jednak nawet nabita twardość 5,5 jest za mała do montazu siedzeń. Nawet gdyby to były śruby M20? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mecher Napisano 30 Październik 2013 Share Napisano 30 Październik 2013 Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość To co jest na łbie to nie jest twardość. Pierwsza liczba (przed przecinkiem) to minimalna wytrzymałość na rozciąganie Rm w N/mm2 podzielona przez 100, druga liczba (cyfra za przecinkiem) to stosunek granicy plastyczności Re (lub umownej granicy plastyczności R0,2) do wytrzymałości na rozciąganie Rm podzielony przez 10. A twardość to potoczne określenie. Bo cytowanej przez ciebie formułki i tak nikt nie zapamięta. Jeśli śruby mają nabitą na łbie twardość to są atestowane, jednak nawet nabita twardość 5,5 jest za mała do montazu siedzeń. Nawet gdyby to były śruby M20? Pośmiać się zawsze można Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.