grand Napisano 26 Wrzesień 2005 Napisano 26 Wrzesień 2005 Drzemał w nim duży potencjał. Podstawowa wersja 5-drzwiowa z fiatowskimi silnikami 1300 i 1500 cm3 produkowana seryjnie na Żeraniu od 3 maja 1978 roku miała być zaczynem całej rodziny samochodów. Przewidywano, że będą w niej coupe, pikap, furgon, a nawet mikrobus. Do tego cztery typy silników benzynowych o pojemności od 1400 do 2000 cm3 i wysokoprężny 2000. Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”. Liczono, że rocznie będzie powstawać około 150 tys. samochodów, w tym znaczna część na eksport. Stąd solidna, jak niektórzy wtedy oceniali, zbyt ciężka konstrukcja. Fot. archiwum: Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”. Zamierzano wysyłać Poloneza do Stanów Zjednoczonych i postarano się, aby możliwe było dostosowanie go do tamtejszych surowych norm bezpieczeństwa. Rzadko dzisiaj spotykana wersja 3-drzwiowa. Nazwę auta wybrali w plebiscycie czytelnicy „Życia Fot. archiwum: W krajach socjalistycznych Polonez uchodził za auto eleganckie o czym świadczyło gustowne wnętrze. Warszawy”. Kojarzyła się z rdzennie polskim tańcem, Fryderykiem Chopinem i była łatwa do napisania i wymówienia w każdym języku. Nowoczesną sylwetkę samochodu wzbogacały bardzo wówczas lubiane duże Fot. archiwum: Rzadko dzisiaj spotykana wersja 3-drzwiowa. zderzaki i listwy z czarnego tworzywa sztucznego. Na miarę czasów było też wnętrze z szeroką tablicą rozdzielczą i kwadratowymi „zegarami”. Na niekorzyść przemawiały stare, zbyt słabe silniki. W krajach socjalistycznych Polonez uchodził za auto eleganckie o czym świadczyło gustowne wnętrze. Niestety, nigdy nie uruchomiono produkcji nowych, a te, jakie montowano w Polonezach to cała historia. W 1987 roku powstał model 1600 o mocy 87 KM. Na początku lat Fot. archiwum: 1986 r. zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie. osiemdziesiątych nieliczne egzemplarze dostały silniki 2000 o mocy 112 KM z Fiata Argenta i diesle VM o mocy 84 KM. Od 1989 r. można było zamówić benzynowy, 105-konny silnik Forda lub turbodoładowany, wysokoprężny o mocy 95 KM. Pod maskę Poloneza Caro oprócz silników FSO i Forda Fot. archiwum: Wersja 7-osobowa z lat 80. wkładano diesle Citroëna (1905 cm3 – 69 KM) i benzynowe Rovera (1398 cm3 – 103 KM). Wersja 7-osobowa z lat 80. Rozwój Poloneza został zahamowany przez kryzys lat osiemdziesiątych. Siłą rozpędu pojawiły się w krótkich seriach wersja 3-drzwiowa, Coupe oraz wydłużona, 7-osobowa. Prototypem pozostał sześciokołowy pikap oraz sedan. Za to taśmy montażowe zaczął opuszczać w 1983 roku Polonez „ekonomiczny” ze stalowymi zderzakami i parą prostokątnych reflektorów. Dwa lata później Fot. archiwum: Rajdowa wersja Poloneza z lat 80. nie odnosiła specjalnych sukcesów. wszystkie Polonezy dostały lżej wyglądający przód, taki jak w Coupe, a w 1986 okno na tylnym słupku. Jednocześnie zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie. 1986 r. zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie. Caro dał Polonezowi drugą młodość. Jako duży samochód po dość atrakcyjnej cenie łatwo znajdował nabywców w latach dziewięćdziesiątych. Na fali prywatnej przedsiębiorczości Fot. archiwum: Zabudowa karetki pogotowia. wypłynął Truck, którego wzbogaciły wersje z wydłużoną kabiną i skrzynią ładunkową, wyposażaną często w nakładki z tworzywa sztucznego. Mniej popularny był Cargo, furgon powstały z podwyższenia i wydłużenia Poloneza budowany przez Zakład Tapicerki Samochodowej w Grójcu. Na jego bazie opracowano sanitarkę, która zastąpiła wysłużone Fiaty.Fot. archiwum: Równolegle z picapem dokonano modernizacji nadwozia i dodano okno przy tylnym słupku. W handlu dostępna była też nakładka z tworzywa, która założona zamiast tylnej klapy powiększała ładownię. Wszystko wskazywało, że znacznym popytem cieszyłby się Polonez kombi. Jednak choć prototyp pokazano już w 1992 roku, wersja seryjna pojawiła się dopiero w 1998. Wtedy było już za późno by robić karierę obok aut takich jak Renault Kangoo czy Citroën Berlingo. Lepiej powiodło się sedanowi Atu, wprowadzonemu w 1996 roku. Rajdowa wersja Poloneza z lat 80. nie odnosiła specjalnych sukcesów. Ciekawostką był prototypowy, terenowy pikap Analog w odmianach z napędem 4x2 i 4x4, przygotowany w 1994 roku we współpracy ze specjalistami z wojska. Zabudowa karetki pogotowia. Równolegle z picapem dokonano modernizacji nadwozia i dodano okno przy tylnym słupku. Ostatnią poważną modernizacją Poloneza były Caro Plus, Atu Plus i Truck Plus w 1997 roku, rok po przejęciu zakładu przez Daewoo. W kwietniu 2002 roku na egzemplarzu 1 061 807 zakończono produkcję Polonezów. Caro dał Polonezowi drugą młodość. W 1996 r. z wielką pompą FSO zostało przejęte przez koreańską firmę Daewoo. Zmodernizowany pikap oferowany był z pojedynczą i podwójna kabiną. Nie było wersji kombi, ale w handlu dostępna była nakładka z tworzywa, która założona zamiast tylnej klapy powiększała ładownię. Produkcję kombi uruchomiono w 1998 r. Sedan Atu wprowadzony w 1996 r. W kwietniu 2002 roku na egzemplarzu 1 061 807 zakończono produkcję Polonezów. Źródło: motofakty.pl Cytuj
Wojciech Jania Napisano 27 Wrzesień 2005 Napisano 27 Wrzesień 2005 Ech, łza sie w oku kręci Sam kiedyś ujeżdżałem takiego Poloneza 2000. A widziałem jeszcze kiedyś w Poznaniu na targach prototyp Poloneza z silnikiem rajdowej Lancii Stratos, zabudowanym z tyłu (auto było dwumiejscowe). Mówię wam, prawdziwe "zwierzę". Może ktoś ma więcej informacji na ten temat. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.