Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

mirek.g

Płyta do wstępnej zbieżności

Polecane posty

mirek.g

Koledzy toczymy z kolegą spór,napiszcie czy Wasze płyty mierzą połówkową czy całkowitą zbieżność i jak to wyliczcie.Oczywiście jest to pomiar + -

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Natasza
Koledzy toczymy z kolegą spór,napiszcie czy Wasze płyty mierzą połówkową czy całkowitą zbieżność i jak to wyliczcie.Oczywiście jest to pomiar + -

 

Zgodnie z charakterystyką, wystawioną przez firmę UNIMETAL na UNO -2a cytuję: zarejestrowany wynik pomiaru wykorzystywany jest jako wskaźnik ustawienia kół przednich...

dalej: ... urządzenie umożliwia również pomiar kół osi tylnej, jednak ze względu na brak kryteriów co do oceny prawidłowości ustawienia kół, wynik pomiaru traktowany jest informacyjnie.

Tak więc żadnej tu mowy o o całkowitej zbieżności

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pentagram

Jest to płyta poślizgu bocznego i odczyt z niej ma charakter tylko informacyjny, o zbieżności nie ma tutaj mowy, wystarczy "krzywo" wjechać i porównać różnicę wartości.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek.g

Wiem,że jest to pomiar informacyjny ,pytanie o czym informuje i w jakich jednostkach?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pentagram

Moja podaje wartości w mm.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Natasza
Wiem,że jest to pomiar informacyjny ,pytanie o czym informuje i w jakich jednostkach?

 

Jest to pomiar wielkości i kierunku odchylenia płyty najazdowej (w kierunku prostopadłym do kierunku ruchu pojazdu) długości 1m w trakcie przejazdu po niej kołami pojazdu. Wielkości odchylenia podawane są w mm

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek.g
Wielkości odchylenia podawane są w mm

 

Oki,tylko co dalej,informuje ww mm na dł. 1 m ,chyba do tego jeszcze jest jakiś wzór.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
pytanie o czym informuje i w jakich jednostkach?

 

O poślizgu bocznym koła. Mierzy w metrach/kilometr lub w milimetrach/metr. Niekture urządzenia podają w mm zbieżności lub rozbieżności - nie wiem jakim cudem skoro do wyliczenia potrzebna jest średnica koła.

 

Osobiście wydaje mi się, że przelicza od razu na oba koła, ale pewności nie mam.

 

wystarczy "krzywo" wjechać i porównać różnicę wartości.

 

nie wystarczy krzywo wjechać, bo czy przejedziesz przez płytę pod zerowym kątem (równolegle) czy pod kątem 15* to poślizg boczny koła nie zmieni się. Podstawowym błędem jest przejeżdżanie przez płytę z nieodłączonym napędem (trzeba wdusić sprzęgło podczas pomiaru) i kręcenie kierownicą podczas przejazdu.

 

Przy prawidłowym użytkowaniu płyta jest dość dokładnym urządzeniem pomiarowym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj

Obliczanie zbieżności całkowitej w mm z danych z płyty pomiarowej

 

A x B = C

 

A - odczyt z płyty

B - współczynnik średnicy tarczy koła

 

12' - 0,3048

13' - 0,3302

14' - 0,3556

15' - 0,381

16' - 0,4064

17' - 0,4318

18' - 0,4572

19' - 0,4826

20' - 0,508

22,5' - 0,5715

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek.g
do wyliczenia potrzebna jest średnica koła.

 

Właśnie tak też myślę ,tylko nie ma mądrego co by mi to wytłumaczył.(łącznie z serwisem) hihi

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Urządzenie do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu zwane dalej urządzeniem do oceny ustawienia kół umożliwia pomiar poprzecznego przesunięcia płyty pomiarowej podczas przejazdu jednego koła badanej osi przez płytę, które jest proporcjonalne do poślizgu bocznego koła i po odpowiednim przetworzeniu jest miarą prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu. Pomiar prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu przy pomocy urządzenia odbywa się przy sterowaniu ręcznym (pilot) lub pracę w systemie automatycznym. Dopuszczalny nacisk koła badanego pojazdu 50kN. Pomiar zbieżności (rozbieżności) ustawienia kół przy pomocy płyty ze sprzężonym z nią czujnikiem przesunięcia liniowego jest najprostszą i najszybszą metodą sprawdzenia ustawienia zbieżności (rozbieżności) kół. Z uwagi na charakterystykę ruchu płyty jej faktyczne wychylenie jest skorygowane współczynnikiem (wartością 0.77), tak aby wykazywać rzeczywistą zbieżność pojazdu. Odpowiednie kryteria do oceny ustawienia zbieżności są zawarte w zbiorze danych regulacyjnych pojazdów „AUTODATA”.

http://www.fudim.com/index.php?go=oferta/linie/pzk_eu50

 

Po prostu w niektórych urządzeniach współczynnik jest zaprogramowany na stałe.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
tylko nie ma mądrego co by mi to wytłumaczył

Bo to urządzenie mierzy coś, co trzeba przeliczyć przez jakiś tam współczynnik co w efekcie otrzymamy jakieś inne coś, które i tak nam nic nie mówi :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj

Bosch jeszcze inaczej podaje.

 

i Ocena prawidłowości ustawienia kół pojazdu naleŜy do obsługującego

 

Powinna być ona ustalona indywidualnie dla kaŜdego pojazdu i zaleŜy ona od wartości

granicznych zbieŜności podawanych przez producenta.

Graniczne dopuszczalne wartości liczbowe wskaźnika ustawienia kół W są równe

dopuszczalnym granicznym wartościom liczbowym zbieŜności ( Zmax. i Zmin. ) podanym przez

producenta pojazdu i odpowiednio powiększonym lub pomniejszonym o 0,7

Wmax. = Zmax. + 0,7

Wmin. = Zmin. - 0,7

Przykład:

dla badanego pojazdu

Zmax. = +1,2

Zmin. = -0,8

tak więc:

Wmax. = Zmax. + 0,7 = 1,2 + 0,7 = 1,9

Wmin. = Zmin. - 0,7 = -0,8 – 0,7 = -1,5

JeŜeli wskaźnik ustawienia kół W wskazywany przez urządzenie będzie zawierał się w

przedziale –1,5 <=W=>1,9 to znaczy, Ŝe pojazd ma prawidłowo ustawioną zbieŜność.

 

http://www.sudbosch.pl/download/63_SDL_261_opis_oprogramowania.pdf

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Natasza
Wielkości odchylenia podawane są w mm

 

Oki,tylko co dalej,informuje ww mm na dł. 1 m ,chyba do tego jeszcze jest jakiś wzór.

 

 

Znaczy że: Przesunięcie płyty najazdowej , którego wartość podana jest w minimetrach na "+" lub "-" świadczy o prawidłowości lub nieprawidłowości ustawienia kół pojazdu i uzasadnienia konieczności skierowania badanego pojazdu do szczegółowej kontroli urządzeniami do pomiaru kątów kół jezdnych i do wykonania odpowiedniej regulacji bądź naprawy np. za pomocą urządzenia GTO Laser. Jeżeli chodzi Ci o wzór zbieżności połówkowej nie ma on zastosowania przy takiej płycie !!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
Bo to urządzenie mierzy coś, co trzeba przeliczyć przez jakiś tam współczynnik co w efekcie otrzymamy jakieś inne coś, które i tak nam nic nie mówi

No tu akurat się mylisz ,,,przynajmniej moje UNO-2A połączone z najnowszym oprogramowaniem Uniline daje wynik w milimetrach dokładnie odpowiadający wynikowi z GTO w stopniach, wniosek z tego, że można zmierzyć na niej dokładnie,,,

Nie wystarczy krzywo najechać, tylko nie należy będąc na płycie skręcić kierownicą ,

a że ten sam pojazd ciągnąc i hamując na płycie da różne wyniki to jest prawidłowe i normalne ,,,

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
darkdog

Umnie Maha mierzy poslizg boczny koła w m/km na Oskp a druga ścieżka do 3,5 tony w mm

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
szombi

U mnie maha mierzy zbierzność całkowitą ale warunkiem jest wpisanie średnicy tarczy koła. Oczywiście pomiar jest po oponie a nie tarczy koła więc zależnie od wysokości opon bedzie się nieco różnił. Płyta wystaje nieco nad posadzkę oraz nie ma dodatkowej płyty odprężającej ale ale prawidłowo wykonany pomiar daje wynik +/-0,2 mm (tak wynika z moich pomiarów)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
Umnie Maha mierzy poslizg boczny koła w m/km

To tak jak u mnie.

U mnie maha mierzy zbierzność całkowitą ale warunkiem jest wpisanie średnicy tarczy koła.

Pewnie to linia Mahy dla pojazdów o DMC do 3,5 t

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Koledzy ten pomiar jest obarczony takim błędem, że lepiej jest się oprzeć na braku luzu w zawieszeniu i nie ściętych oponach niż na cyferkach, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Pracuję na linii Beissbartha i moduł ten jest opisany w instrukcji dokładnie dwoma zdaniami, które cytuję "Podczas przejechania przez płytę do pomiaru poślizgu bocznego wskazywane jest odchylenie geometrii osi pojazdu w stosunku do wartości nakazanej fabrycznie. Wartości graniczne mogą ulegać pewnym wahaniom za względu na typowe dla niektórych pojazdów zakresy tolerancji albo odmienne średnice opon.". Poniżej podana tabela: +/-4mm/m - poślizg boczny prawidłowy, +/-4 do +/-6mm/m poślizg boczny w zakresie wartości granicznych, powyżej +/-6mm/m zalecany elektroniczny pomiar geometrii kół. Tak więc element ścieżki, który potrzebny jak rybie ręcznik a tym samym jako obowiązkowe wyposażenie SKP :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
abcs

Ogólnie płyty mierzą przesunięcie a to co wyświetla się na ekranie to wynik pomiaru i jego obróbki. Płyty mają różne długości więc nie zawsze przesunięcie płyty o np. 5mm spowoduje wyświetlenie na ekranie wyniku 5mm/m (lub m/km). Przy prawidłowym skalibrowaniu powinien się wyświetlić wynik, który mówi o ile mm przesunęłaby się płyta gdyby miała długość jednego metra. Najprościej mówiąc ten wynik (przy zachowaniu reżimu pomiarów) to plus minus zbieżność (całkowita) kół o średnicy felgi w miejscu pomiaru zbieżności wynoszącej 1m. Aby oszacować zbieżność należy pomnożyć wskazania z płyty przez rzeczywistą średnicę felgi (w cm) i podzielić przez 100. Można tak ustawić urządzenie, że będzie wskazywać wynik np. w mm/ 38cm i wtedy dla piętnasto-calowych felg wynik będzie podawany wprost. Wtedy dla większych średnic wartość będzie zaniżona a dla mniejszych niż 15 cali zawyżona.Pamiętając ciągle, że będzie to wartość przybliżona. Są też urządzenia płytowe, które podają kąt zbieżności i wtedy nie musimy nic przeliczać tylko porównać z danymi fabrycznymi, oczywiście podanymi w mierze kątowej.

 

[ Dodano: 13-07-2011, 14:27 ]

Koledzy ten pomiar jest obarczony takim błędem
Zgadza się. Krzywa felga lub opona źle zużyta czynią pomiar całkowicie niewiarygodnym. Nie mówiąc o luzach w układzie czy poruszeniu kierownicy w momencie przejeżdżania przez płytę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
szombi
Koledzy ten pomiar jest obarczony takim błędem

chyba lubisz przesadzać :) ogrodnik ??:)

+/-4mm/m - poślizg boczny prawidłowy

taki uślizg przy 13 calowym kole daje nieco ponad 1 stopień a więc niszczy opony ale nie zagraża bezpieczeństwu.

+/-4 do +/-6mm/m poślizg boczny w zakresie wartości granicznych

takie wartości to zazwyczaj luz w zawieszeniu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
taki uślizg przy 13 calowym kole daje nieco ponad 1 stopień

 

No teraz to Ty przesadzasz...

 

4mm/m to przy 13calach jakieś 1,3mm zbieżności lub rozbieżności (zakładam całkowitej, bo z moich obserwacji wynika, że większość płyt podaje przeliczone na dwa koła) co przy uśrednionym przeliczniku 1mm = 10' daje nam 0*13' w plusie lub minusie więc zmieści się w tolerancji jakiś 70-80 % pojazdów z naszego rynku...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
szombi
przy uśrednionym przeliczniku 1mm = 10'

Sprawdzałem Twoja czujność :) A tak poważnie to oczywiście masz racje 1mm=10" ale 2mm w - to prawie zawsze znajde jakiś luz

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
darkdog

-22m/km albo +22m/km to jest około 1st,30m natomiast niewielkie liczby 1m/km z mojch do 10m/km to są wartości w polu tolerancj tak jak napisał Psuj :)

 

[ Dodano: 13-07-2011, 17:55 ]

z mojch obserwacji

 

[ Dodano: 13-07-2011, 18:56 ]

szombi--ale 2mm w - to prawie zawsze znajde jakiś luz

No proszę Cie a jak są wartości np od -10m do 30m w + (10mm do 30mm) to też są luzy ? takimy kryterjami niemożna się kierować, ja dzisiaj robiłem badanie i test wstepnej zbieżności +22m/km i co też miało oznaczać brak zawieszenia a tu cała zawiecha naprawiona i dodatkowo zrobiłem zbieżność

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.