Skocz do zawartości
grand

Jak jeździć oszczędnie?

Rekomendowane odpowiedzi

grand

Eksploatacja samochodu jest się coraz droższa. Wielu właścicieli pragnie w sposób świadomy eksploatować swój pojazd, aby jego silnik spalał jak najmniej paliwa bez stosowania „cudownych wynalazków”.

 

Informacje o wielkości zużycia paliwa podawane w prospektach reklamowych nie należy traktować zbyt dosłownie. W praktyce zużycie paliwa odbiega od danych katalogowych.

Pojazdy samochodowe mają szereg cech, na które właściciel nie ma wpływu, np. kształt i wymiary, pojemność i moc silnika, ciężar własny pojazdu oraz rodzaj zastosowanych rozwiązań Stojąc w korku możemy zapomnieć o oszczędzaniu paliwa. konstrukcyjnych. Jednak jest grupa czynników eksploatacyjnych, które użytkownik może kształtować wpływając na ograniczenie zużycia paliwa.

43379ece7b312.jpeg

Stojąc w korku możemy zapomnieć o oszczędzaniu paliwa.

Oczywistym jest, że podstawą do uzyskania katalogowego zużycia paliwa jest stan techniczny pojazdu. Ze szczególną pieczołowitością trzeba wykonywać przeglądy przewidziane przez producenta, aby w szczególności układy zasilania, zapłonowy i hamulcowy były w idealnym stanie technicznym. Przedłużanie czasokresu wymiany oleju, filtrów paliwa, oleju czy powietrza skutkuje wzrostem zużycia paliwa. Również blokujące hamulce czy niesprawne łożyska powodujące zwiększone opory tarcia, przyczyniają się do wzrostu zużycia paliwa. Na koniec jeszcze jeden z zewnątrz niewidoczny czynnik - geometria pojazdu. Ma ona niebagatelny wpływ na wzrost zużycia paliwa, a także na zużycie opon i ogólny komfort prowadzenia pojazdu. Niestety, prawie po każdym wjeździe w większą dziurę czy wyrwę w asfalcie, geometria ustawienia kół w samochodzie zmienia się i powinna być korygowana.

Powszechnie wiadomo, że im większa masa samochodu, tym więcej energii trzeba zużyć na jej rozpędzenie. Energia ta pochodzi z benzyny spalonej przez silnik. Warto więc z bagażnika i przedziału pasażerskiego usunąć wszystkie zbędne przedmioty, których nadmiar wozimy przez Bagażnik dachowy nawet nie obciążony może powodować wzrost spalania o 1 litr na 100 kilometrów podczas jazdy przy prędkości 100 km/h. cały rok. Średnio każde dodatkowe 100 kg balastu może spowodować wzrost zużycia paliwa o 0,5 litra na 100 km.

43379ee589000.jpeg

Bagażnik dachowy nawet nie obciążony może powodować wzrost spalania o 1 litr na 100 kilometrów podczas jazdy przy prędkości 100 km/h.

Na zużycie paliwa niebagatelny wpływ mają także opory powietrza opływającego karoserię. Im szybciej jedziemy, tym silnik samochodu spala więcej paliwa. Warto wcześniej zaplanować trasę podróży i ustalić optymalną średnią prędkość. Jednak nawet jadąc z prawidłową prędkością trzeba zwracać uwagę na dodatkowe akcesoria mocowane do samochodu, które zniekształcają strugi powietrza opływającego samochód. Jeśli aktualnie nie są używane, należy zdemontować wszelkie bagażniki dachowe i uchwyty, np. do przewożenia rowerów. Te akcesoria w zależności od prędkości podróżnej mogą zwiększyć zużycie paliwa nawet o kilkanaście procent np. nawet nie obciążony bagażnik dachowy o 1 litr na 100 kilometrów podczas jazdy przy prędkości 100 km/h. Preferowana przez niektórych kierowców jazda z otwartymi oknami może przynieść wzrost zużycia paliwa o 5 procent.

 

Źródłem powstawania oporów toczenia są opony, więc dla zmniejszenia oporów i zużycia paliwa można nieznacznie zwiększyć ciśnienie ponad zalecane przez wytwórnie np. o 0,2 atmosfery. W tym zakresie przesada nie jest wskazana, pogarsza się komfort jazdy i inaczej zużywa się bieżnik opon. Jeżeli konstrukcja i przebieg silnika na to zezwala, warto olej mineralny zastąpić olejem półsyntetycznym lub syntetycznym o mniejszej lepkości, który spowoduje spadek oporów w jednostce napędowej i wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa.

Obok sfery techniczno-regulacyjnej na wzrost zużycia paliwa niebagatelny wpływ ma styl i technika jazdy. Obecnie minęły już czasy, gdy samochód był rozgrzewany na postoju. Po odczekaniu kilkudziesięciu sekund należy łagodnie rozpocząć jazdę nie obciążając nadmiernie silnika, dopóki nie osiągnie on normalnej temperatury pracy. Podstawą sukcesu w zmniejszaniu zużycia paliwa jest płynna jazda na poszczególnych przełożeniach bez szalonych zrywów i nagłego hamowania.

 

Źródło: motofakty.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
berecik

A może ktoś pamięta takie cudeńko jak "turbina Kowalskiego" .To był chicior maluch mi z 6 litrów "zszedł do 7" a prędkość max 80 km/h :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kowal

http://www.rspw.waw.pl/img/oferta/2003/wrzesien/m-02-09.jpg

 

[ Dodano: 04-09-2007, 19:16 ]

ECO DRIVING PO POLSKU

 

Szkoła Auto włączyła się do promocji Eco Driving?u ? stylu kierowania, który sprawia, że jazda samochodem jest bardziej ekonomiczna, mniej uciążliwa dla środowiska i, co równie ważne, bezpieczniejsza. Od września rozpoczynają się tutaj kursy, dzięki którym koszty paliwa mogą spaść nawet o jedną czwartą!

W ramach kursów prowadzonych przez doświadczonych instruktorów szkoły bezpiecznej jazdy Škoda Auto Polska SA kierowcy w teorii i w praktyce poznają główne zasady Eco Driving?u. Uczą się wykorzystywać możliwości jakie w tym zakresie drzemią w nowoczesnych jednostkach napędowych. Energia każdego grama benzyny lub oleju napędowego może być spożytkowana optymalnie pod warunkiem, że kierowca zna i stosuje ?przykazania? jazdy ekologicznej i ekonomicznej. Czyli z techniką i taktyką

EKO-jazdy ? mówi Tomasz Płaczek, kierownik ds. szkoleń Szkoły Auto. Technika to umiejętności, m.in. szybkiej zmiany biegów, energicznego przyspieszania i hamowania silnikiem, a także dbanie o kondycję techniczną pojazdu. Do taktyki należy m.in. uważna obserwacja drogi i jej otoczenia, w konsekwencji przewidywanie zdarzeń mogących nastąpić w ciągu najbliższych kilku lub kilkudziesięciu sekund.

 

O zajęciach z Eco Driving?u w Szkole Auto powinni poważnie pomyśleć właściciele firm i

osoby zarządzające flotami samochodowymi. Uświadomienie kierowców wykorzystujących auta jako narzędzie pracy może doprowadzić do prawdziwej kumulacji korzyści. Zarówno dla pracodawcy, jak dla zatrudnianych przez niego osób. Przy 20 firmowych samochodach ze średnim przebiegiem rocznym 50 000 km, zużywających po 8 litrów benzyny na 100 przejechanych kilometrów, tylko o 10% mniejsze zapotrzebowanie na paliwo (przy średniej cenie benzyny 4,30 zł za litr) daje roczne oszczędności na

poziomie 34 400 zł! Poza tym firma wydaje mniej m.in. na pokrywanie kosztów wypadków drogowych i nieobecności biorących w nich udział pracowników; nie notuje strat związanych z niezrealizowanymi zamówieniami lub usługami. Mniej policzalne korzyści to wizerunek przedsiębiorstwa, które dba o środowisko naturalne oraz swoich pracowników ? w końcu ecodriving to o wiele mniej stresu podczas codziennej jazdy samochodem.

Zmiana stylu jazdy przez wszystkich kierowców przyczyniłaby się także do znacznego

obniżenia emisji CO2 i w efekcie redukcji efektu cieplarnianego. Każde auto jeżdżące w Polsce wydziela tyle dwutlenku węgla (na jeden kilometr) ile faktycznie spala benzyny, oleju napędowego lub gazu płynnego ? dzięki ecodriving?owi można ograniczyć te wartości nawet o 25%!

Wskazówki do jazdy w stylu ECO:

1.. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.

2.. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym

lub 2000 obr./min w silniku Diesla.

3.. Przyspieszaj ? jeśli warunki drogowe na to pozwalają ? dynamicznie, wciskając

pedał gazu do ? głębokości.

4.. Nie jedź na luzie ? jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się

na biegu, bez naciskania pedału gazu.

5.. Uruchamiaj silnik bez gazu.

6.. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.

7.. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.

8.. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem.

9.. Bądź przewidujący ? unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.

10.. Unikaj zbędnego obciążenia.

11.. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach.

Dbaj o właściwy stan techniczny auta (silnik, zawieszenie).

12.. Planuj podróż ? czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy samochód jest

najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na dystansie poniżej 4 km.

Idea EKO-jazdy, jak można przetłumaczyć ten angielskojęzyczny termin, powstała w połowie lat 90-tych XX w. Niezależnie od siebie ? przy wsparciu instytucji rządowych ? zaczęli ją promować Finowie i Szwajcarzy. Wymierne korzyści jakie daje ten sposób kierowania samochodem: oszczędność paliwa i elementów eksploatacyjnych pojazdu, zmniejszenie emisji szkodliwych produktów spalania (kierowcy i pasażerowie odpowiadają za 1/3 emisji CO2), ograniczenie hałasu, łagodzenie stresu związanego z jazdą, redukcja ryzyka wypadków drogowych (m.in. dzięki mniejszym prędkościom i

uważniejszemu prowadzeniu), przyczyniły się do coraz większego zainteresowania EKO-jazdą.

Od 2001 r. działa program Eco-Driving-Europe popularyzujący tę technikę jazdy we

wszystkich krajach Unii Europejskiej (szczegóły na www.ecodrive.org); w Polsce jego wdrażaniem zajmuje się Krajowa Agencja Poszanowania Energii (www.kape.gov.pl). W latach 2006-2008 promocję jazdy ekologicznej i ekonomicznej wspierać będzie również kolejny unijny program ? ECODRIVEN. Jego głównym celem, obok powiadomienia jak największej liczby kierowców o zaletach EKO-jazdy, jest stworzenie struktur szkoleniowych Eco Driving?u w poszczególnych krajach, w tym w Polsce.

Eco Driving to drugi program Szkoły Auto, projektu stworzonego przez Škoda Auto Polska

SA w 2004 r. Celem Szkoły Auto jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach oraz promowanie bezpiecznego stylu jazdy. Od początku istnienia szkoły w około 250 szkoleniach doskonalących technikę jazdy wzięło udział blisko 3 800 kursantów. Uczyli się eliminować złe nawykii błędy oraz doskonalić swe umiejętności w prowadzeniu samochodu.

Od 2006 r. partnerem Szkoły Auto jest lider w zakresie szkolenia kierowców ? ADAC

Fahrsicherheitszentrum. Korzysta z programu szkoleniowego przygotowanego specjalnie na potrzeby Szkoły Auto, który bazuje na niemieckim doświadczeniu i uwzględnia polskie warunki oraz specyfikę ruchu na naszych drogach. Instruktorzy Szkoły Auto, jako jedyni w Polsce, posiadają certyfikaty instruktorskie ADAC Fahrsicherheitszentrum oraz bogate doświadczenie z zakresu szkoleń bezpiecznejjazdy.

 

[ Dodano: 04-09-2007, 19:16 ]

ECO DRIVING PO POLSKU

 

Szkoła Auto włączyła się do promocji Eco Driving?u ? stylu kierowania, który sprawia, że jazda samochodem jest bardziej ekonomiczna, mniej uciążliwa dla środowiska i, co równie ważne, bezpieczniejsza. Od września rozpoczynają się tutaj kursy, dzięki którym koszty paliwa mogą spaść nawet o jedną czwartą!

W ramach kursów prowadzonych przez doświadczonych instruktorów szkoły bezpiecznej jazdy Škoda Auto Polska SA kierowcy w teorii i w praktyce poznają główne zasady Eco Driving?u. Uczą się wykorzystywać możliwości jakie w tym zakresie drzemią w nowoczesnych jednostkach napędowych. Energia każdego grama benzyny lub oleju napędowego może być spożytkowana optymalnie pod warunkiem, że kierowca zna i stosuje ?przykazania? jazdy ekologicznej i ekonomicznej. Czyli z techniką i taktyką

EKO-jazdy ? mówi Tomasz Płaczek, kierownik ds. szkoleń Szkoły Auto. Technika to umiejętności, m.in. szybkiej zmiany biegów, energicznego przyspieszania i hamowania silnikiem, a także dbanie o kondycję techniczną pojazdu. Do taktyki należy m.in. uważna obserwacja drogi i jej otoczenia, w konsekwencji przewidywanie zdarzeń mogących nastąpić w ciągu najbliższych kilku lub kilkudziesięciu sekund.

 

O zajęciach z Eco Driving?u w Szkole Auto powinni poważnie pomyśleć właściciele firm i

osoby zarządzające flotami samochodowymi. Uświadomienie kierowców wykorzystujących auta jako narzędzie pracy może doprowadzić do prawdziwej kumulacji korzyści. Zarówno dla pracodawcy, jak dla zatrudnianych przez niego osób. Przy 20 firmowych samochodach ze średnim przebiegiem rocznym 50 000 km, zużywających po 8 litrów benzyny na 100 przejechanych kilometrów, tylko o 10% mniejsze zapotrzebowanie na paliwo (przy średniej cenie benzyny 4,30 zł za litr) daje roczne oszczędności na

poziomie 34 400 zł! Poza tym firma wydaje mniej m.in. na pokrywanie kosztów wypadków drogowych i nieobecności biorących w nich udział pracowników; nie notuje strat związanych z niezrealizowanymi zamówieniami lub usługami. Mniej policzalne korzyści to wizerunek przedsiębiorstwa, które dba o środowisko naturalne oraz swoich pracowników ? w końcu ecodriving to o wiele mniej stresu podczas codziennej jazdy samochodem.

Zmiana stylu jazdy przez wszystkich kierowców przyczyniłaby się także do znacznego

obniżenia emisji CO2 i w efekcie redukcji efektu cieplarnianego. Każde auto jeżdżące w Polsce wydziela tyle dwutlenku węgla (na jeden kilometr) ile faktycznie spala benzyny, oleju napędowego lub gazu płynnego ? dzięki ecodriving?owi można ograniczyć te wartości nawet o 25%!

Wskazówki do jazdy w stylu ECO:

1.. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.

2.. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym

lub 2000 obr./min w silniku Diesla.

3.. Przyspieszaj ? jeśli warunki drogowe na to pozwalają ? dynamicznie, wciskając

pedał gazu do ? głębokości.

4.. Nie jedź na luzie ? jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się

na biegu, bez naciskania pedału gazu.

5.. Uruchamiaj silnik bez gazu.

6.. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.

7.. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.

8.. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem.

9.. Bądź przewidujący ? unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.

10.. Unikaj zbędnego obciążenia.

11.. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach.

Dbaj o właściwy stan techniczny auta (silnik, zawieszenie).

12.. Planuj podróż ? czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy samochód jest

najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na dystansie poniżej 4 km.

Idea EKO-jazdy, jak można przetłumaczyć ten angielskojęzyczny termin, powstała w połowie lat 90-tych XX w. Niezależnie od siebie ? przy wsparciu instytucji rządowych ? zaczęli ją promować Finowie i Szwajcarzy. Wymierne korzyści jakie daje ten sposób kierowania samochodem: oszczędność paliwa i elementów eksploatacyjnych pojazdu, zmniejszenie emisji szkodliwych produktów spalania (kierowcy i pasażerowie odpowiadają za 1/3 emisji CO2), ograniczenie hałasu, łagodzenie stresu związanego z jazdą, redukcja ryzyka wypadków drogowych (m.in. dzięki mniejszym prędkościom i

uważniejszemu prowadzeniu), przyczyniły się do coraz większego zainteresowania EKO-jazdą.

Od 2001 r. działa program Eco-Driving-Europe popularyzujący tę technikę jazdy we

wszystkich krajach Unii Europejskiej (szczegóły na www.ecodrive.org); w Polsce jego wdrażaniem zajmuje się Krajowa Agencja Poszanowania Energii (www.kape.gov.pl). W latach 2006-2008 promocję jazdy ekologicznej i ekonomicznej wspierać będzie również kolejny unijny program ? ECODRIVEN. Jego głównym celem, obok powiadomienia jak największej liczby kierowców o zaletach EKO-jazdy, jest stworzenie struktur szkoleniowych Eco Driving?u w poszczególnych krajach, w tym w Polsce.

Eco Driving to drugi program Szkoły Auto, projektu stworzonego przez Škoda Auto Polska

SA w 2004 r. Celem Szkoły Auto jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach oraz promowanie bezpiecznego stylu jazdy. Od początku istnienia szkoły w około 250 szkoleniach doskonalących technikę jazdy wzięło udział blisko 3 800 kursantów. Uczyli się eliminować złe nawykii błędy oraz doskonalić swe umiejętności w prowadzeniu samochodu.

Od 2006 r. partnerem Szkoły Auto jest lider w zakresie szkolenia kierowców ? ADAC

Fahrsicherheitszentrum. Korzysta z programu szkoleniowego przygotowanego specjalnie na potrzeby Szkoły Auto, który bazuje na niemieckim doświadczeniu i uwzględnia polskie warunki oraz specyfikę ruchu na naszych drogach. Instruktorzy Szkoły Auto, jako jedyni w Polsce, posiadają certyfikaty instruktorskie ADAC Fahrsicherheitszentrum oraz bogate doświadczenie z zakresu szkoleń bezpiecznejjazdy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop
Co sądzicie o (...) dwóch tłokach pracujących w jednym cylindrze?

 

W kontekście motoryzacji - trudno powiedzieć...

W kontekście powiedzmy no... bardziej intymnym, to... Gee - Ty świntuchu ;)

 

:evil::evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gee

Blakop...od zawsze wiedziałam, że mamy sie ku sobie...

 

:lol::oops:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.