Skocz do zawartości

Oryginalne czy podróbki?


grand

Rekomendowane odpowiedzi

Na wstępie musimy powiedzieć, że podział części samochodowych na „oryginalne” i „nieoryginalne” nie jest tak oczywisty. Wydawałoby się, że części zakupione w sklepie znajdującym się w oficjalnej sieci serwisowej konkretnej marki, będą zdecydowanie oryginalne.

 

Na wstępie musimy powiedzieć, że podział części samochodowych na „oryginalne” i „nieoryginalne” nie jest tak oczywisty. Wydawałoby się, że części zakupione w sklepie znajdującym się w oficjalnej sieci serwisowej konkretnej marki, będą zdecydowanie oryginalne.

41ac3e39873c6.jpeg

Przykład sprzęgła

 

Posłużmy się przykładem typowego, często wymienianego elementu, jakim jest sprzęgło. Jeżeli w naszym aucie zamontowano np. zespół szacownej firmy Sachs, to za miesiąc w następnej serii tego samego modelu może znaleźć się praktycznie identyczne sprzęgło, firmy Valeo. Które z nich jest oryginalne?

 

Oczywiście, jeżeli jako część zamienną kupujemy je w pudełku z logo naszego producenta auta i napisem „części oryginalne”, możemy być pewni, że to gwarantuje dobrą jakość. Ale za tę pewność musimy niejednokrotnie słono dopłacić. Natomiast jeżeli kupimy to samo sprzęgło u dystrybutora niezależnego, zaś na pudełku będzie tylko logo firmy Sachs albo Valeo? Obie firmy dbają o swój wizerunek i nie „podłożą” nam części gorszej. Natomiast kupimy owo sprzęgło Fot. Leszek Małkowski: Giełda samochodowa nie jest dobrym miejscem zakupu części zamiennych, nawet elementów blacharskich, które mogą nie pasować lub być podatne na korozję. taniej, bo ominiemy jeden lub kilka poziomów dystrybucji, zaś ta część będzie wytwarzana w znacznie większej serii niż potrzeba jej do produkcji samochodu.

41ac3e59979b6.jpeg

Giełda samochodowa nie jest dobrym miejscem zakupu części zamiennych, nawet elementów blacharskich, które mogą nie pasować lub być podatne na korozję.

Oryginalna „podróba”

 

Opisane zjawisko dotyczy praktycznie wszystkich części eksploatacyjnych, ale nie tylko. Poczynając od filtrów i okładzin hamulcowych, przez tarcze i bębny oraz pozostałe elementy układów hamulcowych, amortyzatory i elementy zawieszenia, łożyska, linki, reflektory i wyposażenie elektryczne, chłodnice i pompy cieczy chłodzącej, napędy rozrządu, części do remontów silników oraz wiele, wiele innych. Praktycznie wszystko, co w samochodzie w jakiś sposób może być znormalizowane, a zużywa się w czasie eksploatacji, bywa dostarczane przez wyspecjalizowanych producentów i niezależne firmy dystrybucyjne. Nawet części bardzo specyficzne dla konkretnego modelu auta, jak oblachowania czy szyby, bywają często „podróbkami”. Niestety, w przypadku elementów blacharskich powinniśmy rzeczywiście zachować ostrożność, bo np. źle wykonany błotnik potrafi często nie pasować lub jest podatny na korozję. Oblachowanie i „plastiki” są tymi elementami, które producent samochodu najczęściej wykonuje samodzielnie.

 

Jak uniknąć wpadki?

 

Istnieje oczywiście szansa, że trafimy na część tanią, ale dostarczaną przez wytwórcę bez ustalonej renomy i doświadczenia, a więc naprawdę gorszą od oryginalnej. A przecież nie jest możliwe, byśmy znali nazwy wszystkich godnych zaufania producentów branży samochodowej. Czy więc kupowanie „nieoryginałów” jest ryzykowne? Pod pewnymi warunkami – nie. Wystarczy, byśmy rezygnując z zakupów w sklepach „fabrycznych” nie zaopatrywali się byle gdzie - na bazarach, u przygodnych oferentów, itp. W Polsce działa co najmniej kilka wielkich, niezależnych sieci dystrybucji części samochodowych. Można przyjąć, że są one równie godne zaufania jak sieci autoryzowane, gdyż swoje interesy opierają na grupie stałych odbiorców, a na końcu tych organizacji są zawsze warsztaty samochodowe. Owi dostawcy muszą dbać o swoją renomę, a więc przede wszystkim oferują gwarancje, a poza tym eliminują niegodnych zaufania producentów.

 

Warsztaty wiedzą

 

Jeżeli naprawa samochodu jest poważna, zapewne dokonywana jest w warsztacie, choć niekoniecznie autoryzowanym. Dobry zakład naprawczy z pewnością wie, gdzie można zaopatrzyć się w części dobre i niezbyt drogie. A dzięki temu my, klienci, nie musimy zdawać się na łaskę i niełaskę producentów samochodów, którzy czasami większe zyski mają ze sprzedaży części niż całych aut.

 

I jeszcze jedno. Możemy powiedzieć w tajemnicy, że nawet w warsztatach autoryzowanych pojawiają się, równie licznie co nieoficjalnie, części nieoryginalne. Najsmutniejsze jest, że często klienci podliczani są według cenników „oryginalnych”, nie wiedząc, że części pochodzą z pudełek z całkiem innym logo niż ma ich samochód. I to już jest karygodne, nawet jeżeli jakość tych części nie ustępuje oryginalnym.

 

Źródło: motofakty.pl

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pragne zauważyć że większość części sprzedawanych w ASO pochodzi od tego samego producenta i rózni się tylko opakowaniem oryginalnym producenta a oryginalnym danej marki pojazdów i tak np.napinacz paska rozrzadu do punto -producent INA w oryginalnym fiatowskim kartoniku cena 55 zł.

Natomiast ten sam napinacz INA w kartoniku oryginalnym producenta cena 27 zł.

Przykładów mogę mnożyć,tak że uważam że wybór zamiennika to dobry wybór. :D

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 8 years later...
Oj jak nam daleko, żeby zarabiać na informacji:
nam, czyli komu?? właścicielom SKP?? bo bezspornym jest fakt, że tak by było, także nie popadajmy w zadumę i nie dajmy się zwariować.
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mój zmiennik w swojej Omedze wymieniał środkowy drążek. Dwa razy. Pierwszy miał fabryczny luz po lewej stronie (reklamacja) a drugi po prawej (kolejna reklamacja). Dopiero wziął innego producenta i był dobry.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.