grand Napisano 7 Październik 2005 Napisano 7 Październik 2005 Ostatni człon numeru identyfikacyjnego VIN określa cechy szczególne konkretnego egzemplarza pojazdu. Zawiera on istotne informacje, np. rok produkcji. Numer VIN umieszczony na tabliczce. Człon wyróżniający pojazd VIS zawiera osiem znaków, z których ostatnie cztery powinny być cyframi. Zaleca się, aby na pierwszym miejscu kodowany był rok produkcji. Jeśli producent w tym członie podaje znak fabryki, to powinien on znajdować się na drugim miejscu członu VIS. Zalecane oznaczenia roku produkcji Zalecone podawanie roku produkcji (roku modelowego) w kodzie VIS nie jest stosowane powszechnie. Obowiązuje ono wszystkie pojazdy sprzedawane na rynek amerykański oraz takie marki jak: Audi, Dacia, Daewoo, Polonez (ostatnie modele), Hyundai, Isuzu, Kia, Lada, Mitsubishi, Moskwicz, Opel, Porsche, Rover, Saab od 1984 r., Seat od 1991 r., Skoda, Subaru Impreza od 1995r. i Libero, Volvo, Volkswagen, Yugo i ZAZ. Nie oznaczają roku produkcji: Citroen, Daihatsu, Fiat, Lancia, Mazda, Mercedes, Nissan, Peugeot, Renault, Rover, Mini do 1985 r., Smart, Subaru, Suzuki, Toyota. Oznaczają odmiennie rok produkcji: Ford, Saab do 1980 r., Seat do 1993 r. i okresowo Honda. Ford produkujący na rynek europejski bardzo skrupulatnie oznacza rok produkcji, jednak robi to na 11. miejscu, a nawet podaje miesiąc produkcji - na 12. miejscu numeru VIN. Oczywiście Fordy produkowane w Ameryce są oznaczone zgodnie z normą ISO. Miejsce i sposób znakowania pojazdów kodem VIN Numer identyfikacyjny VIN widoczny przez przednią szybę pojazdu. Numer identyfikacyjny VIN jest podany na pojeździe lub na tabliczce znamionowej producenta umieszczonej po prawej stronie pojazdu i jeśli to możliwe w przedniej jego połowie. Numer powinien być wybity w jednej albo w dwóch liniach bez wolnych miejsc, przy czym żaden człon nie może być podzielony. W przypadku, gdy przepisy wymagają, aby VIN był czytelny z zewnątrz pojazdu, powinien być umieszczony wewnątrz przestrzeni pasażerskiej w pobliżu słupka szyby przedniej. Ponadto numer VIN powinien być umieszczony w łatwo widocznym miejscu, w sposób wykluczający możność wytarcia lub zmiany, a wybrane miejsce powinno być opisane w „instrukcji pojazdu” lub równoważnej publikacji. Dozwolone są dwa sposoby znakowania numerem VIN: - poprzez umieszczenie bezpośrednio na ramie, na nadwoziu samonośnym albo na części nadwozia nie dającej się łatwo wymieniać lub usuwać, - przez umieszczenie oznakowania na oddzielnej płytce trwale przymocowanej do pojazdu. Producent pojazdu może stosować oba powyższe sposoby podawania VIN na jednym pojeździe. Wysokość znaków numeru VIN dla pojazdu silnikowego i przyczep powinna wynosić minimum 7 mm, a dla motocykli, motorowerów i tabliczek znamionowych – przynajmniej 4 mm. Źródło: motofakty.pl vis_tabele.zip Cytuj
Psuj Napisano 7 Październik 2005 Napisano 7 Październik 2005 Wiele opisanych powyżej rzeczy jest sprzeczne z moją wiedzą... Cytuj "Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs
wiesław Napisano 7 Październik 2005 Napisano 7 Październik 2005 wiem że Mercedes koduje rok prod tylko w inny sposób Cytuj
andy68 Napisano 8 Październik 2005 Napisano 8 Październik 2005 Ostatni człon numeru identyfikacyjnego VIN określa cechy szczególne konkretnego egzemplarza pojazdu. Zawiera on istotne informacje, np. rok produkcji. co rozumieć przez ostatni człon, ostatnie 5 cyfr/?? Cytuj
berecik Napisano 8 Październik 2005 Napisano 8 Październik 2005 Wszystkie zapisy w kodzie reguluje norma ISO 3779-1983 z dnia 01 kwietnia 1983 roku. Rozszyfrowanie 17-cyfrowego numeru nadwozia w formacie VIN (Vehicle Identification Number) następuje w oparciu o normy : ISO 3780-1983 - określenie pierwszych trzech pozycji w numerze (WMI - World Manufacturer Identifier); ISO 3779-1983 - określenie następnych 6 znaków (VDS - Vehicle Descriptor Section), zgodnie z zaleceniami IAATI możliwe jest stwierdzenie: kraju produkcji, fabryki, modelu pojazdu, typu nadwozia, typu silnika i innych w zależności od producenta pojazdu. ISO 3779-1983 - następnych 8 znaków (VIS - Vehicle Indicator Section) określenie roku produkcji, ewentualnie miesiąca oraz numer seryjny. Dane zamieszczane w tej sekcji regulują normy fabryczne lub krajowe. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż producenci nie są zobowiązani do przestrzegania w.w. norm. Stąd wynikają często rozbieżności w znakowaniu pojazdów. Jedynie ustawodawca amerykański egzekwuje od producentów odpowiednie znakowanie oraz umieszczanie w numerze nadwozia dodatkowo znaku kontrolnego (CHECK DIGIT). Jedynym fragmentem kodu, który bezwzględnie jest przestrzegany przez wszystkich producentów są znaki 1-3, które identyfikują producenta oraz znaki 14-17, które muszą być cyframi. Norma ISO 3779-1983 nie przewiduje umieszczania w numerze VIN liter: I, O, Q. Cytuj
Sebastian ZG Napisano 24 Październik 2005 Napisano 24 Październik 2005 Norma ISO 3779-1983 nie przewiduje umieszczania w numerze VIN liter: I, O, Q. A jak to sie ma do numerów nabijanych. np WK poznań nada numer o początku PO(jak olga a nie jak zero) Cytuj
Norbert Jezierski Napisano 24 Październik 2005 Napisano 24 Październik 2005 A jak to sie ma do numerów nabijanych. W tym cały sęk, że nijak ... Podobnie, jak w starostwie pt. Iława (NIL) itp. ... Cytuj Świat łamie każdego i potem niektórzy są jeszcze mocniejsi w miejscach złamania. Ale takich, co nie chcą się złamać, świat zabija. Zabija w równej mierze najlepszych, najdelikatniejszych i najdzielniejszych. Jeżeli nie jesteś żadnym z nich, możesz być pewien, że zabije cię także, ale bez szczególnego pośpiechu. [Ernest Hemingway, Pożegnanie z bronią (1928)] Nie pytaj się ludzi co można, a co nie, ale zadaj sobie pytanie czy warto. Bowiem - można wszystko, ale nie wszystko warto... [NN]
kontroler2 Napisano 25 Październik 2005 Napisano 25 Październik 2005 Starostwa nadają numer ewidencyjny pojazdu w/g określonych przepisów, a VIN posiada 3 człony ( 3-6-8 =17 ) nadawany przez producenta. Cytuj
Norbert Jezierski Napisano 25 Październik 2005 Napisano 25 Październik 2005 Starostwa nadają numer ewidencyjny pojazdu w/g określonych przepisów, Tylko tak na logikę - dlaczego i tutaj nie stosować PN ? Cytuj Świat łamie każdego i potem niektórzy są jeszcze mocniejsi w miejscach złamania. Ale takich, co nie chcą się złamać, świat zabija. Zabija w równej mierze najlepszych, najdelikatniejszych i najdzielniejszych. Jeżeli nie jesteś żadnym z nich, możesz być pewien, że zabije cię także, ale bez szczególnego pośpiechu. [Ernest Hemingway, Pożegnanie z bronią (1928)] Nie pytaj się ludzi co można, a co nie, ale zadaj sobie pytanie czy warto. Bowiem - można wszystko, ale nie wszystko warto... [NN]
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.