Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Zaloguj się, aby obserwować  
michal_k

Seicento Van - montaż haka

Polecane posty

michal_k

Seicento 1.1 VAN z 2003 r. - zgodnie z wyciągiem ze świadectwa homologacji nie jest przystosowane do ciągnięcia jakiejkolwiek przyczepy. Jednak w międzyczasie została wykonana zmiana rodzaju na osobowy i MMC przyczepy pojawiło się w DR (400/350 kg). Tak więc od strony dokumentów montaż haka jest "możliwy".

 

Mam natomiast pytanie techniczne odnośnie konstrukcji tego VAN-a - czy różni się czymś z tyłu od seryjnej osobówki i czy hak od zwykłego Seicento będzie pasował?

 

Z czego wynikała ta różnica w homologacji między osobówką a ciężarowym, że tylko osobówka mogła ciągnąć przyczepę?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
Jednak w międzyczasie została wykonana zmiana rodzaju na osobowy i MMC przyczepy pojawiło się w DR (400/350 kg). Tak więc od strony dokumentów montaż haka jest "możliwy".

A co z tabliczką w/g której nie może ?

czy różni się czymś z tyłu od seryjnej osobówki i czy hak od zwykłego Seicento będzie pasował?

Nie różni się i będzie pasował.

Z czego wynikała ta różnica w homologacji między osobówką a ciężarowym, że tylko osobówka mogła ciągnąć przyczepę?

Mogę się tylko domyślać że w/g producenta za mały stosunek mocy do kg .

O tym już kiedyś pisałem , Seicento z klimą też nie może ciągnąć przyczepy .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Mogę się tylko domyślać że w/g producenta za mały stosunek mocy do kg .

O tym już kiedyś pisałem , Seicento z klimą też nie może ciągnąć przyczepy .

 

Jeśli by tak było to pytanie czy przy zmianach rodzaju pojazdu zostało obniżone DMC?

Jeśli nie, to nadal ciągnąć nie może.

 

Ciekawe jaki jest max. nacisk na oś tylną i czy w przypadku podłączenia przyczepy nie dochodzi do jego przekroczenia przy max DMC.

Z podobnego powodu /przeciążenia osi tylnej/ Fiat 126 Bis też nie mógł ciągać przyczepy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
Jeśli by tak było to pytanie czy przy zmianach rodzaju pojazdu zostało obniżone DMC?

Tylko z tego co oblukałem w katalogu ITS dla osobowego i vana dmc mogło być 1260 .

Jeżeli zmieniałem z ciężarowego na osobowy tonie wpisywałem MMC przyczep, wyszłem z założenia że skoro producent nie przewidział danego nadwozia do ciągnięcia przyczepy to tego nie zmieniałem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Regan55
Jeżeli zmieniałem z ciężarowego na osobowy tonie wpisywałem MMC przyczep,

A ja wpisywalem i wpisuję.Wszystko wyjasniłes wczesniej.... :-?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
skoro producent nie przewidział danego nadwozia do ciągnięcia przyczepy to tego nie zmieniałem.

To najbardziej prawidłowy tok rozumowania.

Bo jeśli nie jest przewidziany to nie jest a na pewno nie przy tej masie DMC.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
A ja wpisywalem i wpisuję.Wszystko wyjasniłes wczesniej.... :-?

Nie krzyw się bo w brew pozorom nie jest to takie proste .

Tylko nie wiem czy dam radę to opisać.

Jeżeli zmiana pociągała za sobą inną dmc i naciski , to jeszcze można to przeboleć , tylko na jakiej podstawie obniżenie dmc.

Jest jakaś podstawa prawna do zmiany dmc(obniżenia) na podstawie tylko zmiany rodzaju pojazdu ?

Czekam na pomysły.

I proszę nie zwracać uwagi na błędy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
A co z tabliczką w/g której nie może ?

 

Cóż poradzić - zastępczą się zrobi :x

 

DMC pojazdu nie zostało zmienione i nadal wynosi 1260 (osobowe też chyba tyle mają).

 

Dzięki za pomoc - chodziło mi głównie o kwestię techniczną czy hak będzie pasował.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
DMC pojazdu nie zostało zmienione i nadal wynosi 1260 (osobowe też chyba tyle mają).

Dla osobowych przy silniku 899 ma DMC 1160 kg a przy 1108 ma 1190 kg.

Nacisk na hak zczepu może być nie mniejszy niż 20 kg i nie większy niż 70 kg.

 

Dzięki za pomoc - chodziło mi głównie o kwestię techniczną czy hak będzie pasował.

a tymczasem okazało się, że te zmiany są błędne... :x

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Dzięki za pomoc - chodziło mi głównie o kwestię techniczną czy hak będzie pasował.

a tymczasem okazało się, że te zmiany są błędne... :x

 

Wygląda na to, że są, ale skoro chodzi o DMC - to będzie można spokojnie ciągnąć przyczepę pod warunkiem nie obciążania za bardzo tylnej osi pojazdu ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Wygląda na to, że są, ale skoro chodzi o DMC - to będzie można spokojnie ciągnąć przyczepę pod warunkiem nie obciążania za bardzo tylnej osi pojazdu ;)

Niestety, parametry pojazdu powinny być tak ustalone żeby nie zachodziła możliwość przeciążenia osi przy jakichkolwiek obciążeniach pojazdu.

Moze się okazać, że dla DMC pojazdu 1260 kg + obciążenie na hak, dop. nacisk na tylną oś jest przekroczony.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Niestety, parametry pojazdu powinny być tak ustalone żeby nie zachodziła możliwość przeciążenia osi przy jakichkolwiek obciążeniach pojazdu.

Moze się okazać, że dla DMC pojazdu 1260 kg + obciążenie na hak, dop. nacisk na tylną oś jest przekroczony.

 

Wiem, ale w DR jest jak jest... Po prostu jako właściciel będę miał to na uwadze żeby nie dopuścić do takiej sytuacji, a hak się przyda ;)

 

Inna sprawa - czy kula nie zasłania tablicy rejestracyjnej?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1

Obawiam się że wyposażenie tego pojazdu w hak w ogóle nie jest zgodne z prawem.

bo nie ma on wyznaczonego MMC.

 

DzU 32 par.1 ust 3 pkt.7)

maksymalnej masie ciągniętej - rozumie się przez to największą masę ciągniętą określoną przez producenta pojazdu

oraz par.3 ust.4

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

 

Jeśli producent nie określił tego parametru /nie ma tego w homo/ to nikt inny nie może za niego tego określić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k

Marek - masz rację, ale MMC przyczepy w ten czy inny sposób już znalazło się w DR. Obecny WK nie ma dostępu do wyciągu ze świadectwa homologacji, gdyż nastąpiła zmiana miejscowa organu. Dlatego nikt mi teraz nie zabroni montażu tego haka :x

 

Czy kula nie będzie zasłaniała tablicy?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Marek - masz rację, ale MMC przyczepy w ten czy inny sposób już znalazło się w DR

Tak tylko to MMC nie zostało określone przez producenta pojazdu.

Są jeszcze dalsze komplikacje wynikające z zapisów w DzU 32

Samą prawidłowość montażu haka można podważyć na podstawie tych zapisów:

par.3 ust. 5 pkt.6)

Minimalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia sprzęgającego nie może być mniejsze niż 25 kg, przy czym producent pojazdu podaje w instrukcji obsługi następujące dane:

1) maksymalne obciążenie urządzenia sprzęgającego;

2) miejsce mocowania tego urządzenia do konstrukcji pojazdu;

3) maksymalną odległość punktu sprzęgnięcia od osi tylnej pojazdu.

Czy w instrukcji obsługi tego pojazdu masz takie dane?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Czy w instrukcji obsługi tego pojazdu masz takie dane?

 

Myślisz, że każdy diagnosta zażyczy sobie instrukcji obsługi pojazdu? Nie sądzę :x

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Czy w instrukcji obsługi tego pojazdu masz takie dane?

 

Myślisz, że każdy diagnosta zażyczy sobie instrukcji obsługi pojazdu? Nie sądzę :x

Traktując przepisy literalnie - powinien.

Natomiast praktycznie to może zakładać, że dla wersji pojazdu która jest przystosowana do ciągnięcia przyczepy stosowne zapisy w instrukcji są.

Natomiast na pewno nie ma ich w instrukcji pojazdu który nie jest przewidziany do ciągnięcia przyczepy.

Więc nie spełnia wymagań...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Traktując przepisy literalnie - powinien.

 

Idąc dalej literalnie - jaki przepis nakazuje właścicielowi pojazdu posiadanie instrukcji obsługi, a tym bardziej okazywanie jej?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Traktując przepisy literalnie - powinien.

 

Idąc dalej literalnie - jaki przepis nakazuje właścicielowi pojazdu posiadanie instrukcji obsługi, a tym bardziej okazywanie jej?

Jeżeli ustawodawca ustalił że to tam mają się znaleźć te zapisy....

Nie jest to precedens.

W podobny sposób, na podstawie instrukcji obsługi pojazdu jest dokumentowany fakt nieosiągania przez pojazd prędkości max. która wymagałaby zastosowania ogranicznika prędkości.

 

Natomiast z uwagi na zapisy w DzU 32 ustalanie wartości dot. MMC i parametrów haka jest wyraźnie zastrzeżone tylko dla producenta pojazdu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
Natomiast z uwagi na zapisy w DzU 32 ustalanie wartości dot. MMC i parametrów haka jest wyraźnie zastrzeżone tylko dla producenta pojazdu.

 

Zgadza się. Ale my tu o tym nie rozmawiamy. Ktoś już to ustalił w ten czy inny sposób i w DR te dane są 8)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Ale my tu o tym nie rozmawiamy. Ktoś już to ustalił w ten czy inny sposób i w DR te dane są 8)

Mnie akurat interesuje ten aspekt, bo najwyraźniej nie jest to zrobione zgodnie z przepisami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

No widzisz Marku?? I na co spory głupie i Twoje tłumaczenia co i jak?? :) Jak tu nasz szanowny użytkownik (bo nawet nie ananimowy diagnosta gdzieś w Polsce) mówi wprost - ja wpisuję :) A jak już ktoś wpisze, to sorki, ale nabiera to moc urzędową i podważyć to trudno..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
A jak już ktoś wpisze, to sorki, ale nabiera to moc urzędową i podważyć to trudno..

Jak już kiedyś dowodziłeś, urzędnik nie musi się znać, dostaje "papier" i wpisuje. :o

Potem faktycznie nie ma już weryfikacji, a po pięciu latach papiery idą na przemiał... :x

Osobiście jednak wolę unikać takich błędów przy zmianach konstrukcyjnych. ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
Osobiście jednak wolę unikać takich błędów przy zmianach konstrukcyjnych. ;)

 

Ale to Ty sądzisz, że o błąd. Inni tak robi.... bo tak robi (czytaj wyżej) :) I nawet jeśli pracownik WK coś by tam kojarzył, to sorki - jak ma się kłócić z uprawnionym diagnostą w tej materii?? :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jackow
Ale my tu o tym nie rozmawiamy. Ktoś już to ustalił w ten czy inny sposób i w DR te dane są 8)

Mnie akurat interesuje ten aspekt, bo najwyraźniej nie jest to zrobione zgodnie z przepisami.

Wydaje mi się, że widziałem pismo od Fiat Auto Polska, w którym pisali, że van nie ma z tyłu punktów mocowania pasów (u góry) i nie może być przerobiony na osobowy. Chyba, że na 2 osoby.

Ale nie mogę sobie przypomnieć gdzie to widziałem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.