grand Napisano 11 Październik 2005 Napisano 11 Październik 2005 Zobowiązanie do instalowania w autach osobowych systemu zapobiegającego całkowitemu blokowaniu się kół podczas hamowania podpisali w 2001 r. wytwórcy zrzeszeni w Europejskim Związku Producentów Samochodów (ACEA). W Europie Zachodniej już od 1 lipca 2004 r. każdy samochód osobowy dostarczany na rynek wyposażony jest w ABS. W naszym kraju, podobnie jak w innych nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej, auta z ABS-em w standardzie dostępne będą od lipca przyszłego roku. - ACEA skierowała do Komisji Europejskiej list w sprawie obowiązkowego instalowania ABS-u w samochodach oferowanych na nowych rynkach wspólnotowych. Wskazano w nim datę 1 lipca 2006 r. jako tę, od której zobowiązanie powinno być realizowane. Komisja co prawda nie odpowiedziała formalnie, ale jej milczenie oznacza przyjęcie propozycji ACEI do akceptującej wiadomości – mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS. Jego zdaniem instalowanie układu ABS jako wyposażenia standardowego podniesie cenę samochodów, ale nieznacznie. - Obecnie większość aut i tak oferowana jest już z ABS-em. Koncerny samochodowe zamawiają ten układ u producentów z branży motoryzacyjnej. Jeśli popyt na ABS wzrośnie, to automatycznie powinna spaść jego cena – stwierdza dyrektor Faryś. System ABS został opracowany wspólnie przez firmę Bosch i koncern Mercedes-Benz. Po raz pierwszy zaprezentowano go w 1978 r. ABS symuluje hamowanie pulsacyjne, tyle że bardzo szybko i oddzielnie dla każdego koła. Dostarcza prawie maksymalną siłę hamowania z czterech kół niezależnie od ich przyczepności. Zapewnia także względną stabilność auta i możliwość manewrów. Gdy kierowca skręci kierownicą, by ominąć przeszkodę, ABS się „zorientuje” i odpowiednio zmniejszy siły hamowania przednich kół. ACEA zrzesza wszystkich 13. producentów samochodów z krajów Unii Europejskiej. Należą do niej: BMW AG, DAF Trucks NV, DaimlerChrysler AG, Fiat Auto SPA, Ford Of Europe Inc., General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, PSA Peugeot Citroen, Renault S.A., Scania AB, AB Volvo, Volkswagen. W strukturach ACEA mają również swoją reprezentację poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej, poprzez wybraną przez ACEA, reprezentatywną dla branży motoryzacyjnej danego kraju organizację. W przypadku Polski jest to Związek Motoryzacyjny SOIS skupiający generalnych importerów pojazdów i firmy związane z branżą motoryzacyjną. Źródło: motofakty.pl Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.