Skocz do zawartości

Szarpak pneumatyczny czy hydrauliczny??


Lucjan676

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Może ktoś mi doradzi, na czym się lepiej pracuje czy wyższość hydraulicznego przekłada się tylko na cenę , zaznaczam że jest prawie dwa razy droższy. Nurtuje mnie jeszcze jedna sprawa według ustawy nie ma obowiązku wjeżdżania na szarpak osią tylną ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Może ktoś mi doradzi, na czym się lepiej pracuje czy wyższość hydraulicznego przekłada się tylko na cenę , zaznaczam że jest prawie dwa razy droższy. Nurtuje mnie jeszcze jedna sprawa według ustawy nie ma obowiązku wjeżdżania na szarpak osią tylną ??

 

Dobry szarpak to podstawa a najlepsze są te na OSKP do sprawdzania pojazdów powyżej 3,5 t.

Duża siła, zakres i przesunięcia płyty w każdą pozwala na wykrycie prawie każdych luzów.

Pneumatyczny szarpak to rozwiązanie dla poj. do 3,5t.

Dla dużych busów już bywają za słabe i płyta się nie chce przesuwać.

Jednak bywają też i słabe hydrauliczne albo z ograniczonymi kierunkami przesunięć synchronicznie na boki i jedna do tyłu a druga do przodu.

Lepiej nie kupować tych z ograniczonymi ruchami zwłaszcza jeżeli SKP jest częścią serwisu naprawczego.

Natomiast co do nieszarpania tylnej osi to jakieś niezrozumienie przepisów.

Punkt 6.5. z tabeli zakresu badania i czynności kontrolnych DzU 155 z 2009r, mówi o sprawdzaniu kół jezdnych i o szarpaniu tych kół.

Natomiast nigdzie nie zawęża tego, że mają być to tylko koła osi przedniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za odpowiedzi. Poczytałem jeszcze trochę i chyba faktycznie hydrauliczny to lepsze rozwiązanie nawet do 3.5 t. Co do szarpania tylnej osi, co jeśli stacja jest nie przejazdowa a szarpak znajduje się jakieś 2.70m od ściany, czy takie ustawienie jest nie prawidłowe??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będziesz musiał wjechać tyłem. Nic na to nie poradzisz.

Jeszcze jest dopuszczalna taka metoda sprawdzania:

Zgodnie z opisem do pozycji 6.5. tabeli

"Oględziny kół, zwrotnic i wahaczy podczas energicznego kołysania (szarpania) kołem w kierunku pionowym oraz dookoła zwrotnicy" :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do szarpania tylnej osi, co jeśli stacja jest nie przejazdowa a szarpak znajduje się jakieś 2.70m od ściany, czy takie ustawienie jest nie prawidłowe??

Ja tak mam, z tym, że szarpak zamontowany na podnośniku czterokolumnowym i niestety do sprawdzenia tylnej osi trzeba wjechać tyłem, ponieważ szarpanie samym przodem niewiele daje przy oględzinach tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szarpaku pneumatycznym rozerwałem dwa maluchy i jedną corsę, na hydraulicznym: poloneza, audi 80, w bmw wypadły dwie z trzech śrub mocujących tylne lewe zawieszenie. Hydrauliczne górą- lepiej gdy destrukcja dzieje się na SKP, niż w trakcie jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szarpaku pneumatycznym rozerwałem dwa maluchy i jedną corsę, na hydraulicznym: poloneza, audi 80, w bmw wypadły dwie z trzech śrub mocujących tylne lewe zawieszenie. Hydrauliczne górą- lepiej gdy destrukcja dzieje się na SKP, niż w trakcie jazdy.

Chyba troszeczku z tym rozerwaniem to przesadziłeś :P

ale wkońcu te urządzenia mają nam pomagać to tak samo jak pękają przewody ham.na rolkach :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak mam, z tym, że szarpak zamontowany na podnośniku czterokolumnowym i niestety do sprawdzenia tylnej osi trzeba wjechać tyłem, ponieważ szarpanie samym przodem niewiele daje przy oględzinach tyłu.

Ja takiego nie mam, ale wiem, że dobry szarpak przy zahamowanych obu osiach widzi również luzy tylne,,,

Chyba troszeczku z tym rozerwaniem to przesadziłeś

Jak się bardzo chce to można ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale wiem, że dobry szarpak przy zahamowanych obu osiach widzi również luzy tylne,,,

 

Właśnie miałem napisać...

ponieważ szarpanie samym przodem niewiele daje przy oględzinach tyłu.

Blokujesz hamulec nożny i szarpiesz oba koła naraz wzdłużnie do pojazdu. Tył podskakuje aż miło...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale wiem, że dobry szarpak przy zahamowanych obu osiach widzi również luzy tylne,,,

 

Właśnie miałem napisać...

ponieważ szarpanie samym przodem niewiele daje przy oględzinach tyłu.

Blokujesz hamulec nożny i szarpiesz oba koła naraz wzdłużnie do pojazdu. Tył podskakuje aż miło...

 

Niestety przy tylnym zawieszeniu wielowahaczowym tym sposobem nie sprawdzisz wszystkich elementów :razz: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety przy tylnym zawieszeniu wielowahaczowym tym sposobem nie sprawdzisz wszystkich elementów

Pozostańmy zatem przy stwierdzeniach; "nic nie jest doskonałe" oraz "wszystkie rozwiązania mają plusy i minusy",,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale wiem, że dobry szarpak przy zahamowanych obu osiach widzi również luzy tylne,,,

 

Właśnie miałem napisać...

ponieważ szarpanie samym przodem niewiele daje przy oględzinach tyłu.

Blokujesz hamulec nożny i szarpiesz oba koła naraz wzdłużnie do pojazdu. Tył podskakuje aż miło...

Niestety mój szarpak ma ruch "obrotowy", ponieważ to urządzenia jednosiłownikowe i nawet zahamowanie wszystkich kół niewiele daje i żeby dobrze obejrzeć trzeba rad nie wola pakować się tyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety mój szarpak ma ruch "obrotowy"

 

Pracowałem na takim na pierwszej skp w mojej "karierze" . Zamontowali go technicy z unimetalu, ale nie był ich produkcji. Ruch miał nie tyle obrotowy do mimośrodowy, był pneumatyczny i do osobówek oraz busów rewelacyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiej jest marki?

Jest to wyposażenie podnośnika SDD-3,5 S/01 (Ostrów Wlkp.) typ WLD-3,5.

Ruch miał nie tyle obrotowy do mimośrodowy

Może bardziej pół obrotowy lub wychylny, ma on siłownik z jednej strony i ruch odbywa się na zasadzie wychylenia się przedniej części płyty prawo-lewo a tylna część osadzona na czopie i wokół niego następuje ten wychył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szarpaku pneumatycznym rozerwałem dwa maluchy i jedną corsę, na hydraulicznym: poloneza, audi 80, w bmw wypadły dwie z trzech śrub mocujących tylne lewe zawieszenie. Hydrauliczne górą- lepiej gdy destrukcja dzieje się na SKP, niż w trakcie jazdy.

Chyba troszeczku z tym rozerwaniem to przesadziłeś :P

ale wkońcu te urządzenia mają nam pomagać to tak samo jak pękają przewody ham.na rolkach :D

 

Niestety, z tą destrukcją to prawda.Maluchy były wcześniej na innych stacjach, gdy przegnita jest skrzynka do której mocujemy resor, lub tylne wahacze trzymają się tylko rdzy-nawet pneumatyczny może czynic spustoszenie,hydrauliczny z pompą po naprawie głównej, z wymieniowymi siłownikami może zdzialac jeszcze więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hydrauliczny z pompą po naprawie głównej, z wymieniowymi siłownikami może zdzialac jeszcze więcej.
To nie ma żadnego znaczenia bo wszystko sprowadza się do wielkości współczynnika tarcia pomiędzy kołami samochodu a płytą szarpaka....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hydrauliczny z pompą po naprawie głównej, z wymieniowymi siłownikami może zdzialac jeszcze więcej.
To nie ma żadnego znaczenia bo wszystko sprowadza się do wielkości współczynnika tarcia pomiędzy kołami samochodu a płytą szarpaka....

No jeszcze skoku płyty, czyli wielkość jej przesunięcia i siła przesuwu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jeszcze skoku płyty, czyli wielkość jej przesunięcia i siła przesuwu...
I tak nie osiągniemy większej siły "rozrywającej" niż siła nacisku koła pomnożona przez współczynnik tarcia :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak nie osiągniemy większej siły "rozrywającej" niż siła nacisku koła pomnożona przez współczynnik tarcia

Dokładnie, jeśli coś rozerwał to znaczy że na drodze mógł zrobić to samo,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.