grand Napisano 13 Październik 2005 Napisano 13 Październik 2005 Dotychczas myśleliśmy, że pompowanie opon nie ma tajemnic. Teraz zadajemy jeszcze pytanie: czym napompować opony? Fot. Andrzej Bartoszak: Pompowanie opon azotem pod-wyższa trwałość ogumienia, a ciśnienie gazu jest stabilniejsze. Dobre zakłady oponiarskie oferują ostatnio zaskakującą dla niektórych usługę - pompowanie opon azotem. Kierowcy zastanawiają się, czy nie jest to nabijanie klienta w butlę ze sprężonym azotem? Jaki jest sens takiego zabiegu, skoro „od zawsze” wszyscy jeździli ze zwykłym powietrzem w kołach i było dobrze? Niedobre powietrze Okazuje się, że azot zamiast powietrza w oponach to korzystne rozwiązanie. Tlen łatwo wchodzi w reakcje z gumą i przyspiesza jej starzenie, czyli kruszenie, twardnienie i zmniejszanie elastyczności. Ponadto pompowanie opon powietrzem atmosferycznym podawanym przez warsztatową sprężarkę, wprowadza do środka opony wilgoć, olej i być może inne zanieczyszczenia. Szkodliwy jest przede wszystkim olej, który jeszcze bardziej przyspiesza starzenie gumy oraz wilgoć, powodująca korozję obręczy. A przecież nie wszystkie zakłady wulkanizatorskie dysponują sprężarkami z idealnie działającymi układami odolejania sprężonego powietrza. Dlaczego azot? Pompowanie opon azotem technicznym przeprowadzane jest z ciśnieniowych butli i można mieć nadzieję, że profesjonalnie sprężany gaz wolny jest od zanieczyszczeń. W sumie więc użycie do pompowania opon azotu może podwyższyć trwałość ogumienia. Istotna jest też mniejsza tendencja azotu do zmiany ciśnienia pod wpływem temperatury. Dzięki temu ciśnienie w oponach jest stabilniejsze, co również korzystnie wpływa na trwałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Cząsteczki azotu podobno trudniej przenikają przez ewentualne pory w gumie, a więc tak napompowane opony powinny dłużej utrzymywać właściwe ciśnienie. Pompowanie opon wspomnianymi mieszankami stosu-je się zresztą nie od dziś w sporcie samochodowym i w transporcie ciężkim, czyli tam, gdzie obciążenie opon jest wyjątkowo duże. Awaria w drodze Powstaje oczywiście pytanie, co czynić, gdy opona napompowana azotem wymaga do-pompowania „w drodze”. Jasne jest, że wprowadzenie powietrza do opony zmniejszy zalety azotu w oponie, jednak nic złego się przecież nie stanie. W końcu powietrze jest też mieszaniną gazów, w której najistotniejszym składnikiem jest właśnie azot. Zawsze możemy wymienić powietrze w oponie na azot. Źródło: motofakty.pl Cytuj
kowal Napisano 4 Październik 2006 Napisano 4 Październik 2006 http://www.patronat.pl/aktualnosci/2006-09-30_opony_cz_1.pdf Cytuj
S.K.P-POZNAŃ Napisano 29 Kwiecień 2009 Napisano 29 Kwiecień 2009 Ponadto pompowanie opon powietrzem atmosferycznym podawanym przez warsztatową sprężarkę, wprowadza do środka opony wilgoć, olej i być może inne zanieczyszczenia W sumie więc użycie do pompowania opon azotu może podwyższyć trwałość ogumienia. Istotna jest też mniejsza tendencja azotu do zmiany ciśnienia pod wpływem temperatury. Dzięki temu ciśnienie w oponach jest stabilniejsze, co również korzystnie wpływa na trwałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Cząsteczki azotu podobno trudniej przenikają przez ewentualne pory w gumie, a więc tak napompowane opony powinny dłużej utrzymywać właściwe ciśnienie No i znalazł sie klient który nie pozwolił dopompować opon powietrzem(różnica nie była duża) i co z tym fantem .Wynik negatywny , klient pojedzie dopompować i pozytyw . Na razie nie ma obowiązku mieć "azot"na SKP Cytuj
kontroler2 Napisano 29 Kwiecień 2009 Napisano 29 Kwiecień 2009 Na razie nie ma obowiązku mieć "azot"na SKP Ja mam. Trochę rozcieńczony ale 78% azotu jest Cytuj
JACEK GUZ Napisano 29 Kwiecień 2009 Napisano 29 Kwiecień 2009 Niech pompują helem to przynajmniej będzie śmiesznie Cytuj
kontroler2 Napisano 29 Kwiecień 2009 Napisano 29 Kwiecień 2009 Niech pompują helem to przynajmniej będzie śmiesznie masa pojazdu nie będzie zgodna z danymi w dowodzie Cytuj
JACEK GUZ Napisano 29 Kwiecień 2009 Napisano 29 Kwiecień 2009 masa pojazdu nie będzie zgodna z danymi w dowodzie To fakt ale za to zużycie paliwa będzie mniejsze a co za tym idzie pojazd jest bardziej ekologiczny Cytuj
Jackow Napisano 29 Kwiecień 2009 Napisano 29 Kwiecień 2009 Podatność na "nierówności" w drogach także będzie mniejsza to i na częściach się oszczędzi Cytuj
JACEK GUZ Napisano 30 Kwiecień 2009 Napisano 30 Kwiecień 2009 Wracając do wilgoci w instalacji powietrznej to jeżeli jest ona dobrze zrobiona to o wodzie czy wilgoci nie ma mowy no chyba że ktoś idzie po bandzie i oszczędza na odwadniaczach i osuszaczach Cytuj
sebalodz Napisano 5 Maj 2009 Napisano 5 Maj 2009 Wracając do wilgoci w instalacji powietrznej to jeżeli jest ona dobrze zrobiona to o wodzie czy wilgoci nie ma mowy no chyba że ktoś idzie po bandzie i oszczędza na odwadniaczach i osuszaczach nie ma szans....można tylko zminimalizować jej ilość Cytuj
DARIO64 Napisano 18 Luty 2011 Napisano 18 Luty 2011 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=98910&highlight=#98910 Cytuj
Jacdiag Napisano 18 Luty 2011 Napisano 18 Luty 2011 no i mnie wyręczyli ... Cytuj Wszystkie drogi prowadzą do . . . ... trumny
Demart Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 No i znalazł sie klient który nie pozwolił dopompować opon powietrzem i co z tym fantem .Wynik negatywny , klient pojedzie dopompować i pozytyw . Na razie nie ma obowiązku mieć "azot"na SKP No i mi też się taki trafił. Badanie rozpoczęte i co dalej? Jak nie było cepiku 2.0 to i problemu nie było. Teraz jest gorzej. Z tym wynikiem N to nie bardzo bo za co? Cytuj
danielg539 Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 Jeżeli tylko sprawdzamy ciśnienie to zabronić nam nie może. Problem pojawia się jak powietrza jest zbyt mało. Cytuj
DARIO64 Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 Problem pojawia się jak powietrza jest zbyt mało. Żaden problem . Oględziny. Pojazd uniesiony zapomocą dźwignika lub ustawiony na kanale. Pomiar i regulacja ciśnienia w oponach. Nie ma innego wyjścia tylko dopompowanie . A jak się klient burzy to trzeba się pytać czy nakłania do wykonania badania niezgodnie z przepisami . Jest to jedyna "naprawa" którą nie tylko możemy wykonać ale wręcz mamy obowiązek . Cytuj
sad_madman Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 Nie można powiedzieć klientowi, że konieczne jest dopompowanie i jeżeli nie zgadza się na użycie "powietrza" to badanie nie zostanie przeprowadzone ? Cytuj
DARIO64 Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 Opłata pobrana ,klient może zrezygnować ale pieniążki zostają . Cytuj
blakop Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 to badanie nie zostanie przeprowadzone ? Jaka podstawa prawna(!) odstąpienia lub przerwania badania? Cytuj
cezary Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 przecież klient może w każdej chwili zrezygnować z dalszego ciągu badania, to jego prawo, diagnosta musi się z tym zgodzić, wpisuje w uwagach - klient zrezygnował z badania, wynik N i to wysyła do cepa. Cytuj
blakop Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 No tak - jak wynik N to rozumiem. Natomiast nie ma tu w mojej ocenie miejsca na rozwiązanie proponowane przez @sad_madman. Czyli kolejna sprawa do uświadomienia dla klientów co sprawdzić przed badaniem. Masz azot w oponach? Sprawdź ciśnienie w uprawnionych punktach przed badaniem, bo jak na SKP będzie nie halo, to dopompują Ci zwykłym powietrzem albo N. Cytuj
cezary Napisano 5 Styczeń 2018 Napisano 5 Styczeń 2018 wszystkie możliwe, przecież nic nie sprawdzone, co prawda nie miałem jeszcze takiego przypadku i nie chciałbym mieć ale gdyby, to jeżeli ten klient by się opamiętał i wrócił na badanie to opłata byłaby jak za okresowe. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.