Masstteer Napisano 24 Grudzień 2012 Share Napisano 24 Grudzień 2012 Mam przyczepkę sam i z racji że jest leciwa chciałem ją trochę odnowić i przebudować.Ładowność jest 400 kg czy ta ładowność wpływa na gabaryty przyczepki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TOSPOL Napisano 24 Grudzień 2012 Share Napisano 24 Grudzień 2012 Na ładowność nie ale na masę własną to juz może wpłtąć jak coś przerobisz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 24 Grudzień 2012 Share Napisano 24 Grudzień 2012 Domyślam się, że DMC wynosi 750kg. Więc jeśli ładowność wynosi 400 kg więc MW powinna po zważeniu wynosić 350 kg. Wpływ na ładowność ma również udźwig osi z ramą oraz nośność opon. Trzeba uważać by ładunek nie zarwał ramy przyczepki i by nie straciła właściwości jezdnych w tym środka ciężkości i drogi hamowania i przede wszystkim nie zwiększyła DMC pierwotnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 24 Grudzień 2012 Share Napisano 24 Grudzień 2012 przede wszystkim nie zwiększyła DMC pierwotnego. Dlaczego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 24 Grudzień 2012 Share Napisano 24 Grudzień 2012 Dlaczego? Bo wtedy już nie będzie lekka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 25 Grudzień 2012 Share Napisano 25 Grudzień 2012 Bo wtedy już nie będzie lekka Nie wiemy jakie jest obecne DMC, a gdyby zmian dokonał odpowiedni przedsiębiorca to mogła by się zmienić w ciężarową Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 25 Grudzień 2012 Share Napisano 25 Grudzień 2012 a gdyby zmian dokonał odpowiedni przedsiębiorca to mogła by się zmienić w ciężarową No mogłaby, ale to już raczej trochę grubsze te zmiany konstrukcyjne, oś hamulec najazdowy no ale jak ktoś chce to cóż nikt bogatemu nie zabroni Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 25 Grudzień 2012 Share Napisano 25 Grudzień 2012 Nie wiemy jakie jest obecne DMC, a gdyby zmian dokonał odpowiedni przedsiębiorca to mogła by się zmienić w ciężarową Nie mogła by. Po zmianach konstrukcyjnych dmc nie może przekraczać wartości ustalonej przez producenta... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 25 Grudzień 2012 Share Napisano 25 Grudzień 2012 wartości ustalonej przez producenta... jakiego producenta -tutaj mamy przyczepę Sam a wiec nie dotyczą jej wszystkie zasady zmian tak jak w przypadku pojazdu fabrycznego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 25 Grudzień 2012 Share Napisano 25 Grudzień 2012 jakiego producenta -tutaj mamy przyczepę Sam a wiec nie dotyczą jej wszystkie zasady zmian tak jak w przypadku pojazdu fabrycznego Widzisz przy święcie a człowiek czegoś nowego się dowie, a tak zawsze tłumaczyłem że DMC w górę nie można ruszyć a tu masz można przy Samie, ciekawie jak WK by na to zareagował bo też raczej stoją na stanowisku że nie można. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 25 Grudzień 2012 Share Napisano 25 Grudzień 2012 ciekawie jak WK by na to zareagował bo też raczej stoją na stanowisku że nie można. Są "głupie" WK, które uważają DMC za święte. Natomiast zgodnie z prawem może się jak najbardziej zmienić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 26 Grudzień 2012 Share Napisano 26 Grudzień 2012 jakiego producenta -tutaj mamy przyczepę Sam Której producentem kest ten kto ją wykonał i ustalił dla niej DMC. Natomiast zgodnie z prawem może się jak najbardziej zmienić. W wyniku zmian konstrukcyjnych może się zmniejszyć - zwiększyć już nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 26 Grudzień 2012 Share Napisano 26 Grudzień 2012 Której producentem kest ten kto ją wykonał i ustalił dla niej DMC. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości. Ale raczej ten producent nie posiada fabryki i nie jest to przyczepa produkowana fabrycznie. Powiem szczerze też myślałem że nie można a tu masz michal_k, mnie przekonał a czy to zastosuje w życiu nie wiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 26 Grudzień 2012 Share Napisano 26 Grudzień 2012 Ale raczej ten producent nie posiada fabryki i nie jest to przyczepa produkowana fabrycznie. Powiem szczerze też myślałem że nie można a tu masz michal_k, mnie przekonał a czy to zastosuje w życiu nie wiem A to zwracam honor. Mój błąd. Podpierałem się pamięcią zamiast zajrzeć do Dz.U. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 26 Grudzień 2012 Share Napisano 26 Grudzień 2012 A to zwracam honor. Mój błąd. Podpierałem się pamięcią zamiast zajrzeć do Dz.U. No ja też dopóki nie zajrzałem do Dz.U. myślałem że nie można ruszyć DMC a tu kolejny dowód na to że nasze prawo jest jednak wyjątkowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 26 Grudzień 2012 Share Napisano 26 Grudzień 2012 Fakt 1 art. 68 Pord określa producenta - takim jest również producent pojazdu marki SAM jak przyczepka lekka. Pierwotnie producent okrelił jego DMC jako 740 kg. Fakt 2 Dział II zał. nr 1 Dz. 997 jasno określa, że pierwotne DMC nie może ulec zwiększeniu. Jest to zakaz zwiększania DMC. I tu nie ma nad czym dyskutować. Jak ktoś chce większe DMC to niech nie kombinuje kosztem urzędników i diagnostów tylko niech albo zbuduje nową przyczepkę marki SAM powyżej 3,5T albo niech kupi homologowaną przyczepkę ciężarową. A nie na siłę każdy ma się ugiąć bo ktoś wydał kasę. A inne argument ktoś już tu przytoczył jak środek przeniesienia napędu, właściwości jezdne mające wpływ na drogę hamowania i udźwig. PS. A gdzie jest napisane, że dotyczą te przepisy tylko fabrycznych? Dotyczą każdego pojazdu, który fabrycznie miał ustalone DMC. Nie było ono tak po prostu ustalone. Ktoś przyczepkę zważył ustalając MW. Ktoś stwierdził ile ma osi i nośność opon. Ktoś inny stwierdził czy jest hamulec najazdowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 26 Grudzień 2012 Share Napisano 26 Grudzień 2012 Fakt 1 Niby 5. Za producenta, o którym mowa w ust. 1, uważa się również podmiot dokonujący montażu lub zabudowy pojazdów. ale 17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu:1) zabytkowego; 2) zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako "SAM"; 3) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej oraz Straży Pożarnej; 4) wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki rocznie; nie dotyczy to tramwajów i trolejbusów. Fakt 2Dział II zał. nr 1 Dz. 997 jasno określa, że pierwotne DMC nie może ulec zwiększeniu. Jest to zakaz zwiększania DMC. Nie wiem o który Dz.U. chodziło 997 czy 996 a jak o 996 to co wspólnego mają hamulce z p-pą lekką bo o takiej tu mówimy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 27 Grudzień 2012 Share Napisano 27 Grudzień 2012 Źle Boguś cytujesz. Owszem - do niedawna było, że DMC nie może ulec zwiększeniu ponad pierwotną wartość. I dotyczyło to wszystkich równo. I wtedy można było nawet to podciągnąć, że producent SAM'a, to też producent i jak raz określił, to tak ma zostać. Ten zapis jednak w ostatnim rozporządzeniu nieco zmodyfikowano - dodano słówko, że dotyczy to wyłącznie pojazdów fabrycznych (!) - i tylko w tych DMC nie może obecnie wrosnąć ponad pierwotną wartość. Można się kłócić, czy twórca SAM'a to też producent itd... Tylko po co, skoro nie ma wątpliwości, że SAM to nie pojazd fabryczny, niezależnie od tego kto go zrobił. Zatem zakres normowania zakazujący podwyższania pierwotnego DMC nie obejmuje SAMów i tyle (obecnie). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 27 Grudzień 2012 Share Napisano 27 Grudzień 2012 Dział II Szczegółowy sposób ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu §3. 1 2.W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 27 Grudzień 2012 Share Napisano 27 Grudzień 2012 Owszem - do niedawna było, że DMC nie może ulec zwiększeniu ponad pierwotną wartość. I dotyczyło to wszystkich równo. Do niedawna? W 155 też było o pojazdach fabrycznych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 27 Grudzień 2012 Share Napisano 27 Grudzień 2012 Do niedawna? W 155 też było o pojazdach fabrycznych. Uuuu - na pewno?? A przed 2009?? Jestem pewien, że to wskoczyło jakoś ostatnio, że to nie było zawsze... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 27 Grudzień 2012 Share Napisano 27 Grudzień 2012 Uuuu - na pewno?? A przed 2009?? Na pewno. Wcześniej też to było: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20032272250 - załącznik nr 6, par. 3 ust. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 3 Styczeń 2013 Share Napisano 3 Styczeń 2013 UPS. Dzięki nie zauważyłem tej subtelnej różnicy Oczywiście 996 § 3. 1. Masę własną pojazdu ustala się: 1) przez zważenie całego pojazdu albo 2) jako sumę mas wynikających z nacisków poszczególnych osi pojazdu. 2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości. I tak poprosiłbym o opinie rzeczoznawcy, że zwiększenie DMC nie spowoduje załamania się konstrukcji ramy. Aczkolwiek sprawdziłbym przepisy o pojazdach marki SAM czy wogóle dopuszczają zmiany konstrukcyjne. § 3. 1. Badanie zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi polega na sprawdzeniu: 1) prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdu; 2) czy pojazd odpowiada warunkom technicznym; 3) czy stan faktyczny pojazdu odpowiada warunkom technicznym zgłoszonym przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia. Nagle zmienia nam się konstrukcja i montaż i z przyczepki lekkiej i powstaje ciężarowa. http://isap.sejm.gov.pl/D...=WDU20032272250 - załącznik nr 6, par. 3 ust. 2 Czytajmy całość bez wyrywania z kontekstu. Przepis jest enumeratywny z par. 2 ust. 1 pkt 2 - zmiana DMC możliwa była wyłącznie w przypadku zmiany środka ciężkości (co z kolei obecnie nie obowiązuje) a to miało ewidentny wpływ na układ hamulcowy przestrzegając zasad ekstrapolacji co z kolei obecnie obowiązuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 3 Styczeń 2013 Share Napisano 3 Styczeń 2013 Nagle zmienia nam się konstrukcja i montaż i z przyczepki lekkiej i powstaje ciężarowa. Ale tu bardziej chodziło o zmianę DMC ale w zakresie p-py lekkiej dla przykładu : ktoś ma p-pę lekką marki SAM i ciąga ją za samochodem Fiat Seicento i z tego powodu zarejestrował tego SAM'a na 300 kg DMC bo taką może ciągać Seicento. Po jakimś czasie właściciel p-py zmienił auto na VW Passata i też chce ciągać to przyczepę za nim ale jako że Passat może ciągnąć przyczepę bez hamulca 650 kg DMC chce zwiększyć DMC posiadanej przyczepki z 300 kg do 650 kg (oczywiście przy założeniu że konstrukcja i reszta wyposażenia jest na tyle mocna że to wytrzyma). Z doświadczenia wiadomo że fabryczne ośki do przyczepek lekkich wszystkie lub prawie wszystkie są do 750 kg DMC zaczepy holownicze podobnie, pozostaje konstrukcja samej przyczepki i jeśli ta konstrukcja jest na tyle mocna że wytrzyma te 650 kg to myślę że można byłoby dokonać zmian konstrukcyjnych. Zawsze można zażądać opinii rzeczoznawcy ponieważ mamy takie prawo. Pozostaje pytanie co wpisać w opisie zmian bo de facto nic się nie zmienia a wzrasta DMC pojazdu W przypadku zmiany przyczepy lekkiej na ciężarową tu już konstrukcja zmienia się diametralnie bo trzeba zamontować oś hamowaną i zaczep z hamulcem najazdowym i takiej zmiany raczej bym się wystrzegał ale jak ktoś się uprze i rzeczoznawca to pooblicza że to wytrzyma to chyba nie byłoby wyjścia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 5 Styczeń 2013 Share Napisano 5 Styczeń 2013 Aczkolwiek sprawdziłbym przepisy o pojazdach marki SAM czy wogóle dopuszczają zmiany konstrukcyjne. Badanie zgodności wykonuje się przecież tylko raz, a skoro nastąpiły zmiany konstrukcyjne to pojazd podlega dodatkowemu badaniu technicznemu, które z badaniem zgodności nie ma absolutnie nic wspólnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.