timo Napisano 28 Grudzień 2012 Share Napisano 28 Grudzień 2012 Czy jest możliwe zarejestrowanie jako zbytkowy pojazdu ciężarowego, który: 1) ma 25 lat 2) jest prawdopodobnie jedynym egzemplarzem w kraju (Mercedes, ale model produkowany w Brazylii na rynek Ameryki Południowej i może jeszcze gdzieś na Azję, Afrykę - w Europie nigdy nie sprzedawany) 3) ma zmienione nadwozie (oryginalnie był prawdopodobnie kontenerem, obecnie jest tzw. lawetą (platforma z "załamanym" tyłem + najazdy)? Od razu mówię, że nie jest to próba cięcia kosztów w firmie transportowej Auto jest w prywatnych rękach (służy w rodzinnym gospodarstwie rolnym do transportu maszyn - własnych, nie na handel czy usługowo) i w związku z tym używane jest bardzo sporadycznie. Docelowo ma być odrestaurowane (blacharka kabiny, lakier itp.) i "wyglądać" biorąc udział np. w zlotach typu "Master Truck" (jak wspomniałem - jedyny egzemplarz w Polsce), nie tracąc jednak swojej użytkowej funkcji (auto robi pod załadunkiem może ze 2000 km rocznie). Nie ukrywam, że miło byłoby nieco "obciąć" koszty utrzymania tego auta, szczególnie poprzez np. czasowe wyrejestrowanie oraz wykupywanie OC tylko wtedy, kiedy auto jeździ. P.S. Auto poza nadwoziem jest w 100% oryginalne, łącznie z naklejkami informacyjnymi itp. Dołączam zdjęcie identycznego modelu, tylko z innym nadwoziem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 28 Grudzień 2012 Share Napisano 28 Grudzień 2012 Pytanie nie do nas. O tym czy to będzie zabytek w Twoim przypadku zdecyduje konserwator zabytków. Dostaniesz papier - będziesz miał zabytek - no problem. A ponieważ wiem, że zaraz się tu odezwie pewien frustrat z pod Nowego Targu to podpowiem, że jeśli zdecydowałbyś się otworzyć własne muzeum i wpiszesz ten pojazd na listę muzealiów, to nawet bez decyzji konserwatora będzie to zabytkiem... Nie wiem tylko, czy akurat ta droga Cię interesuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
timo Napisano 28 Grudzień 2012 Autor Share Napisano 28 Grudzień 2012 Czyli rozumiem, że w zasadzie o możliwości uzyskania rejestracji na zabytek decyduje prawie wyłącznie konserwator, a diagnosta bada tylko stan pojazdu i zgodność z warunkami technicznymi? Czy istnieje możliwość uzyskania odstępstwa np. na to, że pojazd ma pomarańczowe przednie pozycyjne (wspólne z kierunkowskazem na dwuwłóknowej żarówce) oraz 5 pomarańczowych lampek na dachu kabiny (tak jak miały np. Kamazy), czy jako zabytek "z urzędu" może mieć taką niezgodność z przepisami? Reszta świateł jest europejska. A może istnieje jakaś prostsza droga, żeby te światła mogły pozostać? Hmmm, pomysł z muzeum ciekawy, zwłaszcze, że oprócz tego pojazdu posiadamy sporo maszyn i pojazdów, które można określić mianem "ruchomych zabytków techniki", głównie z byłego NRD - większość sprawna, w ciągłym użytkowaniu (jakoś tak lubimy NRDowskie sprzęty). Czy pojazd będący na liście muzealiów może być użytkowany do wożenia ładunków? I czy z racji bycia na liście muzealiów "z urzędu" może dostać "żółte blachy", czy procedura ich uzyskiwania jest tak sama, jak dla każdego innego pojazdu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 28 Grudzień 2012 Share Napisano 28 Grudzień 2012 Czyli rozumiem, że w zasadzie o możliwości uzyskania rejestracji na zabytek decyduje prawie wyłącznie konserwator, a diagnosta bada tylko stan pojazdu i zgodność z warunkami technicznymi? Tak Z tymi światłami ciężki temat. Zabytek to zabytek - ma być zgodny z warunkami technicznymi z czasu, kiedy był wyprodukowany no i z założenia jak najbardziej oryginalny. Gdy jednak nie spełnia pewnych warunków ogólnych (tak to w uproszczeniu nazwijmy), to diagnosta może ograniczyć możliwości użytkowania pojazdu. Czy zabytkiem techniki możesz dokonywać przewozów, prowadzić działalność... Hmmm - nie widzę przeciwwskazań I czy z racji bycia na liście muzealiów "z urzędu" może dostać "żółte blachy" Tak dokładnie. Tzn.badanie co do zgodności i tak musi przejść, ale już bez konserwatora się obejdziesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rurek777 Napisano 28 Grudzień 2012 Share Napisano 28 Grudzień 2012 jesli będzie zarobkowy to przegląd co rok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 28 Grudzień 2012 Share Napisano 28 Grudzień 2012 Zabytek to zabytek - ma być zgodny z warunkami technicznymi z czasu, kiedy był wyprodukowany no i z założenia jak najbardziej oryginalny. Podstawę prawną poproszę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 28 Grudzień 2012 Share Napisano 28 Grudzień 2012 jesli będzie zarobkowy to przegląd co rok. Tak - to prawda. Ale jeśli potrzeby własne tylko, to nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
timo Napisano 28 Grudzień 2012 Autor Share Napisano 28 Grudzień 2012 jesli będzie zarobkowy to przegląd co rok. Tak - to prawda. Ale jeśli potrzeby własne tylko, to nie Zdecydowanie potrzeby własne. Wozimy tylko swoje maszyny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 28 Grudzień 2012 Share Napisano 28 Grudzień 2012 jesli będzie zarobkowy to przegląd co rok. A jak rozpoznać podczas badania czy to transport zarobkowy czy nie bo też jest ciekawa kwestia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 28 Grudzień 2012 Share Napisano 28 Grudzień 2012 bo też jest ciekawa kwestia Nijak. Klient ma wiedzieć jak użytkuje i poddawać odpowiednim badaniom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 29 Grudzień 2012 Share Napisano 29 Grudzień 2012 Nijak. Klient ma wiedzieć jak użytkuje i poddawać odpowiednim badaniom To może inaczej, czy spotkał się ktoś z tym że klient na badaniu zabytku powiedział że będzie go wykorzystywał zarobkowo i żeby mu na rok dać badanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zjc Napisano 29 Grudzień 2012 Share Napisano 29 Grudzień 2012 czy spotkał się ktoś z tym że klient na badaniu zabytku powiedział że będzie go wykorzystywał zarobkowo i żeby mu na rok dać badanie :evil: Jak na razie nic takiego mnie nie spotkało Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
timo Napisano 29 Grudzień 2012 Autor Share Napisano 29 Grudzień 2012 Wiem, że u mnie w miejscowości właściciel zakładu kamieniarskiego używa do pracy zabytkowego Hanomaga. Auto jest na żółtych blachach, ale normalnie wozi materiały czy np. gotowe pomniki z zakładu na cmentarz. Więc chyba się da Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 29 Grudzień 2012 Share Napisano 29 Grudzień 2012 Wiem, że u mnie w miejscowości właściciel zakładu kamieniarskiego używa do pracy zabytkowego Hanomaga. Auto jest na żółtych blachach, ale normalnie wozi materiały czy np. gotowe pomniki z zakładu na cmentarz. Więc chyba się da Używać używa ale czy jeździ na OBT Dla mnie to trochę martwy przepis a nawet całkiem martwy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
timo Napisano 29 Grudzień 2012 Autor Share Napisano 29 Grudzień 2012 Ale jak rozumiem przez "wykorzystanie zarobkowe" rozumiecie uslługi transportowe? Czy transport na potrzeby własne firmy przez osobę fizyczną prowadząca działalność gosparczą też jest wykorzystaniem zarobkowym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.