Marek1 Napisano 23 Styczeń 2013 Share Napisano 23 Styczeń 2013 @Qnick , dał dobry przykład .Autobus do 15miejsc ,dmc powyżej 3500kg , a cena zgodnie z cennikiem 98zł. Fakt, że na to LT46 nie zwróciłem uwagi a to Qunik, ciekawy przypadek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mildura Napisano 26 Styczeń 2013 Share Napisano 26 Styczeń 2013 Nie zdarzyło mi się do tej pory badać autobusu (do homologacji)dla 14 osób i więcej by DMC było mniejsze niż 3,5 tony, Trudno jest zbudować autobus dla 20 osób by zmieścić się w 5 tonach. Najtrudniejsze co jest dla producentów takich zabudów, to nie przekroczenie nacisków na drugiej osi. Dlatego nie bardzo wierzę, by istniał VW LT dla 13 osób siedzących (13*71kg+13*15kg) z wózkiem inwalidzkim (250kg) i dodatkowo windą (min 120 kg) i jeszcze mieścił się w 3,5 tony. Na badaniu z pełnym zbiornikiem paliwa musiałby ważyć około 1900 kg. Z podestami, tapicerką, podłogą, wzmocnieniami foteli tak aby spełnic wymagania dla M2, z dodatkowym oszkleniem, oknem w suficie, bez bagażnika... Czyli pojazd użyty do stworzenia takiego autobusu musiałby ważyć jakieś max 1500 kg. To nie możliwe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 26 Styczeń 2013 Share Napisano 26 Styczeń 2013 Dlatego nie bardzo wierzę, by istniał VW LT dla 13 osób siedzących (13*71kg+13*15kg) z wózkiem inwalidzkim (250kg) i dodatkowo windą (min 120 kg) i jeszcze mieścił się w 3,5 tony. Ale ten VW LT ma 4600 kg DMC więc jest trochę cięższy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 26 Styczeń 2013 Share Napisano 26 Styczeń 2013 Najtrudniejsze co jest dla producentów takich zabudów, to nie przekroczenie nacisków na drugiej osi. Nie bardzo zrozumiałem. Mieszczą się w DMC a nie mieszczą się w nacisku tylnej osi? Przy równomiernym rozmieszczeniu miejsc dla pasażerów to taka sytuacja nie powinna się chyba zdarzyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mildura Napisano 26 Styczeń 2013 Share Napisano 26 Styczeń 2013 Nie bardzo zrozumiałem. Mieszczą się w DMC a nie mieszczą się w nacisku tylnej osi? Przy równomiernym rozmieszczeniu miejsc dla pasażerów to taka sytuacja nie powinna się chyba zdarzyć? Bardzo byś się zdziwił - jak widzę Sprintera na pojedyńczych kołach na drugiej osi i większej ilości pasażerów niż 12 jestem na 100 % pewien, że oś jest przeciążona. Decyduje odległość od pierwszej osi i odległość między osiami. Można potem sobie ułożyc sumę momentów (najprostsza "belka") jaką uczą już w każdym technikum. W Sprinterach tylko dwa pierwsze rzędy (łącznie z pierwszym, kierowcy) mają większy wpływ na nacisk pierwszej osi. Wszystko to, co jest za osią drugą powoduje wręcz odciążenie osi pierwszej. I wtedy jest zonk. Bo dla przykładu: dopuszczalne naciski na osie dla sprintera o DMC 5 000: 1 - 1850, 2 - 3500 (dla "bliżniaka") Jeśli Sprinter jest przedłużony to często faktycznie jest tak, że pusty: 1 - 1500, 2 - 2300 pełny: 1 - 1450 (sic!), 2 - 3550 - czyli DMC ok, a naciski przekroczone. Równomierne rozłożenie foteli o niczym tu nie decyduje... Tak się często zdarza. Niedawno przesyłałem niektórym exls do obliczania nacisków w autobusie 2 osiowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 26 Styczeń 2013 Share Napisano 26 Styczeń 2013 Aby odciążyć przednią oś w stanie załadowanym to trzeba przenieść środek ciężkości ładunku poza tylną oś (to wynika z mechaniki). Aż trudno mi sobie to wyobrazić, ale skoro z Twoich doświadczeń to wynika to widocznie zawodzi mnie wyobraźnia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mildura Napisano 26 Styczeń 2013 Share Napisano 26 Styczeń 2013 Zaraz to wytłumaczę - rozstaw osi w najdłuższym sprinterze to 4325 mm (bodajże, piszę z pamięci). Pierwszy fotel kierowcy jest około 1,1 od pierwszej osi, kolejne są mniej więcej co 85 - 90 cm, ostatni rząd czterech siedzeń jest ponad dwa metry za osią drugą. Jesli jeszcze w dodatku sprinter ma bagażnik typu "plecak" - 150 kg 2,5 metra za drugą osią lub sprzęg do przyczepy 1500 kg - conajmniej 120 kg to jestem pewien, że nastąpi własnie taka sytuacja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 27 Styczeń 2013 Share Napisano 27 Styczeń 2013 to jestem pewien, że nastąpi własnie taka sytuacja. Potwierdzę to praktycznie. Taki rozkład obciążeń w autobusie MB Sprinter, czyli niedociążanie osi przedniej w miarę obciążania pojazdu, powoduje problemy w regulacji geometrii kół przedniej osi. Wg fabrycznych parametrów kąty pochylenia i zbieżność kół przednich należy ustawiać w dużym plusie. Przy wzroście obciążenia pojazdu ma następować wzrost obciążenia osi przedniej i ugięcie resora powodujące zmianę pochylenia kół do zera a nawet do wartości ujemnych. W busie obciążonym pełnym ładunkiem tak się dzieje. Jednak wspomniana specyfika rozkładu obciążeń w autobusie MB Sprinter powoduje że ugięcie to i pionowanie się pochylenia kół nie następuje. Wyregulowanie geometrii zgodnie z tabelą fabryczną powoduje że koła przednie mają duże pochylenie w plus i zbieżność też w dużym plusie. Prowadzi to do szybkiego i nieprawidłowego zużywania się zewnętrznej części bieżnika opon kół przednich. Niejedna firma eksploatująca będące jeszcze na gwarancji Sprintery w wersji autobus toczyła boje z serwisem w sprawie tego nieprawidłowego zużywania się opon kół osi przedniej jednak bez żadnego efektu w postaci korekcji ustawienia geometrii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 27 Styczeń 2013 Share Napisano 27 Styczeń 2013 No tak. Jeśli dołożymy bagażnik na tylnej ścianie i obciążenie pionowe haka to taka sytuacja staje się realna. To mniej więcej tak, jakby dołożyć jeszcze dwa rzędy siedzeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.