Skocz do zawartości

Autobus do 15 osób


mirek.g

Rekomendowane odpowiedzi

@Qnick , dał dobry przykład .Autobus do 15miejsc ,dmc powyżej 3500kg , a cena zgodnie z cennikiem 98zł.

Fakt, że na to LT46 nie zwróciłem uwagi a to Qunik, ciekawy przypadek :ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zdarzyło mi się do tej pory badać autobusu (do homologacji)dla 14 osób i więcej by DMC było mniejsze niż 3,5 tony, Trudno jest zbudować autobus dla 20 osób by zmieścić się w 5 tonach. Najtrudniejsze co jest dla producentów takich zabudów, to nie przekroczenie nacisków na drugiej osi.

Dlatego nie bardzo wierzę, by istniał VW LT dla 13 osób siedzących (13*71kg+13*15kg) z wózkiem inwalidzkim (250kg) i dodatkowo windą (min 120 kg) i jeszcze mieścił się w 3,5 tony.

Na badaniu z pełnym zbiornikiem paliwa musiałby ważyć około 1900 kg. Z podestami, tapicerką, podłogą, wzmocnieniami foteli tak aby spełnic wymagania dla M2, z dodatkowym oszkleniem, oknem w suficie, bez bagażnika...

Czyli pojazd użyty do stworzenia takiego autobusu musiałby ważyć jakieś max 1500 kg. To nie możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego nie bardzo wierzę, by istniał VW LT dla 13 osób siedzących (13*71kg+13*15kg) z wózkiem inwalidzkim (250kg) i dodatkowo windą (min 120 kg) i jeszcze mieścił się w 3,5 tony.

 

Ale ten VW LT ma 4600 kg DMC więc jest trochę cięższy :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najtrudniejsze co jest dla producentów takich zabudów, to nie przekroczenie nacisków na drugiej osi.

Nie bardzo zrozumiałem. Mieszczą się w DMC a nie mieszczą się w nacisku tylnej osi? Przy równomiernym rozmieszczeniu miejsc dla pasażerów to taka sytuacja nie powinna się chyba zdarzyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo zrozumiałem. Mieszczą się w DMC a nie mieszczą się w nacisku tylnej osi? Przy równomiernym rozmieszczeniu miejsc dla pasażerów to taka sytuacja nie powinna się chyba zdarzyć?

 

Bardzo byś się zdziwił - jak widzę Sprintera na pojedyńczych kołach na drugiej osi i większej ilości pasażerów niż 12 jestem na 100 % pewien, że oś jest przeciążona. Decyduje odległość od pierwszej osi i odległość między osiami. Można potem sobie ułożyc sumę momentów (najprostsza "belka") jaką uczą już w każdym technikum.

W Sprinterach tylko dwa pierwsze rzędy (łącznie z pierwszym, kierowcy) mają większy wpływ na nacisk pierwszej osi. Wszystko to, co jest za osią drugą powoduje wręcz odciążenie osi pierwszej. I wtedy jest zonk. Bo dla przykładu:

dopuszczalne naciski na osie dla sprintera o DMC 5 000:

1 - 1850, 2 - 3500 (dla "bliżniaka")

Jeśli Sprinter jest przedłużony to często faktycznie jest tak, że pusty:

1 - 1500, 2 - 2300

pełny:

1 - 1450 (sic!), 2 - 3550 - czyli DMC ok, a naciski przekroczone. Równomierne rozłożenie foteli o niczym tu nie decyduje...

 

Tak się często zdarza. Niedawno przesyłałem niektórym exls do obliczania nacisków w autobusie 2 osiowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby odciążyć przednią oś w stanie załadowanym to trzeba przenieść środek ciężkości ładunku poza tylną oś (to wynika z mechaniki). Aż trudno mi sobie to wyobrazić, ale skoro z Twoich doświadczeń to wynika to widocznie zawodzi mnie wyobraźnia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz to wytłumaczę - rozstaw osi w najdłuższym sprinterze to 4325 mm (bodajże, piszę z pamięci). Pierwszy fotel kierowcy jest około 1,1 od pierwszej osi, kolejne są mniej więcej co 85 - 90 cm, ostatni rząd czterech siedzeń jest ponad dwa metry za osią drugą. Jesli jeszcze w dodatku sprinter ma bagażnik typu "plecak" - 150 kg 2,5 metra za drugą osią lub sprzęg do przyczepy 1500 kg - conajmniej 120 kg to jestem pewien, że nastąpi własnie taka sytuacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jestem pewien, że nastąpi własnie taka sytuacja.

 

Potwierdzę to praktycznie.

Taki rozkład obciążeń w autobusie MB Sprinter, czyli niedociążanie osi przedniej w miarę obciążania pojazdu, powoduje problemy w regulacji geometrii kół przedniej osi.

Wg fabrycznych parametrów kąty pochylenia i zbieżność kół przednich należy ustawiać w dużym plusie.

Przy wzroście obciążenia pojazdu ma następować wzrost obciążenia osi przedniej i ugięcie resora powodujące zmianę pochylenia kół do zera a nawet do wartości ujemnych.

W busie obciążonym pełnym ładunkiem tak się dzieje.

Jednak wspomniana specyfika rozkładu obciążeń w autobusie MB Sprinter powoduje że ugięcie to i pionowanie się pochylenia kół nie następuje.

Wyregulowanie geometrii zgodnie z tabelą fabryczną powoduje że koła przednie mają duże pochylenie w plus i zbieżność też w dużym plusie.

Prowadzi to do szybkiego i nieprawidłowego zużywania się zewnętrznej części bieżnika opon kół przednich.

Niejedna firma eksploatująca będące jeszcze na gwarancji Sprintery w wersji autobus toczyła boje z serwisem w sprawie tego nieprawidłowego zużywania się opon kół osi przedniej jednak bez żadnego efektu w postaci korekcji ustawienia geometrii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak. Jeśli dołożymy bagażnik na tylnej ścianie i obciążenie pionowe haka to taka sytuacja staje się realna. To mniej więcej tak, jakby dołożyć jeszcze dwa rzędy siedzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.