ziBi Napisano 18 Październik 2005 Share Napisano 18 Październik 2005 Mam pytanko do braci diagnostów - co to jest zawieszenie równoważne z zawieszeniem pneumatycznym ??? Może jakaś definicja ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaka Napisano 18 Październik 2005 Share Napisano 18 Październik 2005 Zawieszenie równoważne to zawieszenie na poduszkach pneumatycznych i na tzw półresorach.Jak zauważyłeśto neczepa prawie nigdy ciągnik sam. ma układ zaw częściowo na półresorze a częściowo na poduszce.W takim wypedku wystawiamy zaśw.(jak klient chce)że zaw. pneumatyczne.Chodzi o ulgę w podatku drogowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ziBi Napisano 18 Październik 2005 Autor Share Napisano 18 Październik 2005 Dzieki bardzo, tak myslałem ale teraz jestem pewniejszy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaka Napisano 18 Październik 2005 Share Napisano 18 Październik 2005 Miłej pracy ziBi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtek1150 Napisano 8 Listopad 2005 Share Napisano 8 Listopad 2005 Na równoważne zawieszenie pneumatycznemu potrzebne jest zaswiadczenie od producenta , nie może tego ustalić SKP tylko pneumatyczne możemy ustalić na SKP. odnosnie tego pytania czy ma ktoś jkies materiały odnośnie tych zaświadczeń lub jakies linki to poczytalibyśmy o tych zawieszeniach. pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert OSKP Napisano 8 Listopad 2005 Share Napisano 8 Listopad 2005 Według załącznika nr II dyrektywy 96/53/WE UKład zawieszenia uważany jest za pneumatyczny, jezeli amortyzacja następuje przynajmniej w 75% za pomocą urządzeń pneumatycznych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaka Napisano 9 Listopad 2005 Share Napisano 9 Listopad 2005 I to jest fakt. Wątpię żeby producent dostł homologację na pojazd(zawieszenie) bez spełnienia tego warunku(75% na poduszkach pneumatycznych).Dlatego jak widzę naczepę(ciągnik) z tzw półresorami to daję zaświadczenię że pojazd posiada zawieszenie pneumatyczne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abc Napisano 6 Grudzień 2005 Share Napisano 6 Grudzień 2005 coś "wyszperałem" w tej kwestii: oczywiście przepis prawa stanowi: DYREKTYWA RADY 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym ZAŁĄCZNIK II WARUNKI RÓWNOWAŻNOŚCI ZAWIESZEŃ NIEPNEUMATYCZNYCH I PNEUMATYCZNYCH DLA OSI NAPĘDOWEJ (NAPĘDOWYCH) POJAZDU 1. DEFINICJA ZAWIESZENIA PNEUMATYCZNEGO Układ zawieszenia uważany jest za pneumatyczny, jeżeli amortyzacja następuje przynajmniej w 75 % za pomocą urządzeń pneumatycznych. 2. RÓWNOWAŻNOŚĆ ZAWIESZEŃ PNEUMATYCZNYCH Zawieszenie uznawane za równoważne z zawieszeniem pneumatycznym musi spełniać następujące warunki: 2.1 Podczas krótkotrwałej swobodnej pionowej oscylacji z niską częstotliwością amortyzowanej masy w pionie ponad osią napędową lub zespołem osi mierzona częstotliwość i tłumienie amortyzacji maksymalnego ciężaru muszą mieścić się w granicach określonych ppkt 2.2-2.5. 2.2 Każda oś musi być wyposażona w zawieszenie hydrauliczne. W przypadku osi podwójnych zawieszenie hydrauliczne musi być tak umieszczone, aby oscylacja zespołu osi została zredukowana do wartości minimalnych. 2.3 Średni stosunek tłumienia D musi wynosić ponad 20 % krytycznego tłumienia zawieszenia w normalnym stanie, to znaczy ze sprawnym zawieszeniem hydraulicznym. 2.4 Jeżeli zawieszenie hydrauliczne jest wymontowane lub niesprawne, wówczas stosunek tłumienia zawieszenia nie może przekraczać już 50 % średniego stosunku tłumienia D. 2.5 Częstotliwość tłumionej masy na osi lub zespole osi w czasie krótkotrwałej swobodnej pionowej oscylacji nie może przekraczać 2,0 Hz. 2.6 Częstotliwość i tłumienie zawieszenia są podane w pkt 3. W pkt 4 ustanowione są procedury kontrolne badania wartości częstotliwości i tłumienia. 3. DEFINICJA CZĘSTOTLIWOŚCI I TŁUMIENIA W niniejszej definicji należy uwzględnić masę tłumioną M (kg) na jedną oś napędową lub zespół osi. Oś lub zespół osi wykazuje łączne ciśnienie między powierzchnią drogi a tłumioną masą K niuton/metr i wskaźnikiem łącznego tłumienia C niuton/metr i na sekundę (N/ms). Z oznacza drogę tłumionej masy w kierunku pionowym. Wyrównanie ruchu dla swobodnej oscylacji oznacza: [pic] Częstotliwość oscylacji tłumionej masy F (rad/sec) to: [pic] Tłumienie ma wartość krytyczną, jeżeli C = Co, gdzie [pic]. Stosunek tłumienia jako ułamek wartości krytycznej to [pic] Krótkotrwała swobodna pionowa oscylacja tłumionej masy tworzy krzywą sinusoidalną przedstawioną na rysunku 2. Częstotliwość jest możliwa do ustalenia za pomocą pomiaru czasu potrzebnego dla obserwowalnej we wszystkich cyklach oscylacji. Tłumienie można ustalić za pomocą pomiaru następujących po sobie maksymalnych wartości oscylacji, które występują w tym samym kierunku. Jeżeli maksymalne wartości amplitud pierwszego i drugiego cyklu wynoszą A1 i A2, to stosunek tłumienia wynosi D. [pic] "ln" stanowi przy tym naturalny logarytm stosunku amplitud. 4. PROCEDURA TESTU W celu ustalenia w teście stosunku tłumienia D, stosunku tłumienia przy wymontowanym zawieszeniu pneumatycznym oraz częstotliwość F zawieszenia, obciążony pojazd musi albo: a) przejechać z niewielka prędkością (5 km/h 1 km/h) przez przeszkodę o wysokości 80 mm w profilu przedstawionym na rysunku 1; krótkotrwałą oscylację należy badać pod względem częstotliwości i tłumienia, którą można ustalić ponownie, zjeżdżając kołami z progu taśmy bieżnej; lub b) rama pojazdu zostanie obniżona, tak że ciężar osi napędowej wynosi półtorej maksymalnej wartości statycznej. Następnie zostaje gwałtownie wstrzymana działająca na pojazd siła ciągu i ustalona zostanie wynikła stąd oscylacja; lub c) rama pojazdu zostanie podniesiona, tak że tłumiona masa zostanie podwyższona o 80 mm ponad oś napędową. Podniesiony pojazd jest gwałtownie opuszczany i ustalona zostaje wynikła stąd oscylacja; lub d) przeprowadzone zostaną inne procedury, o ile producent w dostateczny sposób wykaże przed właściwymi służbami nadzoru technicznego ich równoważność. Pojazd należy wyposażyć w przetwornik rejestrujący przesunięcie pionowe, znajdujący się między osią napędową a ramą, bezpośrednio ponad osią napędową. Poprzez pomiar maksymalnych wartości kompresji możliwe staje się z jednej strony ustalenie częstotliwości F i z drugiej strony stosunku amplitud, a tym samym tłumienie. W przypadku podwójnych osi napędowych przetwornik rejestrujące przesunięcie pionowe należy umieścić między każdą z osi napędowych a ramą nad tymi osiami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaka Napisano 6 Grudzień 2005 Share Napisano 6 Grudzień 2005 No i świetnie sprawdz to w warunkach skp.Czyli musi być (tak mi się wydaje) homologacja na to zawieszenie Ewentualnie na pojazd z tym zawieszeniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rurek777 Napisano 24 Lipiec 2010 Share Napisano 24 Lipiec 2010 no to jak to szybko obliczyć? jeśli ciągnik ma na tylnej osi 2 poduszki to nie spełnia 75%. a jak ma 4 poduszki na tylnej osi a na przedniej resor? [ Dodano: 24-07-2010, 13:20 ] albo 2 poduszki i pół resor na tylnej osi ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 24 Lipiec 2010 Share Napisano 24 Lipiec 2010 Fragment z pisma Min. Finan. "Odnośnie uwzględniania, przy ustalaniu stawki podatku od środków transportowych, rodzaju zawieszenia, trzeba zauważyć, iż w przypadku zawieszenia o mieszanym charakterze (pneumatyczne i inne) okolicznością decydującą o wysokości opodatkowania pojazdu jest rodzaj zawieszenia tzw. osi nośnej (oś najbardziej obciążona powodująca największy, nacisk na drogę). Jeżeli ta oś ma zawieszenie pneumatyczne, to pojazd należy uznać za pojazd z zawieszeniem pneumatycznym. Liczba osi pojazdu wynika z wpisu w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Zawieszenia równoważne z pneumatycznym - rodzaj takiego zawieszenia deklaruje na potrzeby badań homologacyjnych producent lub importer na podstawie odrębnych badań laboratoryjnych. Informacja ta zawarta jest w świadectwie homologacji. Tej cechy pojazdu nie można stwierdzić w drodze badania technicznego w SKP." Czyli ja to rozumiem tak, że jeżeli są poduszki na osi napędowej (osiach napędowych) wtedy zawieszenie jest pneumatyczne, a w warunkach SKP nie jesteśmy w stanie nazwać (zbadać) żadnego zawieszenia jako równoważnego z pneumatycznym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rurek777 Napisano 25 Lipiec 2010 Share Napisano 25 Lipiec 2010 każdy ciągnik samochodowy ma obciążoną oś tylną najbardziej , jeśli ma 2 poduszki na tylnej osi , to znaczy że jest to zaw. pneumatyczne?. a gdzie 75% [ Dodano: 25-07-2010, 11:46 ] chodzi mi tyko o ciągniki ,naczepy w większości mają poduszki na wszystkich osiach może jakiś rzeczoznawca co napisze. [ Dodano: 25-07-2010, 12:05 ] czy te 75% dotyczy jednej osi czy wszystkich ? [ Dodano: 25-07-2010, 21:39 ] nikt mi nie odpowie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 26 Lipiec 2010 Share Napisano 26 Lipiec 2010 to znaczy że jest to zaw. pneumatyczne?. a gdzie 75% Przy półresorze i poduszce to prawie 100% amortyzacji następuje dzięki urządzeniu pneumatycznemu. Bo ile ugięcia może być na półresorze. Pewnie trochę jest ale jest to tak mało, że można je pominąć. Problemem są zawieszenia, w których resory paraboliczne działają równolegle z poduszkami bo wtedy producent musi określić ile amortyzacji następuje na poduszce a ile na resorze. Jeśli wykaże, że co najmniej 75% przejmuje poduszka wtedy takie zawieszenie uznaje się również za pneumatyczne i wpisuje do homologacji. Na szczęście takich zawieszeń nie jest dużo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marbie Napisano 11 Styczeń 2012 Share Napisano 11 Styczeń 2012 Odświerzam 1. DEFINICJA ZAWIESZENIA PNEUMATYCZNEGO Układ zawieszenia uważany jest za pneumatyczny, jeżeli amortyzacja następuje przynajmniej w 75 % za pomocą urządzeń pneumatycznych. 2. RÓWNOWAŻNOŚĆ ZAWIESZEŃ PNEUMATYCZNYCH Zawieszenie uznawane za równoważne z zawieszeniem pneumatycznym musi spełniać następujące warunki: 2.1 Podczas krótkotrwałej swobodnej pionowej oscylacji z niską częstotliwością amortyzowanej masy w pionie ponad osią napędową lub zespołem osi mierzona częstotliwość i tłumienie amortyzacji maksymalnego ciężaru muszą mieścić się w granicach określonych ppkt 2.2-2.5. 2.2 Każda oś musi być wyposażona w zawieszenie hydrauliczne. W przypadku osi podwójnych zawieszenie hydrauliczne musi być tak umieszczone, aby oscylacja zespołu osi została zredukowana do wartości minimalnych. 2.3 Średni stosunek tłumienia D musi wynosić ponad 20 % krytycznego tłumienia zawieszenia w normalnym stanie, to znaczy ze sprawnym zawieszeniem hydraulicznym. 2.4 Jeżeli zawieszenie hydrauliczne jest wymontowane lub niesprawne, wówczas stosunek tłumienia zawieszenia nie może przekraczać już 50 % średniego stosunku tłumienia D. 2.5 Częstotliwość tłumionej masy na osi lub zespole osi w czasie krótkotrwałej swobodnej pionowej oscylacji nie może przekraczać 2,0 Hz. 2.6 Częstotliwość i tłumienie zawieszenia są podane w pkt 3. W pkt 4 ustanowione są procedury kontrolne badania wartości częstotliwości i tłumienia. [ Dodano: 11-01-2012, 15:34 ] I teraz pojawia się pytanie. Czy jeżeli mamy wątpliwość co do spełnienia warunków równoważności z zaw. pneum., a na TZ oryginalnej D.M.C. widnieje 26000kg w np sam. z 1998 roku to oznacza to własnie że spełnia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 11 Styczeń 2012 Share Napisano 11 Styczeń 2012 jeżeli mamy wątpliwość Ja po tej lekturze jestem jedną wielką wątpliwością..... Potrzebny jest jeszcze wiek kierowcy lub właściciela. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz70 Napisano 11 Styczeń 2012 Share Napisano 11 Styczeń 2012 Do tej pory sądziłem, że coś wiem na temat zawieszeń pneumatycznych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
IVVO Napisano 15 Grudzień 2012 Share Napisano 15 Grudzień 2012 Co uwzględnić - czy pismo finansowców czy dyrektywę dotyczy to ciągników samochodowych. Ten wpis jest dla podatku czy stwierdzenie faktu technicznego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 1 Kwiecień 2016 Share Napisano 1 Kwiecień 2016 No dobrze. Skoro o zawieszeniach była tu mowa, to mam taki dylemat. W instrukcji w sprawie rejestracji pojazdów stoi tak: 30) w rubryce „ADNOTACJE URZĘDOWE” – wpisuje się następujące skróty odpowiadające treści adnotacji: t) „ZAWIESZENIE ...” – podając rodzaj zawieszenia: pneumatyczne albo równoważne do pneumatycznego – dotyczy samochodów ciężarowych i ciągników samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, oraz przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7,0 t, No i teraz tak, po co wykombinowano wielokropek? Co należy wpisywać w miejsce wykropkowane? Jakie adnotacje dotyczące zawieszeń spotykacie w codziennej pracy na stacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 1 Kwiecień 2016 Share Napisano 1 Kwiecień 2016 Powinno być "... PNEUMATYCZNE" LUB "... RÓWNOWAŻNE DO PNEUMATYCZNEGO" , bo to są dwa różne rozwiązania. U mnie na BT do tej pory stawiały się same pneumatyczne, więc drugiej opcji jeszcze nie spotkałem. Jak trafi się to zwrócę uwagę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 1 Kwiecień 2016 Share Napisano 1 Kwiecień 2016 Ja podobnie. Wpis ---ZAWIESZENIE PNEUMATYCZNE--- widzę, ale zawieszenia pneumatycznego na samochodzie nie widzę. I co, oczywiste omyłki czy pomroczność jasna podczas badania? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 1 Kwiecień 2016 Share Napisano 1 Kwiecień 2016 No skoro jest wpis, a zawieszenia nie ma to niezgodność po prostu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 1 Kwiecień 2016 Share Napisano 1 Kwiecień 2016 Najlepsze to są zapisy w świadectwach zgodności - "zawieszenie pneumatyczne lub równoważne" - "TAK". I skąd pracownik WK ma wiedzieć, jakie wpisać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 1 Kwiecień 2016 Share Napisano 1 Kwiecień 2016 Hehe - od razu mi się przypomina kultowe pytanie w WK. Praktycznie 99% klientów zwracało się z takim zagadnieniem: - Ile kosztuje przerejestrowanie? - A ma pan tablice czarne, czy białe? - Tak... Michał - ale ten tekst co piszesz to jest chyba tylko na końcu świadectwa albo w tym dodatkowym kwitku. Bo w konkretnych punktach dotyczących zawieszenia jest to raczej podane. No tylko trzeba się wczytać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 1 Kwiecień 2016 Share Napisano 1 Kwiecień 2016 Bo w konkretnych punktach dotyczących zawieszenia jest to raczej podane. No właśnie nie. W którymś punkcie (dotyczącym właśnie zawieszenia) jest wpisane tylko TAK. albo w tym dodatkowym kwitku Czasem mądry producent w oświadczeniu o danych poda rodzaj zawieszenia - co tylko potwierdza, że w homo tego nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.