Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

timo

Ciągnik siodłowy z przestrzenią ładunkową?

Polecane posty

timo

Czy wg polskich przepisów ciągnik siodłowy może mieć przestrzeń ładunkową? Jak w tym przypadku z określeniem ładowności? DMC - MW = nacisk na siodło + masa ładunku? Bez rozgraniczenie ile na siodle, ile w przestrzeni ładunkowej? Jaki rodzaj pojazdu?

 

Konkretnie chodzi mi o pojazd w bardzo długiej wersji rozstawu osi, DMC 11 ton, który obecnie ma zabudowę typu laweta. Chciałbym go przerobić w taki sposób, żeby przednia część (między kabiną a siodłem) była krótką "paką", tuż przed tylną osią siodło i tyle, koniec auta (obecna zabudowa ma duży zwis tylny). Ciągnąłby krótką naczepę specjalistyczną, więc długość zestawu byłaby w normie.

 

Czy coś takiego jest w Polsce legalne, a jeśli nie, to jaki przepis tego zabrania?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Czy wg polskich przepisów ciągnik siodłowy może mieć przestrzeń ładunkową?

 

Zgodnie z definicją ciągnik może służyć wyłącznie do ciągnięcia przyczep:

 

42a) ciągnik samochodowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie wyłącznie do ciągnięcia przyczepy; określenie to obejmuje ciągnik siodłowy i ciągnik balastowy;

 

Ale może trzeba zapytać inaczej - czy samochód ciężarowy (służący do przewozu ładunków) może mieć dodatkowo sprzęg w postaci siodła do ciągnięcia przyczep?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Ale może trzeba zapytać inaczej - czy samochód ciężarowy (służący do przewozu ładunków) może mieć dodatkowo sprzęg w postaci siodła do ciągnięcia przyczep?

Ja uważam, że może mieć taki sprzeg, bo naczepa jest specyficzną przyczepą.

W sumie to podobny przypadek jak przyczepa kłonicowa, na której spoczywa tylko część ładunku a reszta spoczywa na pojeździe ciądnącym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Robiłem kiedyś Man-a z Austrii, podwozie 3-osiowe /określony w Austrii jako kombinowany transport/ był wywrotką a po zięciu kipra ciągnikiem samochodowym/ miał parametry określone dla wywrotki 3-osiowej oraz dla ciągnika. Jako wywrotka 26 DMC i zastaw 40000kg oraz jako ciągnik samochodowy F.3 40000kg. Był duży problem z zarejestrowaniem gdyż u nas nie ma pojęcia dwu funkcyjności. Po długich pertraktacjach z WK przyjęliśmy go jako ciągnik samochodowy a w uwagach / że może być wykorzystywany jako wywrotka/. Była to zagwozdka dla minie jak i dla WK i oni i ja do końca nie wiemy czy zrobiliśmy dobrze.

Miał jeszcze HDS, zaczep przyczepy, czołownicę do pługu śnieżnego/ w komplecie/ oraz naczepę 2-osiową

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
był wywrotką a po zięciu kipra ciągnikiem samochodowym

 

Czyli dla swojej dwu-funkcyjności wymagał jednak jakichś zmian konstrukcyjnych - coś trzeba było zdemontować, coś zamontować itd.

Autorowi pytania chodzi jednak chyba o coś innego - o podwozie, które pomiędzy siodłem i przestrzenią skrajni zarezerwowaną dla naczepy, a kabiną ma jeszcze przestrzeń ładunkową/transportową. Czyli funkcje transportowe + "ciągnięcie" wykorzystuje jednocześnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
IVVO
Ciągnąłby krótką naczepę specjalistyczną, więc długość zestawu byłaby w normie.

Przedstawiłem przykład podobnego sprzęty, ale w/g mnie będziesz ograniczony miejscem mocowania siodła do ramy które przewidział producent. Nie powinieneś montować siodła na ramie poza tylną osią lecz między 1 a 2 /siodło ma przenosić obciążenie na oś a nie na ramę pośrednią/. Teoretycznie możliwa przebudowa ale praktycznie naczepa przy skręcie rozwali skrzynię ładunkową

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
timo
Ciągnąłby krótką naczepę specjalistyczną, więc długość zestawu byłaby w normie.

Przedstawiłem przykład podobnego sprzęty, ale w/g mnie będziesz ograniczony miejscem mocowania siodła do ramy które przewidział producent. Nie powinieneś montować siodła na ramie poza tylną osią lecz między 1 a 2 /siodło ma przenosić obciążenie na oś a nie na ramę pośrednią/. Teoretycznie możliwa przebudowa ale praktycznie naczepa przy skręcie rozwali skrzynię ładunkową

 

1) siodło oczywiście przed osią, tak jak pisałem

2) naczepa ma bardzo niewiele przed sworzniem, więc nic nie będzie rozwalać

3) skrzynia ma być krótka, na osprzęt potrzebny do zapewnienia obsługi/serwisu maszyn wożonych na naczepie.

 

W sumie ciężarowy ze sprzęgiem siodłowym to chyba faktycznie lepszy pomysł z formalnego punktu widzenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Po długich pertraktacjach z WK przyjęliśmy go jako ciągnik samochodowy a w uwagach / że może być wykorzystywany jako wywrotka/. Była to zagwozdka dla minie jak i dla WK i oni i ja do końca nie wiemy czy zrobiliśmy dobrze.

 

Niestety zrobiliście źle. Pojazd po każdej zmianie powinien przejść DBT i mieć wymieniony DR (teoretycznie nawet kilka razy dziennie).

 

W sumie ciężarowy ze sprzęgiem siodłowym to chyba faktycznie lepszy pomysł z formalnego punktu widzenia.

 

Tak myślę, bo ciężarowy może przewozić ładunek i ciągnąć przyczepę (naczepę).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
skrzynia ma być krótka, na osprzęt potrzebny do zapewnienia obsługi/serwisu maszyn wożonych na naczepie.

Czyli będzie to duża skrzynka narzędziowa a nie skrzynia ładunkowa zatem ja potraktował bym pojazd jako ciągnik samochodowy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mecher
skrzynia ma być krótka, na osprzęt potrzebny do zapewnienia obsługi/serwisu maszyn wożonych na naczepie.

Czyli będzie to duża skrzynka narzędziowa a nie skrzynia ładunkowa zatem ja potraktował bym pojazd jako ciągnik samochodowy.

 

Takowe skrzynki (najczęściej z tworzyw sztucznych) są normalnym elementem wyposażenia ciagnika siodłowego np. z naczepą ADR.

Sam takowe montowałem do ramy . Chyba z 500 litrów pojemności, spotykałem sie też z większymi.

 

Jemu raczej o coś innego sie rozchodzi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
Jemu raczej o coś innego sie rozchodzi.

Nie do końca o co innego, bo skoro w tej skrzyni nie zamierza przewozić ładunków a tylko wyposażenie niezbędne do użytkowania pojazdu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mecher

danielg539, w sumie to okaże sie jak coś napisze więcej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
timo
Jemu raczej o coś innego sie rozchodzi.

Nie do końca o co innego, bo skoro w tej skrzyni nie zamierza przewozić ładunków a tylko wyposażenie niezbędne do użytkowania pojazdu.

 

Nie pojazdu, tylko ładunku (maszyny przewożonej na naczepie).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.