krzakx Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Witam, Postanowiłem założyć nowy temat aby jeszcze raz podejść do zadanego przez mnie pytania w innym topicu TU . Pytanie to: Jak zgodnie z literą prawa obliczyć uciąg haka? Moja sytuacja jest taka, że diagnosta chcę wbić 15,09*100 czyli 1509kg bzdura!!! TZ Na haku parametr D = 15,09kN S = 100kg brak R - uciąg w kg I teraz tak: Użytkownik doli, przytoczył na forum wzór powołując się na Dz.U.32 par 3 Klik Niestety w obecnej ustawie nie ma wzmianki o tym wzorze (nawet nie wiem czy kiedy kolwiek w kiedyś obowiązujących wersjach ustawy był). Faktem jednak jest, że wzór jest powszechny pisze o nim np. WESTFALIA na swojej stronie klik Użytkownik Gacek wspomina, że problem braku oznaczenia R jest powszechnyklik Często się zdarza, że brakuje wartości R. I to nie w jakiś chińskich hakach tylko np. w Thule lub w fabrycznych hakach np. VW. Dalej użytkownik doli przytacza o tu par 14 ust 7 w 951 zgodnie z którym wylicza, że w przypadku busiarzy 3,5t max DMC przyczepy to 2632 kg To ja się pytam: 1. Ile mogę ciągnąć i na jakim haku? Cytuj
pentagram Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Tutaj masz wzór, a poniżej w załączniku program, który to oblicza. Haczyk.zip Cytuj
pentagram Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 W moim mieście diagności walą kN*100 Przyjedź do mnie, z Sanoka to ok 80 km i problem będziesz miał z głowy. Cytuj
darkdog Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Ludzie trzeci dzień próbuje to rozwikłać a Wy mi ciągle to samo, programy i wzór. Kolego próbujemy Ci w taki czy inny sposób pomóc jeżeli nie odpowiada Ci taka pomoc więc z niej nie korzystaj zadzwoń do producenta twojego poj. z zapytaniem jaką przyczepę możesz tym autem ciągnąć i jaki jest uciąg haka i po sprawie Cytuj
biker100 Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 krzakx skoro diagnościw Twoim mieście walą kN*100 to bierz 32 pod pachę i maszeruj na SKP - nie zorientują się, a nawet gdyby to niech oni Tobie pokażą na jakiej podstawie obliczenia swe prowadzą. Tutaj nikt już więcej Tobie nie przedstawi jako argument. Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Kolego krzakx, możesz na spokojnie opisać swój problem,bo nie bardzo wiem o co chodzi.Czy zamontowałeś hak i wykonujesz badanie ,czy chcesz ustalić parametry O1 i O2 w dowodzie rejestracyjnym Wiedz że parametry O1 i O2 (maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem i bez) ustala producent pojazdu. Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Jak zgodnie z literą prawa obliczyć uciąg haka? Zgodnie z literą prawa nic się nie oblicza.Uciąg haka określa producent.Jest to parametr D podany na tabliczce znamionowej haka. Cytuj
pentagram Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Jak zgodnie z literą prawa obliczyć uciąg haka? Uciąg haka to właśnie parametr określony literą "D". "R" - dop. masa przyczepy z hamulcem. Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Witam,Moja sytuacja jest taka, że diagnosta chcę wbić 15,09*100 czyli 1509kg bzdura!! Co chce wbić i gdzie?? Cytuj
michal_k Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 JA MAM problem z HAKIEM To załóż odpowiedni hak i problem zniknie. To hak ma być dopasowany do pojazdu, a nie parametry O.1 i O.2 do haka. Cytuj
Paprock Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Z klikowanego tu pamiętnika: → http://www.westfalia-automotive.de/index.php?id=10&L=4#irfaq_4_797b4 UCIĄG POJAZDUProducenci pojazdów ustalają obciążenie pociągowe dla każdego typu pojazdu. Nasze dane dotyczą wyłącznie samego haka holowniczego. Z reguły podane wartości się pokrywają. WARTOŚĆ-D (UCIĄG)Zgodnie z informacjami ustawodawcy odpada podanie na tabliczce znamionowej uciągu haka (GA) i dopuszczalnego ciężaru całkowitego (GF). Podaje się wyłącznie wartość-D i dopuszczalne obciążenie wspornikowe. Zamiast wartości D zwiększa się szerokość przy zmianie odbioru zgodnie § 19(3) StVZO. Można więc zmienić dopuszczalny ciężar całkowity przy odpowiedniej zmianie obciążenia pociągowego, bez konieczności pozyskiwania nowego dopuszczenia. Wartość D oblicza się wg poniższego wzoru: Cytuj
krzakx Napisano 13 Luty 2014 Autor Napisano 13 Luty 2014 michal_k uważasz, że mój z parametrem D=15,09 kN jest nie odpowiedni? Kilku z Was mnoży mi 15,09*~100. No to proszę http://allegro.pl/hak-holowniczy-modul-citroen-jumper-iii-od-2006r-i3943323695.html DANE TECHNICZNE: Typ kuli haka - Kula haka holowniczego przykręcana dwiema śrubami "z czoła" R = 3000 kg - dopuszczalna masa całkowita przyczepy (uciąg) D = 15,09 kN - siła działająca pionowo na hak S = 100 kg - maksymalny nacisk pionowy na kulę WOW!? Co nie? Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 michal_k uważasz, że mój z parametrem D=15,09 kN jest nie odpowiedni? Jeśli mogę wiedzieć w dowodzie rejestracyjnym O1 ile wynosi? Cytuj
krzakx Napisano 13 Luty 2014 Autor Napisano 13 Luty 2014 Nie mam DR, auto jeszcze nie zarejestrowane w kraju. W 1-szym poscie masz zdjęcie TZ. Kolejny przykład: Mam dawać więcej przykładów czy będzie tak cały czas mnożyć parametr D*~100? Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Mam dawać więcej przykładów czy będzie tak cały czas mnożyć parametr D*~100? Nie wiem jak inni liczą ale z moich obliczeń DMC przyczepy dla tego haka i danych jak na tabliczce znamionowej wynosi 2749kg Cytuj
krzakx Napisano 13 Luty 2014 Autor Napisano 13 Luty 2014 Mam dawać więcej przykładów czy będzie tak cały czas mnożyć parametr D*~100? Nie wiem jak inni liczą ale z moich obliczeń DMC przyczepy dla tego haka i danych jak na tabliczce znamionowej wynosi 2749kg 'Bo dobrze Ci wychodzi, liczysz ze wzoru. Ale jak widać są diagności, którzy mnoża paramter D*~100. A to na pewno nie poprawnie, niech ktoś pokaże mi hak z D=30kN Cytuj
Marek1 Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 Ostra walka, tymczasem problem wielokrotnie wałkowany na forum. Tu np. automatyczne programy do wyliczania masy przyczepy w odniesieniu do D haka: http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=11900 i maksymalnie, jest to dokładnie: 2749,349 kg Natomiast rzeczywiście, że MMC przyczepy ustala producent pojazdu. Jeżeli diagnosta nie może ustalić jaka jest wielkość tego tego parametru to, powinien skorzystać z opinii rzeczoznawcy. Cytuj
Marek1 Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 W jaki sposob nalezy wyliczyc czy hak jest przystowany/odpowiedni do danego pojazdu (czyli moze uciagnac co najmniej tyle ile w DR poz. O1) Odpowiedź masz w moim poście. Hak w twoim pojeździe jest właściwy do masy przyczepy 2749 kg. Najwyraźniej powinien być to jednak inny hak, właściwy dla masy przyczepy 3000 kg. Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 W jaki sposob nalezy wyliczyc czy hak jest przystowany/odpowiedni do danego pojazdu (czyli moze uciagnac co najmniej tyle ile w DR poz. O1) http://www.westfalia-automotive.de/index.php?id=10&L=4#irfaq_4_797b4 Cytuj
Marek1 Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 idzie o akt prawny którym to krzakx mógłby podeprzeć się na SKP w trakcie badania ale odkąd 32 nie obowiązuje nie ma oficjalnego wzoru - ot cały o to ambaras. wzoru nie ma w DzU 951 ale to wcale nie znaczy, że wzór ten nie istnieje i nie wyznacza on maksymalnego uciągu tego haka... "ambaras"jest tu większy z tym, ze ten uciąg powinien być dla masy przyczepy 3000 kg a nie 2749kg jak w przypadku tego haka o D=15,09 kN Cytuj
Marek1 Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 jak w programie zaznaczysz aby przy obliczaniu brał pod uwagę D - haka wychodzi 2749kg przy odhaczeniu masa wzrasta do 3000kg. Bo wtedy program wyliczy ci wartości maksymalne, niezależnie od D haka. Dla tego D wynoszą one 2749 kg Natomiast, żeby nie przedłużać... Nie z D haka wylicza się MMC przyczepy. MMC przyczepy wyznacza producent pojazdu, i tylko producent. Jeśli SKP ma problem z ustaleniem wielkości tego parametru, bo nie wynika on z dokumentów pojazdu, to zgodnie z DzU 996 powinna ustalić to na podstawie orzeczenia rzeczoznawcy. On natomiast musi się oprzeć na wartościach podawanych przez producenta pojazdu. Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 13 Luty 2014 Napisano 13 Luty 2014 wzoru nie ma w DzU 951 ale to wcale nie znaczy, że wzór ten nie istnieje i nie wyznacza on maksymalnego uciągu tego haka... Może tutaj: Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych części sprzęgających zespołów pojazdów 2.11.1. Wartość D lub Dc jest teoretyczną wartością odniesienia dla sił poziomych w pojeździe ciągnącym i przyczepie, i stanowi podstawę obciążeń poziomych w testach dynamicznych. Dla mechanicznych urządzeń i elementów sprzęgających nieprzeznaczonych do przenoszenia obciążeń pionowych wartość ta wynosi: D = g T×RT + R KN T jest technicznie dopuszczalną maksymalną masą w tonach pojazdu ciągnącego, łącznie, jeśli występuje, z obciążeniem pionowym przyczepy z osią centralną. R jest technicznie dopuszczalną maksymalną masą w tonach przyczepy z dyszlem ruchomym w płaszczyźnie pionowej, lub naczepy [2]. http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lng1=de,pl&lang=&lng2=cs,da,de,el,en,es,et,fi,fr,hu,it,lt,lv,mt,nl,pl,pt,sk,sl,sv,&val=448880:cs&page=&hwords=null Cytuj
biker100 Napisano 14 Luty 2014 Napisano 14 Luty 2014 Raczej nie Grześ brak parametru R na TZ haka: Na haku parametr D = 15,09kN S = 100kg brak R - uciąg w kg D = g T×RT + R KN T jest technicznie dopuszczalną maksymalną masą w tonach pojazdu ciągnącego, łącznie, jeśli występuje, z obciążeniem pionowym przyczepy z osią centralną. R jest technicznie dopuszczalną maksymalną masą w tonach przyczepy z dyszlem ruchomym w płaszczyźnie pionowej, lub naczepy Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 14 Luty 2014 Napisano 14 Luty 2014 Raczej nie Grześ brak parametru R na TZ haka: krzakx napisał/a: Na haku parametr D = 15,09kN S = 100kg brak R - uciąg w kg R to nie uciąg haka Każdy hak powinien posiadać tabliczkę znamionową na której powinien być wykazany przez producenta haka: - "D" - uciąg haka w kN, - "S" - największy statyczny nacisk pionowy na hak - w kg, -"R" - dopuszczalna masa ciągnionej przez pojazd przyczepy z hamulcem. http://forum.mycork.org/index.php?topic=19800.5;wap2 Cytuj
Psuj Napisano 14 Luty 2014 Napisano 14 Luty 2014 I miotła pozamiatała... Gwoli ścisłości, bo widzę, że do niektórych nie dociera: Pen - za przeproszeniem, ale ten program jest do bani, bo oblicza DMC albo z różnicy z tabliczki, albo z parametru D. A oba sposoby są błędne. Ani MMC ani DMC nie da się obliczyć. MMC podaje producent, a DMC jest w rozporządzeniu. krzakx - nie kozakuj kolego, bo racja jak zwykle leży po środku. Oczywiście tamci diagności robią błąd, bo powinni przepisać Ci MMC z zagranicznego dowodu lub katalogu (3000 - jeśli tak tam jest), ale jednocześnie hak na Twoim pojeździe jest przystosowany tylko do 2749 kg, więc jest nieodpowiedni do Twojego pojazdu i badanie powinno się zakończyć wynikiem N (i tak by sie skończyło u mnie) Więc albo wymontuj hak przed badaniem, albo wymień go na odpowiedni (taki który wytrzyma 3000 kg). Co do przekonania tamtych diagnostów, nie ma tak, że magicznym sposobem pokażesz im zapis w DzU i już. Tak nie ma. Jeśli (powtarzam JEŚLI, bo znamy tylko Twoją wersję) nie maja takiej wiedzy, to mamy wolny rynek - możesz pojechać na inną stację. I uważam to za koniec dyskusji na temat Twojego auta - temat został wyczerpany. Cytuj "Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.