Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Raz jeszcze HAK


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Postanowiłem założyć nowy temat aby jeszcze raz podejść do zadanego przez mnie pytania w innym topicu TU .

Pytanie to:

 

Jak zgodnie z literą prawa obliczyć uciąg haka?

Moja sytuacja jest taka, że diagnosta chcę wbić 15,09*100 czyli 1509kg bzdura!!!

TZ

2014-02-13_10.14.23_jpg_300x300_q85.jpg

 

Na haku parametr D = 15,09kN

S = 100kg

brak R - uciąg w kg

 

I teraz tak:

Użytkownik doli, przytoczył na forum wzór powołując się na Dz.U.32 par 3 Klik

Niestety w obecnej ustawie nie ma wzmianki o tym wzorze (nawet nie wiem czy kiedy kolwiek w kiedyś obowiązujących wersjach ustawy był).

Faktem jednak jest, że wzór jest powszechny pisze o nim np. WESTFALIA na swojej stronie klik

Użytkownik Gacek wspomina, że problem braku oznaczenia R jest powszechnyklik

Często się zdarza, że brakuje wartości R. I to nie w jakiś chińskich hakach tylko np. w Thule lub w fabrycznych hakach np. VW.

Dalej użytkownik doli przytacza o tu par 14 ust 7 w 951 zgodnie z którym wylicza, że w przypadku busiarzy 3,5t max DMC przyczepy to 2632 kg

 

To ja się pytam:

1. Ile mogę ciągnąć i na jakim haku?

Napisano
W moim mieście diagności walą kN*100

 

Przyjedź do mnie, z Sanoka to ok 80 km i problem będziesz miał z głowy.

Napisano
Ludzie trzeci dzień próbuje to rozwikłać a Wy mi ciągle to samo, programy i wzór.

Kolego próbujemy Ci w taki czy inny sposób :-D pomóc jeżeli nie odpowiada Ci taka pomoc więc z niej nie korzystaj :? zadzwoń do producenta twojego poj. z zapytaniem jaką przyczepę możesz tym autem ciągnąć i jaki jest uciąg haka i po sprawie

Napisano

krzakx skoro diagnościw Twoim mieście

walą kN*100
to bierz 32 pod pachę i maszeruj na SKP - nie zorientują się, a nawet gdyby to niech oni Tobie pokażą na jakiej podstawie obliczenia swe prowadzą. Tutaj nikt już więcej Tobie nie przedstawi jako argument.
Napisano

Kolego krzakx, możesz na spokojnie opisać swój problem,bo nie bardzo wiem o co chodzi.Czy zamontowałeś hak i wykonujesz badanie ,czy chcesz ustalić parametry O1 i O2 w dowodzie rejestracyjnym :? Wiedz że parametry O1 i O2 (maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem i bez) ustala producent pojazdu.

Napisano
Jak zgodnie z literą prawa obliczyć uciąg haka?

Zgodnie z literą prawa nic się nie oblicza.Uciąg haka określa producent.Jest to parametr D podany na tabliczce znamionowej haka.

Napisano
Jak zgodnie z literą prawa obliczyć uciąg haka?

 

Uciąg haka to właśnie parametr określony literą "D".

"R" - dop. masa przyczepy z hamulcem.

Napisano
Witam,

Moja sytuacja jest taka, że diagnosta chcę wbić 15,09*100 czyli 1509kg bzdura!!

Co chce wbić i gdzie??

Napisano
JA MAM problem z HAKIEM

 

To załóż odpowiedni hak i problem zniknie. To hak ma być dopasowany do pojazdu, a nie parametry O.1 i O.2 do haka.

Napisano

Z klikowanego tu pamiętnika: → http://www.westfalia-automotive.de/index.php?id=10&L=4#irfaq_4_797b4

UCIĄG POJAZDU

Producenci pojazdów ustalają obciążenie pociągowe dla każdego typu pojazdu. Nasze dane dotyczą wyłącznie samego haka holowniczego. Z reguły podane wartości się pokrywają.

WARTOŚĆ-D (UCIĄG)

Zgodnie z informacjami ustawodawcy odpada podanie na tabliczce znamionowej uciągu haka (GA) i dopuszczalnego ciężaru całkowitego (GF). Podaje się wyłącznie wartość-D i dopuszczalne obciążenie wspornikowe. Zamiast wartości D zwiększa się szerokość przy zmianie odbioru zgodnie § 19(3) StVZO. Można więc zmienić dopuszczalny ciężar całkowity przy odpowiedniej zmianie obciążenia pociągowego, bez konieczności pozyskiwania nowego dopuszczenia. Wartość D oblicza się wg poniższego wzoru:

Napisano

michal_k uważasz, że mój z parametrem D=15,09 kN jest nie odpowiedni?

Kilku z Was mnoży mi 15,09*~100.

No to proszę

http://allegro.pl/hak-holowniczy-modul-citroen-jumper-iii-od-2006r-i3943323695.html

 

DANE TECHNICZNE:

Typ kuli haka - Kula haka holowniczego przykręcana dwiema śrubami "z czoła"

R = 3000 kg - dopuszczalna masa całkowita przyczepy (uciąg)

D = 15,09 kN - siła działająca pionowo na hak

S = 100 kg - maksymalny nacisk pionowy na kulę

 

WOW!? Co nie?

Napisano
michal_k uważasz, że mój z parametrem D=15,09 kN jest nie odpowiedni?

Jeśli mogę wiedzieć w dowodzie rejestracyjnym O1 ile wynosi?

Napisano

Nie mam DR, auto jeszcze nie zarejestrowane w kraju.

W 1-szym poscie masz zdjęcie TZ.

 

Kolejny przykład:

Zrzut_ekranu_2014-02-13_22.09.49_png_300x300_q85.jpg

Mam dawać więcej przykładów czy będzie tak cały czas mnożyć parametr D*~100?

Napisano
Mam dawać więcej przykładów czy będzie tak cały czas mnożyć parametr D*~100?

Nie wiem jak inni liczą ale z moich obliczeń DMC przyczepy dla tego haka i danych jak na tabliczce znamionowej wynosi 2749kg

Napisano
Mam dawać więcej przykładów czy będzie tak cały czas mnożyć parametr D*~100?

Nie wiem jak inni liczą ale z moich obliczeń DMC przyczepy dla tego haka i danych jak na tabliczce znamionowej wynosi 2749kg

'

Bo dobrze Ci wychodzi, liczysz ze wzoru. Ale jak widać są diagności, którzy mnoża paramter D*~100.

A to na pewno nie poprawnie, niech ktoś pokaże mi hak z D=30kN

Napisano

Ostra walka, tymczasem problem wielokrotnie wałkowany na forum.

Tu np. automatyczne programy do wyliczania masy przyczepy w odniesieniu do D haka:

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=11900

 

i maksymalnie, jest to dokładnie: 2749,349 kg

 

Natomiast rzeczywiście, że MMC przyczepy ustala producent pojazdu.

Jeżeli diagnosta nie może ustalić jaka jest wielkość tego tego parametru to, powinien skorzystać z opinii rzeczoznawcy.

Napisano
W jaki sposob nalezy wyliczyc czy hak jest przystowany/odpowiedni do danego pojazdu (czyli moze uciagnac co najmniej tyle ile w DR poz. O1)

Odpowiedź masz w moim poście.

Hak w twoim pojeździe jest właściwy do masy przyczepy 2749 kg.

Najwyraźniej powinien być to jednak inny hak, właściwy dla masy przyczepy 3000 kg.

Napisano
idzie o akt prawny którym to krzakx mógłby podeprzeć się na SKP w trakcie badania ale odkąd 32 nie obowiązuje nie ma oficjalnego wzoru - ot cały o to ambaras.

 

wzoru nie ma w DzU 951 ale to wcale nie znaczy, że wzór ten nie istnieje i nie wyznacza on maksymalnego uciągu tego haka...

"ambaras"jest tu większy z tym, ze ten uciąg powinien być dla masy przyczepy 3000 kg a nie 2749kg jak w przypadku tego haka o D=15,09 kN

Napisano
jak w programie zaznaczysz aby przy obliczaniu brał pod uwagę D - haka wychodzi 2749kg przy odhaczeniu masa wzrasta do 3000kg.

Bo wtedy program wyliczy ci wartości maksymalne, niezależnie od D haka.

Dla tego D wynoszą one 2749 kg

 

Natomiast, żeby nie przedłużać...

Nie z D haka wylicza się MMC przyczepy.

MMC przyczepy wyznacza producent pojazdu, i tylko producent.

Jeśli SKP ma problem z ustaleniem wielkości tego parametru, bo nie wynika on z dokumentów pojazdu, to zgodnie z DzU 996 powinna ustalić to na podstawie orzeczenia rzeczoznawcy.

On natomiast musi się oprzeć na wartościach podawanych przez producenta pojazdu.

Napisano
wzoru nie ma w DzU 951 ale to wcale nie znaczy, że wzór ten nie istnieje i nie wyznacza on maksymalnego uciągu tego haka...

Może tutaj:

Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych części sprzęgających zespołów pojazdów

 

2.11.1. Wartość D lub Dc jest teoretyczną wartością odniesienia dla sił poziomych w pojeździe ciągnącym i przyczepie, i stanowi podstawę obciążeń poziomych w testach dynamicznych.

Dla mechanicznych urządzeń i elementów sprzęgających nieprzeznaczonych do przenoszenia obciążeń pionowych wartość ta wynosi:

D = g T×RT + R KN

 

T jest technicznie dopuszczalną maksymalną masą w tonach pojazdu ciągnącego, łącznie, jeśli występuje, z obciążeniem pionowym przyczepy z osią centralną.

R jest technicznie dopuszczalną maksymalną masą w tonach przyczepy z dyszlem ruchomym w płaszczyźnie pionowej, lub naczepy [2].

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lng1=de,pl&lang=&lng2=cs,da,de,el,en,es,et,fi,fr,hu,it,lt,lv,mt,nl,pl,pt,sk,sl,sv,&val=448880:cs&page=&hwords=null

Napisano

Raczej nie Grześ brak parametru R na TZ haka:

Na haku parametr D = 15,09kN

S = 100kg

brak R - uciąg w kg

 

D = g T×RT + R KN

T jest technicznie dopuszczalną maksymalną masą w tonach pojazdu ciągnącego, łącznie, jeśli występuje, z obciążeniem pionowym przyczepy z osią centralną.

R jest technicznie dopuszczalną maksymalną masą w tonach przyczepy z dyszlem ruchomym w płaszczyźnie pionowej, lub naczepy

Napisano
Raczej nie Grześ brak parametru R na TZ haka:
:?
krzakx napisał/a:

 

Na haku parametr D = 15,09kN

S = 100kg

brak R - uciąg w kg

R to nie uciąg haka

Każdy hak powinien posiadać tabliczkę znamionową na której powinien być wykazany przez producenta haka:

- "D" - uciąg haka w kN,

- "S" - największy statyczny nacisk pionowy na hak - w kg,

-"R" - dopuszczalna masa ciągnionej przez pojazd przyczepy z hamulcem.

 

 

http://forum.mycork.org/index.php?topic=19800.5;wap2

Napisano

I miotła pozamiatała...

 

Gwoli ścisłości, bo widzę, że do niektórych nie dociera:

 

Pen - za przeproszeniem, ale ten program jest do bani, bo oblicza DMC albo z różnicy z tabliczki, albo z parametru D. A oba sposoby są błędne. Ani MMC ani DMC nie da się obliczyć. MMC podaje producent, a DMC jest w rozporządzeniu.

 

krzakx - nie kozakuj kolego, bo racja jak zwykle leży po środku. Oczywiście tamci diagności robią błąd, bo powinni przepisać Ci MMC z zagranicznego dowodu lub katalogu (3000 - jeśli tak tam jest), ale jednocześnie hak na Twoim pojeździe jest przystosowany tylko do 2749 kg, więc jest nieodpowiedni do Twojego pojazdu i badanie powinno się zakończyć wynikiem N (i tak by sie skończyło u mnie) Więc albo wymontuj hak przed badaniem, albo wymień go na odpowiedni (taki który wytrzyma 3000 kg).

 

Co do przekonania tamtych diagnostów, nie ma tak, że magicznym sposobem pokażesz im zapis w DzU i już. Tak nie ma. Jeśli (powtarzam JEŚLI, bo znamy tylko Twoją wersję) nie maja takiej wiedzy, to mamy wolny rynek - możesz pojechać na inną stację.

 

I uważam to za koniec dyskusji na temat Twojego auta - temat został wyczerpany.

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.