Skocz do zawartości
adriansaper

Dopuszczalne wartości ustawienia świateł mijania

Rekomendowane odpowiedzi

adriansaper

Bardzo Proszę o pomoc, mam do rozwiązania zadanie:

 

Oblicz dopuszczalne wartości ustawienia świateł mijania w płaszczyźnie pionowej w samochodzie, w którym nominalna wartość ustawienia świateł wynosi 1,2 %.

 

Będę bardzo wdzięczny za pomoc ewentualnie podpowiedz ze wzorem

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pentagram

Patrz dz.U 996, zał nr.1:

 

[ Dodano: 01-06-2014, 20:11 ]

A tak w ogóle to witaj TUTAJ, na tym NASZYM FORUM :D

5ae1a61b0f56d_wiata.thumb.jpg.e1cfbe5c8b5e68d3fb3923e948d87a4e.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adriansaper

Ja bardzo dobrze znam odchyłki :) chodiz mi o rozwiazanie zadania ... podpowiedz jak to zrobic a nie Tabelke z usterkami

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pentagram
chodiz mi o rozwiazanie zadania

 

1,2% to obniżenie 12cm/10m, więc możliwy zakres to 0,9% (9cm/10m) do 1,7% (17cm/10m)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag

Jeżeli za punkt odniesienia przyjmiemy 40 m, (zgodnie z zapisem z wiersza 2, kolumny 15, załącznika nr 6 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia)

 

to "zasięg świateł mijania" można obliczyć ze wzorów

 

X1 = 40 + ( 4,8 / H ) przy odchyłce max 3 cm na 10 m w górę

X2 = 40 - ( 8 / H ) przy odchyłce max 5 cm na 10 m w dół

 

H wysokość zamontowania reflektora w m

 

X1 = 44,8 m

X2 = 32 m

 

rysunek przykładowy - proporcje niezachowane

5ae1a61b188df_zasig.thumb.png.baae6cdc2ae65384c3ee6ce26a42e769.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kowal
Badanie i ocena reflektorów oraz zasięg oświetlania drogi światłami mijania

 

W ramach Inicjatywy na Rzecz Dobrych Świateł Samochodowych w dniu 14 października Instytut Transportu Samochodowego wraz z firmą Hella Polska zorganizowali bezpłatne szkolenie diagnostów, dotyczące badania i oceny reflektorów oraz zasięgu oświetlania drogi światłami mijania. Spotkanie prowadził dr inż. Tomasz Targosiński, specjalista ds. oświetlenia pojazdów z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Szkolenie było odpowiedzią na wyniki badań przeprowadzone przez ITS, które pokazały, że przeważająca większość pojazdów jeździ ze źle ustawionymi światłami, co stanowi istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Ustawianie świateł to pozornie prosta czynność. W rzeczywistości wymaga pewnej wiedzy i staranności przy jej przeprowadzaniu. Obowiązujące przepisy wymagają prawidłowego ustawienia świateł, a ponadto określają wymaganie, aby światła dostatecznie oświetlały drogę na określoną odległość przed pojazdem.

 

Podczas szkolenia omówiono zagadnienia prawne i techniczne, ze szczególnym uwzględnieniem nowych rozwiązań oświetlenia w pojazdach. Oprócz szczegółowego zilustrowania praktycznych zagadnień badania i oceny reflektorów, szkolenie poświęcono również ocenie zasięgu oświetlenia drogi, która zależy m.in. od właściwości i sposobu użycia korektora pochylenia świateł.

 

Celem szkolenia było przekazanie użytecznej wiedzy diagnostom, dzięki której możliwe będzie prowadzenie weryfikacji stanu oświetlenia w rozszerzonym zakresie, w tym o ocenę rzeczywistego zasięgu wiązki świetlnej.

 

Szczegółowy zakres szkolenia:

 

Podstawy prawne dotyczące oświetlenia reflektorowego.

Konstrukcja i właściwości świetlnych reflektorów.

Granica światła i cienia.

Korektor poziomowania reflektorów.

Badanie reflektorów.

Określanie zasięgu oświetlenia drogi.

Wykrywanie nielegalnych źródeł światła.

Akcja bezpłatnej kontroli oświetlenia samochodowego – Inicjatywa na Rzecz Dobrych Świateł Samochodowych.

Zajęcia praktyczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pentagram
Celem szkolenia było przekazanie użytecznej wiedzy diagnostom, dzięki której możliwe będzie prowadzenie weryfikacji stanu oświetlenia w rozszerzonym zakresie, w tym o ocenę rzeczywistego zasięgu wiązki świetlnej.

 

Normalnie :shock: , jak można wykonać OBT nie sprawdzając ustawienia i światłości świateł :evil: . Istna paranoja :shoot::shoot::shoot:.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kowal
Zaczną się masowe wymiany reflektorów?

Dotychczas kontrole stanu reflektorów przez Policję ograniczały się głównie do sprawdzenia, czy źródło światła działa. Analizator świateł ITS ma sprawić, że wykryte zostaną pojazdy ze zbyt słabymi i źle ustawionymi światłami. Zakończyły się już pierwsze testy tego urządzenia przez policję.

Od jesieni ubiegłego roku policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji testują prototypową wersję analizatora świateł Instytutu Transportu Samochodowego, służącego do kontroli reflektorów w warunkach drogowych.

Testy pokazały, że tylko kilka procent pojazdów jeździ z dokładnie ustawionymi światłami, a mniej niż połowa z nich jest w stanie zapewnić minimum oświetlenia określonego przepisami. Około 10 proc. badanych pojazdów wymaga natychmiastowej naprawy lub wymiany reflektorów. – „Badania świateł na drodze są o tyle ważne, że wzrokiem – jak dotychczas – można jedynie sprawdzić fakt świecenia lamp, ale nie ich jakość, ani to czy spełniają przepisy” – podkreśla dr inż. Tomasz Targosiński z ITS.

Podczas kontroli stanu technicznego autokarów wożących dzieci na ferie, przeprowadzonej na początku lutego, okazało się, że światła mijania w kontrolowanych autokarach, poza prawidłowymi, miały też wartości na poziomie zaledwie 10-40 proc. wymaganego przepisami minimum.

Podobne uchybienia zdarzały się wcześniej, podczas policyjnych kontroli drogowych z wykorzystaniem analizatora świateł ITS, dlatego mundurowi zatrzymywali dowody rejestracyjne. Najbardziej drastyczne przypadki ukarano mandatami. Pozostałych kierowców, których światła nie były prawidłowo ustawione, pouczono i zalecono niezwłoczne skorygowanie ustawienia.

Masowe wprowadzenie kontroli stanu oświetlenia może przynieść dwie korzyści dla branży motoryzacyjnej – znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz wzrost liczby wizyt w warsztatach wśród kierowców z niesprawnymi lampami.

 

http://motofocus.pl/nowosci/14980/zaczna-sie-masowe-wymiany-reflektorow

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DARIO64

Czyżby szykowało się jedyne słuszne urządzenie ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kowal
Czyżby szykowało się jedyne słuszne urządzenie ?
no to samo pomyślałem i dlatego zamieściłem informację bo coś w tym jest............. :D i po co tyle stacji jak zaraz na drodze będzie można przeprowadzić pełne badanie i klienci nie będą szczekać jak robią to w stosunku do diagnostów............

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
S.K.P-POZNAŃ
jedyne słuszne urządzenie ?

 

na SKP

 

;)

.......Bo trzeba mieć nadzieję,

że biznes się opłaci,

że będzie z niego zysk,...... :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
„Badania świateł na drodze są o tyle ważne, że wzrokiem – jak dotychczas – można jedynie sprawdzić fakt świecenia lamp, ale nie ich jakość, ani to czy spełniają przepisy” ...

Podczas kontroli stanu technicznego autokarów wożących dzieci na ferie, przeprowadzonej na początku lutego, okazało się, że światła mijania w kontrolowanych autokarach, poza prawidłowymi, miały też wartości na poziomie zaledwie 10-40 proc. wymaganego przepisami minimum.

Ciekawe w jakiej skali, skoro producenci nie wiedzą dziś, czy Ich urządzenia wyskalowane są w candelach czy w luksach,,,

 

 

Masowe wprowadzenie kontroli stanu oświetlenia może przynieść dwie korzyści

Największą zapewne dla ITS,,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kowal
Wynik pomiaru jest prezentowany na ekranie w sposób graficzny oraz może być wydrukowany. Wynikiem badania jest ponadto automatyczna ocena słowna, zrozumiała dla każdego użytkownika pojazdu oceniająca opisowo jakość oświetlenia drogi i stopień olśnienia na podstawie specjalnego algorytmu.

Szybkie, precyzyjne, wszechstronne i tanie pomiary wykonywane za pomocą ANALIZATORA ŚWIATEŁ są uproszczonym odpowiednikiem pomiaru laboratoryjnego. Są ponadto uzupełnione szczegółową analizą uzyskanych wyników. Powinny stać ogólnie dostępne, a być może nawet obowiązkowe po to, by zapewnić kierowcom rzetelną informację na temat stanu lamp, a przez to bezpieczeństwo na drodze podczas jazdy nocą.

Oprócz precyzyjnego ustawiania świateł, znacznie dokładniejszego niż używane powszechnie przyrządy, ANALIZATOR ŚWIATEŁ dokonuje także automatycznej oceny zgodności parametrów reflektorów z wymaganiami przepisów krajowych, a także z wybranymi wymaganiami regulaminów homologacyjnych obowiązujących nowe pojazdy. To dodatkowy „bonus", gdyż obecne prawo nie wymaga takich sprawdzeń, ale dla kierowcy mogą być ważną wskazówką czy potrzebna jest już wizyta w serwisie lub wymiana żarówki, aby dla własnego bezpieczeństwa używać świateł, które dobrze oświetlają drogę i nie oślepiają innych .

ANALIZATOR ŚWIATEŁ spełnia formalne wymagania stawiane przyrządom do wzrokowego ustawiania świateł, a przy tym umożliwia ustawienie świateł ze znacznie większą precyzją niż obecnie używane przyrządy.

ANALIZATOR ŚWIATEŁ ze względu na swoją konstrukcję i właściwości ma możliwość rozbudowy oprogramowania. Możliwa jest także bardziej zaawansowana analiza wyników pomiarów za pomocą zewnętrznego oprogramowania. Dlatego może mieć szersze zastosowanie. Np. można badać jakość reflektorów jako części zamiennych przed zamontowaniem do pojazdu albo żarówki samochodowe.

Urządzenie uzyskało patenty: krajowy oraz europejski.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Czyżby szykowało się jedyne słuszne urządzenie ?

 

A wiesz,że ja chyba nie miałbym nic przeciwko takiemu urządzeniu na skp... Zawsze to polepszenie warunków pracy diagnosty...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Pod warunkiem, że wynik z automatu do rejestru, bo w przeciwnym wypadku to: Pan nie widziałeś tego wyniku...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pentagram

Ciekaw jestem gdzie będą sprawdzać te światła, chyba na jakiejś samopoziomującej platformie, bo jak inaczej w warunkach drogowych prawidłowo wykonać pomiar nie posiadając ławy pomiarowej. O wcześniejszej kontroli ciśnienia w ogumieniu pewnie też będą pamiętać :evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
A wiesz,że ja chyba nie miałbym nic przeciwko takiemu urządzeniu na skp...

Mnie ich urządzenie dla stacji wpadło w oko już parę lat temu . Te o którym mowa w artykule to prototyp dla policji , podejrzewam że działa na podobnej zasadzie jak ten pierwszy .

https://www.its.waw.pl/Analizator_swiatel,0,2127,1.html

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Elektroniczne urządzenia do pomiaru parametrów reflektorów są już na rynku od ładnych paru lat. Brak powszechnego ich użycia związany jest zapewne z ich ceną, która jeszcze kilka lat temu wynosiła ponad 20 000 PLN. Wprowadzenia archiwizacji pomiarów reflektorów wymusiła by wprowadzenia takich przyrządów na SKP. Już ładnych parę lat temu linię diagnostyczną Mahy można było wyposażyć w taki urządzenie peryferyjne jak elektroniczne urządzenia do pomiaru ustawiania światłości świateł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bodzio69

I wierzycie w to że będą takie kontrole na drodze przecież na chleb nie zarobią :mrgreen:

a o sprawdzeniu ciśnienia w kołach to zapomnijcie który się schyli .

Pewnie będzie wymóg w dodatkowym wyposażeniu samochodu pompka bo kompresora im nie dazą . :evil::evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
I wierzycie w to że będą takie kontrole na drodze

Podobnie jak z mobilna linią diagnostyczną - jedna gdzieś jest a parę innych ma być zakupionych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
I wierzycie w to że będą takie kontrole na drodze przecież na chleb nie zarobią

Nie, skoro Nam raz w roku się sprawdzić nie chce ,,,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kowal
Nie, skoro Nam raz w roku się sprawdzić nie chce ,,,
czy tak do końca jest to nie jestem pewny - najczęściej przyczyną jest narzekanie szefa na długi czas przeglądu i zajmowanie sie głupotami według niego - przejechanie ścieżki i wypad aby więcej a pożnij trąbią w telewizji jak to odbywają się badania ............. i jak powiesz klientowi ,że ma wymienić lampy albo żarówki to będziesz odstraszał klientów ,ale jak policja zabierze dowód to nie ma gadania ...... :shock::shock:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60

Efekty widać podczas jazdy, ksenony po drzewach świecą, bo ich się ponoć nie reguluje a H siódemki to nawet policja w radiowozach ma odwrotnie powkładane ,,,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Lukasz0417
ksenony po drzewach świecą, bo ich się ponoć nie reguluje

Albo poziomowanie "wisi"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.