Skocz do zawartości

zwalniacz w zwykłym autobusie


dkepska

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Panów i Panie:)

Uprzedzając pytanie, użyłam wcześniej opcji "szukaj" i nie znalazłam odpowiedzi.

Chodzi o to, iż mój mąż pojechał wczoraj autobusem na OBT i odbił się od drzwi:)

Diagnosta powiedział mu, że musi mieć dokumenty na ogranicznik i zwalniacz bo inaczej mu nie podbije. Problem polegał na tym, że jest to wojskowe Iveco (DMC pow. 5T), które przyszło z innej jednostki wojskowej. Tam przeglądy były normalnie podbijane bez tych zaświadczeń. Wiem, że autobus ten powinien posiadać ogranicznik (bo jest wyprodukowany w 2007 r.) i tu problem się rozwiązał ponieważ zaświadczenie udało się uzyskać z serwisu. Ale czy faktycznie musi mieć ten zwalniacz?(na 100 % nie jest zamontowany a przecież ma jeszcze ważne poprzednie OBT). W homologacji pojazdu nie pisze nic na temat ewentualnego innego hamowania, które mogłoby zastąpić badanie IIA. Na forum znalazłam mnóstwo informacji, ale o autobusach spełniających warunek na TEMPO 100, zaś to jest zwykły autobus.

Z góry dziękuję wszystkim, którzy zechcą oświecić mnie i napisać czy wszystkie autobusy M3, nawet te nie chcące uzyskać TEMPO 100 muszą posiadać ten hamulec długotrwałego hamowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykłe autobusy nie mają obowiązku posiadania zwalniacza.

Poproście diagnostę delikatnie o podstawę prawną

 

Bardzo słusznie. Trzeba jeszcze poinformować tą Panią o tachografie. Wymóg konieczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem, lecz one moim zdaniem nie wnoszą nic do tematu, bo to że podobne pojazdy produkowane w UE posiadają już zwalniacz, nie oznacza że w PL musi on być...

 

Podam przykład...poduszki powietrzne oraz ABS w osobówkach, nowe auta bez tych systemów nie są już produkowane, ale nasze wytyczne nie mówią o bezwzględnym posiadaniu takiego wyposażenia, więc pojazd może ich nie mieć...tak jak w/w autobus nie musi mieć zwalniacza...

 

Myślę, że oto chodziło twórczyni zapytania...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.poduszki powietrzne oraz ABS w osobówkach, nowe auta bez tych systemów nie są już produkowane, ale nasze wytyczne nie mówią o bezwzględnym posiadaniu takiego wyposażenia, więc pojazd może ich nie mieć...tak jak w/w autobus nie musi mieć zwalniacza.

Niestety ale jesteś w błędzie bo bez poduszki czy ABS-u a obecnie to chyba i bez ESP pojazd nie otrzyma homologacji.

Odnośnie autobusu o DMC 5000kg, to nawet gdyby to był autobus na TEMPO 100 to i tak nie musiał by takowego posiadać, bo i bez zwalniacza takie pojazdy często spełniają wymogi stawiane dla badania IIA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytaj jeszcze raz mój post, wyraźnie jest napisane, że nowe pojazdy nie są produkowane bez tych systemów, a w naszych przepisach o nich cisza...

 

No i czy faktycznie autorka pytania musi się zagłębiać w Nasze dywagację w tych wątkach, bo czasem i ja mam poważny problem z ich ogarnięciem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest napisane ale już nie tak wyraźnie :? , bo raz piszesz o

podobne pojazdy produkowane w UE
a później
' date=' nowe auta bez tych systemów nie są już produkowane[/quote']. Co nie zmienia faktu, że obowiązku sprawdzenia posiadania tych układów nie ma o ile następstwem ich braku czy niedziałania nie będzie zapalenie lampki kontrolnej sygnalizującej niesprawność.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za zainteresowanie sprawą:)

Wszystkie linki, które Panowie umieściliście w postach czytałam zanim poruszyłam temat na forum.

Użytkownik Mildura pisze:" Zwalniacz, czy inny hamulec dlugotrwalego działania jest obowiązkowy we wszystkich autobusach o DMC powyżej 5 ton (czyli M3) poza autobusami kategorii I (typowy, miejski autobus)"

Zaś Adamos :"Zwykłe autobusy nie mają obowiązku posiadania zwalniacza. "

Spór toczy się między mną, a moim mężem (który też ma uprawnienia diagnosty - żeby było śmieszniej). No bo generalnie wg przepisów unijnych jest tak jak pisze Mildura. Ale nasze przepisy mówią, że autobusy na 100 muszą spełniać warunki przewidziane w regulaminie nr 13 ekgonz.

I jak mam teraz rozstrzygnąć zakład małżeński??? :D

Generalnie w regulaminie tym jest napisane, że autobusy M3 a takowy to jest, klasy II - (16 miejsc siedzących + 6 stojących) mają posiadać zwalniacz i tam nie ma słowa o tym, że tylko te na 100.

Mój mąż twierdzi natomiast, że tylko te na 100 muszą mieć zwalniacz, bo to one mają być zgodne z reg. 13.

 

[ Dodano: 24-01-2015, 10:24 ]

Zwykłe autobusy nie mają obowiązku posiadania zwalniacza.

Poproście diagnostę delikatnie o podstawę prawną

 

Bardzo słusznie. Trzeba jeszcze poinformować tą Panią o tachografie. Wymóg konieczny.

 

Tacho jest zamontowane:)

 

[ Dodano: 24-01-2015, 10:25 ]

użyłam wcześniej opcji "szukaj" i nie znalazłam odpowiedzi.

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=160127#160127

czytałam

 

[ Dodano: 24-01-2015, 10:28 ]

też czytałam wcześniej, ale nadal jestem w czarnej d...e :-P

 

[ Dodano: 24-01-2015, 10:32 ]

A i jeszcze jedno. Skoro ten IRISBUS ma homologację, został dopuszczony do ruchu i na wyciągu z homologacji jest napisane, że może być zarejestrowany bez dalszych czynności homologacyjnych to znaczy, że co???że do pierwszego terminu badania mógł śmigać po drogach, a teraz nagle nie może?

:shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ak mam teraz rozstrzygnąć zakład małżeński???

Nie dać obiadu przez parę dni, o innych sprawach nie wspomnę. :lol:

Zresztą Kiepska powinna wiedzieć jak przywołać "pasożyta" do porządku. :x:lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój mąż twierdzi natomiast, że tylko te na 100 muszą mieć zwalniacz, bo to one mają być zgodne z reg. 13.

 

I ma rację, nadal upieram się o podanie podstawy prawnej w polskich przepisach obowiązkowego posiadania zwalniacza w zwykłym autobusie...

 

Proszę nie odsyłać do wątków (w których zresztą też miałem udział), tylko podać podstawę prawną że ma mieć i koniec. Bo to, że może mieć nie wyklucza powyższego, dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A na poważnie ,zwalniacz w tym przypadku tylko przy 100.

Co do ostatniego zdania. Niestety ale tak wyszło że po zmianie przepisów odnośnie ogranicznika wiele pojazdów raptem przestało spełniać wymagania pomimo takiego zapisu w homo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc :D

Chociaż szkoda, że to jednak mąż miał rację a nie ja :?

Niemniej diagnosta chciał kwity na retarder, bo inne egzemplarze tego autobusu będące w użytkowaniu jednostki go posiadają. Mało sensowne wytłumaczenie. Tak do końca to żaden z nich nie był pewien swoich racji i dlatego postanowiłam zajrzeć w miejsce gdzie jest dużo mądrych głów, czyli na forum :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc i dlatego postanowiłam zajrzeć w miejsce gdzie jest dużo mądrych głów, czyli na forum

 

Za miłą opinie należy się :piwo ,o sorki dla męża też :piwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Panów i Panie:)

Problem polegał na tym, że jest to wojskowe Iveco (DMC pow. 5T), które przyszło z innej jednostki wojskowej.

Więc odpada tachograf - nie wymagany.

Autobus powinien być typu homologowanego w zakresie hamowania według Regulaminu nr 13 EKG ONZ zgodnie co najmniej z 06 serią poprawek (ABS + zwalniacz) - Warunki dodatkowe dla autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ABS, airbag i inne są obowiązkowe w każdym nowym aucie... No fajnie. Tylko jak jakiś czas temu na tym forum pytałem o te aspekty NIKT nie był w stanie podać mi podstawy prawnej dlaczego.

Dać Wam linki do tego tematu czy sami poszukacie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę podać podstawę prawną.

 

Jak ma się do całej rozmowy Rozporządzenie WE nr 561/2006:

Art. 3 Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozu drogowego:

 

a) ...

b)....

c) pojazdami będącymi własnością sił zbrojnych, służb obrony cywilnej, straży pożarnej i sił odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego, lub wynajmowanych przez nie bez kierowcy, gdy przewóz wykonywany jest w związku z zadaniami powierzonymi tym służbom i pozostaje pod ich kontrolą;

?

 

oraz fakt, że nie jest to "BUS100" .

 

poz.951 Rozdział 6 Warunki dodatkowe dla autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h 4. autobus powinien być wyposażony w:

1) przyrząd kontrolny – tachograf samochodowy o zakresie pomiarowym co najmniej do 125 km/h;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugerujesz że w zwykłych autobusach oprócz miejskich nie obowiązują tachografy , a co do tego ---

pojazdami będącymi własnością sił zbrojnych
tzn. Rozporządzenie Ministra Transportu I Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

(Dz. U. Nr 44, poz. 432 z dnia 15 maja 1999 r.).--- jest już nieaktualne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A do mojego postu nikt się nie odniósł... Jakie to wygodne... A ja Wam chętnie poszukam linki do tych rozważań... Ale czekam na kogoś jednak rozgarniętego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.