caniggia Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Witam, Jak wygląda sprawa pierwszego badania technicznego importowanego pojazdu z zagranicy dopuszczonego na zasadach coś jak u nas jednostkowego dopuszczenia po 2013 roku, to znaczy np nie ma na światłach homologacji E czy na innych elementach, ale został przebadany w danym kraju UE i zarejestrowany. Dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Wynik negatywny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caniggia Napisano 13 Kwiecień 2015 Autor Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Na podstawie? Z mojej wiedzy firmy produkujące np repliki robią badanie w Czechach, Holandii, Niemczech, gdzie są dopuszczone do ruchu na podstawie podobnej procedury jak u nas jednostkowe dopuszczenie, później u nas rejestrowane, więc jak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 np nie ma na światłach homologacji E czyżby zamontował lampy naftowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caniggia Napisano 13 Kwiecień 2015 Autor Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Pomijam lampy, dałem jako przykład. Zakładam iż są amerykańskie zmodyfikowane do EU. W PL jeżeli pojazd zostanie dopuszczony taką procedurą i przyjedzie na następny przegląd np po roku, to też dostanie negatywa za brak homologacji na lampie? Pewnie nie. Więc konkretnie, dlaczego dopuszczony na takich samych zasadach za granicą w EU ma dostać negatywa w PL. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 O ile sam taki pojazd może nie mieć homologacji, jednak jego podzespoły, zwłaszcza decydujące o bezpieczeństwie powinny być homologowane zgodnie z DzU nr 951 z 2013 r § 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: Reszta we wspomnianym rozporządzeniu i w zalączniku nr 3 do tego rozporządzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caniggia Napisano 13 Kwiecień 2015 Autor Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Myślę, że jeżeli tak by było, to dopuszczenie jednostkowe i badania takie jak homologacyjne nie były by potrzebne. Buduję w PL motocykl jeden, nie mam homologacji na nic i po badaniach odpowiednich i odpowiednio drogich (im więcej elementów jest w pojeździe homologowanych, tym mniejsze koszty badania), przy założeniu, że je spełnię, nie dostaję homologacji, a wynik badań (nota bene taki sam jakby pojazd przechodził homologację), na tej podstawie pojazd jest dopuszczony do ruchu (w skrócie). Wiec jadę takim pojazdem na przegląd, pokazuję dokumentację (być może nie muszę, bo w dowodzie wbite) i pojazd powinien przegląd przejść. Stąd pytanie, bo niczym innym nie różni się otrzymanie dopuszczenia do ruchu na podobnych zasadach za granicą, oprócz ceny.... Czyli pojazd jest zarejestrowany i dopuszczony do ruchu decyzją jakiegoś ministra/organy zagranicznego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Myślę, że OBWIESZCZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1) z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia jasno reguluję tę kwestię. Jeżeli jakiś pojazd miałby nie spełniać tych warunków, to tylko na zasadzie odstępstwa. Odstępstwa wydane w innym kraju nie przechodzą automatycznie do Polski. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Buduję w PL motocykl jeden, nie mam homologacji na nic i po badaniach odpowiednich Dostaniesz wynik negatywny. Kolego Tobie mylą się pojęcia. Pojazd, który przeszedł odpowiednie dopuszczenie jednostkowe lub proces homologacji nie oznacza, że jest poskładany z tego co tam ze szwagrem znalazłem na strychu, tylko procesy te potwierdzają, że np. wspomniane oświetlenie jest homologowane (bo wymagają tego stosowne przepisy) i może być dopuszczone do użytkowania. Jeżeli w budowie SAMa zastosujesz elementy, które wymagają homologacji, bez tejże, to żaden instytut, stacja.... nie dopuści Ci tego pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caniggia Napisano 13 Kwiecień 2015 Autor Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Ok, czyli źle się zrozumiałem z gościem z itsu. W takim razie badania przy dopuszczeniu jednostkowym to pic na wodę, bo skoro mam mieć wszystko homologowane, to nie wiem co tam mają badać. Nie mówię tu o rzeczach znalezionych na strychu, ale w większości posiadające homologację usa, skrę są też 'ręcznie' robione np zaciski. W każdym razie wynika, że przy imporcie takiego pojazdu trzeba mieć lampki że znaczkami e i to załatwia temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Ok, czyli źle się zrozumiałem z gościem z itsu. ITS też nie stoi ponad prawem i musi respektować to co jest w obowiązujących przepisach. Jeżeli jest, będący załącznikiem nr 3 do rozporządzenia DzU 951 z 2013 WYKAZ PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA I CZĘŚCI ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM UŻYTKOWANIA POJAZDU I OCHRONĄ ŚRODOWISKA to obowiązuje ona tak samo SKP jaki i ITS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caniggia Napisano 13 Kwiecień 2015 Autor Share Napisano 13 Kwiecień 2015 To się wszystko zgadza, ale homologacji Bóg nie daje, ktoś ja kiedyś musi dać, więc zakładam że taki instytut jeżeli podzespół homologacji nie ma, bada go i homologację wystawia lub dokument o zgodności czy kaj to zwał, bo chyba za coś pieniądze muszą brać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 Więc konkretnie, dlaczego dopuszczony na takich samych zasadach za granicą w EU ma dostać negatywa w PL. Nie wiem czy to dobry przykład,ale pojazdy z Anglii też u nas dostaną N.Nawet,jak dopuszczą to i tak lampy muszą zmieniać do naszych przepisów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 zakładam że taki instytut jeżeli podzespół homologacji nie ma, bada go i homologację wystawia Oczywiście, że odpowiednie instytuty badają poszczególne elementy i je homologują. Tylko koszt takiej operacji idzie w dziesiątki (setki) tysięcy złotych za jeden element oraz niejednokrotnie badany egzemplarz ulega zniszczeniu. Dlatego homologuje się typ danego np. reflektora i producent produkuje dany typ (zgodnie z wydaną homologacją) w tysiącach sztuk aby zwróciły się koszta i mógł jeszcze zarobić. Dlatego nikt nie robi SAMa z tego co ma na strychu i nie poddaje go (lub jego części) homologacji (lub dopuszczeniu jednostkowemu). Wykonuje np. ramę we własnym zakresie a oświetlenie, układ hamulcowy.... dobiera z istniejących pozycji już gotowych do użycia (homologowanych). Koszt takiego dopuszczenia jednostkowego i tak jest na tyle wysoki, że np. nikt nie wykonuje już przyczep marki SAM, ponieważ przewyższa to koszt zakupu nowej w sklepie, a gdyby jeszcze trzeba było liczne elementy homologować to już kosmos totalny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 firmy produkujące np repliki robią badanie w Czechach, Holandii, Niemczech, gdzie są dopuszczone do ruchu na podstawie podobnej procedury jak u nas jednostkowe dopuszczenie, później u nas rejestrowane, więc jak? A czy czasem nie jest tak, że dopuszczenie jednostkowe jest ważne tylko dla danego kraju? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mmiodzio Napisano 13 Kwiecień 2015 Share Napisano 13 Kwiecień 2015 A czy czasem nie jest tak, że dopuszczenie jednostkowe jest ważne tylko dla danego kraju?-- tu masz rację. Rozdział 1c (75) Dopuszczenie indywidualne WE pojazdu Art. 70zt. 1. Spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu określonych w dodatku 2 do części I do załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE, potwierdza się świadectwem dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. 2. Dopuszczeniu indywidualnemu WE pojazdu podlega nowy pojazd kategorii M1 i N1, o którym mowa w dodatku 2 do części I do załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE, przed wprowadzeniem do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na którego typ producent lub importer nie uzyskał świadectwa homologacji typu WE pojazdu. i -- Art. 70zu. 3./3) "Oświadczam, że w zakresie pojazdu o numerze VIN ..., złożyłem tylko jeden wniosek i tylko w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aaannnd Napisano 14 Kwiecień 2015 Share Napisano 14 Kwiecień 2015 O ile sam taki pojazd może nie mieć homologacji, jednak jego podzespoły, zwłaszcza decydujące o bezpieczeństwie powinny być homologowane zgodnie z DzU nr 951 z 2013 r § 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: Reszta we wspomnianym rozporządzeniu i w zalączniku nr 3 do tego rozporządzenia ciekawe jak sprawdzić znaczek E na pkt 19. z załącznika, znaczy że na przegląd mam przyjechać z pustym opakowaniem po - reszta w załączniku nr 3... i czy ITS badając zgodnie z: uznaje się wydane świadectwo homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub sprawozdanie z badań wydane przez jednostkę uprawnioną. W przypadku jego braku lub w przypadku dokonania zmiany w pojeździe kompletnym, o której mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia, lub zabudowy na pojeździe niekompletnym, o której mowa w § 2 pkt 1 rozporządzenia, wymagana jest ocena bezpośrednia polegająca na uproszczonym, nieniszczącym badaniu zgodnie z wymaganiami zawartymi w opisie szczegółowym Części II Tabeli 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia, według pozycji o numerze odpowiadającym poszczególnym zagadnieniom wymienionym w kolumnie Tabeli 2. powinien oznakowac badany element? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 14 Kwiecień 2015 Share Napisano 14 Kwiecień 2015 Ależ skąd, Chłopie, nie trzeba żadnych opakowań. Hamulcowy na dwa palce, resztę na język Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 14 Kwiecień 2015 Share Napisano 14 Kwiecień 2015 ITS też nie stoi ponad prawem i musi respektować to co jest w obowiązujących przepisach. I ty też - bo powołujesz się na nieaktualne obwieszczenie rozporządzenia DzU 951 z 2013 i niestety nie obowiązuje ona tak samo SKP jaki i ITS http://osds.org.pl/?p=1004 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 14 Kwiecień 2015 Share Napisano 14 Kwiecień 2015 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=16167 Kolegoketiw38, znajdziesz też tutaj odpowiedź na Twoje zapytanie- "Na koniec jedno pytanie: Czy nie można było poczekać z ogłoszeniem aktu jednolitego?" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 14 Kwiecień 2015 Share Napisano 14 Kwiecień 2015 Kolegoketiw38, znajdziesz też tutaj odpowiedź na Twoje zapytanie- Ja o nic nie pytałem "Na koniec jedno pytanie: Czy nie można było poczekać z ogłoszeniem aktu jednolitego?"Nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 14 Kwiecień 2015 Share Napisano 14 Kwiecień 2015 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 14 Kwiecień 2015 Share Napisano 14 Kwiecień 2015 I ty też - bo powołujesz się na nieaktualne obwieszczenie akurat przepisy dotyczące dyskutowanego zakresu są takie same w poprzednim jak i w nowym, jednolitym rozporządzeniu więc coś naciągana ta "afera" więc może coś merytorycznego do dyskusji a nie porządkowo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 15 Kwiecień 2015 Share Napisano 15 Kwiecień 2015 .... a ja was proszę: Przestańcie pomagać kombinatorom bo obróci to się przeciwko wam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 15 Kwiecień 2015 Share Napisano 15 Kwiecień 2015 Przestańcie pomagać kombinatorom bo obróci to się przeciwko wam. Ja nie pomagam. Zastanawiam sie tylko, czy pojazd dopuszczony do ruchu na podstawie dopuszczenia indywidualnego, np w Czechach, z ichnym numerem nadwozia, może być dopuszczony do ruchu w innym kraju unijnym. Bo wychodzi mi, że nie... To tak jak kiedyś była historia z Daewoo, które Polak sprzedał Niemcowi (już za czasów unii) a Niemiec nie mógł zarejestrować, bo Daewoo miało homo na Polskę, a nie unijne... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.